Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 05:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lav lydstyrke? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2016 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har de sidste godt 7 år haft et par Vienna Acoustic Beethoven højtalere, som lyder fuldstændig fantastisk, når der skrues op og musikken får lov til at flyde. Når jeg tænker over det er det bare rigtig sjældent at der bliver skruet ordentligt op, da jeg bor i lejlighed og den bedre halvdel ikke bryder sig om for høj musik.

Mine nuværende HT'ere er nok heller ikke optimale til lav lyd pga den lid afslappede sound, men hvad skal man kigge efter hvis jeg skal bruge en højtaler spiller lige så godt højt som lavt? Jeg har ikke nogle specielle præferencer ift stander vs gulvhøjtaler og prismæssigt er jeg forholdsvist fleksibel, da jeg bare må spare op (dog ikke over 15k brugt). Hvad skal jeg kigge efter?

Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 Marts 2016 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Her er de game Snell modeller et godt valg. Her er klang og info den samme om du spiller lavt som højt. Snell A har du nok ikke lyst eller plads til, men type C med den skrå afskæring for oven, er lige så god. Men den mindre modeller har også denne fine egenskab. Men de skal jo findes brugt og da helst i den oprindelige form uden at alt er skiftet til dele efter helt egen smag. Mine egne A2 spiller meget tydeligt og klart ved meget lav volumen. Selv bassen er med uden man behøver at have tonekontroller.  

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 27 Marts 2016 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Audio Note kunne også være vejen frem.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 27 Marts 2016 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hvis du er meget glad for dine højtalere, så kan det også være en anden forstærker vil kunne håndtere at spille tilfredsstillende på dem ved en lavere volumen.

Og muligvis vil nogle af de her tweaks som f.eks. afkoblingsfødder til anlæg og højttalere samt strømkabler/stikdåser/filtre også kunne give noget.

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

SA Explorer kunne også være en mulighed, membranerne er meget lette og kan godt flytte luft ved lav volumen.

Aceh
Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Med små børn i huset har jeg også haft problemer med lav volumen og kedelig lyd.

De ting jeg har haft held med er faktisk ikke højtalerne.

Akustik behandling
Omend de problemer der kunne være i et rum er større ved højere volumen, er de også til stede når man hører lavt.
Så det har også givet mig en masse ved lavere volumen.

Ændre lyttepositionen
Min lyttepositions muligheder er nogenlunde begrænsede, men jeg kan ved at flytte min sofa 5-10 cm længere tilbage få større gain
på bassen, som fungerer rigtig godt ved lavere volume og mindre godt ved højere.

Evt. lidt EQ på forstærket bass
Som ovenstående, dog uden at flytte lytteposition.
Jeg har dog ikke EQ på nuværende min forforstærker.

Forforstærker / kilde volume.
Mine nuværende højtalere (Focal Sopra 2) kan med nogle forforstærkere i mit rum lyde helt og aldeles fladt ved lav volumen.
Mit nuværende grej har ikke det problem.
Jeg har tit oplevet at nogle forforstærkere først kommer til live når de når over f.eks. kl. 9 eller 11 på volumen kontrolen.
Hvis man har meget gain fra sin kilde, kan man måske skrue lidt ned her, for at skrue op på forforstærkeren.

Kun mine personlige erfaringer, jeg er sikker på at nogle højtalere bare lyder fladt ved lav volumen.

Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

At få basniveauet lidt op ved lavere lydstyrker er et godt råd. Højtalere med meget detaljeret/analytisk lyd kan osse hjælpe, de kan 'høres' ved lavere lydtryk. Men, uanset hvad, kan der ikke fuldt ud kompenseres for lydstyrke. Selve den fysiske oplevelse af musikken 'i rummet' bliver reduceret, når man spiller lavere (derfor hjælper det heller ikke at spille højt på hovedtelefoner, deres kvalitetet ufortalt).

Går man regelmæssigt til livekoncerter véd man, hvor meget der skal til. Jeg har lige spillet pænt højt på mit hjemlige anlæg, og det hjælper gevaldigt - men det er ikke som den ægte vare.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Sendt: 29 Marts 2016 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Det er nogle gode råd og trods min tid som studietekniker hvor EQ'en flittigt bliver brugt, har jeg ikke overvejet det i HIFI-sammenhæng. Nok fordi de
fleste "dæmonisere" det dertil. Men findes der nogle gode Hifi-EQs eller skal jeg bruge dém jeg også kan bruge i studie-sammenhæng? Vigtigt at
kvaliteten er høj, da resten af min kæde ikke er helt ueffen.
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes