| Forfatter |
|
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 04 April 2016 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
i kender sikkert godt situationen. Jeg stod midt i madlavningen, da "A perfect day, Elise" med PJ Harvey rammer playlisten. Det er et fremragende nummer, og som alt andet god musik, har det godt af at man skruer lidt op :)
Desværre satte volumenknappen på fjernbetjeningen til min forstærker sig, og inden jeg kunne nå at slukke, så stod volumen på 100 (hvis jeg lytter til høj musik står den på 14-15 stykker). Jeg frygtede selvfølgelig at mine højtalere havde taget billetten, men da jeg tændte igen (efter at have skruet ned) så spillede musikken fint videre, og jeg kunne ikke umiddelbart høre forskel.
Burde det ikke betyde at alt er ok? Er der noget jeg bør være opmærksom på, eller kan jeg bare gå ud fra at jeg var heldig og undgik skader på udstyret?
Mine højtalere er Dynaudio Excite X32, og forstærkeren er en Bladelius Thor MK2.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 05 April 2016 kl. 06:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jo ikke udelukkes at der er sket skade, men Dynaudio kan altså tåle seriøse smæk, bare der ikke forvrænges.
Det sidste er måske nok sket her, men når du ikke kan høre noget er enheder etc vel ok.
Eneste jeg kan komme på, er at lakken på spolerne på diskanterne kan være blevet varm, så de måske smutter nemmere end hvis du ikke havde haft den her oplevelse.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 April 2016 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er nok i orden, som det blev nævnt er Dynaudio oftest meget robuste. Derimod bør du nok tjekke den volumenbetjening, den virker lidt risikabel... (men måske var det din finger, der 'satte sig'?).
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 05 April 2016 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er sikkert sluppet med forskrækkelsen.
Men din vane med at spille på "en 14-15 stykker" skal du nok lave lidt om på.
Som tidligere nævnt i tråden her, så er det forvrængning som er den virkelige fare for dine højtalere..
Og når du presser din forstærker, hvad du gør når du skruer så højt op, så forvrænger den.
Hvis jeg var dig ville jeg holde mig til kl. 12 som højeste på din volumenkontrol.
Ellers risikerer du at du en dag, når de "rette" omstændigheder er til stede, at du skader, eller brænder nogle enheder af...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Britney Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 05 April 2016 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
han står 15 ud af 100...
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 05 April 2016 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorry. jeg troede det var uret som billede på volumen :)
|
| Til top |
|
| |
chris09 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2016 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak - jeg satser på at jeg er sluppet for forskrækkelsen.
Mht fjernbetjeningen, så har jeg et godt bud på hvad der er sket. Det er en Logitech Smart Control - altså en WIFI baseret fjernbetjening. For nogle år
tilbage led mange af den type produkter af fejl, der gjorde at en kommando blev gentaget i det uendelige. Mit gæt er at selvom jeg ikke har oplevet
noget lignende på min fjernbetjening før, så kan der opstå situationer (netværksfejl mv) der leder til en sådan fejl.
Og ja - som Britney skriver så spiller jeg højst så volumen står på 14/15 ud af 100. Så i kan sikkert forestille jer hvordan det lød herhjemme....
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 05 April 2016 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
chris09 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2016 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Floe
Nåede ikke engang at registrere om eller hvor meget den forvrængede. Løb bare over og slukkede :) men lydtrykket kan jeg genkende
|
| Til top |
|
| |