Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Så skal der købes nye kabler :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan der være forskel på kabler, der endda er hørbare.

Og det kan jeg bevise, med simpelt måle udstyr. Tænk bare på grove eksempler som MIT der har indbygget et filter, eller kabler der er så tynde at deres modstand ryger i vejret og ødelægger dæmpiningsfaktoren i forstærkeren.

det sørgelige er bare at et optimalt kabel hvor det er umuligt at høre forskel, koster under 10kr meteren da det er ret basale parametre der skal opfyldes, for det ikke har indflydelse.

Så konklusionen er at hvis der vitterlig er en forskel at høre på dit højttaler kabel er det fordi det er noget skrammel du har købt, hvor producenten har indbygget en filter effekt af den ende eller anden slags.

-Endvidere udfra dette må så konkluderes at hvis dit anlæg har brug for et filter mellem højttaleren og forstærkeren for at lyde godt er din akustik og/eller dit anlæg noget skrammel eller en rørforstærker -om skrammel og rør er det samme vil jeg ikke være dommer over

-eller kan ens øre bare ikke tåle sandheden, men så er det jo ikke et hifi anlæg man har mere vel?

Derudover, så underbygges påstanden om folk høre placebo, om at folk opfatter et kabel ens, da dette ikke kan være tilfældet, det vil opføre sig forskelligt udfra hvilken højttaler det er termineret med og hvordan forstærkeren ser de forskellige belastninger i kablet. -Og det kan bevises med målinger.

-Så dem der kommer med alle de her generelle udtaleser om hvordan et bestemt kabel lyder, det er nok bare placebo. -hvorimod de mere nuancerede udtaleser, der erkender det kan være svært at høre forskel og den er forskellig fra anlæg til anlæg har fat i den lange ende.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Min oplevelse af de forskellige kabler jeg har, er at de er mere eller mindre egnede i forskellige sammenhænge, altså afhængigt af hvilket grej de bruges på.

Af samme årsag finder jeg det yderst vanskeligt at anbefale noget.

Men du skulle måske lægge øre til Cardas også, både signal og HT-kabel

Held og lykke med din søgen.

Mvh. Felix.

Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:

Min oplevelse af de forskellige kabler jeg har, er at de er mere eller mindre egnede i forskellige
sammenhænge, altså afhængigt af hvilket grej de bruges på.

Af samme årsag finder jeg det yderst vanskeligt at anbefale noget.

Men du skulle måske lægge øre til Cardas også, både signal og HT-kabel

Held og lykke med din søgen.

Mvh. Felix.

Du er inden på noget at det rigtig, nemlig at er mere eller mindre egnede i forskellige sammenhænge, altså afhængigt af
hvilket grej de bruges på, derfor er det ikke prisen der afgør om kable er god, et billlige kablet kan være mere egnet end et
andet, så en billige kabler er måske mere brugbart på en high-end anlæg end et dyrt kable, selv om logiken og reklame
materiale sige noget andet, derfor kan man hele ikke bruge de teste der er af kable og hifi, uden at vide både hvilket udstyr
og kable der er teste med og hvordan.

Et god hifi anlæg er et hvor det hele er afstemt efter hinanden og ikke på prisen, men hvordan at det samlet spille samme.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 03:38 | IP-adresse registreret  

Stemer: at hun kan se det fysiske kabel, betyder jo i teorien intet i forhold til givne test da kablerne som n�vnt ikke har haft kosmetisk overlegent udsende (til dels subjektivt, men efter min mening absolut ikke udslagsgivne). Det er en blind test n�r m�lgruppen (min k�reste) er blindet for pris af interventionen (kablerne) og andres holdninger (kontrolgruppen).

Er desuden enig i at det i højere grad handler om at finde at finde et kabel der er i synergi med resten af dit system, end at styrer efter dyrest mulige kabel.

MVH

Marskal
Til top Vis Marskal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marskal

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

hej alle. mange indlæg om emnet, som har været diskuteret i mange år.Jeg har nu bestilt noget mikrofonkabel a 4 m og 12 stik af god kvalitet. testen går ud på, at lave 2 pseudokabler af 1 m pr stk og 2 stk a 1 m ubalanceret . jeg vil i denne forbindelse invitere en af mine hifi venner, som har en kritisk holdning til alt det der kabelsnak. Pointen her er ikke hvad kablerne har kostet, men at kablets egenskaber er i henholdsvis pseudo og ubalanceret. testen vil foregå således, at min cd afspiller har 2 udgange , altså et sæt ubalanceret på udgang 1 og 1 sæt pseudo på udgang 2 . der vil blive oplyst at udgang 1 er ubalanceret og 2 pseudo. Grunden til, at det bliver oplyst , er at så har man noget , at forholde sig til, ikke om hvad der er bedst, men om der er klangmæssig forskel. højtalerkabler vil blive de samme uanset omskiftning af 1 eller 2 udgang på forstærker. kommer tilbage senere med resultatet. mvh Space

Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Januar 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

KlausH skrev:

Kan man ikke høre forskel, så bare ærgeligt. Ja, du spare penge. Men du går helt sikkert også glip af det som det hele drejer
sig om. Nemlig musikken. Du vil derved heller ikke kunne høre alle ting/lyde/forskelle.
Så find en anden Hobby. Held og Lykke.

Go dag Klaus

Og som sædvanlig ikke skyggen af reflektion over hvorfor du mener, at det er en reel forskel du hører, når nu det
er yderst velkendt og dokumenteret, at selv store, klare, tydelige tilsyneladende forskelle kan være indbildte...

Der er forskel på lyden af kabler. SÅDAN ER DET.
Hvorfor?
Fordi kabler har forskellig modstand, induktans og kapacitet. Dvs. i værste tilfælde (Supra Sword) ændrer lyden drastisk.
Kapaciteten på dette kabel er skyhøj, og opgives ikke på deres hjemmeside pga. samme.
Dermed er det ikke sagt at det lyder dårligt. Det kan det evt. gøre, hvor anlægget ikke har brug for denne ekstra høje
kapacitet
hen til højttaleren.
Et kapacitetshøjt kabel i en ret god længde, kan også få en rørforstærker til at gå i selvsving og futte af.

Så dem der ikke tror på forskel på kabler er hermed hængt ud som dårlige lyttere.........
Der er jo videnskab bag som beviser det modsatte.
Til top Vis VECTRA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VECTRA

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Sirhish fik du købt nogle højtalerkabler.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Utroligt hvad en tråd kan udvikle sig til..... glemte helt at sige jeg har planer om at lave kablerne retningsbestemte, hvordan gøres det bedst ???? har tænkt lidt at sætte en pil på med retningen, men er lidt i tvilv om det er nok....

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hvorfør skull det vare nogen forskel på retning med en kabel der ikke har nogen elektroniske komponenter?

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Så er vi igang igen  ready to take off

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Så er vi igang igen  ready to take off

Men kan du ikke forklare hvorför du vill ha retningsbestemte kabler?

EDIT: spelling...

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Der er forskel på kabler, hvordan de er bygget op og med terminering, derfor er nogle også retnings bestemt.

Fx. Pseudo-balancering. Hvis i kigger på hvordan kablet er bygget op.

Hvis vi tager fra CD-afspiller til den integreret forstærker. Henholdsvis send og modtag.

Ved ikke lige hvordan man forklarer det på korrekt hifi sprog, men skal prøve at forklare.

Signal er lige igennem (Rød leder), (Blå leder) er forbundet med stel i begge ender og skærmen er kun loddet i send enden, den ende du sætter i din cd afspiller. Derfor er der pile på dette kabel. Altså med pilen fra CD-afspilleren til den integrerede forstærker.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jack, der er ikke noget der du siger der forklarer det teknisk overhoved men tak ligvel.

At stel skal til stel og fase til fase er givet men det har ikke noget med retning at gøre.

Så med mindre end at en kabel har nogle eletktroniske komponenter, hvorfør skulle de så vare retningsbestemte?

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Nej, er ikke inde i det tekniske. Har dog selv lavet en pseudo balancering på mine Supra EFF-I kabler.

Jeg forklarer opbygningen af et pseudo kabel. Det er retningsbestemt, da skærmen kun er forbundet i den ene ende til stel, hvorimod det (blå leder) er forbundet til stel i begge ender. Min teori er at skærmen opfanger støj, som opfanges af den blå leder, der er forbundet til stel i begge ender. Og rød er signalet. Det mere tekniske om hvorfor ved jeg ikke. Det har i hvert fald minnimeret støj i mit setup. I nogle setup's fungerer det ikke, og i andre gør det.

Det er jo ørerne man skal bruge, og ikke hovedet. Der er ikke andet end at forsøge sig frem. Der er jo forskellige variabler, der spiller ind med udstyr osv. Så ud at prøve lidt kabler. Du kan læse nok så meget om det og ikke blive klogere

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Januar 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Nogle fabrikanter angiver retningsbestemmelsen, fordi det er den vej kobberkrystallerne er formet, efter at de i
produktionsfasen er trukket den vej.
Det er jo ofte et kabel på 5 cm i diameter der trækkes og valses tyndere og tyndere.
Til top Vis VECTRA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VECTRA

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

JackD,

Hvis en kabel har en konstruktion som den giver det måslke mening.
Man skal lytte med øronen, men deyt betyder ikke an man skal tro på alt bøvl kring hifi.
Specielt då man meget let lurer sig selv til at tro der en forskel og dermed "hør" den .Det gælder for øvrig i både retninger, dvs man kan tro at det ikke er nogen forskel og dermed hør man den ikke.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

VECTRA skrev:
Nogle fabrikanter angiver retningsbestemmelsen, fordi det er den vej kobberkrystallerne er formet, efter at de i
produktionsfasen er trukket den vej.
Det er jo ofte et kabel på 5 cm i diameter der trækkes og valses tyndere og tyndere.

Hvis der nu var nogen forskel på retning grudet kobberkrystaler det påvirkede lydet, dvs der giver en hørbar forskel, så kunde det meget nemt måles og således bevises. Den totale avsagned af såne bevis talet meget klar. Synes du ikke?

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

pnnh skrev:
 Sirhish fik du købt nogle højtalerkabler.

Nej ikke endnu, Skattefar skal lige udbetale det han skylder

Det med at jeg vil retningsbestemme mine kabler var nu kun for at hælde benzin på bålet

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

JackD,

Hvis en kabel har en konstruktion som den giver det måslke mening.
Man skal lytte med øronen, men deyt betyder ikke an man skal tro på alt bøvl kring hifi.
Specielt då man meget let lurer sig selv til at tro der en forskel og dermed "hør" den .Det gælder for øvrig i både retninger, dvs man kan tro at det ikke er nogen forskel og dermed hør man den ikke.

Det har du helt ret i det du skriver, med det gælder begge veje. Min erfaring er at kablerne skal passe til udstyret. Dermed sagt, tror jeg ikke på woodoo. Har dog aldrig hørt kabler i den helt tunge liga, af den grund jeg ikke tror på et kabel kan gøre så meget forskel.

Jeg tror også den fegl mange gør er at de ikke skifter hele kæden, både ht. kabler og signal kabler.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Det med at jeg vil retningsbestemme mine kabler var nu kun for at hælde benzin på bålet

Wooosh!

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum