Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Skumlekælderens musikgrej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pedebr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg aner intet om hi-fi, men har hårdt brug for nogle gode råd. Ok, efter at have fået børn og familie og den slags, har jeg fået tildelt min helt egen kælder, som jeg har møbleret med gamle møbler fra storskrald og skrammelmarkeder. I den har jeg en pladespiller - en Thorens jeg fandt på skrammelmarkede og en lousig surroundsound-forstærker og nogle kedelige højtalere.

Jeg har på auktion opgraderet med en Sony TA-2650 som jeg fandt billigt på auktion og har nu brug for nogle gode højtalere. De behøves bestemt ikke være pæne. Det gør naturligvis ikke noget, men det er lige før det er et plus, hvis de er grimme, som modvægt til stuen der er domineret af afskallede hvidmalede møbler og hvor det vigitgste ved musikanlæget er, at det er pænt og diskret. Jeg er meget tilfreds med forstærkeren.

Jeg så et par Jamo højtalere fra 70erne eller 80erne, der virkelig var grimme med en brun-beige-toning og gitter for basenheden. De ville passe perfekt til kælderen, men jeg havde indtrykket af at de var til at spille højt med, hvilket ikke er så nødvendigt for mig. Lidt nogle højtalere som blev solgt på at kunne spille vildt højt. Men altså, design betyder intet.

Det jeg efterspørger er nogle højtalere der er bygget til vinyl-plader og derfor forestiller jeg mig, at et par højtalere fra dengang hvor et anlæg primært blev brugt til vinyl må være ideele. Mine nye højtalere skal ikke kunne passe ind i noget snedigt surroundsound setup eller noget. De skal blot kunne spille vinyl bedst muligt.

Jeg læste i et forum om én, der havde købt nogle højtalere og var vildt skuffet fordi de ikke passede til hans hjemmebiograf. Det var lige den slags højtalere jeg godt kunne tænke mig.
De skal kunne spille musik fra vinyl og gøre det godt. Og det skal være alt fra jazz til punk - ikke klassisk.

Nåm, hvis der er nogen der har et par gode ideer til højtalere hører jeg meget gerne om det. De må sådan set godt koste en del, men helst være nogle undervurderede nogle, der fx på grund af design eller lign., kan fås forholdsvist billigt.

Venligst
Pede
Til top Vis pedebr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pedebr

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 12 August 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Hej Pede

Jeg tror, at jeg har en idé. Hvor meget må de koste?

pedebr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Altså, det er jo en forholdsvis billig forstærker og jeg har indtil videre sat en ære i at gøre det billigt. De vinyler jeg har er fx fundet på loppemarkeder og lign. billigt.  På den anden side er jeg villig til at betale for god lyd. Hvis de er pengene værd kunne jeg jo købe en bedre forstærker. Jeg er i tvivl. Men mon ikke omkring 1500 kunne gøre det. Ellers skal jeg vel købe en forstærker der matcher højtalerne. Og det kunne jeg vel spare op til.

Hvad er dit forslag?

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 12 August 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hvor kraftig er din forstærker? Må det være store klodsede højttalere?

pedebr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Det er en Sony TA-2650. Halvkraftig kan den vel beskrives som. Højtalerne må bestemt gerne være klodsede. Jeg så et par B&O, der var en terning på højkant. De var ret særprægede og ville have den rigtige effekt, når man skal blære sig med sære pladefund. Altså, det er fedt at spille underlig musik på sære højtalere.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 August 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Hvis det er dé B&O,(terning på højkant), som jeg tænker på, så vil de ikke du til dit set-up. det er en ren diskanthøjttaler og er mest for samlere - de plejer heller ikke at være helt billige, hvis de er i god stand.

Jeg så godt den Sony-forstærker TA-2650. En glimrende forstærker. Den kan nu godt tåle et par fine højttalere.  Fulgte den tilhørende tuner ikke også med i auktionen??

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

pedebr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Jo. På lauritz.com. Det gjorde den. Både tuner og forstærker var i overordentlig fin stand. Der var dog noget bøvl med balancen som jeg har sendt den til reparation med. Men lyden af forstærkeren er efter min standard virkelig god.

Tuneren kommer jeg næppe til at bruge ret meget. Men de ser dog flotte ud sammen.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 August 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Det sæt var oprindelig solgt fra "Møller Jensens Radioforretning" her i Herning - En forretning, hvor jeg er kommet rigtig meget for at glo på Hifi-udstyr!  - Sættet stod på auktionen ualmindeligt flot og helt originalt - tænkte faktisk på at byde på det - men kom til at tænke mig om (plads)!

Det balance-problem er højst sandsynligt en rensning med rensespray, som skulle til - et normalt problem med ældre grej.

De to apparater passer rigtig godt sammen og bør næsten blive sammen - efter min mening.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

pedebr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har sendt forstærkeren til reparation hos kyndige hænder, der vil rense den fuldstændigt. Det bliver skide dyrt, men det er simpelthen så flot at jeg gerne spenderer - trods alt. Der fulgte originale manualer og det hele med og jeg skal nok passe godt på det...

Men hvaffor nogle højtalere skal jeg købe? Jeg havde engang et par Beovox højtalere som jeg brugte med en Sony reciever fra TA-serien, en eller anden havde smidt ud i gården. Den (forstærkeren) var meget ujævn og sårn og jeg lånte den ud og lod låneren beholde den.

Men Beovox højtalerne spillede fint. Jeg har læst lidt om ohm hist og pist og Sony forstærkeren er 4 ohm. Det var Beovox-højtalerne også, måske var det derfor det fungerede.

Så måske nogle gamle Beovox? Dem kan man nærmestå kastet i nakken jo.

VH
Pede

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 August 2008 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er en diskret opbygget forstærker med bi-polære transistore i udgangen, opgivet til 2x45W/8Ohm

Den kom på markedet i 1974 eller 1975

Specs her (årgang = pris dette år) :

http://www.audio-heritage.jp/SONY-ESPRIT/amp/ta-2650.html

Babelfish oversættelse af do. side: http://66.196.80.202/babelfish/translate_url_content?.intl=d k&lp=ja_en&trurl=http%3A%2F%2Fwww.audio-heritage.jp% 2FSONY-ESPRIT%2Famp%2Fta-2650.html

pedebr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Ja. Det er den forstærker. Men nu faldt jeg lige over denne her højtaler. Det er nok ikke lige den jeg skal slæbe med hjem til konen. Er du da rådden. Men den er grim på en helt utrolig måde. Lidt ligesom Sheck fra filmen måske. Eller Elefantmanden. Men ok, hvis den spiller godt og i øvrigt skifter smagen jo gennem tiderne...men alligevel

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Ja men det er da den perfekte højttaler til farmands "herreværelse"

den har så lav drifteffekt at du selv med 2x45W/8Ohm kan ryste hele hytten

pedebr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Det jeg søger er en højtaler der formidler lyden perfekt, selv når man har en lavmælt konversation. En højtaler der spiller højt, uden at overdøve. Kom med nogle forslag. Hvad ville det ideele være uanset pris være?

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Epos ES14 på originale standere

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

http://www.stereophile.com/standloudspeakers/566/index.html

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2008 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det! Det skal være nogle af B&O's tyksakker fra 70erne. De kan lige det du leder efter. M100 eller M100-2 mener jeg de hedder. Jeg kan ikke lige finde nogen brugt, men prøv at led efter dem. De var eddermame gode tilbage i 70erne, og selvom de måske lyder lidt indelukkende ift. moderne højttalere, har de stadig en god og blød lyd med mange detaljer.

Mange af disse har desværre problemer med smuldrende ophæng.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

og er lige tungt drevne nok til en forstærker på 2x45W/8Ohm

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 August 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Det var dog en glimragende ide med sådan en kælder. Det er her man kan nyde en pibe rød Orlik og en Single malt tilsat god musik

Mit forslag til højtaler: Altec Lansing model 14

Der er mulighed for bedre tilpasning af hornet. Selv har jeg afbrudt det og spiller med AMT1 air motion transformator...en glimrende løsning. Der skal nok skiftes ophæng, det gjorde jeg på mine så bare send en PB om nødvendig. Der er en gang imellem et sæt til salg og selv om det er en Amerikansk HT så spiller den med fast bas der når dybt uden bulder. Alternativt ville jeg nok osse kigge efter gamle JBL højtalere.

mvh 

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det var dog en glimragende ide med sådan en kælder. Det er her man kan nyde en pibe rød Orlik og en Single malt tilsat god musik

Mit forslag til højtaler: Altec Lansing model 14

Der er mulighed for bedre tilpasning af hornet. Selv har jeg afbrudt det og spiller med AMT1 air motion transformator...en glimrende løsning. Der skal nok skiftes ophæng, det gjorde jeg på mine så bare send en PB om nødvendig. Der er en gang imellem et sæt til salg og selv om det er en Amerikansk HT så spiller den med fast bas der når dybt uden bulder. Alternativt ville jeg nok osse kigge efter gamle JBL højtalere.

mvh 

Hej "tube mania"...

Har du så placeret dine AMT'ere oven på mikrobølgeovnen? 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 August 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Hej "tube mania"...

Har du så placeret dine AMT'ere oven på mikrobølgeovnen? 

Mvh.
Niels

[/QUOTE]

Ja det ligner det da´

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes