Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: returret? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
spped six skrev:
Jesper Juul skrev:
Jblfan skrev:

- Hvis hjemmesiden er en .com skal de overholde oprindelses / registrerings - landets lovgivning.
Hvis hjemmesiden er en .dk skal de overholde dansk lovgivning.

Mener du helt seriøst at hvis en virksomhed har en .com adresse som er registreret på Seychellerne men udelukkende har et dansk site på adressen og kun sælger til kunder i Danmark så behøver de slet ikke overholde eks. købeloven i Danmark?

Hvis ja, så vil jeg meget gerne se noget dokumentation på at det skulle være tilfældet.

Jeg vil mene, at hjemlen hertil findes i ehandelslovens § 4 (lov nr. 227 af 22/4-02):

"En tjenesteyder, der er etableret i et andet land inden for Den Europæiske Union/Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, og som leverer en informationssamfundstjeneste, er undtaget fra overholdelse af danske regler inden for det koordinerede område, jf. § 2, nr. 8, selv om tjenesten retter sig mod Danmark, jf. dog §§ 5 og 6."

/Henrik

Så vidt jeg umiddelbart kan læse ud fra loven gælder den vist kun for informationstjenester og ikke fysiske varer, men det er muligt det er mig som tager fejl?

Jeg vil medgive, at loven kan være svær at læse men der er ingen tvivl om, at on-line salg er omfattet. Jeg mener, at fortolkningen af begrebet "tjeneste" skal findes i EF-Traktatens artikel 50 om tjenesteydelser.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
nemligja skrev:
Jamen de overholder også den danske købelov. De giver jo 2 års reklamationsret. At det er en ikke dansk udgave af et Samsung tv du har købt af dem er der jo ikke noget ulovligt i.

For det første har jeg aldrig påstået at de ikke overholdt den danske købelov, selvom der er masser af sagen i pressen om det modsatte, og for det andet har jeg ikke købt noget fjernsyn hos Pixmania, jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at handle hos dem.

Det må du undskylde.. jeg troede det var dig der havde handlet med dem, men det kan jeg da godt se nu at det ikke er.. det beklager jeg

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:
Jesper Juul skrev:
spped six skrev:
Jesper Juul skrev:
Jblfan skrev:

- Hvis hjemmesiden er en .com skal de overholde oprindelses / registrerings - landets lovgivning.
Hvis hjemmesiden er en .dk skal de overholde dansk lovgivning.

Mener du helt seriøst at hvis en virksomhed har en .com adresse som er registreret på Seychellerne men udelukkende har et dansk site på adressen og kun sælger til kunder i Danmark så behøver de slet ikke overholde eks. købeloven i Danmark?

Hvis ja, så vil jeg meget gerne se noget dokumentation på at det skulle være tilfældet.

Jeg vil mene, at hjemlen hertil findes i ehandelslovens § 4 (lov nr. 227 af 22/4-02):

"En tjenesteyder, der er etableret i et andet land inden for Den Europæiske Union/Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, og som leverer en informationssamfundstjeneste, er undtaget fra overholdelse af danske regler inden for det koordinerede område, jf. § 2, nr. 8, selv om tjenesten retter sig mod Danmark, jf. dog §§ 5 og 6."

/Henrik

Så vidt jeg umiddelbart kan læse ud fra loven gælder den vist kun for informationstjenester og ikke fysiske varer, men det er muligt det er mig som tager fejl?

Jeg vil medgive, at loven kan være svær at læse men der er ingen tvivl om, at on-line salg er omfattet. Jeg mener, at fortolkningen af begrebet "tjeneste" skal findes i EF-Traktatens artikel 50 om tjenesteydelser.

/Henrik

Ok, det fremgår nemlig ikke ret tydeligt, men vil det så betyde at man kan starte en webshop i eks.  Kenya, (gelm lige told og skat indtil videre), og så kun henvende sig til danske kunder og droppe alt hvad der hedder reklamationsret og lign.?

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:

Jesper Juul skrev:
nemligja skrev:
Jamen de overholder også den danske købelov. De giver jo 2 års reklamationsret. At det er en ikke dansk udgave af et Samsung tv du har købt af dem er der jo ikke noget ulovligt i.

For det første har jeg aldrig påstået at de ikke overholdt den danske købelov, selvom der er masser af sagen i pressen om det modsatte, og for det andet har jeg ikke købt noget fjernsyn hos Pixmania, jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at handle hos dem.

Det må du undskylde.. jeg troede det var dig der havde handlet med dem, men det kan jeg da godt se nu at det ikke er.. det beklager jeg

No problem.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 November 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Ok, det fremgår nemlig ikke ret tydeligt, men vil det så betyde at man kan starte en webshop i eks.  Kenya, (gelm lige told og skat indtil videre), og så kun henvende sig til danske kunder og droppe alt hvad der hedder reklamationsret og lign.?

Ja selvfølgelig. Du skal jo bare overholde Kenyansk lov (inkl. evt. Kenyansk returret).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Jesper Juul skrev:

Ja selvfølgelig. Du skal jo bare overholde Kenyansk lov (inkl. evt. Kenyansk returret).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Mystisk, jeg var ellers ret sikker på at jeg flere steder havde set at hvis man henvendte sig til danske kunder så skulle man også overholde den danske lovgivning, men der har jeg så vist taget fejl.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 02 November 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Nu er Pixmania jo i forvejen ikke berømt for deres kundeservice, så det må vist betegnes som lærepenge...

Generelt er der en risiko ved at handle i udlandet og ved at købe parallelimporterede varer. Samsung har f.eks. heller ikke samme garanti mod lysende pixels, når man køber fra udlandet. De sparede penge kan derfor vise sig at være en dyr besparelse.
Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

"Tjenesteydelser" omfatter normalt kun tjenesteydelser, dvs. ikke produkter. Derfor mener jeg ikke den pågældende regel er gældende.

Man har min. 2 års reklamationsret uanset hvilket EU land man har handlet med.

Som tidligere nævnt i tråden står og falder hele sagen med om du har fået forkerte oplysninger da du foretog købet. Hvis ikke, så har du ikke
umiddelbart en juridisk holdbar sag.

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 November 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
"Tjenesteydelser" omfatter normalt kun tjenesteydelser, dvs. ikke produkter. Derfor mener jeg ikke den pågældende regel er gældende.

Man har min. 2 års reklamationsret uanset hvilket EU land man har handlet med.

Som tidligere nævnt i tråden står og falder hele sagen med om du har fået forkerte oplysninger da du foretog købet. Hvis ikke, så har du ikke
umiddelbart en juridisk holdbar sag.

Reklamationsret....:

Manden har reklameret - og den er blevet afvist. TV'et virker efter spec's.
Vil du handle med lavestpris@vitardigirøvenogyderingenservice.com må du selv ha styr på hvad du køber. Punktum. Færdig. Ama'r.

Du reklamerer vel heller ikke til Bilka hvis du skulle bruge fløde men kommer hjem med creme fraiche, fordi det eneste du fattede var fedtprocenten på 38, Vel ???

- Så fat det nu - den lille butik på hjørnet med de lidt højere priser, er måske slet ikke så styg som mange gør dem til...

JBLfan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes