| Forfatter |
|
tashda Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 30 April 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Jeg har kastet mig ud i at bygge en lille "soundbox", som er cirka
H: 16,5 cm
B: 11 cm
L: 23 cm
"Soundbox"en skal indeholde 1 x 4" woofer og 2 x 2" tweeters.
Jeg går efter en meget ren lyd, med god bund (og lad mig understrege at "god bund" er nøgleordet i dette lille projekt).
Da jeg er helt rookie, og har ledt nettet tyndt, tyr jeg hermed til hjælp hos jer garvede typer herinde.
Hvilke enheder ville I anbefale til en sådan lille boks?
Inspirationen til hvordan lyden skal være kommer fra Harman Kardon Go+Play 2, hvilken jeg synes giver en god lyd og god
bund - den har dog 2 x woofers, så den kan ikke helt duplikeres.
Jeg ser frem til jeres svar
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 04 Maj 2013 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et par 4" peerless sds ? De kan fås herHvis du lige vil have lidt mere bund i højttalerne, kan du jo overveje at smide en passiv enhed eller to i kabinettet. De kan fås samme sted og kan evt. placeres på siden eller bagtil. Til prisen bliver det vist ikke meget bedre. Du kan læse lidt om andres erfaringer med disse enheder her (link til dansk selvbyggerforum)
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 05 Maj 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har bestemt ikke brug for mere end én tweeter, som formentlig skal dæmpes for ikke at overdøve wooferen.
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2013 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
| Du har bestemt ikke brug for mere end én tweeter, som formentlig skal dæmpes for ikke at overdøve wooferen. |
|
|
Jeg tænkte præcis det samme. Men hvis der nu er tale om et særligt design, trådstarter ønsker, så kan det da lade sig gøre med to tweetere. Vær bare opmærksom på, at man bør gå efter 8Ohms diskanter, hvis de skal sættes i parallel. Ellers bliver impedansen for lav og forstærkeren kan få problemer. Samtidig skal hver enkelt enhed dæmpes ekstra meget (hvis du benytter to), hvilket bestemt ikke er en fordel for kvaliteten af den lyd, de skal gengive. Mest optimalt ville nok være to woofere (8Ohms aktive - eller den førnævnte 4Ohms med en passiv slave) og én diskant.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 07 Maj 2013 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også bruge en fuldtone enhed fra f.eks. Fountek eller Mark Audio.
De kan fås i flere størrelser alt efter temperament og så kommer du lidt nemt uden om filter.
De er ganske vellydende og ret imponerende af deres størrelser.
Evt. brug en fuldtone sammen med en bas, så kan du dele lavere end med en diskant og måske få lidt mere bas-output, som du også søger.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
tashda Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 14 Maj 2013 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens..
Mange tak for jeres svar - vi har gennemgået dem tusinde gange, for at finde ud af hvilken løsning der er mest korrekt.
Vi overvejer at smide den Peerless 4" woofer i, en passiv slave og en 1" tweeter (http://www.europe-audio.com/Product.asp?
Product_ID=7741)
Nu er vi rimelig newbies til det her (lad os da være ærlige).. Virker det som en god combo?
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vær opmærksomme på, at BC25TG har en høj egenresonansfrekvens på 1130Hz. Dermed skal I nok enten dele den højt (formentlig over 3kHz), eller med et høj-ordens filter, så I undgår at diskantenheden kommer til at arbejde lavfrekvent. Omkring egenresonansfrekvensen vil diskanten begynde at forvrænge lyden betragteligt.
Det kan formentlig lade sig gøre med jeres forslag, men I er muligvis bedre tjent med en diskant enhed, der kan deles lidt lavere.
|
| Til top |
|
| |
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 20 Maj 2013 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Istedet for BC25TG-15/04 kunne i vælge BC25SC55-04 så sparer i transporten fra to forskellige leverandører.
Ingen tvivl om at det er et godt tilbud med 99kr for en SDS-P835039 og 49kr for slaven P830878
I er allerede ude i en temmelig kompliceret konstruktion (med slave bas) jeg vil foreslå at i læser lidt teori i skal alligevel bruge det når i når til delefilteret. Og når man så starter som højttaler bygger er det altid godt at starte med et kit eller noget der kan kopieres, her er et par links til inspiration Triad OnWall Micro LCR, SystemAudio Saxo 10
|
| Til top |
|
| |