Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye ht til Denon? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
akalet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2016
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2016 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hej HIFI4ALL

Jeg har erhvervet mig en Denon PMA-50, som min første forstærker, og leder efter nogle højttalere jeg kan bruge med den.

Jeg har overvejet Dali Zensor 7, men usikker om det er en stabil løsning. Kan forstærkeren spille stabilt med de zensor 7'erne, eller generelt gulvhøjttalere?

Af hvad jeg kan læse har Denon'en en udgangseffekt på henholdsvis 2x30 ved 8 Ohm og 2x50 ved 4 Ohm, mens Zensor 7'erne har en impedans på 6 ohm, hvis det hjælper.
Til top Vis akalet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akalet

Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Marts 2016 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Altså det er en ret fesen forstærker. jeg ville nok gå efter nogle letdrevne reolhøjtalere, Men jeg tror dog ikke at de der Dali Zensor er nogen fuldstændig uoverkommelig opgave for Denonen. Du skal nok bare ikke forvente tordnende lydtryk og jerngreb om basserne.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Marts 2016 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Et godt bud til den forstærker, vil være f.eks. Monitor Audio BX2.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Marts 2016 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Vær opmærksom på, at impedansopgivelser på højtalere kun kan betragtes som vejledende. Langt de fleste højtalere har ikke en liniær impedans, tværtimod. Uanset forstærkerens effekt er det vigtigt, at den kan klare lave impedanser, uden at den forvrænger, eller sikringskredsløbene griber ind. Vil man spille rimeligt højt med en lille forstærker, er effektive højtalere næsten et must - helst 90 dB følsomhed el. mere.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

akalet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2016 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

@mollecon læser man om højttalerne står der, at de har en følsomhed på 90 dB. Har været en tur ude og høre kombinationen, formåede han at spille rimelig højt.

Men egentlig også derfor jeg spurgte, om det er en "stabil" løsning. Men ud fra hvad I skriver, kan det godt være jeg skal lede efter en anden forstærker. Men forstår jeg det ret i at jeg godt burde kunne bruge kombinationen PMA-50 og Zensor 7, men ikke skal forvente at kunne udnytte højttalerne til det maksimale?

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2016 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt! Du vil ikke kunne udnytte de højttalere fuldt ud, med den forstærker. Du vil helt klart få mere/bedre lyd ud af Zensor 7, med en kraftigere forstærker som har mere styr på højttalerne.

Risikoen er også, at hvis du holder fest eller lign., at du enten brænder udgangen i forstærkeren af, eller nogle af enhederne i forstærkeren, simpelthen fordi forstærkeren bliver presset over evne.

M.v.h.

akalet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2016 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

@Kurt P. Okay, tusind tak for svaret, også jer andre!

Kan godt se det ikke er optimalt, hvis der er risiko for at jeg ødelægger udstyret.

Et alternativ jeg havde er Yamaha R-N500. Den har noget mere power, og mere eller mindre de samme ind- og udgange, dog ikke bluetooth, hvilket ikke er en deal breaker. Er det et godt alternativ, eller er der andre forstærkere der er bedre. Mine krav til forstærkeren er, at der er optisk indgang, så den kan sættes til tv'et og gerne USB til afspilning der igennem (har en del musik i FLAC, som jeg gerne vil kunne udnytte).

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2016 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du har overvejet Yamaha R-N500, så ville jeg holde fast i den. Den vil være et langt bedre match til højttalerne - også klangmæssigt. Og så får du i Yamaha'en en stor sandsynlighed for en laaaaang levetid, da Yamaha's fejlrate er ekstremt lav.

M.v.h.

P.S.: I mit forrige indlæg mente jeg selvfølgelig:
Risikoen er også, at hvis du holder fest eller lign., at du enten brænder udgangen i forstærkeren af, eller nogle af enhederne i højttalerne,

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes