Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Bedste dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Man kan jo nemt hive de gamle OPAMP ud, og så sætte nogle gode sokler i istedet, så når den skal sælges, så kan man bare
sætte de gamle chips i soklerne igen :-)
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

biceps skrev:

Personlig modder jeg selv lidt over det normale. Men jeg ligger ud med at prøve de små basale ting inden jeg går i geo geoløs mode :-)
Og jeg kan godt slå fast at IKKE alle mods giver positiv udfald. Langt fra. Der rigtig mange trial and error. også det bare starte forfra eller holde den
standard.

Kan du sige hvilke modder der generelt ikke virker? F.eks. erstatning af en seriekondensator til en bedre og dyrere type skulle egentlig være en fordel, men måske ikke i alle tilfælde? Eller en powersupply elektrolyt skal måske ikke i alle tilfælde være med så lav resistance som muligt?

Jeg er pt. optaget af kabler og stik. Ikke med at få det dyreste/bedste, men det impedansmæssige mest korrekte. Er der f.eks. angivet 75 Ohm stik og kabler, SKAL man bruge 75 Ohms stik og kabler, og der er vist ikke mange RCA-stik der er 75 Ohm. Er ved at udskifte et RCA chassisstik til 75 Ohms BNC, og 75 Ohms BNC kabelstik. Jeg tror megen forskel på kabler er forårsaget af stik og kablers impedansforhold, ikke lige kvaliteten.

Er klar over, at dette er lidt off-topic

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

NewClassD skrev:
Hej

Man kan jo nemt hive de gamle OPAMP ud, og så sætte nogle gode sokler i istedet, så når den skal sælges, så kan man bare
sætte de gamle chips i soklerne igen :-)

Det er jo rigtigt nok :-)
Tænker jeg nok skal vente til garantien er udløbet. Det slog mig pludselig at Murphy´s Law nok skulle sætte sit aftryk, hvis jeg piller ved tingene... :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

biceps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

biceps skrev:
Personlig modder jeg selv lidt over det normale. Men jeg ligger ud med at prøve de små basale ting inden jeg går i geo geoløs mode
:-)
Og jeg kan godt slå fast at IKKE alle mods giver positiv udfald. Langt fra. Der rigtig mange trial and error. også det bare starte forfra eller holde den
standard.
Kan du sige hvilke modder der generelt ikke virker? F.eks. erstatning af en seriekondensator til en bedre og dyrere type skulle
egentlig være en fordel, men måske ikke i alle tilfælde? Eller en powersupply elektrolyt skal måske ikke i alle tilfælde være med så lav resistance som
muligt?Jeg er pt. optaget af kabler og stik. Ikke med at få det dyreste/bedste, men det impedansmæssige mest korrekte. Er der f.eks. angivet 75 Ohm
stik og kabler, SKAL man bruge 75 Ohms stik og kabler, og der er vist ikke mange RCA-stik der er 75 Ohm. Er ved at udskifte et RCA chassisstik til 75
Ohms BNC, og 75 Ohms BNC kabelstik. Jeg tror megen forskel på kabler er forårsaget af stik og kablers impedansforhold, ikke lige kvaliteten.Er klar
over, at dette er lidt off-topic

Personligt starter jeg det vigtigeste sted i kæden. Nemlig i strømforsyningen. For hvis den ikke er god nok kan de små endelig tweaks ikke gøre så
store udslag som ønsket. Strømforsyningen skal være så ren og stabil som muligt. Så her vil jeg helt klart sætte igang med at finde de lyttere med
lavest esr som muligt. Også bypasse dem yderligere med gode folie caps i rette størrelser.

Samt vil en opgradering af forsyningens dioder og regulatorer gøre sig extrem gældende. Når det på plads kan man begynde at se på selve
signalvejen og udgangs trin. Alt efter formål og funktion kan der med fordel bruges bedre opamps. Afkoblinger eller diskrete moduler. Og alt efter
hvilken kilde der kigges ind i kan der bypasses eller tilpasses.

Man kan ikke " bare " skifte opamps også tro det virker optimalt. Bruger man lyn hurtige opamps og forbinder det med et høj impedant kable går det
galt. Nogen opamps kræver også mere sovs fra forsyningen osv. Ser tit folk bare dumper et par opamps i uden at sørger for forsyning og elektrisk
tilpasning er korrekt. Så futter skidtet af.

Kabler er en anden snak. Opret evt en ny tråd så den her ikke sovses til af off topics
Til top Vis biceps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biceps

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

biceps skrev:

Man kan ikke " bare " skifte opamps også tro det virker optimalt. Bruger man lyn hurtige opamps og forbinder det med et høj impedant kable går det
galt. Nogen opamps kræver også mere sovs fra forsyningen osv. Ser tit folk bare dumper et par opamps i uden at sørger for forsyning og elektrisk
tilpasning er korrekt. Så futter skidtet af.

I princippet har du ret, men i praksis er det sjældent man ser et apparat der fra fabrikkens side er så dårligt afkoblet at det bliver et reelt problem. Men det
hænder da ... Og det futter heller ikke af, men der kan godt komme noget støj ud af det. Ikke noget der ikke kan reddes med et par 100 nF til 1 kr pr. stk :-)

Der er altså ikke noget der futter af ;-)
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Fortsæt gerne på en DIY tråd, da det ellers bliver for uigennemskueligt, når man bare ønsker at se begrundelser for, hvorfor en given DAC er udvalgt som bedste DAC, tak ...

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har en Metrum Hex. Med usb ligger den på lige under 20k
Ku være en god kandidat i dette område.

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

vaeggemose skrev:
Hej
Jeg har en Metrum Hex. Med usb ligger den på lige under 20k
Ku være en god kandidat i dette område.
Hvorfor ?

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Tilsvarende vil jeg mene at en Accuphase DC-91 nemt kan gøre sig til i området omkring 20k.

Hvorfor? Fordi den er er fremragende!

Et polsk tidskrift har for relativt nyligt sammenlignet et sæt DP-800/DC-801 med DP-90/DC-91 og fandt at de var på samme niveau. Klangmæssigt lidt
forskellige, men på samme niveau.

Personligt kan jeg sige at det et den eneste DAC jeg kender som på mange væsentlige parametre, herunder basgengivelse, lever op til de bedste vinyl setups jeg
har hørt.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Sendt: 24 Juni 2014 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da også nominere et par kandidater.

Cambridge DacMagic plus billigt til 3k her hjemme, og så er der volumen kontrol så man kan gå direkte i et par akitve højttalere.

NAD M51 til 12k er det et godt køb.

Ayre QB9 24/192 forhandles af Interceptor til 34k, jeg kan ikke beskrive lyden, men den har sat et eller andet indtryk, til prisen ville jeg nok kigge på noget fra Naim.

EMM labs kunne være en kandidat til absolut bedste DAC, jeg har ikke hørt den og den koster en formue.

Det kunne være fedt med en gennemarbejdet DIY DAC, og Op-Amps kunne også være et emne, kender i NewClassD som laver diskrete op-amps, også Asus Xonar Essence One omtaler udskiftning af op-amps i manualen

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Juni 2014 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Peiter,
Jeg skal ikke gøre mig klog og anmelde ting her. det lader jeg andre om.

Men kort sagt, så lyder Metrum Hex letflydende og meget transparent.
Den er analytisk og lynhurtig på selv små transienter, som man måske aldrig før har bemærket. Og det uden på nogen måde at virke hård.

Skulle jeg nævne noget ved den jeg ikke bryder mig om, så er det hvis man selecter en indgang uden noget indgangs-signal, så blinker dioden indikerende den pågældende indgang med en irriterende blå farve. Nogen ville måske savne en volumenkontrol, som på flere andre DACS, men HEX er en DAC og ikke forforstærker..

Enjoy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes