Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler til ALT! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 April 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

hej alle sammen :)

knallerten er blevet solgt og det skal da fejres med udskiftning af alle kaber i mit system da det hele er billig produkter og købt bare for at virker. jeg har en NAD C352 forstærker og Dali 850 højtalere hvortil jeg snart køber mig en Prodigy Cube DAC så jeg kører musik fra computeren :)

jeg skal bruge både højtalerkabler og signal kabler hvor jeg skal bruge:

2x2-3 meter højtalerkabler
1 RCA kabel på 1-1,5 M
1 RCA på 0,5-1 M

kom med nogle bud men ikke kablerover 150 kr. pr. meter :)

Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 April 2011 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Vi kan komme med alle de bud du kunne tænke dig, men de vil desværre ikke rigtigt være at bruge til noget da det hele opføre
sig forskelligt på forskellige setups.

Lån nogen fra forskellige steder og lyt dem i dit setup, der er desværre ikke ret meget andet at gøre.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 04 April 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Neon^ skrev:
Vi kan komme med alle de bud du kunne tænke dig, men de vil desværre ikke rigtigt være at bruge til noget da det hele opføre
sig forskelligt på forskellige setups.

Lån nogen fra forskellige steder og lyt dem i dit setup, der er desværre ikke ret meget andet at gøre.

Genau!
Ingen kabler er universelt anbefalelsesværdige.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 04 April 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

hmm gælder det kun højtalerkabler eller signalkabler også ? :)
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 04 April 2011 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Ja, det kommer jo an på den lyd du gerne vil have. Lige om lidt dukker der endda nogen op og siger at kabler INGEN forskel gør, så det vil være spild af penge at købe nogle overhovedet. Det skal du ikke tage for seriøst, der er tale om mennesker som fører meget lange samtaler med deres loddekolbe.

Hvis jeg absolut SKAL anbefale noget uden at ane hvad du går efter, vil jeg sige Fletcher signal kablet fra lydbutikken. Hul igennem uden at tilføre noget som helst skingert.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 04 April 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

DU KAN SAGTENS KOMME UD FOR AT DU IKKE VIL KUNNE HØRE NOGEN SÆRLIG FORSKEL PÅ (hov så lige caps lock var på sorry), endog rigtig gode og rigtig dårlige kabler hvis din akustik og opstilling ikke er rigtig god.

Du tror lige nu som så mange andre, no ofence, at et kabel altid vil lyde som det nu engang lyder ligemeget hvad. Men der tager du fejl!

Den største invisteringseffekt du overhovedet kan ønske dig er at regulere akustikken i dit lytterum.

Hvordan ved du så om dit lytterum er optimalt og her tænker jeg ikke på dimensionerne. Den enkleste test er at gå og tale til sig selv, mellemhøjt og højt og så prøve at lægge mærke til om klangen af stemmen ændres alt efter om du står i midten af rummet, sidder ned, står ved et hjørne ect.

Hvis din stemme runger det mindste eller lyder det mindste spids, ja så er du svineheldig, for så venter der dig en overraskelse af de store og det af den positive slags. Så kan du nemlig få en bedre akustik.

Når det så er på plads kommer du til dine højtalere, du sætter radioavisen på, eller lytter til en lydbogsoplæsning og sætter dig i lyttepositionen. Hvis stemmerne runger det mindste eller.... du ved hvad, så skal der placeres i nye positioner. Prøv at få en ven til at gå rundt i rummet og tale højt for sig selv, be ham læse op af teoribogen og lyt! Der hvor stemmen runger mindst skal den ene højtaler stå. Det samme igen og næste højtaler, her kan du nemt finde den bedste position for højtalerne i forhold til din nu gode akustik.

Hvis du gider at gøre dette, vil du opleve at forskellen på kabler, udstyr og musik bliver meget større end du har kunne høre før, du har med andre ord fået et meget mere velfungerende anlæg.

Du kan også gøre som alle andre, gå ned og købe nogle kabler, få en fiktiv rabat og pral overfor vennerne som heller ikke har hørt et velfungerende anlæg med hvor sej du er til hifi og at prutte priser ned :O)

Hvis du mangler inspiration til akustikregulering så har Åge Nielsens' efterfølger inde ved Rundetårn en masse og de har hvergang jeg skulle bruge noget været søde til at låne-sælge med returret, det skal bare aftales.

OBS:Hjemmelavet akustikregulering kan sagtens fungere, men du skal bruge så store mængder at du nok ikke gider glo på de, brug dine kabelpenge på det her, så skal du bare "høre løjer".

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 April 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du får mere glæde ud af at købe din Prodigy Cube DAC... Ja eller gøre noget ved rummet helt klart, men det kan jo
være omfattende ;).
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 April 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

ja, med hensyn til akustikken så er det tjekket :) akustikken er lige som jeg vil have den og den Prodigy Cube DAC bliver også købt FØR kablerne så ingen problem der. jeg har bare fået anbefalet nogle VAN DEN HUL CS-122 der skulle give mig den dejligt torden-rullende bass jeg leder efter :)

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 05 April 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

tror du bliver svært skuffet hvis du regner med et kable kan ændre din bas til "torden rullende"...!

kan godt være at kabler kan farve lyden en smule men så drastiske ændringer som fra "for lidt bas" til "torden rullende bas" kan et kabel ikke levere, det kræver enten mere effekt eller noget andet nyt grej..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes