Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Quad (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

- ELS kræver ikke ampere men volt.

Du kan sikkert have ret i, at store strømstærke udgangstrin ikke nødvendigvis besidder de rette lydmæssige kvaliteter, der bringer det bedste frem sammen med de fine gamle elektrostater. Sikkert ikke i alle tilfælde i hvert fald. En undtagelse kunne f.eks. være L'Audiophiles lille monster.

Men hvad strøm og spænding angår, synes jeg, at du skulle være lidt mere præcis. Når spændingen når et vist niveau, víl der springe en gnist mellem statorerne og brænde hul i membranen. Højttaleren er designet i 1957 til en lille bitte rørforstærker og er uden beskyttelseskredsløb. Den tåler ikke særlig meget spænding. Til gengæld er den en højest ubehagelig reaktiv belastning, der er i praksis tale om en stor kondensator for enden af en transformator - og impedansen falder til horrible 1 ohm i diskanten. Det kræver stabilitet og strøm.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 September 2008 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Group 5 skrev:
jeg har ikke kunne holde fingerne væk. I dag har jeg fjernet frontgitteret på det ene panel. De var møg beskidte!! på beskyttelsfilmen, ingen huller,
ingen brændmærker, kun skidt & møg

Hvad betyder det for lyden?? Umiddelbart syntes de lyder flot, med den rigtige musik.

Venlig hilsen
Larsen

Hvis der har været overslag, vil der ikke være nogen brændmærker på beskyttelsesfilmen, gnisten springer mellem statorerne og brænder et lille hul i membranen mellem statorerne. Der vil også komme brændmærker på statorerne. Det er nok ret vanskeligt at se noget på membranen gennem den beskidte støvfolie og gennem statorerne. Men hvis den rigtig har fået tæsk, vil du sikkert kunne se brændmærkerne på statorerne.

Det, du vil kunne høre, er at panelet mister følsomhed. En enkelt lille gnist skulle ikke ødelægge den, men hvis den rigtig har fået bank og er brændt, vil den begynde at lyde mørkere og mørkere, da det er diskantpanelet der bliver mest medtaget. Såvidt jeg lige husker, har det mindre afstand mellem statorerne end baspanelerne, så her starter fyrværkeriet først.

Det er fint, at beskyttelsesfilmen er intakt. Så skulle de i det mindste ikke være fyldt med støv og skidt og møg. Skulle der komme en revne i den, kan man midlertidigt lappe den med tape. Det behøver altså ikke korrumpere lyden totalt. Det værste er, hvis beskyttelsesfilmen bliver slap, så man kan høre den rasle.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 27 September 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Analog skrev:
Men hvad strøm og spænding angår, synes jeg, at du skulle være lidt mere præcis. Når spændingen når et vist niveau, víl der springe en gnist mellem statorerne og brænde hul i membranen. Højttaleren er designet i 1957 til en lille bitte rørforstærker og er uden beskyttelseskredsløb.

En kammerat havde bygget en monster forstærker (vis nok Hiraga) med 18kg net-trafo, lytter så store som ½l øldåser, den spiller rigtig godt og trækker ALT (man kan næsten svejse med den). Men da den skulle trække et sæt Quad ELS gik det helt galt: total udynamisk og flad lyd, samtidig var forstærkeren ved at smelte ned til Kineserne.

Hvorimod de små transistor-forstærker jeg har hørt (specielt 3020) har alle spillet som en drøm på ELS'erne, samt rørforstærker (her var det specielt Fisher X100) har gjort det godt, OTL-forstærker og ELS er som skabt til hinanden.

Du skriver "til en lille bitte rørforstærker", jeg vil nu ikke (heller ikke efter dagens standart) kalde datidens forstærker som: RCA, Leak, Radford, Fisher, Quad og lig. for lille bitte.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo prøve med et sæt Quad 44/405 - det er ganske vist ikke rør, men det spiller.
Ellers ser jeg lige dette "Powerful 11-parallel push-pull output stage in each channel delivers linear
power into loads as low as one ohm" - den nye Accuphase.

Group 5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2008
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har så senest som i dag, været ude og købe et sæt orginale "fødder" til mine paneler. Jeg har i forvejen de stande der vist nok hedder Rubert
- stande. men det bliver for overvældende i mit lille hjem. Tak for handlen. Vedr, beskyttelsfilmen, så var de vist ikke i så god stand som jeg
havde regnede med. Fanden tog ved mig, og jeg har nu skåret forsiden bort, på det ene sæt panler, bagsiden fejler intet. Det andet sæt er i rigtig
god stand. både for & bagside.

Forstærker? jeg har været i kontakt med sælger der har en NAD 3020 til salg. Så det bliver nok den der kommer til at trække læsset indtil jeg
finder evt, et sæt Quad II.

Men igen tak for hjælpen, det er rart at man ikke er helt alene med disse fantastiske højtalere.

Med venlig hilsen
Larsen.
Til top Vis Group 5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Group 5

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der har erfaringer med forskellen p� 405 og 606 lydm�ssigt og kvalitetsm�ssigt? Overvejer at g� p� jagt efter en 606 som supplement til min 405-2.
Til top Vis diheor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diheor

Group 5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Quad 405. com. Her finder du alt hvad du ønsker at vide om 405 - 606.

Mvh. Larsen

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en brændt membran, vil du nogen gange kunne se sortsveden plastmembran i et af statorhullerne.

Hvis du skal checke for diskantens funktion, kan du aflytte panelet med øret tæt på og bevæge dig fra top til bund.
Eventuelle udfald er tydelige.

Hvis diskanterne i begge ht er toast, vil du opdage, at dine quader beamer mindre end normalt (dvs. at den optimale
lytteposition i midten bliver mindre kritisk: så man kan bevæge sig måske 20 cm til hver side, uden at klangbalancen
ødelægges.

Hvis dine quader ved afspilning af et mono lydsignal ikke kan gengive lyden lige i midten, har du formentlig for lavt output i
den ene kanal. Det kan skyldes diskantafbrænding eller en træt højspændingsdel. Sidstnævnte kan også vise sig ved at den
ht. er langsom til at lade op.

Lyt aldrig på dine quader, uden at de er godt opladede. Ellers kan du risikere, at dit diskantmodul ikke holdes på plads i
midten af statorgabet. Når du så sender signal til statorerne, kan membranen blive ødelagt ved ganske lavt volumen.

Det hævdes (anekdote) at een af de store landvindinger mht. elektrostater var opfindelsen af ikke-brændbare membraner! -
Før det , forestiller jeg mig, at man ikke kunne være i tvivl om når man spillede for højt: ht gik op i flammer....
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Group 5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Med den "rigtige musik forsvinder højtalerne" Det er første gang jeg har oplevet det med et sæt højtaler. Det er helt unikt.

De står altid stand by, hvilket jeg har kunne høre. På 2 - 3 dagen efter jeg fik dem. Her kunne jeg høre klare forbedringer i lyden.

Men men. På et tidspunkt skal der nok skiftes noget højspænding, og begge ETH moduler bliver nok også skiftet. Af frygt for gøre skade på mig
selv, og mine nye gong - gonger, skal jeg nok overlade arbejdet til nogle der ved mere om det end jeg.

Tak for svaret.

mvh. Larsen

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hej Larsen

Mangler du reservedele til dine Quad ESL 57 så kig her

http://www.eraudio.net.au/

flinke folk, svarer mails og sender hurtig

Mvh Tom

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

Group 5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Tak for det.

Vh. larsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes