Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: FIR digitale filtre på computer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2014 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Takker for introen.

Delay er ikke et issue da det er rent audio setup, og jeg ikke skal synche til billede.

Er der DRC correction i Rephase? altså så der også kan korrigeres for response i tidsdomænet? så vidt jeg kan se er der kun
parametrisk EQ i programmet og phase korrektion.

@Roky jeg laver en ny tråd hvis det kommer for langt ud på et sidespor her.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Maj 2014 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu skrev:
Blæserstøj kan let undgås ved ved en rimeligt støjsvag bærbar PC. Grafikkort til videoafvikling
behøver ikke at være særligt
krafige, så de giver ikke anledning til blæserstøj. Med stationære PC'er er der ofte mere støj fra blæser og
harddisk.

Se evt. mere på min hjemmeside, link findes via knappen under indlægget. Noget af hjemmesiden kan trænge til
en
opdatering, men der er en del inspiration til praktisk indretning af musikafspilning fra PC.

Hvis du indlægger delefiltre i PC'en skal den altid køre, når du spiller musik, ser fjernsyn eller andet. Delefilteret
ligger nemlig i
PC'en. Multikanal-DAC'en er blot en passiv enhed, der gør hvad PC'en giver besked på. Du kan således ikke sætte
et
indgangssignal på DAC'en, så delefilteret kommer i funktion, uden at sende signalet gennem PC'en. Nogle DAC'er
kan route
signalet direkte videre, men altså uden delefilterfunktionen. Dette er en væsentlig forskel i fht. MiniDSP, der i langt
højere grad
er en stand alone enhed end en DAC.

Bruger en Thinkpad T410 med SSD og TPfancontrol som jeg var heldig at få til en rimelig pris. Den er basen for
forsøget.

Jo jeg er med på at pc'en skal være tændt hele tiden . Som jeg forstår dit svar, kan det altså godt lade sig
gøre at route eks et analogt signal til et usb-lydkort. Derfra gennem computeren og så ud af lydkortet igen.
Hedder denne funktion noget specielt?

Det er rigtig fin information på din hjemmeside ! - Vil jeg studere nærmere når jeg kommer lidt længere med
projektet.

ang højttalere. Ja jeg gav den en ordentlig skalle i påsken (3 dage) og blev så godt som færdig med
kabinetterne:

Enhederne er SB accoustics sb17mfc og sb26ATC og til bunden Emminence alpha 15A. Har brugt SB accoustics i et
år nu, og de lyder bare godt - Og så er de nemme at arbejde med.

Lyder også spændende med Satori. De har jo helt vanvittigt gode specs. Meld endelig tilbage hvordan du synes
de lyder. Hvilken konfiguration skal den indgå i ?

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2014 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Det er skam ingen problemer med mig. Helt fint at der kommer indspark fra sidelinjen.

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Maj 2014 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Takker for introen.

Delay er ikke et issue da det er rent audio setup, og jeg ikke skal synche til billede.

Er der DRC correction i Rephase? altså så der også kan korrigeres for response i tidsdomænet? så vidt jeg kan se er der
kun
parametrisk EQ i programmet og phase korrektion.

Med delay sigter jeg til tidsmæssig korrektion af de enkelte højttalerenheder. Ved at udføre det digitalt (f.eks. forsinkelse af
diskantdomen) sikres, at signalet fra alle højttalerenheder når øret samtidig. Derved kan der undgås baffelstep, skrå
frontbaffel eller andre løsninger.

Jeg går ud fra, at du med DRC mener rumkorrektion = Digital Room Correction. Rephase indeholder ikke som sådan
rumkorrektion, men der kan korrigeres for frekvensgang, hvilket er det samme.

For mig at se er den optimale løsning JRivers DSP. Heri kan al den "almindelige" DSP incl. upmixing af kanaler, delay,
delefiltre og rumkorrektion udføres i IIR filtre.

Derefter foretages via Rephase en fasekorrektion, som implementeres i JRiver via dens indbyggede Convolver. Bemærk, at
fasekorrektionen skal udføres med IIR-filtrene i signalvejen, da de påvirker fasen.

Fordelen ved denne to-deling af arbejdsgangen med filtre er, at småjusteringer af IIR-filtrene til den enkeltes smag nemt
kan foretages mens musikken spiller, så resultatet omgående kan høres. Mest bekvemt udføres denne justering ved
fjernstyring af PC'en i lyttepositionen med en iPad. Justering af FIR-filtre er derimod en længere og teknisk mere krævende
proces.

Desuden kan FIR-filtre klikkes fra ved videoafspilning, så der ikke er problemer med sync af lyd og billede (kan dog også
håndteres andetsteds i JRiver).
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 17 Maj 2014 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Roky: Flot projekt med åben baffel. Du giver vel en melding om lyden, når de kan sige noget

Ja, det kan lade sig gøre at route ind- og udgående signal gennem USB forbindelsen til lydkortet samtidig. Det er "fuld
duplex", hvilket var meget opreklameret af producenterne for nogle år siden, men nu kan sandsynligvis alle studielydkort
dette.

Satori-enhederne indbygger jeg sikkert i et 20 liters lukket kabinet for at opnå kritisk dæmpning. De skal erstatte mine
nuværende meget detaljerede og gode Vincent-højttalere, så de er sat til salg. Bassen under delefrekvensen på ca. 100 Hz
skal leveres af min kraftige B&W sub. Jeg har haft en god dialog med konstruktøren af enhederne, Ulrik Schmidt, om
kabinetkonstruktionen. Han mener, at man kan opnå lige så god step-response med en lidt mindre basrefleks, der er tunet til
forholdsvis høj resonansfrekvens. Satoridiskanten kan uden problemer spille ned til 1800 Hz, så jeg vil afprøve forskellige
delefrekvenser mellem 1800 og 3000 Hz.

Konstruktionen af det lukkede kabinet giver en stor sikkerhed for et godt resultat, så det bliver sikkert udgangspunktet. Jeg
vil bygge højttalerne med aftagelig bagside, så det er let at tilpasse mængden af dæmpemateriale mv., og samtidig vil det
også blive let at eksperimentere med en basrefleksport.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 18 Maj 2014 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop opdateret min hjemmeside med forholdsvis grundige instruktioner i optimering af en PC til audio. Se under
topmenuen Hardware - Optimering af PC.

Giv gerne tilbagemelding med forslag til ændringer, yderligere punkter ...

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2014 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu skrev:
Roky: Flot projekt med åben baffel. Du giver vel en melding om lyden, når de kan sige noget

Ja, det kan lade sig gøre at route ind- og udgående signal gennem USB forbindelsen til lydkortet samtidig. Det er
"fuld
duplex", hvilket var meget opreklameret af producenterne for nogle år siden, men nu kan sandsynligvis alle
studielydkort
dette.

Satori-enhederne indbygger jeg sikkert i et 20 liters lukket kabinet for at opnå kritisk dæmpning. De skal erstatte
mine
nuværende meget detaljerede og gode Vincent-højttalere, så de er sat til salg. Bassen under delefrekvensen på
ca. 100 Hz
skal leveres af min kraftige B&W sub. Jeg har haft en god dialog med konstruktøren af enhederne, Ulrik Schmidt,
om
kabinetkonstruktionen. Han mener, at man kan opnå lige så god step-response med en lidt mindre basrefleks,
der er tunet til
forholdsvis høj resonansfrekvens. Satoridiskanten kan uden problemer spille ned til 1800 Hz, så jeg vil afprøve
forskellige
delefrekvenser mellem 1800 og 3000 Hz.

Konstruktionen af det lukkede kabinet giver en stor sikkerhed for et godt resultat, så det bliver sikkert
udgangspunktet. Jeg
vil bygge højttalerne med aftagelig bagside, så det er let at tilpasse mængden af dæmpemateriale mv., og
samtidig vil det
også blive let at eksperimentere med en basrefleksport.

Jo tak. Jeg har leget lidt med delefiltre, men tiden er knap midt i eksamensræs på uni. Jeg deler ved 2800 hz
LR12db for både mellemtone og diskant. Nedefter er mellemtonen delt ved 90 db med en bessel funktion. Den
store 15 tommer bas er delt ved 170 Hz 48 db.

De spiller faktisk rigtig godt. Især bassen er en fornøjelse!. Mellemtonen er umiddelbart noget
bedre end da jeg havde dem i 16 liter lukket med 1 akustisk ventil.

Det lyder som meget fornuftigt med det kabinet - Især når det er konstruktøren som har anbefalet det. Evt kan du
prøve dem i åben baffel

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu skrev:
Jeg har netop opdateret min hjemmeside med forholdsvis grundige instruktioner i optimering
af en PC til audio. Se under
topmenuen Hardware - Optimering af PC.

Giv gerne tilbagemelding med forslag til ændringer, yderligere punkter ...

Det er lidt sjovt at du har windows xp tema på dine screenshots. Endvidere er det en god idé at have
årstal på din side.

Ift min spillekæde, kan jeg høre at min computer er mere varm i lyden, hvor squeezebox er mere lys. Henholdsvis
USB og Coax. Det er samme dac jeg anvender.

ift kliklyde: Det er faktisk ret smart at de kan undgås ved en buffer. Min primærkilde er dog squeezebox.

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 20 Maj 2014 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Roky: "Det lyder som meget fornuftigt med det kabinet - Især når det er konstruktøren som har anbefalet det. Evt kan du
prøve dem i åben baffel. "

Højttalerne er vist ikke egnet til en åben baffel på grund af ophæng mv. Men konen vil gerne have gulvstående højttalere, da
hun synes de er pænere end standerhøjttalere ("højttalere på skamler"). Derfor vil jeg prøve at bygge dem ind i væsentligt
større kabinetter end planlagt, måske ca. 50 liter. De vil så være forberedt for evt. deling ved de ca. 20 liter. Har nogen
erfaring for, om så stort kabinet medfører for stor dæmpning?

Roky: "Det er lidt sjovt at du har windows xp tema på dine screenshots. Endvidere er det en god idé at have
årstal på din side. "

Jeg er lidt ganmmeldags rettet mod funktionalitet. Windows XP-tema synes jeg giver bedre overblik på min arbejdscomputer,
da de halvgennemsigtige rammer om Windows 7 boksene i mon optik gør afgrænsningen uklar. På min musik-computer har
jeg ikke XP-tema, men det var lettest at tage screenshots med eksterne lydkort på den, så derfor er der lidt forskelligt
design af boksene.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2014 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Kan ikke se hvorfor de skulle være dårlige til åben baffel. Der er i hvert fald mindst en på speakerbuilder som har
brugt dem som mellemtone i en dipolkonfiguration.

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 23 Maj 2014 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hmm... Ved nærmere eftertanke har du måske ret. Jeg planlægger ikke at spille tordnende højt.

Men da jeg ikke erfaring med åben baffel har det slet ikke indgået i overvejelserne. Hvor stor skal en baffel til mellemtone og
diskant være? Bassen kører jeg foreløbig fra en separat aktiv subwoofer.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Ved musik med meget bas, som eksempelvis hiphop, er det 15" enhederne som når x-max før mellemtonerne. Så
ingen problemer der.

Min baffel er 46 cm bred og giver en delefrekvens pga baffelstep ved ca 200 hz. Det skyldes at vingerne også
hjælper til, hvilket giver en "bredde" på ca 66 cm.

Du kan gå den ene vej og lave en bred baffel eller den anden og lave en helt smal baffel. Jeg har kun forsøgt med
en bred baffel.

Men det er jo let at teste af -så behøver du kun bygge forpladen og ikke hele kassen...

Jeg bruger EDGE til at simulere frekvensrespons

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes