Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: LAN kabel tilbud! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Man må sige at kabeldebatten endnu engang ikke skuffer - den fortsætter og ender vel som sædvanligt, men kan det
undgås? Næppe, intolerancen er for stor.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Og så er vi tilbage i jantelovs land - der må ikke være anlæg der er mere transparente end andet...
Men folkens det er der!

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Bruger siden: 18 Marts 2009
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

miki skrev:
Folk oplever forskelle på kabler.
Disse oplevede forskelle kan pt. ikke underbygges med målinger eller materialevidenskab.
Måske vi skulle snakke om psykologi istedetfor.

Nope, vi bør snakker om hvorfor folk er så skråsikre på noget, som de ikke har lyttet ordentligt på.
Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hvad der lige sker ved 'indbrænding' af et kabel ved jeg ikke men et gæt kunne vel være en form for ensretning af molekylestrukturen i det givne
materiale ved gentagen samme påvirkning af et elektronisk signal (bølge) der bevæger sig i samme retning. Derved kunne man forestille sig at
signalet over tid får et mindre og mindre kaotisk forløb igennem det pågældende materiale. Som nævnt kun et gæt. Bliver modstanden mindre over
tid? Er der nogen der har målt på det? Den ideelle leder skulle ske ved det absolutte nulpunkt. Kan vi bruge det til noget til bedre at forstå hvad der
sker ved tilspilning/ indbrænding? At vores udstyr spiller bedre efter brug end når det er nyt kan der ikke herske tvivl om. Dem der ikke har
konstateret det kan enten ikke høre eller har et temmelig dårligt anlæg læs ikke gennemsigtigt!! Så hvorfor ikke erkende det samme er selvfølgelig
tilfældet med kabler. Jeg har selv et sæt sølv højttaler kabler fra engelske Glass House som en af de få tilbyder at tilspille dem inden køb. Jeg købte
dem tilspillede. Om de var bedre end ikke tilspillede ved jeg ikke da jeg ikke gad ofre næsten samme beløb for at teste det. Måske det burde testes af
en uvildig hvis kabelfirmaet går med til det!!
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Sound Defined skrev:
miki skrev:
Disse oplevede forskelle kan pt. ikke underbygges med målinger eller materialevidenskab.

Nope, vi bør snakker om hvorfor folk er så skråsikre på noget, som de ikke har lyttet ordentligt på.

Jeg er blevet for gammel til at være sikker på noget som helst.
Det du siger, underbygger bare mit indlæg. Lytte på = subjektivitet.
Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke ekspert i faststof-fysik, og kan derfor ikke udtale mig konkret omkring ændringer i molekylestrukturen i et kabel
i forbindelse med "tilspilning".
Men jeg har set en fysiker, med speciale i netop faststof-fysik udtale sig om emnet. Kan ikke huske om det er her på siden,
eller om det er en af de andre hifi-sider. Men hans forklaring gik på, at der på ingen måde var noget evidens for, at man
ændrede ledernes molekylære struktur i forbindelse med tilspilning over tid, og at de eneste ændringer der i givet fald kunne
være tale om, ville ske i løbet at brøkdele af et nano-sekund, idet der kun kan være tale om enkelte elektroner der fylder
tomme huller i strukturen når strømmen sluttes. Men også at disse "ændringer" ville fortage sig samme sekund strømmen
afbrydes.

På samme måde forklarede han omkring kuldebehandling af ledere, som i en periode var et varmt emne
Han ville ikke afvise, at man ændrede i molekylestrukturen, men til gengæld at der skulle være tale om nogen som helst
systematik i dette. Dvs at ændringen ville være lige så tilfældig som når man producerede lederen, og at man efter en sådan
behandling ville stå med en leder der var præcis lige så uhomogen som inden.

Dem der prøver at forklare de fænomener der skaber disse lydforbedrende påvirkninger, har sjovt nok meget sjældent
nogen indsigt i faststoffysik, og aner derfor ofte ikke hvad det er de prøver at forklare. Men så er det jo heldigt, at man altid
kan forklare det med, at der er mere mellem himmel og jord. Det må være snakeoil-forhandlerens motto.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

miki skrev:
Sound Defined skrev:
miki skrev:

Jeg er blevet for gammel til at være sikker på noget som helst.
Det du siger, underbygger bare mit indlæg. Lytte på = subjektivitet.

miki...... NO..... objektivitet

padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Juli 2014
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Det her klip fra hifi-surround 2013 klik her bliver lettere
morsomt når man ser denne korte tråd Klik
her

Jovist det er samme person
Til top Vis padfone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af padfone

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 16 Juli 2014 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Da vi har fastslået at det er ac der løber gennem kablerne, så kan man jo ikke ensrette molekylerne. Jeg er simpelthen nødt til at høre det selv, for jeg
har mere end svært ved at tro det er meget andet en woodoo.
Jeg vil dog ikke fuldstændigt afvise der kan være noget, men al min logik siger nej.
Jeg venter spændt på om det lykkedes med en session her omkring hovedstaden.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 17 Juli 2014 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

padfone - Det er godt set/husket

I øvrigt fed tråd, min sunde fornuft og erfaring med hi fi, gør disse langt ude kabel debatter til god underholdning. Så Mikkel skal have ros for ikke
længere at lukke tråde som denne.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juli 2014 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

padfone skrev:
Det her klip fra hifi-surround 2013 klik her bliver lettere
her

Husker den stadig, som noget af det sjoveste der blev vist fra messen. Det sætter unægteligt STORT spørgsmålstegn ved seriøsiteten af nogle "forhandlere", eller var det for pænt et udtryk???? Var der nogen, der sagde plattenslager????. Vil gerne medgi´, at på mit eget anlæg.... det må være forkert konstrueret, kan jeg sagtens høre forskel på signalkabler, men men men... Mark Johansen

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 17 Juli 2014 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
Jeg er ikke ekspert i faststof-fysik, og kan derfor ikke udtale mig konkret omkring ændringer i molekylestrukturen i et kabel
i forbindelse med "tilspilning".
Men jeg har set en fysiker, med speciale i netop faststof-fysik udtale sig om emnet. Kan ikke huske om det er her på siden,
eller om det er en af de andre hifi-sider. Men hans forklaring gik på, at der på ingen måde var noget evidens for, at man
ændrede ledernes molekylære struktur i forbindelse med tilspilning over tid, og at de eneste ændringer der i givet fald kunne
være tale om, ville ske i løbet at brøkdele af et nano-sekund, idet der kun kan være tale om enkelte elektroner der fylder
tomme huller i strukturen når strømmen sluttes. Men også at disse "ændringer" ville fortage sig samme sekund strømmen
afbrydes.

På samme måde forklarede han omkring kuldebehandling af ledere, som i en periode var et varmt emne
Han ville ikke afvise, at man ændrede i molekylestrukturen, men til gengæld at der skulle være tale om nogen som helst
systematik i dette. Dvs at ændringen ville være lige så tilfældig som når man producerede lederen, og at man efter en sådan
behandling ville stå med en leder der var præcis lige så uhomogen som inden.

Dem der prøver at forklare de fænomener der skaber disse lydforbedrende påvirkninger, har sjovt nok meget sjældent
nogen indsigt i faststoffysik, og aner derfor ofte ikke hvad det er de prøver at forklare. Men så er det jo heldigt, at man altid
kan forklare det med, at der er mere mellem himmel og jord. Det må være snakeoil-forhandlerens motto.

Som jeg husker debatten (der har fundet sted i mange fora og mange forskellige steder) om ændringer i molekylestrukturen, så vedrører tilspilning
kke så meget selve ledermaterialet, som det vedrører isolationsmaterialet (også kaldet dielektrikum), der efter sigende skulle blive "formet" eller
"forandret" over tid, når det gennemløbes af en elektrisk strøm.

Tja, jeg har ikke undersøgt fysikken i det nærmere. Mine egne erfaringer siger mig, at jeg nogen gange mener, at et kabel lyder anderledes, når det
har spillet nogen tid (er blevet "tilspillet"), men jeg kan på ingen måde afvise, at det ikke blot er min hjerne (som har stor indflydelse på min hørelse),
der spiller mig et puds, så jeg tror, jeg kan høre noget, som faktisk ikke har ændret sig.

I sidste ende er jeg sådan set også ligeglad. Det interesserer mig i bund og grund ganske lidt, hvordan et kabel er konstrueret, herunder valget af
ledermateriale, dielektrikum etc. Hvad der interesserer mig er, hvordan jeg synes, det lyder i mit set-up, og om lyden står i et rimeligt forhold til
prisen. Og her
har vi nok alle forskellige præferencer, forskellig økonomisk formåen og ikke mindst forskellige anlæg, der er med til at afgøre vores valg ... der af
samme årsager næsten ikke kan blive andet end meget individuelt.

Og ja, jeg har enkelte gange prøvet at udskifte et dyrt sølvkabel med et væsentlig billigere kobberkabel af den simple årsag, at jeg fandt, at det lød
bedre lige præcis det sted i mit set-up (men ikke nødvendigvis andre steder).

Nå, tilbage til musikken ... jeg mangler endnu en lp-side, hvis jeg skal nå aftenens/nattens planlagte program
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Juli 2014 kl. 03:57 | IP-adresse registreret  

Lyder næsten som om kablerne er vigtigere end forstærkere og højttalere.
Gad vide om der, hvis der er en indbrændingsperiode, også er en udløbsdato på kabler - jeg mener, bliver de trætte. Og hvis de gør, kan de genoptrænes, ved en slags motion eller yoga ?
Hvad med den interne kabelføring/print i forstærkere? Skal det også spilles til ?
Inde i mine vægge løber 50 meter middelmådig kobberkabel - bliver lyden bedre hvis den sidste meter er af guld ?
Nogle gange lyder mit anlæg anderledes irriterende - nogle gange lyder det fantastisk. Er det kablerne der er trætte idag ? Eller er jeg blevet tosset ?

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 17 Juli 2014 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Svaret er "ja"

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juli 2014 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Morgenstjerne skrev:
Og så er vi tilbage i jantelovs land - der må ikke være anlæg der er mere transparente end andet...
Men folkens det er der!

Det har ikke noget at gøre med at vi tilbage i jantelovs land, men at man ikke skal betale rigtig meget for ingen ting.

At man har en super high-end anlæg, er det i orden at smide de sidst penge efter noget med et luksus udsende, for ligesom at få det passe til sammen i kvalitet.

Men hvad er virkelige High-end, og hvornår er en ting high-end, er det lyde eller bygge kvalitet (eller begge dele), for der er meget high-end der i bud og grund er mit-fi putte i nogle super flotte kasse.

Og det rigtig dyre high-end er uden for de flest kunder rækkevide (selv om de skulle havde penge), da de kun blive lave i meget små serie, og nogle gang er high-end så lange ud af drømmeland er det faktisk er total tosset, og for kunde der har alt for mange penge, og som stor set er ligeglad med lyde, og de bruge med garanti ikke et forum som dette.

Dem der virkelig gå op i high-end lyden, gå sikker hele vejen og indrette speciale rum kun til lyd og dem der ikke kan dette gå efter mærker som bl.a. B&O der netop tilbyder løsning for folk med en dårlig akustik.

Men det der kan få mig til tastatur er at når firma udnytte folks uvidenhed, og prøve at sælge en ting som high-end, når en hver kan se at det er dette ikke.

Kan ikke lade være med at tænke på den sag fra den virkelig verden oppo bdp-83 vs lexicon bd-30, havde altid se lexicon som et high-end mærker, men ikke mere.

Det er også sjovet at se på diverse hifi messer hvordan at man igen og igen bruge fra low-fi til mit-fi DAC i det man må sige at være et high-end opsætning, så der er åbenbart mange veje til high-end lyd og prise er ikke altid en af dem.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Juli 2014 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

padfone skrev:
Det her klip fra hifi-surround 2013 klik her
bliver lettere
her

Det var et upload hvor jeg valgte at give min uforbeholdne mening til kende
Mage til opblæst nonsens skal man sgu lede længe efter

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 17 Juli 2014 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Så sige man at HI FI ikke er Religion

Man kan næste kan se manden glorie lyse

At de prøve at sælge til lyd studio, er god nok tosse (der er vel folk inden for dette område at der kan se sandhed), når lyde end som Mp3 hos
kunden, og man skulle tro at han komme fra NO

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 17 Juli 2014 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Men godt gået af en ex-tagrendespuler, at han på baggrund af nogle få spørgsmål i dette forum kan stable en virksomhed på benene med
verdensomspændende aktiviteter. Og så har jeg ikke forholdt mig til, om der er den nødvendige substans i produkterne, da jeg aldrig har lyttet til
dem.

Jeg kan dog konstatere, at hjemmesiden er ganske ordrig - især ordrig på markedsføringshype og uunderbygget "technobabble", men "storytelling" og
en appel til hifi-nørden (særligt den velhavende af slagsen) er på ganske subtil vis også indarbejdet. Set ud fra et markedsføringssynspunkt, hvor det
først og fremmest handler om at appellere til modtagerens følelser og opbygge et positivt forhold til produktet, er det ganske godt lavet. Dog trækker
en del stavefejl og dårlig (engelsk) grammatik noget ned i det overordnede billede og efterlader (mig med) et indtryk af mangel på professionalisme,
men det lægger den gennemsnitlige hifi-entusiast nok ikke mærke til.

Og som hr. Johansen ganske rigtigt er inde på, så er Asien et godt marked for den slags ting. Har netop været på forretningsrejse i Kina, og når jeg
ser, hvor meget mange (ny-) rige kinesere er villige til at betale for vestlige produkter, så er jeg nærmest lamslået. Og det handler ikke så meget om
kvalitet, men mere om prestigen ved at eje et vestligt produkt. Det er derfor, man ser fx Ecco-sko (ja, Ecco-sko!) blive skovlet over disken for 3.000
kr. parret, og min yngste søns løbecykel, der vel kan fås til ca. 1.400 kr. i DK, bliver solgt til 5.000 kr.! Så har man idéen, produkterne og evnerne til
at få blot en lille flig af det marked og sælge med en eksorbitant indtjeningsmargin, så skal man selvfølgelig gøre det.

Og husk, man kan altid lade være med at købe ...

Nå, hvad I end spiller på derude, så håber jeg, I er tilfredse, får fuld valuta for pengene og i øvrigt nyder musikken

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 17 Juli 2014 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Ja de kloge snyder de mindre kloge, det er vel moral i denne tråd

Jeg ved at mange der virkelige har rigtig, rigtig mange penge, tit købe high-end hifi kun efter udsende og de tit ikke høre det før et køb

Dyrholm
Branchemedlem
Branchemedlem
Dyrholm Design Audio

Bruger siden: 15 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Juli 2014 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Har du en måling, link eller andet der bekræfter dit udsagn mht tilspilning/indbrænding eller er det kun ørerne der har været
indblandet ?[/QUOTE]

Der er udelukkende brugt lyttetest, på forskellige anlæg, både billige og dyre anlæg. Jeg har under udvikling kontakt med en samling af frivillige entusiaster, som gerne stiller deres anlæg til rådighed.
Mig bekendt findes der ikke måleudstyr, der er i nærheden af at kunne måle, hvad det menneskelige øre er i stand til at opfatte. Hvis der gjorde, ville der (måske ) ikke være alle disse diskusioner om det overhovedet er muligt at høre forskel på kabler.
Jeg vil ikke komme ind på hvad der rent faktisk sker under tilspilning, men henvise til leverandøren af det grej, som jeg selv bruger. Der er en del info at hente:
http://www.audioexcellenceaz.com/products/audiodharma-cable- cooker-cable-conditioner/#tabs-12-0-0

Mvh

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes