| Forfatter |
|
kenneth ztas1 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
jeg har et rum på lidt over 22 kvm, og har bakset lidt med placering af højtalerne. der er skråvægge, på begge lang sider.
Det er helt tydeligt at der kommer godt med bas når jeg sætter dem tætter på væggen, og så forsvinder der detaljer og perspektiv og diskanten har det med at blive lidt spids.
Rykker jeg dem længer ud (er endt med 51cm fra bagvæggen, målt fra bag højtaleren), bliver bassen mindre (som alle ved) , men den bliver mere kontant og fast, men spiller osse mere dybt, detaljer og perspektiv og diskanten falder helt på plads.
Men hvordan synes i bassen skal spille/lyde?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kontant og kontrolleret, og vigtigs af alt afgrundsdyb, så hårene rejser sig på armene ;-) Personligt er jeg ikke ret meget til den hersens stortromme/CV hule papkasse bas, men hver sin smag...
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
kenneth ztas1 skrev:
| Men hvordan synes i bassen skal spille/lyde? |
|
|
det kommer vel an på hvem man spørger, synes ikke mit eget setup er specielt godt. Jeg kan godt lide at man kan høre bassen, men ikke så den overdøver resten eller buldrer.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Kontant og kontrolleret, og vigtigs af alt afgrundsdyb, så hårene rejser sig på armene ;-) Personligt er jeg ikke ret meget til den hersens stortromme/CV hule papkasse bas, men hver sin smag... |
|
|
- Og så skal det være nemt at følge bassens melodilinje! Det er bare skønt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej batman
helt enig, lige noget ala det jeg fisker efter, man skal kunne høre melodien spille i bassen, er hvis på rigtig vej med placeringen 
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min personlige reference er, at bassen skal være fysisk fuldstændig som ved en koncert, både klassisk og rock. Uden den fysiske oplevelse falder oplevelsen til jorden. Dog skal det heller ikke være så hele rummet ryster, men en stortromme skal mærkes i maveregionen, og basgangen skal være tydelig og dirre i kroppen.
Bare min mening :-)
Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som om du selv har løst det og skal have et klap på skulderen? Den får du af mig. Du kunne også bruge lidt tid på at lege med gulvtæpper og dæmpning. Jeg synes selv at jeg må rykke på tingene når der skal lytte seriøst. Men det er ikke altid det er fedt at rykke højttalerne 1 meter fra bagvæggen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bradford
Tak skal du have, har osse haft godt fat i rummet, det gamle gulv bliv taget af, der bliv isoleret nede under gulvet, lagt nyt gulv på, og lagt lydæmpning på og bagefter et gulv tæppe og lidt løse tæpper , meget arbejde men det har været det værd 
1 meter fra bagvæg er godt nok lagt ude, den går ikke ved mig 
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må give Mikkel Gige ret, bassen skal være til stedet og man skal kunne mærke den i mellemgulvet når der spilles musik med punch i. Ellers synes jeg musikoplevelsen bliver en tarm affære og det er jo ikke meningen  Samtidig skal det dog ikke være bulderbas, derimod skal den være hård og kontant (ikke CV bas!). Derfor kører jeg også med en 18" sub i mit setup, da den netop opfylder mine krav mht bas  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg kan osse kun støtte op om at den afgrunds dybe bas, skal være til stede. osse når der bliver spillet med lav volumen skal alle frekvenserne selvfølgelig med... det gi´r bare det sidste
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
En bas skal af bas når der ér bas og ellers ikke. og så skal den kunne skelne mellen hvad det er for toner der bliver spillet. den skal ikke nødvendigvis vælte kaffekopperne hos mig, men skal kunne mærkes i gulvet når der er GRUND til det, ellers ik. En bas for mig betyder mest DYBTE i en indspilning, mere end den betyder (lad os vælte hytten)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 November 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes selv jeg har fundet den rigtige højtaler placering, for mig er det der hvor at man lytter til musikken og anlæget (højtalerne) er væk i lydbilledet
|
| Til top |
|
| |