Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 04:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC med sjæl! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:
daniels skrev:

Der er da et par rigtigt gode DAC's som har sjæl med rør; f.eks. LampizatOr eller Lector.
Men det kan være svært med budgettet, da en velimplementeret rør-løsning koster

Har ikke lyttet til Lampizator DAC, hvorfor jeg ikke skal kommenterer lyden.

Til gengæld ligner samle- og byggekvaliteten noget fra et Polsk amatør hobbyværksted Alene af denne grund er det ikke noget
for mig, uanset hvor meget det hypes og forgudes på nettet.

Savner "attention to detail" fra en DAC i dette prissegment

jeg kan kun give dig ret i byggekvaliteten. Det ser ikke kønt ud - også derfor jeg blev positivt overrasket da jeg hørte en. Men det svinger
åbenbart også hvor travlt han har haft med at bygge, for den jeg hørte så nu ganske pæn ud indvendigt.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hej

"My-Fi", fedt og rammende udtryk du der kom med, Boman.

Hej Daniels. Du mener ikke at det indspillede signal er korrekt, og må derfor korrigeres af højtalerne? Det lyder    
interessant. Men jeg er ikke sikker på jeg forstår.
Hvis det indspillede signal så at sige repræsenterer, den af musikerne og produceren godkente lyd der ligger på "disken", hvorfor er det så ikke korrekt i fh. til musikken?

Hej StarTrek. I min verden er levende musik og reproduceret musik to helt forskellige ting.
                       Til en koncert har men både øjne og ører. Man kan med øjnene se begivenheden ørerne hører.
                       Med hi-fi kan du kun se igennem hvad dine ører hører. Det stiller krav til anlæggets evne til at give
                       billedmæssig perspektivering.   Og hvad med gennemsigtighed? Den tænker man jo ikke
                        over til en koncert, men er en helt euforiserende disciplin i hifi.
Nå det var vist offtopic
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
En hel flad frekvens som mulige, og med et så stor frekvens som mulige, er vel det er i bund og grund
det rigtig, der udover skal anlæg ikke ligge noget til eller trække noget fra.

Og et musik instrumenter give 70db på 10 mere afstand skal højtalerne også kunne give 70db på 10 mere afstand.

Der var også engang, hvor jeg troede, at frekvensgangen skulle være ret

Det ville gøre mit (højttaler)liv meget lettere, men så lyder musikken ikke naturligt.

For kompensere for den dårlige impulsgengivelse, de fleste højttalere har, prøver man/producenten at tilføre musikken flere
overtoner. Det kan gøres ved nærmikrofonoptagelser, brug af tonekontroller, klipning, rørforstærkere mm.

På klassisk musik - som jeg lytter meget til - bruger man mange støttemikrofoner, dvs. det lyder ikke som hvis man sidder i
salen. Derfor har jeg været nødt til at have en targetkurve med fald mod de høje frekvenser. Det har jeg eksperimenteret
med i mange år, og min nuværende kurve har +2 dB under 100 Hz, flad i mellemtoneområdet og et jævn fald mod 20 kHz
på omkring 5 dB.

Da popmusik er mikset meget forskelligt, kan man ikke "finde" en korrekt targetkurve, men min nuværende fungerer også
fint med popmusik.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Jeg synes nu ikke at gode rør-løsninger udtværer eller fjerner informationer.

Nej, men de tilfører lige harmonisk forvrængning.

Det er den mest ørevenlige forvrængning, da de "forstærker" instrumenternes overtoner.

Det kan lyde/lyder rigtigt godt på mange højttalere.

Hvis man kan undgå at tilføre forvrængning er det - efter min mening - bedst

merz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2010
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:
M2Tech Young DSD

Dynamisk, organisk, livlig gengivelse med stor spilleglæde. Ingen lyttetræthed. Den er tillige detaljeret uden at være analytisk. Man
skal blot huske at købe en anden PSU, end den medfølgende switch-mode forsyning. Så er man til gengæld også godt kørende.

Kort sagt en rigtig god DAC til prisen. Er MEGET glad for mit eget eksemplar!

Ser også spændende, kan se den kan bruges direkte som forforstærker.

Har du nogen erfaring med det?
Til top Vis merz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af merz

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

merz skrev:
HOLBERG skrev:
M2Tech Young DSD

Dynamisk, organisk, livlig gengivelse med stor spilleglæde. Ingen lyttetræthed. Den er tillige detaljeret uden at være analytisk. Man
skal blot huske at købe en anden PSU, end den medfølgende switch-mode forsyning. Så er man til gengæld også godt kørende.

Kan man ikke bruge M2Tech batteri PSU, fra den gamle Young DAC, hvis M2Tech stadig laver den
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:
daniels skrev:

Der er da et par rigtigt gode DAC's som har sjæl med rør; f.eks. LampizatOr eller Lector.
Men det kan være svært med budgettet, da en velimplementeret rør-løsning koster

Har ikke lyttet til Lampizator DAC, hvorfor jeg ikke skal kommenterer lyden.

Til gengæld ligner samle- og byggekvaliteten noget fra et Polsk amatør hobbyværksted Alene af denne grund er det ikke noget
for mig, uanset hvor meget det oge og forgudes på nettet.

Savner "attention to detail" fra en DAC i dette prissegment

Hej Holberg har det på nøjagtig samme måde synes det ligner noget som et 5 årig barn har skruet sammen ! Jeg har købt Metrum modellen hedder
Hex den ramte mig lige i hjertet.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2014 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej

Hej Daniels. Du mener ikke at det indspillede signal er korrekt, og må derfor korrigeres af højtalerne? Det lyder    
Hvis det indspillede signal så at sige repræsenterer, den af musikerne og produceren godkente lyd der ligger på "disken", hvorfor er det så ikke korrekt i fh. til musikken?

Hej StarTrek. I min verden er levende musik og reproduceret musik to helt forskellige ting.
                         Til en koncert har men både øjne og ører. Man kan med øjnene se begivenheden ørerne hører.
                         Med hi-fi kan du kun se igennem hvad dine ører hører. Det stiller krav til anlæggets evne til at give
                         billedmæssig perspektivering.   Og hvad med gennemsigtighed? Den tænker man jo ikke
Nå det var vist offtopic

Hvis der sidder en tekniker og mixer et nummer på et sæt Yamaha monitorhøjttalere - som ikke er lineære - så vil teknikeren automatisk kompensere for Yamaha højttalerenes mangler, så det lyder godt i hans (m/k) ører når der mixes...

Det vil sige at man altså får en indspilning som reelt kun lyder "korrekt" på Yamaha højttalere

Alle vi andre skal så kompensere for dette på en eller anden måde.

Monitor/studie-højttalere er langt fra lineære - onde tunger vil sige at de ikke egner sig til hifi

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2014 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
daniels skrev:

Jeg synes nu ikke at gode rør-løsninger udtværer eller fjerner informationer.

Nej, men de tilfører lige harmonisk forvrængning.

Det er den mest ørevenlige forvrængning, da de "forstærker" instrumenternes overtoner.

Det kan lyde/lyder rigtigt godt på mange højttalere.

Hvis man kan undgå at tilføre forvrængning er det - efter min mening - bedst

Min teoretiske indre nørd vil også gerne have så lav forvrængning som muligt i hele kæden, men jeg får simpelthen noget liv i musikken med rør, som jeg rent faktisk godt kan lide

Desuden er den forvrængning rør giver jo ingenting i forhold til den forvrængning der indføres i højttalerne - forudsat vi taler om en "ordentlig" rørforstærker og ikke en farvelade-røramp

biceps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

North Star Design Impulso.
Har den selv. En ikke mindre en forførende dac.
Musikalsk. Dynamisk. Transperant. Og lyn hurtig.

Koster vist 14000kr i Danmark. En fund til den penge. Har sammenlignet den med følgende.

Mytek DSD
M2tech Young ( ikke DSD modellen )
Bel canto dac 2.5
Auralic
Benchmark dac 1
Wired for Sound DSD

Impulso trak det længere strå netop pga den gav mig indblik i musikken og havde et drive og nærvær ingen af overstående havde.
Til top Vis biceps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biceps

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Det slår mig hver gang jeg hører musik live, og det er sket en hel del gange efterhånden, at jeg ikke har hørt den fornemmelse hjemme hos nogen.
Selv når man går 100 m fra hvor der spilles, kan man med lukkede øjne høre, at det er live. Så hvad der menes med neutral og korrekt i dette forum,
er lidt et mysterium for mig. Personligt går jeg efter hvad der river mig med - som når jeg er til koncert.

Nogen der har hørt eLabs DAC? Den burde være kult blandt musikglade mennesker, men desværre ikke nem at score derude.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

http://www.dba.dk/dac-andet-elabs-digilog-e/id-1005542858/

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

http://www.dba.dk/dac-andet-elabs-digilog-e/id-
1005542858/

Tak, jeg var ikke særlig specifik
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 19 Juli 2014 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

biceps skrev:
North Star Design Impulso.
Har den selv. En ikke mindre en forførende dac.
Musikalsk. Dynamisk. Transperant. Og lyn hurtig.

Koster vist 14000kr i Danmark. En fund til den penge. Har sammenlignet den med følgende.

Mytek DSD
M2tech Young ( ikke DSD modellen )
Bel canto dac 2.5
Auralic
Benchmark dac 1
Wired for Sound DSD

Impulso trak det længere strå netop pga den gav mig indblik i musikken og havde et drive og nærvær ingen af overstående havde.

Det vi må havde lære er dette, af alle anlæg lyder forskellig (anlæg mærker, kabler og akustik med mere), derfor lyder North Star Design Impulso god hos dig, men nogle af de andre du har nævnt kan måske lyder bedre end en North Star Design Impulso hos dem.

Derved er der ikke en der bedre end en anden, da der så mange forholde der spille ind, at alle kan lyde forskellige under forskellige omstændigheder, så det bedste råd er, lyd der hjemme og køb den der lyder bedst.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
nils valla skrev:
Hej

Hvis det indspillede signal så at sige repræsenterer, den af musikerne og produceren godkente lyd der ligger på "disken",
hvorfor er det så ikke korrekt i fh. til musikken?

Nå det var vist offtopic

Hvis der sidder en tekniker og mixer et nummer på et sæt Yamaha monitorhøjttalere - som ikke er lineære - så vil
teknikeren automatisk kompensere for Yamaha højttalerenes mangler, så det lyder godt i hans (m/k) ører når der mixes...

Det er vidst kun mindre hjemmestudier der kan finde på kun at have t sæt små Yamaha hjøtalere .

Langt de fleste store professionelle studier bruger op til flere sæt højtalere og mange studier lytter til det færdige resultat
inden det sendes ud på på det du kalder alm. hi fi højtalere, senest ved jeg da at panamah som sidste led i kæden brugte
Martin Logan højtalere.

Bortset fra det så er de små Yamahaér ganske afslørende, hvilke er den vigtigste egenskab i et studie, ellers kan man sku
ikke indspille musik, det vil næppe blive godt på et sæt varmt klingende detalje udtværende højtalere.

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Juli 2014 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

merz skrev:
HOLBERG skrev:
M2Tech Young DSD

Udemærket forforstærker, som jeg har testet ved at bypasse liniedelen i min ModWright KWI 200. I denne konfiguration fungerer
ModWright som effektforstærker, og M2Tech Young DSD som DAC/PRE. Igen, predelen er udemærket. Sammenlignet med den
indbyggede liniedel i ModWright KWI 200, må predelen i Young DSD, dog se sig klart slået. Derfor bruger jeg Young DSD som ren
DAC

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes