Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 05:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Varm Rotel RB-990BX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 December 2014 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop anskaffet mig et brugt Rotel sæt bestående af en RB-990BX effektforstærker (2x200 watt @ 8 ohm) og RC-980BX forforstærker, samt et par Audiovector M3 signature mkII (300 watt @ 8 ohm). Mit problem er at jeg er bange for at effektforstærkeren bliver for varm. Jeg har ikke haft nogen problemer med med at 'protection'-funktionen slår til, eller at ĺyden virker forkert (jeg synes det spiller fantastisk). Jeg har målt op mod 60 celcius udenpå forstærkeren hvor den er varmest.

- Skal bare lade som ingenting og betale strømregningen med tanker for de gode musikalske oplevelser eller skal jeg være bekymret for at forstærkeren brænder sammen?
- Er det for meget at bede forstærkeren om at drive disse højttalere (Audiovector selv siger at de ikke er særlig krævende, selvom de er 300 watt)?
- Er der nogen jeg kan eller bør gøre?
Til top Vis Bingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bingo

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 December 2014 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Du kunne sende den til et check hos en kyndig servicetekniker. Så var dén potte da ude.

Hvis du kan noget selv - så anskaf gerne servicemanualen (måske kan den hentes på hifiengine.com)- her kan du checke tomgangsstrømmen (Bias) på forstærkeren - du kan også måle DC-offset m.v. - ganske almindelige checks for forstærkerens umiddelbare sundhedstilstand. Jeg tænker, at et check af tomgangsstrømmen på forstærkeren er mest relevant. Mange forstærkere lægger sig i tomgang på 45-50 grader C - efter at have været tændt i et par timer uden musik. Jeg er bekendt med at HK tidligere i hvert tilfælde har sat tomgangsstrømmen så højt, at der efter servicemanualen skulle være ca. 60 grader på kølefinnerne ved intet signal.

Er du ikke tryg ved selv at gører sådan noget - så lad være, du kan gøre mere skade end gavn - og så er det tekniker, du skal søge.

Og kvier du dig ved at betale regningen (som ikke nødvendigvis behøbver at blive ret stor) - så tænk på, hvilken sjælefred, et check ville give dig - og hvad den kan være værd :-)

PS: Hvad en højttalere kan tåle i watt (Effekt), har intet - intet at gøre med, hvor svær den kan være at drive for en forstærker - så glem lige disse for en stund. Det KAN selvfølgelig være interessant, hvordan impedanskurven ser ud på højttalerne - men jeg kender dem ikke og kan derfor ikke udtale mig yderligere om det.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 16 December 2014 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

En seriøs klasse A forstærker ligger gerne omk. De 75 grader oven på låget.

Så varme er ikke altid negativt. Men kender ikke din model så skal ikke kunne sige noget her.
Til top Vis Mickey BG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickey BG

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2014 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Varme ER negativt idet komponenter fx elektrolytkondesatorer nedbrydes som en funktion af varmepåvirkningen over tid.

At en A-klasse-drevet forstærker bliver varm ved drift er desværre uundgåeligt, men det er negativt.

Vh
Freddy

Bingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2014 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Mange tak for Jeres svar. På den ene side letter det mig at det lyder på Mr. MBG at det ikke er uset at en effektforstærker bliver så varm. På den anden side, lyder det
plausibelt at intet elektronik har godt af at blive så varmt hele tiden. Ejermanualen ligger direkte tilgængeligt på Rotels hjemmeside
(http://www.rotel.com/content/manuals/rb990bx_eng.pdf), men der står intet om Bias. Jeg fandt servicemanualen på hifiengine.com (tak for tippet, Freddy), men
desværre må jeg erkende at jeg ikke forstår meget af stykket om Bias adjustment.

Godt nok har jeg købt forstærkeren brugt, men jeg købte den i en forretning (Würtz Radio - www.wr.dk) med 3 måneders garanti, få minutter fra mit hjem. Jeg kunne
spørge dem om de allerede har kørt de test Freddy foreslår, eller om de mener at det kunne være en god idé.

Problemet er at jeg ikke ved hvad det skulle hjælpe at køre de nævnte tests? Hvis noget er galt, skal der vel skiftes komponenter. Forstærkeren kostede DKK 2.000, så
det er begrænset hvor meget det giver mening at smide efter den.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2014 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Du kan bede dem checke, om bias er som beskrevet i servicemanualen - og er den ikke det, så bedes de indstille den, så den er det. (biasstrømmen vil bestemme, hvor varm den bliver i tomgang - dvs uden signal. Hvor varm den så bliver når den er koblet til højttalere og når der spilles musik - afhænger selvsagt af, hvor højt der spilles og hvilke højttalerimpedanser, forstærkeren kigger ind i.

Forretningen kan, hvis de er rigtig servicemindede, godt måle bias på forstærkeren og verificere om den kører ( eller få nogen til det), som den skal. Ellers må du nok betale dig ud af testen. Den er jo ikke i stykker og derfor er det ikke sikkert, at der er noget at reparere.

Vær også opmærksom på, at du ikke har fået indstillet "det varmesøgende missil" på netop temperaturen. Måske er den, som den skal være jf konstruktionsideen - og så skal der jo ikke pilles ved den - men vil du have fred i sindet, så lad den måle efter og EVT. justere i biasstrømmen, hvis nødvendigt.

Og..husk altid at lade en ribbe/finnekølet forstærker stå med tilstrækkelig køling - dvs. spær den ikke inde, men lad den ånde - dette er beskrevet i brugsvejledningen, hvor der i.ø. aldrig står noget om biasjustering, idet dette er en sag for teknikere.

Vh
Freddy

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2014 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Nu hentede jeg for sjov manualen, for at se.....
Den skal justeres til 7mV over en 0.22ohm emittermodstand, så der er absolut ingen tvivl. Den skal IKKE blive så varm, OVERHOVEDET ikke endda. Den skal dårligt nok blive håndlunken, når den står tændt uden at spille. Der kan så være en årsag mere, end de bud du har fået indtil nu. Det kan være, at din forforstærker smider DC fra sig på udgangen. Det bli´r din effekt så kun varm af, hvis der er sat højttalere til den. Så enten skal den ha´ renset/nye biaspotmetre og justeres, eller fejlen ligger i din forforstærker

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 December 2014 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg se at du har købt den hos Würtzradio , de har det med at sælge defekte ting , har selv måtte bytte 3 gange og det endte med pengene tilbage .

Har selv Rotel og selv efter mange timers tæsk er den kun lunken.

Det er en ommer
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Bingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2014 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Igen, mange tak for jeres svar. Selvom de gør mig noget mere bekymret for situationen.

Boydk: forforstærkeren er en RC-980BX, som vist nok blev solgt sammen med effektforstærkeren oprindeligt. De er købt sammen, og jeg kan ikke tro andet end at de
to altid har spillet sammen. Men det kan selvfølgelig være at forforstærkeren er defekt?

Det er ikke rart at høre at du har haft dårlige erfaringer med forretningen, madmax. Og derfor lyder det ikke som om jeg skal stole på dem, til at tjekket Bias'en efter.
Hvor ville I anbefale at få det tjekket, og hvad tror I det koster?

Bingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2014 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Og forresten, Freddy, jeg ved ikke hvad det rette ord er for forstærkerens køling, men den har ingen synlig heatsink. Den er helt glat på siderne, men har
ventilationshuller i de øverste hjørner.

Jeg har er overbevist om at sættet er bygget til at forforstærkeren kan stå ovenpå effektforstærkeren, og effektforstærkeren bliver heller ikke så varm på midt på
overfladen som i siderne. Der er i øvrigt åbent omkring forstærkerne (bortset fra at de altså står ovenpå hinanden.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2014 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hvis der ikke er blæser i den til køling- så er den kølerprofil/kølefinne- kølet. Hermed, som jeg skrev - der skal være god plads til at få luft.

Du kunne jo prøve fx at kontakte "AnalogBO" i Glostrup - han kan Googles og er i hvert fald medlem her:

vintagehifi.dk - men måske også på denne side?

Han har et foreløbigt rigtig godt renommé - så mon ikke det er manden, du skal bruge?, det tror jeg.

Vh
Freddy

Ollii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 December 2014 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Rb-990bx er kølet af køleprofiler der sidder inde bag siderne på forstærkeren. Derfor er der også køle huller hele vejen fra front til bag både i top plade og i bundplade. Jeg synes heller ikke min rotel blev så varm som du siger din gør. Men det er dog længe siden jeg har spillet på den.

mvh.
Til top Vis Ollii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ollii

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 December 2014 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg melder mig også lige i koret af tidligere 990-ejere, der siger at den overhovedet
ikke bliver varm i tomgang. Af sted med den. :-)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2014 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Bingo]Boydk: forforstærkeren er en RC-980BX, som vist nok blev solgt sammen med effektforstærkeren oprindeligt. De er købt sammen, og jeg kan ikke tro andet end at de
to altid har spillet sammen.QUOTE]

Tro kan nogle gange flytte bjerge, men tro kan altså ikke fjerne fejl i en musikanlæg. Som nogle er inde på, lad handelen gå tilbage, hvis du ikke er tilfreds (det ville jeg heller ikke være). Jeg ville heller ikke ha´ tillid til, at de var i stand til at fixe den korrekt, når de har "skubbet den ud af døren" med så graverende fejl. Er du på den anden side "en lykkelig ejer", så afsted på værksted hurtigst muligt med både pre og effekt. På den måde er du sikker på, at 2 ting, der skal spille sammen, er 100% i orden, når du får dem tilbage igen.

Bingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2014 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Igen mange tak for svarene. Jeg vil spekulere over julen og gøre hvad der skal gøre i det ny år.

Ollii, jeg tror den forstærker du beskriver er 980BX den har i modsætning til 990BX ventilationshuller på hele oversiden.

Glædelig jul og godt nytår.

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 December 2014 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Rotel RB-990BX magen til din, denne bruger jeg når tester nybyggede højttalere, da den kan tåle det meste, jeg har brugt den
til under 2 ohms belastning, og den bliver næsten ikke håndlun ved selv svære højttaler belastninger.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 20 December 2014 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

I virkeligheden er der måske slet ikke nogen fejl på din Rotel effekt - måske har den tidligere ejer simpelthen (fået) justeret bias op i håb om at få bedre lyd!

Måske kan det checkes uden at åbne forstærkeren. Er der forskel på "varmen" fra højre og venstre kanal (hvis man altså kan skelne)?

Hvis du kan mærke en betydelig forskel på kanalerne, tror jeg, at der er tale om en reel fejl. Hvis ikke, så handler det måske om en bevidst opskruning af bias

Det er ret usansynligt, at begge kanaler skulle få den samme fejl, da forstærkeren består at to helt separate forstærkermoduler, som ikke påvirker hinanden, hvad angår bias.

Hvis der er tale om det sidste en bevidst opskruning af bias, handler en "reparation" blot tale om en justering af bias til det foreskrevne niveau.

Jeg krydser fingre for dig ift at der er noget om min teori

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes