Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: LAN kabel tilbud! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
kristianemail skrev:

Derfor tror jeg på løsningen med 1 setup, hvor man skifter kablet. Det burde kunne gøres på under 1 minut.

Man kan så lave eks 20 skift over en række timer, selvfølgelig totalt tilfældig rækkefølge. Dvs også skift til samme kabel
igen, således man som lytter intet kan vide om det benyttede kabel.
Ved at lave tilpas mange skift, kan man med tilpas stor træfsikkerhed sikre sig, at der ikke blot er tale om statistisk
usikkerhed.

Traditionelt er det dog svært at få folk med gyldne ører til at stille op til den slags, fordi det netop er ørerne og ikke øjnene
der skal lytte

Umiddelbart er det ikke gangbart at vurdere kablet lige efter skift, da lyden fra stikkene/forbindelsen ændrer sig over en lille
times tid ved skift af kabel. Dette har ofte snydt mig selv, specielt når jeg har skiftet tilbage til det gamle "Kendte" kabel
igen, og dette så lød anderledes end jeg huskede, så min erfaring er at man bør teste kabler over tid, og denne vej så danne
sig et indtryk af kablets lyd.
Derfor vil 20 skift over et antal timer ikke vise det reelle potentiale i et audiokabel, hvordan det så står til med et Digital
Cat.7 Netkabel, ved jeg ikke. jeg tror "kun" mine er Cat.5 kabler, og her har jeg ikke kunnet spore nogen forskel ved
kabelskift.

Mvh.

Jeg troede der var en generel holdning blandt dem der tror på disse vidunder netværkskabler, om at det var et spørgsmål
om støj. Og lige nøjagtig det ændrer sig næppe fordi stikket pilles ud og ind.

Det er i øvrigt rigtig sjovt når folk under påvirkning af placebo skal berette om deres nye kabler. De kan nemlig ofte fortælle
hvordan de straks efter at have skiftet kablerne kunne høre at de gav en klar forbedring. Men når de bliver bedt om det i en
blindtest, er der ikke grænser for hvor længe stikkene skal have til at "sætte sig". Lidt sjovt med alle de problemstillinger der
kan findes frem, når man foreslår en blindtest
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Man må ikke glemme at et kable skal brændes til som alt andre elektronikkomponenter, her ville der sikker være nogle de sige at dette ikke betydning.

Så hvis man købe et fx kable, og synde at det lyder beder, kan det værre at det over tid komme til at lyde ens med det kable man har nu og som er god brugt, det har også psykologi effekt at købe (eller prøve) nye ting, så det alene kan sælge nye kabler.

Bare se på Mikkel Gige "Kabel-lyntest: Talk 3", her spille et billige kable næste op med et dyrt, men denne test sige ikke noget om det er et helet nyt og ubrugte kable som er blive test mod det som Mikkel Gige spillet på i årsvis, så hvis det var brændt ind, kunne slutresultat af dette teste måske være til fordel for det billige kable.

Så det vi kan lære at det er at en kable test skal forgår over meget, meget lang tid (vel halve og hele år), så det for det først når at sætte sig, og der kan blive spille menge forskellig musik arter over lange tid.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hmm...

Det sidste omkring tilspilning af kabler, må jeg altså reagere på.
Findes der på nogen måde evidens for at metallets molekylærstruktur skulle ændre sig ved brug? Jeg har aldrig oplevet en ændring, som ikke vil
kunne tilskrives psykologisk årsag. Altså at jeg er blevet vant til lyden.
Hvis det virkeligt forholder sig sådan at de ændres, vil de jo gøre det i hele deres levetid og dermed er al snak om reference jo med et slag blæst af
banen.
Ja, jeg kan altså ikke få det til at virke logisk for mig med min ringe viden.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Jeg beklager de underlige linieskift, sidder med min pad og skriver

padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Juli 2014
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Man må ikke glemme at et kable skal brændes til som alt andre elektronikkomponenter, her ville der
sikker være nogle de sige at dette ikke betydning.

Så hvis man købe et fx kable, og synde at det lyder beder, kan det værre at det over tid komme til at lyde ens med det
kable man har nu og som er god brugt, det har også psykologi effekt at købe (eller prøve) nye ting, så det alene kan sælge
nye kabler.

Bare se på Mikkel Gige "Kabel-lyntest: Talk 3", her spille et billige kable næste op med et dyrt, men denne test sige ikke
noget om det er et helet nyt og ubrugte kable som er blive test mod det som Mikkel Gige spillet på i årsvis, så hvis det var
brændt ind, kunne slutresultat af dette teste måske være til fordel for det billige kable.

Så det vi kan lære at det er at en kable test skal forgår over meget, meget lang tid (vel halve og hele år), så det for det
først når at sætte sig, og der kan blive spille menge forskellig musik arter over lange tid.

Hvis det tager hele eller halve år at få en forskel på et billigt og et dyrt kabel så er et skift vel ligefedt

Kan du i en blindtest høre forskel på 2 identiske kabler hvor det ene er nyt og det andet har spillet et halv års tid
Til top Vis padfone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af padfone

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Ja man kan nok høre forskel på 2 identiske kabler hvor det ene er nyt og det andet har spillet et halv års tid, har efter nogle måneder opleve at et
kable har skifte spille stil (til det beder), men det resultat at man må i gang med teste af dette kabel endnu en gang.

padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

StarTrek

Har du prøvet et nyt og et "tilspillet" mod hinanden eller mener du det kabel du prøvede ændrede sig over tid ?

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Hmm...

Det sidste omkring tilspilning af kabler, må jeg altså reagere på.
Findes der på nogen måde evidens for at metallets molekylærstruktur skulle ændre sig ved brug? Jeg har aldrig oplevet en
ændring, som ikke vil
kunne tilskrives psykologisk årsag. Altså at jeg er blevet vant til lyden.
Hvis det virkeligt forholder sig sådan at de ændres, vil de jo gøre det i hele deres levetid og dermed er al snak om reference
jo med et slag blæst af
banen.
Ja, jeg kan altså ikke få det til at virke logisk for mig med min ringe viden.

Det er jo en yderst følsom sag vi her er igang med, men det er kendt at der opstår en "diode effekt" i en ny leder eller en ny
lodning, og også i en ny forbindelse da metallerne her skraber mod hinanden og skaber en "ny" forbindelse. Denne "diode
effekt" forsvinder lige så langsomt når elektronerne vandrer i materialet, forbindelsen så at sige tilpasses.

Lidt mere her http://www.audioholics.com/frequent-questions/audioquest-cab le-theories-exposed
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hmm, det er da særdeles sært, at når noget (f.eks. kabler) "tilspilles", så bliver det altid til noget bedre.

Jeg har aldrig hørt nogen, som synes deres dimser er blevet dårligere med brugen - så mon ikke, det nærmere er psykologi end
fysik

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Er der tale om jævnspænding eller vekselspænding her?
Og jeg vil da umiddelbart mene at en evt mulig ændring ville ske med det samme. Lidt som hvis man afmagnetiserer eller vender magnetiske poler.
Naturligvis ikke de jordiske poler

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

padfone skrev:
StarTrek

Har du prøvet et nyt og et "tilspillet" mod hinanden eller mener du det kabel du prøvede ændrede sig over tid ?

Skød genvej ved at få det brand til, ved at gå ned til min lokal hi fi push men et helt nyt kable, men de det udstyre der skulle bruge til at brænde kable til var lånt ud i et par uger, derfor fik jeg en mulighed for at spille på et helt nyt kable i disse to unge, så efter par dag hvor kablet brænder til, fik jeg et hele andet kable tilbage, bl.a. kunne jeg spille højder uden at det kom til at lyde hård.

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Jeg mener helt klart at du bør anerkende placebo.

Det gør jeg skam også. Men jeg opponerer imod at dem der ikke kan hører forskel nærmest kategorisk påstår at dem
der påstår at kunne høre forskel er ramt af placebo. Jeg prøver bare at stå lige så stejlt som teoretikerne gør, jeg har
absolut ikke nogen fast holdning anden end at jeg er intolerant overfor intolerance (paradoksialt som det nu lyder).

Stanley skrev:
Jeg vil absolut ikke udelukke at du kan høre noget jeg ikke kan høre.

Jeg har skam ikke superhørelse, og jeg har mange gange prøvet ikke at kunne høre forskel på f.eks. kabler. Jeg har
dog også prøvet enkelte tilfælde hvor jeg kunne. Eftersom det aldrig har været i blindtest vil jeg dog altid få skubbet i
skoene at jeg har været ramt af placebo når jeg har kunnet høre forskel, mens der ikke har været omvendt placebo
når jeg ikke har kunnet høre forskel - så anses min oplevelse for at være korrekt. Det er det jeg opponerer imod - den
der ikke kan høre forskel forklarer andres oplevelser med placebo og ikke "det kan da godt være at du kan høre
forskel, men jeg kan ikke". Netop det ønsker jeg mere åbenhed overfor, i stedet for at der straks kastes krav om
blindtest i ringen. Du er dog åben overfor muligheden at bare fordi du ikke kan høre forskel kan andre måske godt
(det er ikke kun ørerne den hænger på, anlæg m.m. spiller også ind), så det er en generel svada jeg fyrer af.

Det konkrete LAN-kabel? Jeg kan heller ikke helt forstå hvis der skulle være forskel, men jeg er åben overfor at nogle
har prøvet, og mener at der er forskel. De behøver ikke at overbevise mig om deres mening, og de skal ikke
retfærdiggøre noget overfor mig, selv om jeg tvivler. Jeg er også åben overfor at andre ikke kan høre forskel, men jeg
synes ikke man bør afvise blot fordi videnskaben i teorien afviser det - sådan har det været med andre ting før i tiden.
Og jeg kan desværre ikke selv afprøve det - et LAN-kabel kan vist ikke proppes i en pladespiller.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Det er slet ikke kablet der spilles til men ørerne der tilvænnes den "nye lyd"

Erlingt ja det er aldrig nogensinde hørt at et kabel er blevet dårligere, aldrig nogensinde

padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
padfone skrev:
StarTrek

Skød genvej ved at få det brand til, ved at gå ned til min lokal hi fi push men et helt nyt kable, men de det udstyre der skulle
bruge til at brænde kable til var lånt ud i et par uger, derfor fik jeg en mulighed for at spille på et helt nyt kable i disse to unge,
så efter par dag hvor kablet brænder til, fik jeg et hele andet kable tilbage, bl.a. kunne jeg spille højder uden at det kom til at
lyde hård.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Jeg beklager de underlige linieskift, sidder med min pad og skriver

Ja en hver kan jo falde til Pad , du kan trøste dig med at det ville værre med en iPhone

Der eller sjove hvor lange vi snart en ud over start emne: Har lige set årets tilbud. 1 meter Kat.7 kabel kun 2200,- for 1 meter. Men så er det også til audio brug. , hvem havde set det komme

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Og jeg vil da umiddelbart mene at en evt mulig ændring ville ske med det samme. Lidt som hvis man afmagnetiserer eller
vender magnetiske poler.

Selve lydsignalet består jo af mange forskellige frekvenser, men det er jo ikke ensbetydende med det absolut er
vekselspænding, der er jo også 2 ledere i kablet en ground og en +, hvis du måler på signalet vil du kunne måle både DC og
AC.
Men du forenkler tingene for meget.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Der er forhåbentlig ikke DC i signalet Jeg vil i hvert fald håbe at der kun er AC i mit signal (hvad der ganske enkelt er i
alle audiosignaler)

På forstærkere er der + & - til højttalerne, er det så ren DC

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig over hvordan i bærer jer ad i praksis. Hvis et kabel skal tilspilles i et halvt år før man kan udtale sig om lyden,
risikerer man jo efter det halve år at konstatere, at det ikke fungerer. Og så tager det igen et halvt år at afgøre om det næste
virker. Det kan jo tager årtier før man finder et kabel

Hvordan hænger det i øvrigt sammen med dem der siger, at man skal lytte til professionelle anmeldere. Jeg har ALDRIG set en
anmelder der har tilspillet et kabel i et halvt år, før han lavede en anmeldelse. Det ville i øvrigt sætte en ret stor begrænsning
for hvor mange (eller få) anmeldelser en anmelder vil kunne lave.

Der er altså noget der ikke hænger sammen, og hvorfor opstår alle disse problemer med at høre forskellene altid i samme
øjeblik ordet "blindtest" introduceres?? Inden ordet introduceres, er der ikke grænser for hvad folk kan høre, men pludselig
bliver det meget svært
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
svendborg@email skrev:
Og jeg vil da umiddelbart mene at en evt mulig ændring ville ske med det samme. Lidt som hvis man afmagnetiserer eller
vender magnetiske poler.

Selve lydsignalet består jo af mange forskellige frekvenser, men det er jo ikke ensbetydende med det absolut er
vekselspænding, der er jo også 2 ledere i kablet en ground og en +, hvis du måler på signalet vil du kunne måle både DC og
AC.
Men du forenkler tingene for meget.

Jeg ved ikke om du er klar over det, men at der er 2 ledere har ikke noget at gøre med om det er AC eller DC
spændinger/strømme. Der skal ALTID 2 ledere til at lede strømmen.

Og hvis du har DC i dine audiosignaler, vil jeg anbefale hurtigst muligt at tage stikket ud af stikkontakten for at undgå skader
på grejet og dets omgivelser.

padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Og få efterset det

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave