Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC med sjæl! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jeg troede, at hi-fi handlede om stor troværdighed, altså at gengive det indspillede signal så nøjagtigt som muligt.

Men disse indlæg handler om at opnå den "rigtige" farvning - kan man kalde det my-fi i stedet for hi-fi;-)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Jeg troede, at hi-fi handlede om stor troværdighed, altså at gengive det indspillede signal så nøjagtigt som muligt.

Men disse indlæg handler om at opnå den "rigtige" farvning - kan man kalde det my-fi i stedet for hi-fi;-)

Hi-Fi for mig handler om musik og ikke om at gengive det indspillede signal så nøjagtigt som muligt - for det er jo ikke korrekt i forhold til musikken.

Strengt taget bør du have en højttaler, der korrigerer for de studiemonitorer der er brugt ved optagelserne.
Hvis der er noget der ikke er lineært er det en studiemonitor.

cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg spurgte en tysk reviewer (privat) om hans anbefaling til en musikalsk DAC og han anbefalede Unison Research Unico CDE : http://en.unisonresearch.com/115/unico-cde/

Den ryger så lidt over budgettet på ca. 15.000 kr. men ikke så meget, og så kan den jo afspille en CD.

Ja, der er rør i den, men kig på specifikationerne ... jeg tror ikke det betyder noget.

Så vidt jeg har forstået kan man købe et tillægsmodul, der bringer sampling frekvensen op på 192 kHz, og så ser specifikationerne bedre ud, men så vidt jeg har forstået vinder man ikke noget mht. musikalitet.

Italienere er gode til at få musikken frem.

P.S. På trods af anbefalingen, så valgte jeg ikke at købe den. Overvejer p.t. M2Tech Young DSD ... til en noget lavere pris.

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Boman skrev:
Jeg troede, at hi-fi handlede om stor troværdighed, altså at gengive det indspillede
signal så nøjagtigt som muligt.

Hi-Fi for mig handler om musik og ikke om at gengive det indspillede signal så nøjagtigt som muligt - for det er jo ikke
korrekt i forhold til musikken.

Strengt taget bør du have en højttaler, der korrigerer for de studiemonitorer der er brugt ved optagelserne.

Jeg korrigere faktisk frekvensgangen, altså som du siger, fordi den valgte frekvensgang i studiet ikke lyder naturlig, men jeg
vil gerne have alle detaljer og microtransienter med, de skal ikke "udvaskes". Derfor ingen rør eller anden tilført
forvrængning

merz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2010
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Det altafgørende for mig er, at lyden får mig til at leve migselv ind i musikken, ligesom når man går til live koncerter.

Om det så er hifi lyd er nok tvivlsomt, det er sjælen i musikken der skal gengives.
Til top Vis merz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af merz

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
daniels skrev:
Boman skrev:
Jeg troede, at hi-fi handlede om stor troværdighed, altså at gengive det indspillede
signal så nøjagtigt som muligt.

Hi-Fi for mig handler om musik og ikke om at gengive det indspillede signal så nøjagtigt som muligt - for det er jo ikke
korrekt i forhold til musikken.

Jeg korrigere faktisk frekvensgangen, altså som du siger, fordi den valgte frekvensgang i studiet ikke lyder naturlig, men jeg
vil gerne have alle detaljer og microtransienter med, de skal ikke "udvaskes". Derfor ingen rør eller anden tilført
forvrængning

Jeg synes nu ikke at gode rør-løsninger udtværer eller fjerner informationer.

Har godt hørt lidt om dit setup. Jeg bruger selv aktivt IIR og tester noget FIR/Convolver.

Men det er jo ikke det, der handler om her

Men jeg synes trådstarter lægger rigtigt ud med at søge noget der giver musikken sjæl.

En M2Tech Young er nu også en fin DAC - speciel til prisen.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Kan kun tale for mig selv
Hvis musikken lyder dårlig og det er optagelsen og ikke musikken der bestemmer hvad jeg vil høre, så må du da gerne kalde det "myfi" for min skyld
..... Så længe jeg kan bevare liv og et holografisk lydbillede med varme så er jeg kold overfor troværdighed .... Den kender jeg jo ikke noget til, med
mindre jeg var med til optagelsen ..... Plejer du at være det ?
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

En hel flad frekvens som mulige, og med et så stor frekvens som mulige, er vel det er i bund og grund det rigtig, der udover skal anlæg ikke ligge noget til eller trække noget fra.

Og et musik instrumenter give 70db på 10 mere afstand skal højtalerne også kunne give 70db på 10 mere afstand.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Mærkeligt, som der nævnes i et indlæg noget om, at DAC 10 ikke har nogen særlig dybbas. Man kan jo bare spille nogle af Dorian's orgeloptagelser. Den kan virkelig få mine Snell A2 til at krybe langt ned. Det gode ved bassen, er jo, at den ikke svulmer op, men er fint tør og derfor ikke gør mere væsen af, end den skal. Onkyos cd afspillere leverede  f.eks tit en tung, vægtig og ganske stram/fast dybbas og meget kraftfuld tillige. Denne dybbas kunne jeg dog godt lide trods alt. Men DAC10 gør blot på mere let måde, men stadig med flot energi. Diskanten synes jeg er flot luftig og ganske frigjort.  

wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Kan hellere ikke genkende det med Dad's dac's ikke kan levere en ordentlig dybbas. Har dog kun hørt han's 06'er og dac10.. De spiller meget musikalsk og med en dyb, men meget stram bas.

Audio note dac's kan altså også noget, men den mest analoge og "livlige" dac, jeg har hørt, er nok Boydk's DIY dac. Den kan altså bare noget, som jeg ikke har hørt før.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

merz skrev:
Kender i ikke oplevelsen, man sidder og lytter på noget godt musik.

Nogle gange rykker foden eller andet i takt, andre gange ikke. Sidst nævnte oplevelse er netop med de DACs jeg har prøvet

Jo, den fornemmelse er opstået med mellemrum, og når du når dertil er det fordi du ikke længere lytter musik, men derimod
teknik.

Pointen er at man også kan blive FOR kritisk, og når det sker, glemmer man at lytte til musikken. Så er det på tide at komme
ud og få lidt frisk luft

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
merz skrev:
Kender i ikke oplevelsen, man sidder og lytter på noget godt musik.

Nogle gange rykker foden eller andet i takt, andre gange ikke. Sidst nævnte oplevelse er netop med de DACs jeg har prøvet

Jo, den fornemmelse er opstået med mellemrum, og når du når dertil er det fordi du ikke længere lytter musik, men derimod
teknik.

Pointen er at man også kan blive FOR kritisk, og når det sker, glemmer man at lytte til musikken. Så er det på tide at komme
ud og få lidt frisk luft

Rigtig man skal lytte på musik, og ikke på anlæg, men kan sige at hvis anlæg lyd af for meget af teknik og let af musik, er der to vej af gå:

1) Købe et nyt anlæg.

2) Gå ud og høre noget godt live musik, for så blive det ikke bedre og om sommer kan dette tit forgår udendørs, og så få man to ting på samme tid: god musik og frisk luft.

GOD SOMMER TIL ALLE
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Juli 2014 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hej herinde

Kan ikke lige forstå en der har set sig sur på DAD. Efter mange lyttesceancer med mange forskellige DACs valgte jeg en DAD monsterDAC der kører
med et udgået chipset. Den har efter min mening sjæl uden at være voldsomt farvet. Den spiller lidt som en Naim - blot med detaljer og perspektiv og
bas.

Der blev lyttet på Stello, Abrahamsen, elektrocompaniet, LavryD10, Lavry Gold, Monachy, en italiensk jeg ikke kan navnet på (sorry Ro9), diverse
DAD. Den klart bedste var Lavry Gold - den kostede også 80000 fra ny - sjæl, dynamik, detaljer overblik vauw!

Jeg har tidligere hørt Benchmark og synes det var meget køligt - ikke min kop the.

Hifi vennerne har siden opgraderet til Acccuphase og Dcs - de spiller bedre - uden jeg får kriller i fingrene for at skifte.

Hilsen

Jesper
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu Metrum der laver dacs med sjæl.

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

pac-man skrev:
Dac10 fra Danish Audio Design er en ok velspillende dac, den er bare alt for dyr.

20K fra nypris er ikke en fair pris for det den leverer. Ja der er drive og liv i den, men på bekostning af den kan ikke spille dybbas, den er simpelthen
cuttet af så den ikke leverer den dyb og fyldig bas. Det samme gælder toppen, der mangler udklingningen og informationer.
Dette er der mange andre DAC's som også gør, men de koster ikke 20k.
Brugtprisen på de 7K ville være en rimelig pris for ny, men ikke brugt.

Dac30 der gælder det det samme, den er ikke pengene vær. Den gør det samme som dac10 hvor den ikke spiller dybt nok og toppen er også
mangelfuld. Men den spiller med en dejlig livlighed, det er desværre bare ikke nok!

Dog mener jeg ikke at der behøves rør for at der er musikalitet og mener heller ikkexat rør på nogen måde er lig med farvet lyd - overhoved!

Det er da oplagt, at vi har forskellige oplevelser med forskellige produkter. Dog synes jeg at din beskrivelse af Dac 10 og 30 fra Danish Audio Design
er overraskende! Der er, som jeg læser det rigeligt med andre, som pointerer en anden
oplevelse med Dac 10.
Da du er ligeså sat i din mening om DAD Dac 30, som jo er af nyere aftapning, og også prismæssigt længere oppe af stigen, vil jeg gerne i den bedste
mening, spørge på hvilken baggrund du udtaler dig om DAD Dac 30.
Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2014 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

merz skrev:
Nu har jeg efterhånden lyttet til et større udvalg af DACs i prisklassen op til maks. ca kr. 15.000

Dette inkl. Metrum (mrk. 2), Cord Hugo, Benchmark mrk. 2, og flere....

Fælles er for mig, de lyder stort set ens - dvs. ren og detaljeret lyd, men uden nogen form for SJÆL som når man lytter på lp mediet.

Hvor skal man lede for at finde noget i den retning, dvs. lidt mere varme og sjæl ( ja det går jo så nok udover detaljerne eller?)

Hej kan du nævne af DACs du har prøvet altså hvilken model betegnelse ??

KomAnton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2008
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Mit bud er en TeddyDac. Den koster ca. 10.000 incl dansk moms og et stykke papir fra Skat som dokumenterer at den er lovligt
importeret

Jeg har ikke det store sammenligningsgrundlag mad andre DACs i den prisklasse, men 'NAS med Flac-filer - Marantz
netværksafspiller - TeddyDac' spiller røven ud af bukserne på min Densen B400+
Til top Vis KomAnton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KomAnton

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2014 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

KomAnton skrev:
Mit bud er en TeddyDac. Den koster ca. 10.000 incl dansk moms og et stykke papir fra Skat som dokumenterer at den er lovligt
importeret

Jeg har ikke det store sammenligningsgrundlag mad andre DACs i den prisklasse, men 'NAS med Flac-filer - Marantz
netværksafspiller - TeddyDac' spiller røven ud af bukserne på min Densen B400+

Nu skal der jo ikke ret meget til at få et produkt der er bedre end Densen ! Havde selv Densen magen til hifi lyd skal lede længe efter. Så er de tilmed
strømsvage. Det kan godt være at de har en 600000 mikrofarad. Men hvad hjælper det når en mikro trafo ikke kan nå at lade op. Synes lyden er
direkte tynd og kedelig. Been there done that. Roger over and out.

KomAnton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2008
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

#Sonic
Min pointe var egentlig ikke at anbefale Densen så jeg er ked af hvis det var dét du fik ud af mit indlæg.
Min pointe var derimod, som trådstarter efterspørger, at komme med bud på en DAC med sjæl.
Til top Vis KomAnton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KomAnton

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Der er da et par rigtigt gode DAC's som har sjæl med rør; f.eks. LampizatOr eller Lector.
Men det kan være svært med budgettet, da en velimplementeret rør-løsning koster

Har ikke lyttet til Lampizator DAC, hvorfor jeg ikke skal kommenterer lyden.

Til gengæld ligner samle- og byggekvaliteten noget fra et Polsk amatør hobbyværksted Alene af denne grund er det ikke noget
for mig, uanset hvor meget det hypes og forgudes på nettet.

Savner "attention to detail" fra en DAC i dette prissegment

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes