Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: FIR digitale filtre på computer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at prøve kræfter med FIR filtre via computeren. Lige nu bruger jeg miniDSP og det
fungerer OK, men mener at FIR er næste skridt mod hifi.

Min kæde er således: digital kilde => DAC => miniDSP => Forforstærker (7.1) => 1 Forstærker pr enhed=>
højttalerenhed.

Jeg er ikke tilfreds med at konvertere flere gange og kunne desuden godt tænke mig muligheden for avanceret
rumkorrektion. Det skal siges at lyden er OK, men jeg tror på at det kan blive bedre. Gainstrukturen er 100 %
optimal ift til hvad miniDSP anbefaler til miniDSP 2*4 som jeg har.

Fordelen ved det her setup er at jeg nemt kan skifte mellem kilder (PC, squezebox, fjernsyn og 1 fjerde hvis jeg
har lyst).

Det jeg søger er dels erfaringer på emnet og dels råd ang hvordan man kommer i gang for et rimeligt beløb.

Der findes jo et hav af forskellig software og hardware til formålet - Og det er ikke sådan lige at finde den bedste
løsning (til en billig penge)- På softwaresiden foretrækker jeg freeware - Der må være noget som er optimalt ?

Hvad jeg godt kunne tænke mig er således mulighed for at tilslutte ovenstående kilder til en PC og så køre alt
filter gennem den alene. Lige nu har jeg en bærbar pc som skal bruges til formålet. Løsninger som eksempelvis
foobar 2000, hvad jeg kan læse mig til (ret mig endelig), kan let klare lyd fra en PC - Men det kræver at man
bruger foobar2000 - Og det vil jeg ikke være bundet til - Jeg vil selv bestemme. Desuden bliver problemstillingen
yderligere avanceret, idet jeg VIL have mulighed for at streame film og så route lyden til lydkortet. Teoretisk kan
det godt lade sig gøre, men ved ikke om det fungerer i praksis (kræver blandt andet et delay mellem lyd og billede
qua FIR filteret for at det er i sync.)

Mit første og væsentligste problem lige nu for at komme videre, er at jeg skal have et eksternt lydkort og den
rette software:

1) Et lydkort med digital ind (gerne flere), analog ind (gerne flere (ja ok så er vi igen henne ved 2X AD
konverteringer) og 8 kanaler ud og 1 digital ud (4 vejs stereohøjttaler)
-På sigt tænker jeg nemlig at køre fuldt digitalt, men det er ikke førsteprioritet.

2) Et lydkort med mulighed for ASIO og digital intern routing som mig bekendt er et MUST (noget de fleste dyrere
kort kan)

3) De fleste lydkort jeg kan finde, er beregnet til intern montering - Findes der en kasse til dem til eks USB 2.0 ?

4) Pris - Smertegrænsen for et lydkort er mellem 1000-1500 kr med ovenstående specs.

Fyr løs !
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2014 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

http://www.esi-audio.com/products/gigaporthd+/

Er en mulig kandidat. Den har godt nok kun udgange, men den er inden for budget

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Marts 2014 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Gigaport HD+ er vist en tand for dårligt. Ud over at mangle indgange kan den kun levere 8 kanaler i 16/44. Og specs er
åbenbart så dårlige, at ESI mener det er bedre at undlade dem.

Men du kan forsøge at finde et brugt ESI ESP1010e eller ESP1010. De bør koste 500-1000 kr brugt.

Hvis du har native PCI vil jeg anbefale Echo Layla 3G. Den har 8 analoge indgange og 2/8 digitale (SPDIF/ADAT). Det er et
entry level pro-audio interface, som blev solgt i omkring 8 år. Der er drivere til Windows 7 men ikke 8. Det kan nok købes
for omkring 1000 kr brugt. Desuden kan to interfaces bundles til ét, så du får dobbelt antal ind- og udgange.

Jeg har lavet en liste over multikanals lydkort velegnet til digital crossover. Den kan ses her: http://hd-htpc.dk/lydkort.html
(afsnit 4).
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2014 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Men jeg vil sådan set også gerne kommentere resten.

Software er lidt af et mareridt, da det er meget begrænset hvad der findes til almindelig hifi. Det meste er rasende dyrt og
kræver ekspertviden af benytte.

Der findes en open source convolver på convolver.sourceforge.net. Den kan både benyttes som directsound eller vst plugin,
men det er kun VST som kan fungere som crossover med 2-ind, 8-ud. Directsound er n-ind, n-ud. ConvolverVST kan
benyttes i foobar2000 med VST adapter plugin eller i CPlay.

ConvolverVST kan også benyttes i console.jp. Et genialt og billigt stykke værktøj, som lader til route lyd fra dine indgange
igennem ConvolverVST og ud igen. Se http://hd-htpc.dk/xo.html afsnit 5.3.

Der findes også en convolver indbygget i JRiver. Den skulle være gange udmærket og velegnet til formålet. Men JRiver er
ikke gratis og jeg bryder mig overhovedet ikke om det.

Foobar2000 har en officiel convolver, men den har ikke være opdateret i årevis og er begrænset til 2-ind og 2-ud. Der
findes en udvidet version, foo_gapless_convolver, som kan køre 8-ind 8-ud. Man kan så benytte foo_mm (Matrix Mixet) til
at konvertere fra 2 til 2x4 kanaler. Det virker perfekt og jeg har brugt det i 3+ år.

Hvis du har mod på at køre linux findes der en gratis convolver ved navn BruteFIR.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2014 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Ja det er ikke så befordrende at ESI ikke har valgt at poste specs. Spørgsmålet er om der vil være nogen forskel ved
at bruge højere samplerate end 16/44 når nu det meste af mit kildemateriale ikke er højere kvalitet?

Faldt faktisk over din hjemmeside i min søgen - Rigtig god information

Jeg har pt en ældre bærbar til rådighed, og hvad jeg kan forstå, skal man bruge en stationær pc for at bruge PCI
kort?

Er alm usb 2.0 overhovedet hurtigt nok til at jeg kan gøre det jeg har i tankerne ?

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2014 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Men du bør nok opjustere dit budget. For overhovedet at komme igang har du brug en kalibreret målemikrofon. Det er en
udskrivning på 1500 kr + 500 kr for stativ og måske 200 kr for et langt kabel.

Og så skal du have noget software til at generere dine rumkorrektion/crossover FIR filtre. Der findes DRC-sourceforge, som
er gratis men temmelig langhåret at betjene. Alternativ er der Acourate og Audiolense XO. Sidstnævnte er ubetinget den
nemmeste at komme igang med, men begge løsninger koster.

Guide til Acourate.
Guide til Audiolense XO

Der er også Dirac, men de benytter ikke FIR og har ikke mulighed for crossover.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2014 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Er alm usb 2.0 overhovedet hurtigt nok til at jeg kan gøre det jeg har i tankerne ?

USB 2.0 kan klare 480 Mbit/sek.

8x 24x 96.000 ~ 18,4 Mbit/sek, så det er hurtigt nok.

Og der findes Steinberg UR824, som understøtter 24/192 i 8 kanaler via USB.

Men det er en helt anden pris end hvad du søger...

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2014 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Måske kan du være heldig at finde et brugt ESI ESU1808 - der er faktisk et til salg på eBay.

Det har dog ikke ESI's smarte DirectWire.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2014 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har kalibreret målemikron - Umik 1 fra miniDSP.

Desuden så tænker jeg på at bruge rephase til at genere filtre (gratis).

Det er værste er hvis det allerede er dødsdømt fordi jeg kun har bærbar.

Jeg er ikke så meget for at kode i Linux, ved jeg ender med at bruge for meget tid med at rode med fejl

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2014 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Roky skrev:

Ja okay, så kan det godt lade sig gøre...

Præcis, det prisleje vil jeg slet ikke op til

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 April 2014 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
sshd skrev:
Roky skrev:
Er alm usb 2.0 overhovedet hurtigt nok til at jeg kan gøre det jeg har i
tankerne ?

Ja okay, så kan det godt lade sig gøre...

Præcis, det prisleje vil jeg slet ikke op til

Du kan komme langt inden for dit budget. Den tidligere nævnte DAC, ESI Gigaport HD+ leverer en fantastisk lydkvalitet for
pengene (1100 kr.). I 6 kanaler kan den behandle op til 24bit/48 kHz, hvilket er tilstrækkeligt til et aktivt 3-vejssystem.
Manglelen på håndtering af 24 bit/96 kHz er uden betydning for lydkvaliteten. Jeg har sammenlignet den med flere af de
dyrere multikanal DAC'er op til 7000 kr., og den spiller mere detaljeret, dynamisk og med bedre lydbillede. Endnu har jeg
dog ikke prøvet Steinberg UR824, men den er klart en af de seriøse udfordrere inden for en betalelig prisklasse. Det er kun
et problem, at ESI'en ikke kan håndtere 8 kanaler i 24 bit, hvis du vil spille hi-res filer.

Behringer har mig bekendt det eneste USB lydkort med både analog ind og min. 8 analoge udgange til omkring de 1500 kr.
Det har jeg dog ikke hørt.

JRiver indeholder en mængde faciliteter som en helt integreret del af "pakken". At der ikke skal downloades og integreres
særlige plugins mv. er en stor fordel. Personligt mener jeg, at Winamp har den bedste brugergrænseflade overhovedet, men
JRivers er dog tålelig. Samtidig har JRiver indbygget DSP med en mængde velfungerende filtre (IIR), som muliggør
opbygning af delefiltre, frekvenskorrektioner, delay mv. Den indbyggede integration til VSTConvolver muliggør anvendelse
af FIR filtre til
fasekorrektion, som kan dannes i f.eks. Rephase (gratis program). Samtidig er der en indbygget "loopback", så lyd fra alle
andre programmer incl. internet streaming og spil kan sendes gennem JRivers DSP. Dette forbedrer brugen af JRiver til
aktive delefiltre. Alt dette er efter min mening en fantastisk integration for de 50 USD til JRiver.

Jeg kan bekræfte, at FIR filtre forbedrer lydbilledet og detaljeringsevnen betragteligt. Og FIR kan samtidig i høj grad rette
faseproblemer i overgange mellem analoge delefiltre i højttalerne, hvis man ikke skulle være klar til aktive delefiltre.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 12 April 2014 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

PS! Målemikrofonen UMIK-1 er kalibreret og fås for under 1.000 kr. Den fungerer fint for mig. Det er ikke nødvendigt med
specielt mikrofonstativ, man kan klare sig med fotostativ eller lignende, der sikkert kan lånes hos familie eller venner.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2014 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Tak for indspark .

Glædeligt at lydkvaliteten og opløsning er høj nok i 6 kanaler - Det er hvad jeg pt har brug for.

Projektet er pt lagt på hylden, da jeg snedkerer på dipolhøjttalere.

Ang loopback. Er det muligt at bruge en ekstern USB kilde som en del af loopback i Jriver ? - Eks en anden computer,
TV lyd etc

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 16 April 2014 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Loopback i JRiver fungerer ved et snedigt samspil mellem lydkort, og det kræver to lydkort. Forklaring:

1. Dit eksterne lydkort (DAC) skal være valgt i JRivers opsætning som modtager af output.

2. Det andet lydkort, f.eks. computerens interne lydkort, skal i Windows være valgt som standardlydkort til afspilning - NB!
kun windows opsætning.

3. Derefter starter du loopback-funktionen i JRiver. Så vil al lyd sendt til Windows standard lydkort blive fanget af JRiver og
sendt til det i JRiver valgte lydkort, din eksterne DAC.

Konsekvensen er, at lyden sendt til Windows standardlydkort passerer JRivers DSP i form af filtre til rum- og fasekorrektion
eller delefiltre. Det muliggør at anvende computeren med JRiver som aktivt delefilter.

Når du streamer netradio, film eller Youtube video skal du blot sørge for, at det valgte lydkort i dine programmer til
afspilning er sat til Windows standard lydkort.

Jeg ved, at beskrivelsen ovenfor er lidt kringlet, men det fungerer enkelt i praksis.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2014 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Beskrivelsen giver rigtig god mening, tak for det.

Ift ESI Gigaport HD+:
Hvad jeg kan læse mig til, findes der ikke umiddelbart en løsning hvor jeg kan tage digital lyd (squeezebox og
fjernsyn) og så køre det ind i computeren. Det vil kræve en digital indgang på lydkortet. Er der en smart løsning jeg
har overset?

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 15 Maj 2014 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

ESI Gigaport HD+ er kun en DAC.

For at kunne modtage analoge eller digitale indgående signaler skal det være en DAC/ADC (Digital til Analog Converter /
Ananlog til Digital Converter). Den skal kunne køre fuld duplex = foretage samtidig behandling af ind- og udgående signaler
på USB-linjen. Duplex kan vist alle nyere lydkort, f.eks. fra Behringer, Presonus, Focusrite, Roland, Steinberg, RME osv.
Producenterne
er nævnt nogenlunde i prismæssig rækkefølge. ESI har også et meget billigt 6 kanals DAC/ADC lydkort (1.000 kr.), men det
kan ikke håndtere 24 bit, hvilket på sigt kunne blive et problem.

Squeeze-boxen kan du let lade afløse af PC-software, der afspiller musik- og videofiler fra server. På PC'en er der desuden
bedre brugergrænseflade med dens store skærm. DVD og Bluray kan spilles fra PC. Streaming fra internet kan foretages fra
PC. Tilbage står problemet med fjernsyn, som ikke umiddelbart kan løses med ESI Gigaport. Dette kræver som nævnt
ovenfor en DAC/ADC. Tilsvarende gælder for afspilning af grammofonplader.

PS! Hvordan er det gået med dit dipol-projekt? Jeg har selv netop startet byggeri af et to-vejs projekt med SB Acoustics
Satori-enheder.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Maj 2014 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ville bare sige tak for det gode hint med Rephase. Det skal prøves af en af de nærmeste dage.

Jeg bruger Allocator(som filter) nu, men Rephase ser effektivt ud til at lave filtre til convolver

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2014 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Ok duplex er det jeg skal gå efter.

Jeg ser stadigvæk helst at jeg kan benytte mig af eksterne kilder da jeg ikke er glad for at køre alt gennem min
pc. Det skyldes primært at jeg er hysterisk overfor støj (blæserstøj), og ved streamning af film vil dette være
uundgåeligt. Som det er nu kan jeg køre passivt eller laveste setting som jeg ikke kan høre. Til film bruger jeg
Serviio (DLNA) hvilket fungerer perfekt.
Squeezebox fungerer også optimalt.

Alt i alt så skal løsningen ikke begrænse mit behov.

Det kunne løses ved at lydkortet har analog in (da jeg så bare kan bruge min DAC) - og samtidig have rigeligt
med indgange. Musikafspilning kunne så foregå direkte fra computer.

Det her virker til at kunne opfylde mit behov, men om kvaliteten er høj nok?:
http://www.thomann.de/dk/behringer_fca610.htm

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 16 Maj 2014 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Blæserstøj kan let undgås ved ved en rimeligt støjsvag bærbar PC. Grafikkort til videoafvikling behøver ikke at være særligt
krafige, så de giver ikke anledning til blæserstøj. Med stationære PC'er er der ofte mere støj fra blæser og harddisk.

Se evt. mere på min hjemmeside, link findes via knappen under indlægget. Noget af hjemmesiden kan trænge til en
opdatering, men der er en del inspiration til praktisk indretning af musikafspilning fra PC.

Hvis du indlægger delefiltre i PC'en skal den altid køre, når du spiller musik, ser fjernsyn eller andet. Delefilteret ligger nemlig i
PC'en. Multikanal-DAC'en er blot en passiv enhed, der gør hvad PC'en giver besked på. Du kan således ikke sætte et
indgangssignal på DAC'en, så delefilteret kommer i funktion, uden at sende signalet gennem PC'en. Nogle DAC'er kan route
signalet direkte videre, men altså uden delefilterfunktionen. Dette er en væsentlig forskel i fht. MiniDSP, der i langt højere grad
er en stand alone enhed end en DAC.

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 16 Maj 2014 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Hej,

Ville bare sige tak for det gode hint med Rephase. Det skal prøves af en af de nærmeste dage.

Jeg bruger Allocator(som filter) nu, men Rephase ser effektivt ud til at lave filtre til convolver

Velbekomme.

Der findes ikke en manual til Rephase, så her er lige et par hints (til andre: undskyld, dette bliver lidt indforstået):
- Der skal dannes separate korrektionsfiltre til hver samplefrekvens, der ønskes sendt til DAC'en. JRiver (Convolver) kan
skifte automatisk, men for de første forsøg foreslår jeg at vælge én enkelt samplefrekvens, f.eks. 48 kHz. Al audio skal så
sendes i denne samplefrekvens i DAC'en, hvilket ikke er et problem for lydkvaliteten.
- Hvis der skal korrigeres i basområdet foreslår jeg at vælge lange filtre, f.eks. 65.000 taps. Dette er nødvendigt for
korrektion af lange bølgelængder.
- For windowing foreslår jeg Hamming, som er et godt kompromis for DSP-behandlingen af kurveformen.
- Mål hver højttalerkanal for sig, og dan separate korrektionsfiltre. Derved tages højde for forskelle i opstillingen af
højttalerne for hver kanal. Rumkorrektion bør også foretages separat for hver kanal.

Bemærk, at der ved FIR-filtre altid optræder tidsforsinkelse (delay) på grund af filterets opbygning (ikke-rekursivt).
Tidsforsinkelsen i FIR-filtre er proportional med filterets længde (taps). Kun FIR-filtre kan foretage fasekorrektion, og delay
er altså prisen for dette.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes