Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 06:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W FST Mellemtone? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Vil høre om der er en der vil kunne forklar hvordan den FST Mellemtone uden kantophæng fra B&W virker?

Er det bare selve membranen der gir sig eller hvordan?

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Kan det desværre ikke engelsk, og det bliver noget hullapyk at oversæt det med google translate

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Maksimerer virkningerne af Kevlar ved at forbedre kegle svartider og integritet af lydtransmission.
Bowers & Wilkins' FST™ mid-range drivaggregat maksimerer virkningerne af Kevlar® ved at forbedre kegle svartider og integritet af lydtransmission. Omgiver både holde kegle på linje og bidrage til at absorbere bøjning bølger. Som mid-range mellemgulvet kun bevæger sig lidt, Bowers & Wilkins har forbedret ydre kant kegle opsigelse ved hjælp af "surroundless" suspension. En opskummet materielle ring med resistive mekaniske impedans identisk på kanten af kegle, er placeret under den kegle kant. Bøjning bølger rejser op kegle er næsten helt opslugt af skum ring, som komprimerer også tilstrækkeligt til at rumme kegle bevægelighed ved midten af frekvenser.

Alle vores omhyggelig justeringer af Kevlar kegle ville tælle for noget, hvis vi ikke gjorde alt, hvad vi kan for at minimere andre kilder til forstyrrelser. Flytte luft bag kegle, f.eks. Chassiset fra FST driver er designet til at minimere enhver impedans for strømmen af luft fra bagsiden af driveren. For at reducere rod umiddelbart bag kegle yderligere, har vi vedtaget neodymmagneter, der leverer den samme magnetiske kraft fra en mindre enhed. FST driver er en forfinelse i brugen af Kevlar kegler og du bør først læse afsnittet Kevlar kegler før de går. Laser interferometri giver os detaljerede oplysninger om, hvordan forskellige membraner drive og en meget klarere indsigt i mulighederne for at forbedre deres design.

Med kegle membraner, kan den ydre surround være en væsentlig årsag til problemer. Dens primære formål er at opretholde en luften sæl og hjælpe med at holde voice coil justeret i den smalle magnetiske kløften som kegle bevæger sig frem og tilbage. Det skal være fleksibel nok til at klare den maksimale kræves bevægelse af kegle. Denne meget fleksibilitet er imidlertid grunden til hvorfor surround ikke altid følge bevægelser af kegle på en sammenhængende måde. Problemer begynder at opstå på den såkaldte surround dukkert frekvens, hvor surround begynder at bevæge sig i den modsatte retning til kegle og delvis annullerer sin produktion. Der er forskellige design tricks, der giver dig mulighed at udjævne denne effekt til en vis grad, men det ville være rart at undgå det helt.

Der har været chauffør design i fortiden, der har gjort op med surround helt-frie kant design havde nogle popularitet i 1950erne og 1960s. Der er dog et par ulemper med denne tilgang. For det første er der ingen luft sæl med kabinettet og driveren reflekser effektivt sig selv med en dårligt designet port. For det andet, uafsluttet kanten af kegle giver mulighed for mere alvorlige kegle break-up. Bowers & Wilkins ingeniører har derfor lidt af lateral tænkning, baseret på den erkendelse, at hvis du begrænser dig selv til midten af frekvenser, hvor kræves kegle bevægelighed er lille, kan du designe en anden type af suspension.

I stedet for en normal rullende surround bruger faste Suspension Transducer (FST) en smal ring af opskummet polymer til at støtte den ydre kant af kegle. De små bevægelser af kegle let komprimere og strække ringen. Fordi den ring overfladeareal er lille, udstråler det relativt lidt lyd, og hvad lille bevægelse, det har altid følger den kegle kant, fordi det er så tæt koblet. Men du kan gå et skridt videre. Ved at vælge de mekaniske egenskaber af ringen til at matche de kanten af kegle, flere af denne bøjning bølge energi rejser op kegle (Se afsnit Kevlar kegler) passerer gennem til surround. Og hvis disse egenskaber er resistive eller lossy, energien, der kan konverteres uskadelig ind i varmen. Resultatet er, at langt mindre energi afspejles tilbage i kegle end med en lignende driver med en normal surround.

I forhold til en regelmæssigt opsagte Kevlar driver kan vi konstatere to ting om FST surround. For det første begynder den hele kegle at reagere meget hurtigere i en given tid. I tid domænet svarer dette til en bedre forbigående reaktion. I frekvens domæne indikerer et mere udvidet høje frekvenser, og faktisk reaktionen af denne driver er glattere til højere frekvenser og giver mulighed for en bedre integrerede crossover til diskant. For det andet, det endelige mønster kegle bevægelighed er endnu mere tilfældig end regelmæssig driver, med en deraf følgende stigning i klarhed for lytteren. Ekstra funktioner af denne driver, ikke forbundet med Kevlar er kobber kappe på magnet Center pole, en anordning til faldende harmonisk forvrængning og skelet chassis (kurv) design, der minimerer refleksioner fra chassiset og optimerer kobling mellem føreren og dens indelukke.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Fatter ikke en pind af det... Det for avanceret for mig sorry

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jeg undrede mig også da jeg første gang så deres mellemtoner uden ophæng Kort fortalt så er enheden lavet uden kantophæng, dvs
papir/skum/gummi ophænget ikke er der. I stedet er membranen så monteret direkte på chassis rammen, hvor den så ikke kan give sig.

Det kan være at, der er andre som kan give en bedre forklaring
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Mickey BG skrev:
Fatter ikke en skid af det... Det for avanceret for mig sorry

Jeg forstår godt du ikke fatter noget af den "oversættelse" som Madmax har lavet. jeg tror han har Google-translatet det, og derved begår han den fejl, at teknisk engelsk ikke bliver oversat til korrekt fagligt dansk. Tror heller ikke Madmax selv forstår hans oversættelse. Jeg prøver lige at læse hvordan de skriver membranvandringen kan foregå, når der ingen bølger er - det er nok det der undrer dig mest.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår B&W's beskrivelse sådan: Da de kun bruger mellemtonen til ikke-basfrekvenser, skal membranvandringen ikke være
særlig stor, og væsentligt mindre end hvis der var tale om en basenhed. Derfor anvendes en lille tynd foamring (skumgummi) som
membranet lægger an på. Derved bliver der luftmæssig tæthed, hvilket der skal være, ligesom der bliver styr på
membranvandringen, som jo igen er meget lille. Så, membranet sidder en smule fast i ydercirklen, men ikke 100% fast, da skum jo
er blødt - de har sikkert eksperimenteret med den rigtige densitet og børeevne. Så siger de, at membranopbrydninger i
membranets yderkant, kan matches med de mekaniske egenskaber i foamringen, og vibrationerne kan derved kontrolleres og
omdannes til varme (ikke noget der kan måles, men teorien er god nok)

Som B&W fremlægger det, har vi her at gøre med et af verdenens vidundere. Andre vil måske sige, at selv på mellemtoneenheder,
skal membranet kunne bevæge sig helt frit, og ikke "låses" i ydercirklen. Men, jeg kan nu godt forestille mig, at B&W med deres
princip kan kontrollere membranopbrydninger godt. Der er igen om kompromis'er, men sådan er hifi jo.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Som jeg kan læse mig til, så har de sådan set bare brugt en skumkrans til at forbinde membran med chassisrammen. Dette medfører at du ikke har en gummikant der spiller med, fordi skummet virker som en absorbent, dvs den omdanner bevægelsesenergi til varme - energi kan jo ikke bare forsvinde, det er nødt til at blive til et eller andet.
En membran er jo nødt til at bevæge sig, men en FST er en dedikeret mellemtone, og du vil aldrig få bas ud den, som f.eks en typisk 6½" enhed - her har FST'en simpelthen ikke nok vandring. Man må vælge sine kompromiser og man har ønsket følsomhed,  høj deling til diskant og lav forvrængning - derfor må man ofre vandring.
Dette er selvfølgelig i grove træk - og jeg siger ikke jeg er ekspert - men membraner bevæger sig selvfølgelig, de har bare designet en enhed, som egner sig bedst til mellemtone - no free lunch
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

hifigen - kom mig i forkøbet, jeg tror dog vi er ved at komme frem til en fornuftig forklaring her 
Men nu har vi så præcis lige mange indlæg - meget vigtigt   sorry for OT
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Sagt på en anden måde, det er membranen der giver sig for at kunne lave en vandring frem og tilbage, eller

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Neij: membranvandringen er så begrænset, at B&W's tynde foamring kan følge med, og lade membranet vandre det der er behov for. Jeg gætter på, at vandringen ligger inden for +-1-2mm.

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Okey

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Ja det må godt nok være nogen meget små udsving den kan lave! For det er da min. af ophæng der er der.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2016 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Ja, det er ikke meget, men så er der jo den store membran størrelse, som giver stort lydtryk ved lille bevægelse, som ville være noget større med en 4" i stedet på 7", der sidder i nu. Min lille 4" mellemtone bevæger sig heller ikke og kan ikke bevæge sig ret meget, men da den jo så sidder på en meget stor flade øger denne jo lydtrykket, særligt i det nedre leje den gengiver. Det er et sæt sæt Snell A.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

.....husk også på, den mellemtone skal jo ikke gengive fra ca 200 og ned. Så den kommer ikke til at bevæge sig ret meget selv ved store lydtryk i mellemtonen.

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Er det en 7" FST der sidder i en B&W CM9 S2?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg mener den er i den størrelse ligesom basserne.

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Basenhederne i CM9 S2 er 6,5", men FST enhedens membran ser lidt større ud end basenhederne, så det passer nok meget godt med 7"

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2016 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Ja, den har lige bassernes gummiophæng med i sin størrelse. Var ikke helt sikker på, om basserne også var 7", men 6.5" er de i hvert fald.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes