| Forfatter |
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja da...Jeg ved godt at afstanden mellem bassen og AMT'erne er for stor., men man kan sjældent få alle fordele
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har været mange fine bud.... Meeen, synes det her er en perle uden lige: Snell EIIISpiller fantastisk - meget indlevende og egner sig fint til din forstærker...
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra 1990-93 sådan ca.  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør dem absolut ikke ringere
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et par Pioneer HPM-110?
__________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious Jo det gør, for jeg kender dem alt for godt 
Billige bas-enheder er og bliver kortsigtet mht. sidste "salgsdato" 
SEAS enheder der kostede det samme som en stor islagkage pr. stk.,
skal nydes helt friske..., det vil sige inden for en decade 
mht. Pioneer HPM-110 ..., en billig JBL kopi med en psudo båndtweeter,
bassen holder pga. konventionelt vævet kantophæng med coatning,
membranen kan blive blød men så skal den have mange tæsk.
Den er i sin lydkvalitet at sammenligne med Marantz fra 70'erne, lidt bedre faktisk.
Min mening er at den sælges dyrt! og kun pga. AK forummets "hype" omkring højttaleren,
sagen er at de altså har ret så MANGE! Homer Simpsons i det forum (Doh!)
Søg på AK vedr. danske højttalere så skal i bare se, eks. Vifa DT19 tweeteren bliver nærmest udråbt til "High End" ...., er der noget der er mere "skodkval" i toppen end den tweeter ? 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
virious Jo det gør, for jeg kender dem alt for godt 
Billige bas-enheder er og bliver kortsigtet mht. sidste "salgsdato" 
SEAS enheder der kostede det samme som en stor islagkage pr. stk.,
skal nydes helt friske..., det vil sige inden for en decade 
|
|
|
Mine E2'ere spiller nu ganske fortrinligt
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
K�re alle.
mange tak for responsen p� mit h�jtalervalg. Det er jo helt overv�ldende. For lige at summere op:
ML_CLS mener jeg b�r k�be et s�t Epos ES14 p� originale standere. De er faktisk ganske grimme - men p� den fede m�de. Meget 70er firkantede og ingeni�ragtige. Ligesom computere f�r Apple kom i sving. S� det er jo positivt.
Jeg har dog ikke kunne finde nogle til salg, men prism�ssigt lader de til at v�re overkommelige.
En enkelt n�vner i et (udenlandsk) forum, at de kr�ver en heftig forst�rker for at lyde godt. Og det er min Sony vel ikke.
Men hvad ved jeg...de kunne i hvertfald tage sig godt ud i min k�lder. Ogs� fedt med standere, s� man ikke skal bekymre sig om vand i k�lderen eller nosse rundt og h�nge op.
BjarkeHedegaard g�r ind for B&O tyksakker. Jeg har haft Beovox h�jtalere tidligere, der var det bedte jeg hidtil har haft. Men de - tyksakkerne - kr�vede if�lge andre mere kraft end min Sony TA-2650 ville kunne levere. Men de har standere, der forhindre dem i at blive v�de i k�lderen og g�r dem nemme at mosle rundt med.
tube mania foresl�r Altec Lansing model 14 som jeg simpelthen synes er en virkelig flot h�jtaler. Jeg synes seri�st det er virkelig l�kkert design. Og den ville passe overordentlig godt i k�lderen med dens kvalitetspr�gede vintage-look. S� det ser godt ud. Hvad siger andre? Dog forlyder det indforst�et at "afstanden mellem bassen og AMT'erne er for store", hvilket ikke siger mig noget som helst, men straks f�r mig til at blive bekymret for om der er noget galt.
S� foresl�r ML_CLS Lansing Heritage og henviser til en brochure med et billede af en bebrillet 70er sk�gmand der roder med en mixer og det rammer helt i plet. Det er lige mig, n�r jeg h�rer vinyl i min k�lder, selvom jeg ikke har sk�g. De er tilsyneladende ret sm� h�jtalere, men det er m�ske ogs� meget fedt. Og s� de hvide enheder i dem - det ser godt ud. Og s� er der et eller andet med �ret 1973. Som jeg ser det kammer tingene over i 1974. Jeg afholder mig som regel fra at spontank�be musik fra 1974, men k�ber altid fra 1973, hvis jeg ikke kender det. S� deeet...
virious n�vner Snell EIII og rammer hovedet p� s�mmet ved at fremh�ve at de egner sig til min forst�rker! Og det er jo i bund og grund hvad det handler om. En s�gning p� google finder flere billeder og det virker som om der er flere modeller af dem, s� jeg ved ikke rigtigt om det er gulvh�jtaler eller hyldeh�jtalere og det kunne jo v�re rart at vide. Men de er jo fra 90erne kunne jeg forst�. Og s� t�nker jeg, at der sikkert er gjort al muligt for at please dem med hjemmebiograf of surroundsound og CDspiller, at jeg bliver kritisk. Formentlig med urette.
MathiasFB siger: Hvad med et par Pioneer HPM-110? Og det kan da godt v�re. Jeg kender dem ikke. Jeg fandt en masse billeder p� google af leml�stede h�jtalere da jeg s�gte, s� jeg ved intet.
Ud fra mine helt t�gede forestillinger om fi-fi, m� jeg sige at de f�rste par forslag lyder gode:
Epos ES14 Lansing Heritage Altec Lansing model 14
Det er fordi de ser godt ud og fordi, der ikke har v�ret nogen der har skudt dem ned...bortset fra den indforst�ede snak om at "afstanden mellem bassen og AMT'erne er for store". Jeg anede ikke at folk solgte ting og sager her, men kan sagtens se at det er oplagt. Jeg synes der er rigtig god karma i k�be af venlige mennesker, der gider ulejlige sig med at svare, s� jeg er ikke afvisende overfor at k�be noget fra folk. S�w�hh...ja, jeg kigger ogs� lidt p�, hvad man kan f� andre steder, men det at man har en email p� folkene man k�ber af hj�lper jo p� trygheden.
Som n�vnt har jeg intet forstand p� det tekniske, men vil gerne have vellyd til uden at blive taget ved r�ven.
Jeg overvejer og h�ber meget I gider forts�tte debatten. Det er meget inspirerende. Tak. Det ender med jeg ogs� m� opgradere m�blerne i k�lderen, hvis mit hi-fi bliver for fedt.
PS Efter at jeg rettede i mit indl�g er æ, � og � erstattet af ?. Den slags undrer mig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt at se en trådstarter, der vil noget med sin tråd...   Mht. Snell så mener jeg bestemt ikke at det er en ht der egner sig til surround... (har selv EII)... det er en højttaler, der spiller med STOR indlevelse, masser af fodtramp og virkelig formår at ramme nerven i musikken samtidig med en kæææmpe sjæl. Hvis du ønsker en meget neutral lyd med tonsvis af detaljer, så skal du finde en anden højttaler.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med afstanden fra bassen er blot at du skal forestille dig AMT1 som er mellemtone-diskant enhed jeg har stillet oven på mine Altec'er. Her er et billede af den originale ESS AMT1 som er en fin højtaler du også kunne bruge. AMT'en er den enhed der står oven på højtaleren. Den bruger jeg fordi jeg bedre kan lide lyden fra den end det horn som sidder i Altec'erne. Man kan dog sagtens bruge Altec'erne som de er.
Altec'erne er den ægte vare uden dikkedarer og mærkelige påfund. Det er en fin højtaler med en følsomhed på 95 db og kan spille med fyldig lyd ved lavt niveau og højt om nødvendig med din forstærker. Kort sagt: Der er hul igennem.

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Jeg har ikke set horn i en forstærker i mange år. Jeg forestiller mig, at man bruger "horn" for at lyden skal gengives højt. Jeg er mere interesseret i at kunne tale sammen mens jeg hører musik. Jeg har ikke lyst til at få en horn-agtig-lyd trængt ind i hovedet. Giver det ikke en meget intens diskant sådan et horn?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej...dette horn lyder faktisk godt, men jeg får lidt mere spredning og mere udstrakt diskant med AMT'erne. Der ikke noget galt med hornet. Det er det du ser åbningen af lige over bassen på Altec'erne.
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 14 August 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med noget Pioneer HPM 110/100/70 eller 40. Super højtaler, har dem selv, du kan se dem i min tråd, der er et link i bunden..
Dem er jeg frygteligt glade for.
__________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt forstå du er glad for dem...det er gode højtalere.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 15 August 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
For nogle af de gamle, men gode, modeller kan du få en kvalificeret 'second opinion' fra en mand der virkelig laver sin research på ' The Vintage Knob'.
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, men nu er jeg nået videre i min quest efter højtalere. Efter at have lyttet omhyggeligt til de mange velmenende råd, studeret diverse foraer, når jeg er stødt på interessante forslag, går jeg ligesom død på al den resarch og lader mig styre af impulskøb. Åh nej. Jeg begynder at glane på ebay i Tyskland og får pludselig øje på nogle højtalere som visuelt tiltaler mig rigtig meget. Jeg laver en helt overfladisk research og tænker, hva faen, al den snik snak og byder. Jeg vinder auktionen og betaler tilmed pænt i overkanten af , hvad højtalerne tilsyneladende ellers går for burgt - suk - og skal tilmed betale for fragten hjem til Danmark. Krajst! Jeg tør dårligt indrømme navnet på højtalerne - slet ikke i dette forum - men jeg bider i det sure æble og fortæller jer nu, at det er et par Sansui 4000 A jeg har købt. Jeg lod mig forføre af nogle meget flotte morfar-agtige gittere af træ foran, der ville se så flot ud i kælderen, at jeg ikke tænkte på at højtalerne jo er for store til min kælder og hvad jeg ellers har læst mig til. Efter at have købt dem, erfarer jeg at disse højtalere skilder vandene mellem hi-fi folk totalt. Flertallet synes at hade dem, mens de åbenbart har et meget loyalt følgeskab af en gruppe mennesker - en kult - der forguder dem, der fremhæver blandt andet evnen til at afspille vinyl m.m. Jeg har ikke hørt højtalerne - endnu en fejl - men krydser fingre for, at de har en oplagt charmeværdi, udover udseenet som efter min menig er indiskutabelt cool. Efter hvad jeg har læst burde de kunne trækkes af min lille Sony TA-2650, men selv det er uklart. Nu giver jeg dem en chance og ellers må jeg tage tabet - det økonomiske - på mine skuldre og komme videre videre i mit hi-fi liv. Nåm her er de: I min søgning efterhøjtalere faldt jeg i Den Blå Avis over nogle kæmpe højtalere til 200.-som jeg købte. De vejer - efter min skøn - mindst 25 kilo stykket, er bygget af træ. De hedder Wersi, er enorme og bruges åbenbart til at forstærke orgeler. Jeg formoder at kunne dække lidt af mit tab på eventyret ved at sælge disse. Jeg skal lige finde ud af hvad de er værd, men de må da være mere en 200.- kr. værd. Vi får se. Jeg tror jeg dumper dem på Luaritz.com PS min tvivl om mit køb blev ikke mindre efter at jeg læste denne historie:
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du bliver glad for dem og fede ser de da ud. Den historie du henviser til er godt nok skammelig...selv har jeg set noget lign. med Bose Studiocraft (studio-crap). I en periode kom der en del af dem til rep og øv hvor folk blev sure når jeg fortalte dem det var det værste skrammel jeg nogen sinde havde set, men jeg tror ikke der er fup med Sansui HT'erne.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 August 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
De Sansui'er er fra den gen gode periode - senere bliv de lidt bulderagtige med for meget flash og for lidt gods.
De Sansier fra den gode periode plejer at have en relativ lav driftseffekt og skulle derfor kunne trækkes af selv en mindre forstærker
Hvis du synes de budre for meget i basse kan du pute en skisok i basrefleksen - det hjalp på mine som er fra en mindre heldig periode end dine
Jeg tror du bliver glad for dem
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |