| Forfatter |
|
Jannik K. Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 393
|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifitossen skrev:
Du modder en standard M-dac. Er det efter anbefalinger eller blot forsøg med bedre komponenter ??
|
|
|
Jeg har ikke selv foretaget modifikationen. Det har dac'ens designer John Westlake gjort.
Han har vel måtte indgå nogle kompromiser da han designede dac'en for Audiolab, som han så senere har tilbudt folk som mig at
ændre til det bedre resultat mod betaling naturligvis.
For mit vedkommende har det resulteret i en væsentlig større åbenhed, hvorved detaljer over hele spektret men især i de nedre
frekvenser er blevet væsentligt forbedrede.
Han udfører desværre ikke længere disse modifikationer, men er i stedet i gang med at designe i eget navn efter hans mening den
ultimative dac. I kan evt. læse mere på pinkfishmedia.net.
Til andre M-DAC ejere: Se i øvrigt ovennævnte side for info ang. specielle firmwares, som Audiolab aldrig har frigivet.
|
| Til top |
|
| |
NewClassD Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
De mest oplagte modifikationer, som kan udføres på næsten alle DACs er bedre opamps i analogdelen og bedre overføringskondensatorer. Det er de
lavest hængende frugter så at sige. Dernæst bedre spændingsregulatorer og sidst bedre ensrettere i netdelen. Det er nederst på listen, men tit den
der opfattes som nemmest at udføre. :-)
Hvad skal man så sætte i?
Opamps afhænger lidt af budgettet, men man kan få flere gode is opamps for 30-50 kr. Fx LME49710 eller AD8620 eller lign. I den endnu bedre men
også dyre ende findes diskrete opamps til 250-500 kr stykket. Men de leverer varen. Forbedringen kan høres på alle områder af lyden
Overføringskondensatorer der er det straks sværere at finde noget entydigt godt. Før i tiden kunne man få black gate nx pro men de laves jo ikke
længere. Nogen sværger til olie/papir kondensatorer men der er også muligheder i kombinationer.
Spændingsregulatorer vil forbedre bassen og gøre den mere vægtig og destinkt.
Sidst ensrettere her kommer man efter min mening ikke uden om sic dioder fra cree de har ingen recovery tid, og derfor meget lav switch støj.
En sidste ting er at man kan købe en komplet dac på ebay med selv de bedste dac chipset, for under 1000 kr. Også ES9018 og AK4399. Med enlille
smule mods så vil jeg mene at man er på niveau med selv de dyreste færdig produkter, for noget der ligner et par tusinde eller tre.
|
| Til top |
|
| |
Hifitossen Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life
Bruger siden: 02 December 2012 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig forstået hvorfor man modder
en standard dac. Uanset er den intet værd
hvis den gensælges.
Jeg mener det må da være producentens
hensigt at lave den bedste løsning
til prisen. Der er det vel ikke et spørgsmål
om 50 eller 200 kr for et par bedre
opamps. Så havde producenten vel bare
monteret dem
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1166
|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
NewClassD skrev:
De mest oplagte modifikationer, som kan udføres på næsten alle DACs er bedre opamps i
analogdelen og bedre overføringskondensatorer. Det er de
lavest hængende frugter så at sige. Dernæst bedre spændingsregulatorer og sidst bedre ensrettere i netdelen. Det er
nederst på listen, men tit den
der opfattes som nemmest at udføre. :-)
Hvad skal man så sætte i?
Opamps afhænger lidt af budgettet, men man kan få flere gode is opamps for 30-50 kr. Fx LME49710 eller AD8620 eller lign.
I den endnu bedre men
også dyre ende findes diskrete opamps til 250-500 kr stykket. Men de leverer varen. Forbedringen kan høres på alle
områder af lyden
Overføringskondensatorer der er det straks sværere at finde noget entydigt godt. Før i tiden kunne man få black gate nx pro
men de laves jo ikke
længere. Nogen sværger til olie/papir kondensatorer men der er også muligheder i kombinationer.
Spændingsregulatorer vil forbedre bassen og gøre den mere vægtig og destinkt.
Sidst ensrettere her kommer man efter min mening ikke uden om sic dioder fra cree de har ingen recovery tid, og derfor
meget lav switch støj.
En sidste ting er at man kan købe en komplet dac på ebay med selv de bedste dac chipset, for under 1000 kr. Også ES9018
og AK4399. Med enlille
smule mods så vil jeg mene at man er på niveau med selv de dyreste færdig produkter, for noget der ligner et par tusinde
eller tre. |
|
|
Interessant indlæg newClassD.
Ved at flere på diyaudio.com ,bruger de DEXA chips du sælger .
Det link her :
Cheap Dac
AK4399 diyaudio
Følger jeg meget med i. Utroligt hvis de kan få dem rykket så meget op i lyden...
newClassD, har du prøvet at modde et af disse kit, Eller sælger du bare moduler
til disse (DEXA) ????
/MVH Michael.
|
| Til top |
|
| |
NewClassD Branchemedlem

|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael
Jeg har prøvet at 'modde' en endnu billigere DAC af samme skuffe, nemlig baseret på CS4398 (Cirrus Logic eller det der i gamle dage hed Crystal).
Som denne her:
http://www.ebay.co.uk/itm/CS8416-CS4398-DAC-Kit-Support-USB- coaxial-DAC-Board-/121051240885?
pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item1 c2f3759b5
Den koster kun et par hundrede kr. Modificeret med en ny OPAMP, til 500 kr, og et par regulatorer + 4 gode signal modstande. I alt 1300 kr. Er det sreiøs
hifi? Jeg har kun hørt eet sted med bedre lyd i nyere tid, og der havde man brugt pænt over kr. 20.000 bare på DAC'en. Jeg ville klassificere CS4398 som
en af de bedre DAC chips i mellemklassen. Jeg lavede eksperimentet for at se hvor langt man kan nå med en billig DAC fra ebay.
Selv de bedste chips på markedet, kan købes som "ebay produkt" for under kr. 1000. Undtagelsen er måske lige PCM1704 på grund af den høje
komponentpris. Men den kan sikkert også findes hvis man leder nok. (Jeg aner ikke om de pågældende produkter virker, men det print jeg selv købte
virkede fint).
Så derfor mener jeg den billigste vej til den bedste opnåelige lydkvalitet, at købe en billig DAC med et godt chipset, og så modificere den. Som sagt ender
man måske på 2-3.000 i alt. Efter min mening er AK4399 et godt bud pt. på en meget god DAC chip.
Jeg har billeder af modding af den billige DAC på vores facebook side (langt nede på listen). Søg: 'Newclassd' på facebook :-)
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej NewClassD...
Det er dette billede du refererer til :
https://www.facebook.com/79071086786/photos/pb.79071086786.- 2207520000.1403447675./10151146979326787/?
type=3&theater
Som orginalt var :
http://www.ebay.co.uk/itm/CS8416-CS4398-DAC-Kit-Support-USB- coaxial-DAC-Board-/121051240885?
pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item1 c2f3759b5
Kan godt se hvor du har skiftet regulator og opamps ud, bare ikke lige signal-modstande..
Går ud fra at du har en eller anden "Killer" PSU på kan ikke se det på billedet...
Okay fandt et anden billede med PSU på den.. Ser ganske billigt ud...
Men Ganske sjovt og interresant.
/Michael
|
| Til top |
|
| |
NewClassD Branchemedlem

|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved nærmere eftersyn, er det alle 8 modstande der sidder tæt på OPAMP'en, dem har jeg skiftet til Vishay-Dale CMF55'ere.
PSU'en er ikke noget særligt, kun et par 5 VA trafo'er koblet direkte til printet.
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen...
Hvad med de sanyo 2200uF 3 stk , vil det ikke give noget ???
/Michael
|
| Til top |
|
| |
NewClassD Branchemedlem

|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er minimalt :-) Men har ikke prøvet.
(Der sidder jo regulatorer efter de 3 lytter)
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også kun prøvet Caps i PSU til rørforstærker og det er
som dag og nat :-)
Du kører med Coax/Spdif ind og ikke Toslink ???
Det ser sådan ud og det er bare helt fint for mig...
Har du nogle dacs du har hørt den op imod ???
/Michael.
|
| Til top |
|
| |
NewClassD Branchemedlem

|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael
Jeg kører udelukkende USB, det virker problemfrit på såvel Windows, MAC som Linux, :-)
Så streamer vi fra nettet, eller FLAC filer fra et NAS drev.
Tror du har ret, i en rørforstærker vil det have stor virkning at skifte kondensatorer, men det er jo en helt anden spændende debat ;-)
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej....
Du skiver linux... Har du prøvet den over USB fra et RPi , Beatleboard, CubieBoard
eller WandBoard ??? Et eller andet embedded ....
Eller har du en power hungry enhed på ???
Er selv meget tændt på en AK4399 fra diyaudio.com tråden postet tidligere..
Har selv en ret okay audio-gd DAC til små 7K... 1704uk baseret...
/Michael
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender slet ikke en brøkdel af verdenens DAC's, så jeg kan ikke udtale mig og samtidig mene mit udsagn skal tages alvorligt. Havde jeg en 3-8 t.krs DAC, som jeg var super glad for, ville jeg heller ikke udråbe den til verdens bedste DAC, for jeg kan vanskeligt forestille mig, at en DAC til 30-80 t.kr. ikke skulle være bedre end min. Verdens bedste DAC må udråbes uanset pris, og der er vel lidt sammenhæng mellem pris og kvalitet på DAC's også? Selv om jeg har hørt fra en jeg har megen tiltro til, at min eLabs digiLOG er bedre end en 50 tkr.s i en nylig afprøvning  men nu kan eLabs'en ikke købes, så det er lidt uvedkommende at nævne den.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
NewClassD Branchemedlem

|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke brugt embedded boards til afspilning af kvalitetsaudio, men jeg har dog både Rpi og Beagleboards liggende til andre sjove formål :-)
Det kunne sikkert sagtens lade sig gøre.
Der findes også en anden AK4399 baseret DAC på ebay med USB (XMOS) input. AK4399 kan kun køre op til 200 kHz sampling, derfor kan det
ikke betale sig med 384 kHz USB interface. Bare søg på AK4399 på ebay, så dukker den op.
En ting man lige skal overveje hvis man går efter en DAC med 384 kHz USB. De fleste DAC chips stiger i forvrængning proportionalt med sampling
frekvensen, derfor har de fleste bedre data ved lavere sampling frekvens f.eks. 44.1 eller 48 kHz, end ved 192 kHz eller 384 kHz.
|
| Til top |
|
| |
biceps Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifitossen skrev:
hvis den gensælges.
monteret dem  |
|
|
Pris forskellen er markant anderledes. En typisk opamp som benyttes mest koster 1kr i indkøb for producenten. Ergo ikke så dyrt at købe 100.000 af
dem. Forstil dig hvad det ville koste producenten at købe eks vis 100.000 styks opa624 som koster 160kr stykket ved bulk.
Det samme gør sig gældende for alt andet de dumper i. ALT!
Har man en suveræn dac til små penge. Kan der hentes massive forbedringer ved at bruge bedre opamps mm. Producenterne ved udemærket godt
deres ting vil performe bedre med bedre indmad. Men de nægter at offer guldet på det. Tænk hvad det også vil koste slut brugeren hvis de gjorde.
Kost pris vs salgs pris er dramatisk stor. Koster det 500kr for producenten ekstra at benytte to gode opamps med tilhørende filtre caps. Vil slut prisen
MINDST stige med 5-7000kr.
|
| Til top |
|
| |
Hifitossen Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life
Bruger siden: 02 December 2012 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
biceps skrev:
Hifitossen skrev:
hvis den gensælges.
monteret dem  |
|
|
Pris forskellen er markant anderledes. En typisk opamp som benyttes mest koster 1kr i indkøb for producenten. Ergo ikke så dyrt at købe 100.000 af
dem. Forstil dig hvad det ville koste producenten at købe eks vis 100.000 styks opa624 som koster 160kr stykket ved bulk.
Har man en suveræn dac til små penge. Kan der hentes massive forbedringer ved at bruge bedre opamps mm. Producenterne ved udemærket godt
deres ting vil performe bedre med bedre indmad. Men de nægter at offer guldet på det. Tænk hvad det også vil koste slut brugeren hvis de gjorde.
Kost pris vs salgs pris er dramatisk stor. Koster det 500kr for producenten ekstra at benytte to gode opamps med tilhørende filtre caps. Vil slut prisen
|
|
|
Forstår godt dit synspunkt, men så er det
store spørgsmål så om den opgradering du laver
er til det bedre. Er det blot mere udpenslet
og afslørende???? kan det måske koste
på det musikakske og tilgivende. Personligt
ville jeg aldrig rode med det....
Den merpris du nævner lyder vanvittig
så må der i den pris indgå yderligere ting
i dens kredsløbs opbygning. Har jeg noget
svært ved at forstå
|
| Til top |
|
| |
biceps Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifitossen skrev:
biceps skrev:
Hifitossen skrev:
hvis den gensælges.
monteret dem  |
|
|
|
|
|
Forstår godt dit synspunkt, men så er det
store spørgsmål så om den opgradering du laver
er til det bedre. Er det blot mere udpenslet
og afslørende???? kan det måske koste
på det musikakske og tilgivende. Personligt
ville jeg aldrig rode med det....
Den merpris du nævner lyder vanvittig
så må der i den pris indgå yderligere ting
i dens kredsløbs opbygning. Har jeg noget
svært ved at forstå  |
|
|
Det helt alm norm at kostpris ganges med 10-12 stykker inden varen står i butikken.
Selvfølgelig er det ikke alt der egnet til at blive modded. Meget udstyr er biased i signaturen med de valgte komponenter. Men grundlæggende er der
kun x antal måder man kan lave tingene på uanset hvad diverse producenter påstår. Og et godt kredsløb hvor signaturen ikke er biased med visse
komponenter kan man modde med fordele. Selvfølgelig også med ulemper hvis man gør det forkert :-)
Alt med måde. Og går man helt amok med at modde. Må man indse at produktets gensalgsværdi er lig nul bagefter.
Personlig modder jeg selv lidt over det normale. Men jeg ligger ud med at prøve de små basale ting inden jeg går i geo geoløs mode :-)
Og jeg kan godt slå fast at IKKE alle mods giver positiv udfald. Langt fra. Der rigtig mange trial and error. også det bare starte forfra eller holde den
standard.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg købte sidste år en Rotel RC1570 pre med indbygget dac.
Efterfølgende har jeg gået og tænkt på, om det nu var en god ide. Her tænker jeg netop på om ikke der er så megen udvikling på netop den front, at det måske bedre kunne svare sig med en ekstern dac.
Jeg ved ikke hvad der sidder i min pre, ud over at de skriver det er Wolfson.
Ville man mon her kunne hente noget ved at modde på den, hvis det overhovedet er tilgængeligt inde i spillen.
Jeg har ikke haft låget af den, så jeg ved ikke om alt er støbt ind eller om det er tilgængeligt.
|
| Til top |
|
| |
NewClassD Branchemedlem

|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rotel RC1570
http://www.evmag.fr/site.php?page=news396
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der var et billede. Måske jeg skulle hive låget af og tage closeups.
Iøvrigt skulle det helst være sådan at chips sidder på sokler, så den nemt kan sættes tilbage til standard, når den engang skal
sælges :-)
|
| Til top |
|
| |