Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HDMI Kabel problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens

Jeg står overfor et problem.

Jeg har lige anskaffet mig en Optoma HD70 Projektor brugt.

Derudover har jeg købt en HDMI (15 m) kabel hos av-cables.dk:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_kable r/hometheater_14_standard_speed_hdmi_kabel_15m_5506_da.html

Problemet er, at jeg ikke kan få noget billede frem ved brug af den nye kabel. Kablet skulle være HDCP kompatibelt ifølge specifikationerne på siden. Der er ingen signal gennem PS3 eller WD TV LIVE HUB.

Det virker upåklageligt med mine andre HDMI kabler.

Jeg har endvidere testet kablet mellem PS3 og mit TV. Virker heller ikke.

Hvad kan grunden være?

For dårlig kvalitet? 279 kr.

Fejl i kablet?

Eller et helt tredje?

Men det sjoveste er, at kablet virker hvis jeg sætter det til min dvd-afspiller.
Til top Vis El Dueño's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af El Dueño Besøg El Dueño's Websted

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

når du kommer op til de lægter er det vigtigt med god kvalitet. så det vil være min første byd

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
når du kommer op til de lægter er det vigtigt med god kvalitet. så det vil være min første byd

Ja jeg har godt læst en masse omg kvalitet og længde på HDMI kabler er vigtigt. Men regnede ikke med en kabel til små 300 kr. ikke ville kunne klare jobbet.

Det er bare underligt, at det fungerer ved min DVD afspiller?
Til top Vis El Dueño's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af El Dueño Besøg El Dueño's Websted

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Du skriver.Det virker upåklageligt med mine andre HDMI kabler.
Så må der være fejl i kablet
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
Du skriver.Det virker upåklageligt med mine andre HDMI kabler.
Så må der være fejl i kablet

Ja det er rigtigt. Men hvorfor virker kablet med min dvd afspiller?

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nok at HDMI-kabler ligesom DVI-kabler, indeholder både en digital og en analog leder i parallel. Måske er det kun den digitale, der ikke virker? Jeg kunne godt forestillle mig at nogle DVD afspillere kun har analog ud i HDMI.
Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Moke skrev:
Jeg tror nok at HDMI-kabler ligesom DVI-kabler, indeholder både en digital og en analog leder i parallel. Måske er det kun den digitale, der ikke virker? Jeg kunne godt forestillle mig at nogle DVD afspillere kun har analog ud i HDMI.

Du kunne nemt have ret! Jeg skal alligevel i HIFI Klubben i morgen. Så kan jeg prøve at låne en test kabel af dem.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Har erfaret at men nogle gange bare kan være ude for at et hdmi kabel virker med et produkt, men ikke med et andet. Mærkeligt, men rigtigt.

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

HDMI = High Definition MYSTERY Interface 

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er overbevist om at det er fordi din DVD afspiller ikke sender et HD-billede igennem kablet.

Netop kvaliteten på længder over 10-12 meter er afgørende ved HD-signaler, som kræver større båndbredde.

De fleste af de tests der viser at kvaliteten er lige meget har ikke testet ved længder på 12-15 meter - men snarere de mere standard 1 og 2 og 3 meter.

Her har jeg heller ikke selv oplevet problemer med billige kabler - men måtte op i et mærkevare kabel (Supra) til min projektor (12 meter).

Så - lave opløsninger virker sikkert fint (prøv fx. med 720p eller 1080i, som ikke stiller helt så høje krav til kablet.
Hvis det virker med lavere opløsning (DVD i SD fremfor 1080P, evt. 720P/1080i - så er det kablets egenskaber ved "fuld belastning" i form af høj båndbredde over lange afstande det ikke magter - og så er det "for langt til kvaliteten" (som er for lav!)

Mit bud er at du blot må sande at skærmning og kvalitet bliver mere og mere vigtigt for et kabel, jo længere det er.

Jeg forestiller mig ikke at dine andre kabler er 15 meter eller 12 meter lange - så derfor er det oftest først når man får projektor og vil trække over loftet etc. at man oplever behov for at købe kvalitets/mærkevare kabler med dyrerer opbygning og derved bedre skærmning og kvalitet.

Mvh. Offcourse.

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Jeg er overbevist om at det er fordi din DVD afspiller ikke sender et HD-billede igennem kablet.

Netop kvaliteten på længder over 10-12 meter er afgørende ved HD-signaler, som kræver større båndbredde.

De fleste af de tests der viser at kvaliteten er lige meget har ikke testet ved længder på 12-15 meter - men snarere de mere standard 1 og 2 og 3 meter.

Her har jeg heller ikke selv oplevet problemer med billige kabler - men måtte op i et mærkevare kabel (Supra) til min projektor (12 meter).

Så - lave opløsninger virker sikkert fint (prøv fx. med 720p eller 1080i, som ikke stiller helt så høje krav til kablet.
Hvis det virker med lavere opløsning (DVD i SD fremfor 1080P, evt. 720P/1080i - så er det kablets egenskaber ved "fuld belastning" i form af høj båndbredde over lange afstande det ikke magter - og så er det "for langt til kvaliteten" (som er for lav!)

Mit bud er at du blot må sande at skærmning og kvalitet bliver mere og mere vigtigt for et kabel, jo længere det er.

Jeg forestiller mig ikke at dine andre kabler er 15 meter eller 12 meter lange - så derfor er det oftest først når man får projektor og vil trælle over loftet etc. at man oplever behov for at købe kvalitets/mærkevare kabler med dyrerer opbygning og derved bedre skærmning og kvalitet.

Mvh. Offcourse.

Rigtig godt svar.

De kabler som jeg har i forvejen, der virker, er på 1-2 m.

Projektoren viser 576p når jeg afspiller en DVD.

Jeg får slet ikke et billede når jeg prøver at tilsutte PS3 og mit Mediecenter.

Jeg vil forsøge mig med en anden kabel i morgen.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. for sjov at sætte opløsningen ned på din PS3 - der er det i hvert fald nemt selv at bestemme - og se hvornår kablet virker!. Er det ved 720P / 1080i, eller først ved 576p?

Blot fordi der ikke er andet at gøre før butikkerne åbner igen imorgen  og jeg blev nysgerrig på en test som ikke ses i de standard-tests medierne ofte omtaler.

Mvh. og tak for rosen
Offcourse

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

PS.. dit billede bliver formodentligt bedst hvis du sender i projektorens "native opløsning" som vist er 720P.

Alt efter om din afspiller eller projektoren har den bedste scaler naturligvis - men det har en nyere afspiller formodentligt.. selv om den Optoma bestemt er en fin "Lommelygte".

Jeg sendte også først 1080p til min projektor - men sender nu 720p som ikke skal nedjusteres til panelet i projektoren.

Blot opfølgning og måske redning til ovenstående svar.. om at nedsætte opløsningen og se om det virker. (Naturligvis kun hvis det er en 720Projektor...men det sagde google det var.)

Kan kablet bruges ved 72op er problemet jo så løst

Offcourse

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
PS.. bit billede bliver formodentligt bedst hvis du sender i projektorens "native opløsning" som vist er 720P.

Alt efter om din afspiller eller projektoren har den bedste scaler naturligvis - men det har en nyere afspiller formodentligt.. selv om den Optoma bestemt er en fin "Lommelygte".

Jeg sendte også først 1080p til min projektor - men sender nu 720p som ikke skal nedjusteres til panelet i projektoren.

Blot opfølgning og måske redning til ovenstående svar.. om at nedsætte opløsningen og se om det virker. (Naturligvis kun hvis det er en 720Projektor...men det sagde google det var.)

Kan kablet bruges ved 72op er problemet jo så løst

Offcourse

Du har løst problemet :) Kablet kan ikke klare mere end 720p :D

Tænkte det nok! Godt du kom på det!

Det er vel også fint nok. Når selve projektorens optik ikke kan lave en rigtig 1080p alligevel.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Bedste bud er at det er "bedre".. Hvilken afspiller bruger du? - har den evt. en nyere scaler end den i Optomaén.

"Deinterlacing was better than expected for such a budget projector. The HD70 was able to deinterlace 480i material from our DVD player with near-flawless precision. We saw very few artifacts, all told. Quality was comparable to that of one of our in-house DVD players with Faroudja DCDi processing, and flipping between them yielded few differences."
(link http://www.projectorcentral.com/optoma_hd70.htm?page=Perform ance)

Den nævnte Faroudja DCDi er snart af ældre dato - og projektoren var ny i 2006 eller deromkring - så hvis du har en nyere afspiller.. eller blot PS3én - vil 720P skaleret i afspilleren formodentligt være bedre.

Igen - fedt når noget reddes og lykkes  :-)

Offcourse

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Bedste bud er at det er "bedre".. Hvilken afspiller bruger du? - har den evt. en nyere scaler end den i Optomaén.

"Deinterlacing was better than expected for such a budget projector. The HD70 was able to deinterlace 480i material from our DVD player with near-flawless precision. We saw very few artifacts, all told. Quality was comparable to that of one of our in-house DVD players with Faroudja DCDi processing, and flipping between them yielded few differences."
(link http://www.projectorcentral.com/optoma_hd70.htm?page=Perform ance)

Den nævnte Faroudja DCDi er snart af ældre dato - og projektoren var ny i 2006 eller deromkring - så hvis du har en nyere afspiller.. eller blot PS3én - vil 720P skaleret i afspilleren formodentligt være bedre.

Igen - fedt når noget reddes og lykkes  :-)

Offcourse

Ja du har reddet min dag :) Var skide irriteret over det!

Jeg bruger en PS3 og en WD TV Live HUB som afspillere. Ved ikke hvordan deres scalere er.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

PS3 klarer sig flere steder bedre end Faroudja DCDi.

http://forum.blu-ray.com/display-theory-discussion/95705-far oudja-vs-ps3-upconvert.html

Så - 720P via din afspiller i PS3én for eksempel - burde være bedre end at lade optomaen nedskalere et1080p signal (som du så heller ikke kan sende til den i det lange kabel!)

WD-hubén kender jeg ikke så godt - men den kan indstilles til at sende 720P også - men det afhænger naturligvis om den også skal sende billede til et 1080p panel i et TV..

Hvis ikke - sæt alt afspille-grej til 720p.

(PS kan du afspille BluRay images eller lignende fra WD hub´en?)
Den har formodentligt en billig scaler - men jeg aner det ikke.. Alt medie-materiale under BluRay kvalitet (1080P) gør diskussionen ligegyldig - send 720 ..

Offcourse

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
PS3 klarer sig flere steder bedre end Faroudja DCDi.

http://forum.blu-ray.com/display-theory-discussion/95705-far oudja-vs-ps3-upconvert.html

Så - 720P via din afspiller i PS3én for eksempel - burde være bedre end at lade optomaen nedskalere et1080p signal (som du så heller ikke kan sende til den i det lange kabel!)

WD-hubén kender jeg ikke så godt - men den kan indstilles til at sende 720P også - men det afhænger naturligvis om den også skal sende billede til et 1080p panel i et TV..

Hvis ikke - sæt alt afspille-grej til 720p.

(PS kan du afspille BluRay images eller lignende fra WD hub´en?)
Den har formodentligt en billig scaler - men jeg aner det ikke.. Alt medie-materiale under BluRay kvalitet (1080P) gør diskussionen ligegyldig - send 720 ..

Offcourse

Jeg har nu sat både PS3 og WD'en til 720p og det kører bare det hele!! Ser egentlig meget godt ud på de 80-90" :)

Og ja det kan WD'en! Den æder stort set det hele!

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Husk at din Optoma HD70 Projektor, kun køre med Native Resolution på 1280x720
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes