| Forfatter |
|
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tyve meter tråd som ht ledning vil være en lang signalvej. Men de tyve meter tråd lavet som
en spole, har derimod ikke en lang signalvej, men har pludselig en funktion.  [/QUOTE]
Er strømmen igennem både delefiltrets spole og enhedens spole måske ikke identisk med den som skal gennem kablet?
Jo, det er den :)
Jeg har stadig til gode at have en diskussion med en Hifi nørd som både har kendskab til basale elektriske kredsløb og
samtidig påstår at kabler har indflydelse på lyden. Kablers elektriske egenskaber, både hvad angår kapacitans, induktans og
resistivitet, betyder ingenting i forhold til de værdier for samme som anvendes i delefiltrer.
Når man siger at et kable lyder "lyst", "mørkt" eller "musikalsk" eller what ever så er det salgsgas af værste skuffe. Der
findes INGEN fabrikanter der kan præsenterer målinger der viser hvordan deres kabler påvirker lyden, simpelthen fordi det
ikke er muligt medmindre man laver et absurd design med spoler og kapacitorer på selve kablet.
Det er KUN kablets ohmske modstand, som bestemmes af dets tværsnitsareal og længde som er vigtigt. Det skal til
gengæld være så lavt som muligt, og ihvertfald mindre end 5-10 % af højtalerens.
Hvis man er utilfreds med fremhævede eller undertrykte frekvenser i højttaler eller det rum hvor der spilles, så er det
altså enten at ændre på filteret, evt. sætte aktiv deling på, equalizer eller lignende. Man kan også bruge sine
sparepenge effektivt på at dæmpe rummet for lyse frekvenser. Eller købe en anden højttaler.
Det er synd og skam at så mange mennesker kan være SÅ naive når det kommer til de nærmest religiøse prædikner om
kablers egenskaber. Men det er heller ikke nemt når så mange leger eksperter. [/QUOTE]
hvor useriøs er du lige, ikke alt kan vises på en måling på et ocilloscope eller andet sted
men at du er så farvet af dit fag, det er sgu dit tab, eller også har du bare ikke godt nok grej til at kunne høre foreskel, men
da dog være med at kloge dig om at man ikke kan høre det
men du mener så, at en 1,5qmm ledning lyder 112% ens uanset om den så kommer ud af rullen på en NKT pakke, eller om
den ligger inde i en dæmpet isoleret kappe
hvis du svarer ja, så er du dælme snævertsynet __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
Levesen Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville beholde Magnum, og for at få dem til at passe i dine stands, ville jeg slice dem op i midten og skære midterstykket af.
Ingen af de andre kabler du nævner som alternativer, kan nå The Magnum i helhed.
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pointen er at ørene er forbundet med hjernen, som desværre ikke er specielt objektiv. Ligesom en dyr rødvin sjovt nok altid smager bedre end en billig, så er dyre kabler jo altid bedre end billige?
Når man skal have sjov med rødvinseksperter udsætter man dem for en blindsmagning. Der findes bare ikke nogen hifi freaks der synes blindtest af kabler er sjovt??? De få, men underholdende eksempler jeg har fundet på nettet har indtil videre ikke påvist at det er muligt at høre forskel på kabler, sålænge de har nogenlunde samme modstand.
http://ing.dk/artikel/97696-hoejttalerkabler-og-andet-audiof ilt-scientology-sludder
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor useriøs er du lige, ikke alt kan vises på en måling på et ocilloscope eller andet sted
men at du er så farvet af dit fag, det er sgu dit tab, eller også har du bare ikke godt nok grej til at kunne høre foreskel, men da dog være med at kloge dig om at man ikke kan høre det
men du mener så, at en 1,5qmm ledning lyder 112% ens uanset om den så kommer ud af rullen på en NKT pakke, eller om den ligger inde i en dæmpet isoleret kappe
hvis du svarer ja, så er du dælme snævertsynet[/QUOTE]
Jeg er meget seriøs :) Og selv det billigste måleudstyr kan måle forskelle ti gange mindre end du nogensinde kan drømme om at høre.
At være farvet af sit fag kaldes også at være uddannet. Så lærer man blandt andet at være kritisk overfor løse og udokumenterede påstande :)
Mit grej er ellers ret godt. Lyngdorf og Gamut L3. Og to gange to meter 4 kvadrat kobber til HT :)
NKT laver fremragende kabler. Isolering er åbenlyst nødvendig for at undgå kortslutning, men kan du forklare hvad dæmpning (?) har af betydning for kablet?
Jeg ER snævertsynet... jeg lader mig ikke forblænde af andre menneskers holdninger men forholder mig til fakta.
Læs lige den her fra en fagmand:
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
quadmand Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
TroelsP skrev:
|
men at du er så farvet af dit fag, det er sgu dit tab, eller også har du bare ikke godt nok grej til at kunne høre foreskel, men da dog være med at kloge dig om at man ikke kan høre det
men du mener så, at en 1,5qmm ledning lyder 112% ens uanset om den så kommer ud af rullen på en NKT pakke, eller om den ligger inde i en dæmpet isoleret kappe
hvis du svarer ja, så er du dælme snævertsynet
|
|
|
Jeg er meget seriøs :) Og selv det billigste måleudstyr kan måle forskelle ti gange mindre end du nogensinde kan drømme om at høre.
At være farvet af sit fag kaldes også at være uddannet. Så lærer man blandt andet at være kritisk overfor løse og udokumenterede påstande :)
Mit grej er ellers ret godt. Lyngdorf og Gamut L3. Og to gange to meter 4 kvadrat kobber til HT :)
NKT laver fremragende kabler. Isolering er åbenlyst nødvendig for at undgå kortslutning, men kan du forklare hvad dæmpning (?) har af betydning for kablet?
Jeg ER snævertsynet... jeg lader mig ikke forblænde af andre menneskers holdninger men forholder mig til fakta.
Læs lige den her fra en fagmand:
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm
Ha Ha lige min mening , men dette kabelsnak vil nok aldrig tage ende.
Som jeg har skrevet før : ingen af mine gæster har nogen sinde kunne sige hvilke kabler jeg brugte når jeg testede dem.
Kabel 1 : Alm NKT lysnetnetledning ( dog i en fansy indpakning): Krympestrømpe.
Den vinder næsten hver gang
Kabel 2 : Et lånt og MEGET dyrt kabel , måske fra HFK.
[/QUOTE] __________________ Møller
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quadmand og TroelsP?
Det kunne være interessant at høre jeres vurdering af, om det gælder for signalkabler også?
|
| Til top |
|
| |
quadmand Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas_ls skrev:
Quadmand og TroelsP?
Det kunne være interessant at høre jeres vurdering af, om det gælder for signalkabler også?
|
|
|
Jeb det er efter min mening det samme.
Lige nu bruger jeg alm. antenne ledning som signalkabler , det virker fint.
MEN igen : HUSK krympestrømpen og gerne i farver , det virker hver gang __________________ Møller
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahhhh come on mand, så er der sgu seriøst noget galt med jeres hørelse, christ
jeg har flere gange lavet blindtests med mine kammerater, og der kunne vi sagtens høre foreskel
__________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie B. R. skrev:
ahhhh come on mand, så er der sgu seriøst noget galt med jeres hørelse, christ
jeg har flere gange lavet blindtests med mine kammerater, og der kunne vi sagtens høre foreskel |
|
|
Ja folk der ikke kan høre forskel er heldige.....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
Ronnie B. R. skrev:
ahhhh come on mand, så er der sgu seriøst noget galt med jeres hørelse, christ jeg
har flere gange lavet blindtests med mine kammerater, og der kunne vi sagtens høre foreskel |
|
|
Ja folk der ikke kan høre forskel er heldige..... |
|
|
det må man så sige, men hvorfor har de så ikke anlæg fra bilka? __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gælder også signal kabler, under den forudsætning at de sidder på højimpendante udgange (som tilfældet er på stort set alt HIFI). Med højimpendant menes at der bag udgangen sidder en stor modstand som betyder at der principielt ikke kan trækkes nogen strøm fra udgangen, så det er kun spændingen der kan måles som udgør signalet. Derfor er lederens tværsnit uden betydning. Skærmningen kan dog være ret så vigtig, og balanceret overførsel med XLR giver også et bedre signal... det kan jeg dog ikke huske baggrunden for.
Dermed ikke sagt at et billigt kabel har en skærmning af tilstrækkelig kvalitet, ligesom gode stik også kan retfærdiggøre en højere pris. Jeg har selv givet 400 per styk for mine, men det var mest af æstetiske grunde og fordi jeg trods alt har et mindstekrav til kvalitet. Men de har nok alligevel kostet højst 15-20 kr i produktion :)
|
| Til top |
|
| |
fulci Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler er dybest set en subjektiv og ikke mindst snobbet tilskyndelse, der hverken gør fra eller til. Køb et par til 200-300,-. de er lige så gode som dem til 10 (100) gange mere.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
quadmand skrev:
thomas_ls skrev:
Quadmand og TroelsP?Det kunne være interessant at høre jeres vurdering af, om
det gælder for signalkabler også? |
|
|
Jeb det er efter min mening det samme.
Lige nu bruger jeg alm. antenne ledning som signalkabler , det virker fint.
MEN igen : HUSK krympestrømpen og gerne i farver , det virker hver gang |
|
|
Antenne ledning som signalkabler  , er slet ikke med
Og hvordan skulle "krympestrømpen og gerne i farver" forbryder lyden  , måske har du læst nogle af de flotte
reklamemateriale for nogle af de dyre kabler mærker
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring er, at nogle kabler lyder bedre end andre. Det har jeg selv
oplevet både mht. signalkabler og højttalerkabler - i begge tilfælde
har jeg opnået de bedste resultater med de kabler (fx højttalerkabler
NLE50), som Niels Larsen producerer og sælger. Jeg ville gerne have målt
på NLE50 (jeg er uddannet elektroingeniør) for at se, hvordan kablet
måler i forhold til de 6mm2 forsølvet kabel, jeg ellers anvendte, men
har ikke grejet til at gøre det. Men jeg kunne sagtens høre forskel, da
jeg skiftede fra det ene til det andet, og der må have været andet end
den ohmske modstand i spil. Se den anmeldelse, jeg har skrevet her på
sitet.
Nå, men mit råd til sirhish, som startede denne tråd, er han skal følge sine ører. Der ER forskel - ikke voldsom, men den er der. Kan du finde nogle brugte NLE50, vil jeg gerne anbefale dem, de lyder forrygende godt, og der er en naturlig forklaring på hvorfor.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troels og slæng må tilslutte mig modparten og mistænke at der må være noget galt med jeres hørelse... Mine kammerater kan hører tydelig forskel og selv min kæreste som ikke gir en hujende fis for hifi måtte ved blindest erkende at det var ret vildt så meget forskel der var på div. højttaler kabler. Dette er kammeraterne og kæresten efterhånden blevet udsat for en del gange, også på forskelligt grej, med samme resultat til følge. så validiteten omkring den hørbare forskel er efterhånden ok. At i argumenterer for at man ikke kan "måle den hørbare forskel" virker bestem ret snæver synet, og tror også i er ret biased grundet jeres faglige stolthed  Det kunne jo tænkes at der stadig er målemetoder vi ikke kender eller forstår til fulde?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
for ikke at snakke om skin-effekt, og vibrations-dæmpning af ledere
rum perspektiv er jo ikke målbart på nogen måde
__________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 18 Marts 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er interessant, at man aldrig hører kabel-"believers" anerkende muligheden for, at de forskelle de hører måske ikke er ægte.
- "Hvordan ved du, at de forskelle du synes at høre ikke er en illusion?" - "Fordi jeg kan høre det!"
....så har man altså ikke forstået betydningen af ordet "illusion". Det er logisk et ugyldigt svar.
Vi ved jo hvordan det fungerer. Der er ikke noget mysterium tilbage. Vi ved hvordan og hvorfor man kan synes at høre meget meget tydelige forskelle, hvor der beviseligt ingen er. Derfor er det den uundgåelige konklusion, at når der ikke kan måles forskel, så er der heller ikke nogen.
For mig er sagen helt indlysende i det mange af de samme som påstår at kunne høre forskel på kabler, også påstår at kunne høre forskel på netkabler, om sikringer i skabet er nypudsede eller om cd-afspilleren står på et svagt hældende gulv eller er helt i vater - SAMTIDIG MED at deres lytterum oftest er en mere eller mindre ubehandlet almindelig dagligstue.
Det fortæller alt hvad vi behøver at vide, og indikerer med al ønskelig tydelighed og mere til, at de auditive indtryk kun udgør en forbløffende lille del af vores umiddelbare lytteoplevelse. Kabler kan i praksis end ikke påvises at påføre 0.5 dB udsving på spektralbalancen, mens der i en given lytteposition i en typisk stue næsten altid vil være i hvert fald mindst 20 dB udsving, oftest over 30 dB og ikke sjældent over 40 dB.
Dette er voldsomme udsving, men alligevel synes næsten ingen hifi entusiaster at diskutere det. Et større vink med en vognstang findes næppe - folk hører hvad de vil/tror de hører.
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2011 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den eneste måde at vinde noget ud af den her slags diskussioner er tilsyneladende at hoppe med på vognen og slå sig ned som producent af vidunderkabler til eksorbitante - men netop konkurrencedygtige - priser.
if you cant beat them, cheat them
Det er mit gæt at kabler er en af de mest lukrative dele af hele hifibranchen. Det er jo ikke raketvidenskab at lave et flot og tykt kabel med imaginære egenskaber, hvorimod en god højttaler eller forstærker kan være ret så krævende at udvikle...
Det er bare sørgeligt at vi skal være så larmende uenige om så lille en del af lydoplevelsen... og at saglige argumenter tilsyneladende ikke bliver anerkendt i diskussioner. Det er omtrent som at diskutere med Jehoas vidner!
|
| Til top |
|
| |