Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 07:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til Klipsch (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2014 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået skaffet mig et sæt Klipsch højtalere som jeg vil bruge som front højtalere i mit surround anlæg. Dette anlæg drives af en Onkyo 609 reciever, og hvor der også bruges Jamo center og baghøjtalere. Anlægget skal dog også bruges ret meget til at høre musik på, så derfor vægter jeg også stereo lyden rimelig højt.

Men lever denne forstærker overhovedet op til hvad et sæt RF-82 kan levere? Hvis man kigger på prisen, så burde højtalerne have en dyrere forstærker koblet til, men hvor stor en forskel det vil gøre i den "virkelige" verden er jeg lidt i tvivl om. En større reciever ser dog også ret dyr ud, så måske en bedre stereo forstærker sat på recieverns pre-out kunne være en mulighed for at hæve
niveauet uden det bliver for dyrt?

Kom meget gerne med bud på hvad I mener til være en god opsætning hvor man får mest for pengene, og hvor forstærkeren kommer til at matche Klipsch RF-82'erne.

PS: Ved ikke om denne tråd skulle have lagt i Surround forumet, men for mig handler det mest om stereo lyden så derfor valgte jeg dette forum.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2014 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Da jeg både forhandler Klipsch og forstærkere, der passer til et sæt RF-82, må jeg desværre ikke hjælpe dig.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2014 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hej. Smid noget rør forstærker foran. De er letdrevne og trives såvidt jeg ved bedst med en varmtklingende AMP. Ellers ka de godt blive hidsige i
toppen. Bare et forslag. Men det ka selvfølgelig også hurtigt blive bekosteligt hvis man ska ha noget fornuftigt rør.
Mvh Søren
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2014 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

sborup: Tak for dit indput. Kan du komme med et eksempel på hvad for en forstærker det kunne være, uden at det bliver vanvittigt dyrt?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 05 December 2014 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en VTA ST-70 foran mine Klipsch, det fungerer perfekt.

ST-70'en har jeg købt som et kit hos tubes4hifi og selv samlet. Et utroligt spændende og lærerigt projekt, og til en meget fornuftig
økonomi. Se mere på tubes4hifi's web site: http://www.tubes4hifi.com/bob.htm#ST70

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2014 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej. Hvis det må være brugt kunne det eksempelvis være Audio innovation; feks serie. 500. Spiller fedt med masser af power og go klang. Og kan vel
fås få 3-5000 afhængig af stand etc. Hvis nyt ka det hurtigt blive lidt dyrt.
Mvh Søren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 05 December 2014 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Ja, mener det er series 800 på 25W/kanal fra Audio Innovation med EL34 rør. Den spiller virkeligt godt.

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2014 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Ja lige præcis allanovich :)

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2014 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg jo ikke ret erfaring inden for det her felt, og synes måske det her med selvbyg osv virker en smule skræmmende. Men det er måske ikke
så slemt?
Ud over det, så synes jeg at 25W lyder af lidt til 2x 8" basser, selv om højtaleren er let at drive? Jeg kan godt lide at spille højt ind i mellem, og jeg
lytter til en del elektronisk musik. Ja faktisk er det det jeg lytter til 90% af tiden, og det vil blive streamet fra Spotify i 320kbs.
At forstærkeren gerne må være lidt "blød" i toppen havde jeg også selv tænkt, da jeg også har læst at Klipsch godt kan blive en smule kantet i
toppen.
Jeg vil gerne have så god lyd som muligt for pengene, men jeg vil også gerne kunne mærke det i maven ind i mellem. Jeg køber gerne brugt og en
pris på 5000kr er ikke afskrækkende.

Ellers er jeg rigtig glad for jeres svar og hjælp, og håber I fortsat vil hjælpe mig videre.

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2014 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Hej. Man skal ikke kigge så meget på tal. 25 watt gode klasse a rør watt lyder langt kraftigere end du kan forestille dig. Masser af dynamik og power.
Synd du ikke bor tættere på; så ku du kigge forbi. Jeg har 25 watt; og mine ht er slet ikke så følsomme som dine. Og der er masser af kræfter. Men
der er selvfølgelig også andet godt :)

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 December 2014 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Med en sådan spiller er det svært at vælge; Plastic ono-band eller Plastic-Bertrand.   "Ohh det er så svært, jeg får helt ondt i klodserne".
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 December 2014 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Jeg en klodsmajor. Det var den forkerte tråd
(og jeg ved ikke hvordan man sletter)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

KlipschMania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 December 2014 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg ejer selv et par Klipsch Cornwall, og min erfaring er, at du skal lytte til forstærkeren spændt foran
dine højtalere inden køb. Klispch kan være spidse i toppen med visse forstærkere. Jeg tror umiddelbart
at Vintage serien er værre mht dette end RF-serien. Har læst i norske fidelity, at RF-82 godt kan lide
mange watt. Det er ikke sort/hvidt desværre.
God jagt.
Til top Vis KlipschMania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlipschMania

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 December 2014 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
Nu er jeg jo ikke ret erfaring inden for det her felt, og synes måske det her med selvbyg osv virker en smule skræmmende. Men det
er måske ikke
så slemt?
Ud over det, så synes jeg at 25W lyder af lidt til 2x 8" basser, selv om højtaleren er let at drive? Jeg kan godt lide at spille højt ind i mellem, og jeg
lytter til en del elektronisk musik. Ja faktisk er det det jeg lytter til 90% af tiden, og det vil blive streamet fra Spotify i 320kbs.
At forstærkeren gerne må være lidt "blød" i toppen havde jeg også selv tænkt, da jeg også har læst at Klipsch godt kan blive en smule kantet i
toppen.
Jeg vil gerne have så god lyd som muligt for pengene, men jeg vil også gerne kunne mærke det i maven ind i mellem. Jeg køber gerne brugt og en
pris på 5000kr er ikke afskrækkende.

Ellers er jeg rigtig glad for jeres svar og hjælp, og håber I fortsat vil hjælpe mig videre.

1 watt = 98 dB
2 watt = 101 dB
4 watt = 104 dB
8 watt = 107 dB
16 watt = 110 dB
32 watt = 113 dB

Men du sidder næppe en meter fra højttaleren, så det er ikke helt det reelle lydtryk i lyttepositionenen.
Desuden vil en 25 watter nok forvrænge en del ved max output.
Og sidst men ikke mindst, der er aldrig garanti for kontant afregning, dynamik og kontrol.

Der er desværre kun den besværlige vej mht. til nyt grej, teste teste teste...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2014 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Nu må man jo ikke glemme, at de tal dér, er for én højttaler. Der er jo 2 stks og dette giver jo 6 db mere i reel følsomhed. Derfor vil de 25 rør watt, være ganske meget i disse Klipsch højttaleres favør. Rummet man spiller i, giver jo også lidt i form af refleksioner.

På mine egne Snell A2, har jeg haft mulighed for at afprøve den Audio innovation series 800 i 90'erne, hvor jeg næsten lige havde købt A'erne. De har en følsomhed på 87db og det gik utroligt godt. Følte ikke jeg manglede noget, når jeg spillede som jeg plejede og det er jo lidt højt af og til. Prøvede også at låne en af mine venners Quad ll mono trin på 15 W/kanal med WBT ht stik og fine phono bøsninger, på A'erne. Det gik godt med god jazz og stemmer. Men lydtrykket var dog ikke vildt højt, men ret brugbart. AI trinnet var dog at foretrække til det hele.  

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 December 2014 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Nu må man jo ikke glemme, at de tal dér, er for én højttaler. Der er jo 2 stks og dette giver jo 6 db mere i reel følsomhed.

3dB mere! Det stemmer jo også med dine egne udregninger. Dobbelt så meget effekt = +3dB.
Fordobler du afstanden til højttaleren, reduceres lydstyrken med 6dB. Har vi 4 meter til lyttepositionen vil lydstyrken reduceres med 2x6 dB = 12 dB i lyttepositionen, da driftseffekten måles på 1 meters afstand.

Dit eksempel. 113dB ved 32 W + 3dB (to kanaler samtidig) - 12 dB (4 meters afstand til højttaleren) = 104 dB/2x32W/4 meter. Lydstyrken er endvidere betinget af det samme signal i begge kanaler. Musikken spilles i mono, hvis vi skal bruge formelen korrekt. Men lad os springe det sidste over, da jeg ikke har indregnet roomgain'et, som skal lægges til. Tillægget afhænger af højttalernes placering i forhold til vægge.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2014 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok skriver jeg 3 db, men når jeg gør det, så kommer der andre svar, hvor der nævnes, at det er 6 db man får. Derfor skrev jeg 6 og ikke 3 db, for det er det jeg ville have skrevet.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2014 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hold da op hvor det vælter ind med info, mange tak for det de herrer
Jeg har en smule viden omkring dB forhold osv, men det er rigtig godt at få frisket op med nogle konkrete udregninger. Men
hoved har du stadig svært ved at acceptere det her med det lave watt tal. Jeg tænker jo at jo stærkere forstærkeren er, jo
mere kontro har den også over enhederne, og dermed spiller de også mere præcist/kontant. Omvendt kan jeg også godt
forstå at præcision ikke er meget værd, hvis det er dårlig lyd som den spiller præcist.

Jeg kunne meget godt tænke mig at låne grej som det bliver foreslået, men rør forstærkere er jo ikke noget man finder på
hvert et gadehjørne af hvad jeg kan se.

Jeg er dog også lidt overrasket over at ingen rigtig kommer med forslag til "almindelig" forstærkere? Jeg havde selv tænkt på
NAD, Marantz, Cambridge osv. Men måske de rent lydmæssigt slet ikke kan måle sig med rør forstærkere?

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 December 2014 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Med din musik interesse, 90 % elektronisk, ville jeg aldrig vælge en rørforstærker og slet ikke en lille en.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2014 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Morgenstjerne skrev:
Med din musik interesse, 90 % elektronisk, ville jeg aldrig vælge en rørforstærker og slet ikke en
lille en.

Ok, jamen hvad kunne du så finde på at kigge efter? :-)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes