Hej,
Jeg har en Marantz SR5004 og har koblet et sæt Dali Concept surround (Concept 6, Center og 1) til den sammen med Dali
Concept sub 12. Kabler er Van Den Hul The CS-122 Hybrid til fronter og Center, og QED Reference subwooferkabel. Alt
lyden der bliver afspillet, film og musik, kommer fra min HTPC (media center, Intel Core i3) igennem HDMI, som digitalt
stereo 96 Khz. og DTS-HD Master Audio/Dolby Digital TrueHD 192 Khz.
Uden subwoofer og i stereo musik synes jeg lyden bliver noget lys og mangler en del bas. Jeg har prøvet at lege med EQ'en
for at at rette op på det, det gav en smule forbedring, men ikke tilfredsstillende. Sætter jeg subben til at spille sammen med
fronterne kan jeg, efter at have indstillet sub-indstillinger og EQ, få det til at lyde nogenlunde, men stadig ikke
tilfredsstillende. Det er som om basguitarer bliver for dominerende og mister en smule detalje ved de helt dybe toner og
slagbas (stortromme) forbliver lidt svagt, manglende fylde og tryk. Her sammenligner jeg med min vens Cambridge Audio
Atac 3 og QLN Qubic 222 stereo system (uden sub) og lidt med min gamle Denon AVR-3801 receiver og gamle HTPC med
HDA X-plosion lydkort (samme højttalere, uden sub). Har også prøvet at sætte fronterne til en Yamaha RX-350 stereo
receiver, hvor det lød meget mere harmonisk og sammenhængende (dog var diskant og mellemtone slet ikke så detaljeret
som med Marantz'en). Så jeg ved at højttalerne intet fejler... de kan sagtens spille god, dyb, fast og fyldig bas med bløde
kanter, som jeg kan li' det (specielt ved min vens stereo system).
I film kan jeg få det til at lyde næsten tilfredsstillende, men igen er flydende bastoner (basguitar-agtige lyde, f.eks. bas i
bullet time effekt) dominerende og slagbas (tromme-agtige lyde, explotioner) lidt svagt. Det føles som om alt i mellem de to
ydre mangler. Når jeg så har indstillet det til det bedste mulige til film og skifter tilbage til musik så bliver bassen aaaaaaaalt
for høj.
Har prøvet at skifte mellem large og small fronter i indstillingerne og tweake lidt (crossover, level output), men stadig uden
tilfredsstillende resultat. Og basforskellen mellem musik og film forbliver det samme. Men ellers lyder diskant og mellemtone
rigtig godt og detaljeret. Audyssey EQ'en lyder bare underligt så den har jeg valgt at droppe.
Har også prøvet at skifte subbens placering, retning og phase, igen uden held.
Her er et billede over min stue... skal lige tilføje at der er nogle hylder over mit TV.
Ville bare høre om der er nogen andre der har oplevet eller oplever det samme med deres receiver (Marantz, Denon,
Onkyo, Cambridge osv. (AVR-2312, SR5004 osv.)) eller ej, og evt. hvad løsningen har været. Giv gerne info om hvilke kilder
lyden kommer fra, hvilken receiver, hvordan lyden overføres, hvilken codec lyden har, hvilken højttalere der bruges og
hvilke kabler osv.?
På forhånd mange tak.
Hessi