| Forfatter |
|
GreatGazoo Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2016 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det hurtige svar.
Hugge og stikke kunne være fristende, men ikke for 4000,- ;) Men nej, intet svar.
Jeg kan ikke selv lave noget som helst ved et delefilter, men har en ven der bygger synthesizere som i hvert fald kan tjekke lodninger og skifte
elektrolytter. Men det skal nok ikke være mere specifikt end det før han står af. Jeg er også ved at nå til et punkt hvor jeg næsten hellere vil miste
4000,- end at risikere at miste 5000,- såfremt delefiltret ikke giver det ønskede resultat.
Hvordan vil en ødelagt diskant lyde? Det var mit indtryk at de som regel bare stopper med at virke, men hvis den er færdig er det jo endnu
argument for storskrald-løsningen...
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
GreatGazoo skrev:
Hvordan vil en ødelagt diskant lyde? Det var mit indtryk at de som regel bare stopper med at virke, men hvis den er færdig er det jo endnu argument for storskrald-løsningen...
|
|
|
Storskrald løsningen er jo lidt dum, men forståelig - prøv at vente lidt og se om ikke der er en venlig sjæl inde i Københavnstrup, der måske kan række dig en hjælpende hånd.
Hvor om alt er må du jo se at få pillet det filter ud og kigge det grundigt efter - se alt ud som det bør ?
*hvis* der er tale om ægte TDL kloner, så skulle det da bestemt være muligt at hitte rede i selve filtret - enhederne er jo som du ved an lidt anden historie. I gamle dage havde Dansk Audio teknik nogle ret kvikke fyre rendende, hvordan det sker i dag aner jeg ikke , ellers kan jo jo prøve Anders hos Audio Consult - han kan af og til også noget sjovt, og han kender en bunke spøjse mennesker der også kan en del - så fat håb :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 13 Februar 2016 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke lade være med at overveje, om enhederne mon er forbundet korrekt på begge højttalere. En 4-vejs selvbyg, giver jo nogle muligheder for at forbinde noget forkert. Man kunne jo eksempelvis komme til at bytte om på diskant og superdiskant, eller forbinde en enhed i forkert fase. Hvis du går til hifi-engine (Fed side, med masser af manualer til gratis download i biblioteket) kan du finde manualen til dine højttalere. Manualen indeholder et diagram over hvordan enhederne skal forbindes.
Jeg synes at du skal starte med at checke om alle enheder er forbundet på præcis samme måde i begge kanaler, og derefter downloade manualen, for at se om det er gjort rigtigt.
Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Jan_stevns
Jeg ville nok også kun skralde kabinetterne og så forsøge at sælge de funktionelle enheder på ebay. Smart er det ikke, men min økonomiske
grænse er nået. Hvis jeg vidste at en given investering ville resultere i at de virkede var det lidt anderledes, men pt. er alle yderligere udgifter
potentielle ekstra penge i lokummet.
Skifter nok elektrolytterne som en sidste krampetrækning og så er løbet vist kørt. Hvad er der af andre potentielle muligheder i delefiltret?
Mine evner rækker ikke meget længere end at detektere usunde caps eller dele der tydeligvis er brændt af...
@ Highmass
Tak for svaret. Jeg har faktisk allerede manualen fra Hifiengine liggende. Der var desværre kun en users manual og ikke en decideret service
manual for denne model, men det kan være at min ven kan se lidt brugbart i det grove kredsløb der er skitseret. Højtaleren har dog så mange
år på bagen at jeg tænker at en fejl af den type burde være rettet for flere år siden, men det er da muligt.
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afmonterede lige den ene bas enhed. Intet delefilter i syne. Det er forhåbentligt at finde et sted bag den enorme klump tætpakkede vat der fylder
hele kammeret bag wooferen.
Omend opdagelsen af denne vat ikke forklarer de to højtaleres forskellige lyd, så forklarer det da måske hvorfor bassen generelt ikke er
imponerende. Der er praktisk talt tale om en closed box og ikke en transmissionslinje... Valget af absorberende materiale i linjen var vist heller ikke
helt efter bogen, men det modsatte havde efterhånden overrasket mig mere.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 02:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
GreatGazoo skrev:
bag den enorme klump tætpakkede vat der fylder hele kammeret bag wooferen.
|
|
|
Åehhh - tag nu ikke fejl der ..... :) En TL kan sagtens være tæt pakket !
 __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6420
|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
GG, måske jeg ikke har læst tråden godt nok, men nøjagtigt hvilken konstruktion fra TDL er der tale om?? Med hensyn til filteret, er det ikke nok at checke lytter. Hvis det er et alm. 12 dB filter, vil mellemtone, diskant og superdiskant typisk ha´ en spole parallelt over højttaleren. Har de været voldspillet over længere tid, er det ikke unormalt, at spolen over mellemtone/diskant kan kortslutte. Det kan ikke altid ses udenpå, så disse spoler skal testes med et LCR-meter. En kortsluttet eller delvist kortsluttet spole over mellemtonen kunne sagtens gi´ den lyd, du beskriver (lavere output, hul, skinger)  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
GG - jeg synes da, at det er positivt, at alle enheder lader til at virke. De er jo netop ikke lige til at få fat i og ser ud til at være halvdyre.
Hvis der er tale om defekte komponenter i delefilteret, vil disse typisk være forholdsvis billige. Ganske vist er der så noget fejlfindingsarbejde, men du er langt bedre stillet.
Prøv om du kan finde delefilteret frem i begge højttalere, så du kan sammenligne dem og checke dem for suspekt udseende komponenter. Boydk har naturligvis ret i, at en kortsluttet spole ikke nødvendigvis kan afsløres i en visuel inspektion, men man kunne nok slippe af sted med at lodde en suspekt spole fra i den ene ende og blot måle modstanden.
Allerførst ville jeg dog checke, om alle enheder er korrekt forbundet til delefilteret, dvs. at de rigtige ledninger fra delefilteret er forbundet til de rigtige enheder, og der ikke er byttet om på fasen til nogle af enhederne. Her kan det være en stor hjælp at sammenligne med den af højttalerne, der spiller "normalt".
Hvis du kunne smide et par billeder af delefiltrene, kunne det måske sige os lidt om, hvilke delefiltre der er tale om - medmindre du da har diagrammer?
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene og hjælpen. @ Jan_stevns. Jovist kan en TL været pakket i kanalen, hvis den er designet til at være det, men det er TDL monitor jo ikke; http://www.solaris.no/electronics/speaker/tdl_monitor/tdl_bo x_h1024.jpg Når det så er sagt er jeg godt klar over hvor byggeren har fået idéen fra, for den artikel har jeg også læst; http://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/vintageavdel ingen/11065d1335552195-noen-som-husker-imf-transmission-line -ha-yttalere-tdl_artikel_3_copy.jpg Men vil nu mere at det er overdrevet lidt her. På diyAudio.com har jeg set målinger af TL højtalere med for meget materiale af en for høj densitet i kanalen og resultatet er oftest at man får en infinite baffle konstruktion og ikke en TL. Men jeg gemmer da nok materialet til hvis jeg ender op med en funktionel højtaler jeg på et tidspunkt jeg kan foretage en måling på. @ Boydk Enhederne er fra TDL monitor og det burde konstruktionen også være, men der er i hvert fald enkelte modifikationer, har ikke hele overblikket endnu. Okay, tak for informationen om delefiltret. Meget brugbart. Så er den billigste løsning i sidste ende nok at få det testet ordentligt i stedet for at dreje rouletten igen og bare skifte elektrolytterne tilfældigt ud. Omvendt er det sådan noget der lyder til hurtigt at kunne blive dyrt og jeg ved ikke om jeg tør tro på at en gennemgang af filteret resulterer i en funktionel højtaler. @ Aksa Ja, det vil være positivt og det er min umiddelbare vurdering, men den skal nok tages med et gran salt. Den vurdering er som beskrevet mest baseret på manglende voice coil rub i bas/mellemtone og en forsimplet antagelse om at diskanten slet ikke ville spille eller ville lyde endnu ringere hvis den var stået af. Ja, det er naturligvis bedre at det er filtret end at det er enhederne. Derfor er jeg også ekstra opmærksom på om det egen ønsketænkning at jeg er nået frem til den konklusion :) Jeg vil prøve at grave delefiltrene frem i løbet af ugen, men skal vist have et sæt ekstra hænder til at assistere. Jeg er også lidt nervøs for hvordan jeg får den store klump tætpakkede materiale ud uden at beskadige det øvrige absorberende materiale eller at trække for meget i de ledninger jeg kan se løber langs kanten af højtaleren og op mod materialet der skal fjernes. Det er selvfølgelig muligt at enhederne er forbundet forkert, men jeg tænker lidt at så stor en fejl burde være blevet rettet i en højtaler med så mange år på bagen. Men jeg prøver at se når jeg finder frem til filteret. Under alle omstændigheder tænkte jeg at jeg ville tjekke forbindelsen til de enkelte enheder. Tror ikke rigtigt på at fejlen ligger her (hvordan vil en dårligt forbundet enhed lyde?), men det er nemt at undersøge. Kabelføringen virker desværre lidt stram for diskanten (super-diskanten er den eneste enhed jeg ikke har haft ude og den kan jeg måske slet ikke afmontere), men ved bas og mellemtone er der ledning nok til at jeg kan strippe noget nyt ledning og lave en ny forbindelse, hvilket næppe skader når den nuværende forbindelse har været blottet i 25 år. Jeg forsøger mig med et billede når jeg har fundet dem. Jeg er ret sikker på at filtrene som udgangspunkt er det originale Monitor-filter, uafhængigt om de er ombyggede eller baseret på diy kit'et, for sidstnævnte inkluderede også hele delefilteret. Her er et billede af filteret i højtalerens 7-vejs storebror (samme billede som viste den ekstra dæmpning); http://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/vintageavdel ingen/11065d1335552195-noen-som-husker-imf-transmission-line -ha-yttalere-tdl_artikel_3_copy.jpg
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder da helt forskruet med så meget dæmpemateriale bag bassen - men måske har sælger spillet i et ret lille rum, hvor sådan en TL godt kan blive lidt voldsom
Hvis det er besværligt at få det ud pga ledninger, så kan det være en god idé at afmontere enhederne helt for ikke at risikere skader på terminalerne, men hvis du gør det, så sørg endelig for at mærke kablerne op, både mht hvilken enhed, de sad på, og mht polaritet. Hvis nogle af enhederne ikke er lige til at afmontere, kan du evt nøjes med at afmontere kablerne, blot du holder styr på dem som nævnt.
Når du får gravet delefilteret frem, så lad os få et billede op, så vi kan se, hvad vi har med at gøre. Hvis den arkæologiske udgravning ikke giver nogle umiddelbare åbenbaringer, vil det sikkert være muligt at overtale undertegnede til at kigge nærmere på herlighederne in situ
Lad os vende tilbage til det, når vi ved lidt mere! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6420
|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smukt tilbud Aksa. Ville ha´ givet det samme, men du bor jo nok en del tættere på  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skruede lige godt op for den funktionelle højtaler og ja, den ekstra dæmpning er sikkert fornuftig nok. Mit eget rum er også for småt og der er
lidt for mange løsdele i lejligheden der gerne vil bidrage til musikken...
Mit indtryk er stadig at den ene højtaler overordnet set er lavere, særligt mht. bassen, og er mere hul i lyden. Diskanten virker lidt højere og
koldere, men både guitar soloer og bækkener lyder egentligt ganske fri for decideret forvrængning.
Der hvor forskellen er tydeligst på de to højtalere er ved stemmer og lilletrommer. Stemmer er for tynde og skingre og lilletrommer er helt uden
"krop", men har kun trommens metalliske klang. Ved ikke om den beskrivelsen på nogen måde kan tale for eller imod forklaringen med delefiltret?
Jeg opdaterer så snart jeg har haft tid til at rode efter filteret, men har vist allerede brugt for mange timer den her weekend på de højtalere, fremfor
studiet og vasketøjskurven. Men mange tak for hjælpen, især tak til Aksa.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2016 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder (også) for mig som om der er et problem i mellemtonen, og Boydk's bud på et problem med en spole kan meget vel vise sig at være spot on
Du vender bare tilbage - så tager vi den derfra.
Vi skal nok få fundet ud af, hvad der foregår __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2016 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært at slå dem ud af hovedet og fokusere på noget andet når der hele tiden står 2 kæmpe 50+ kilo klodser og minder én om fadæsen. Jeg åbnede derfor højtaleren igen og begyndte at grave mig indad (det var nu også mest i den ene side at materialet var så tætpakket, tilgengæld føles det som om at det fylder stort set hele linjen). Jeg fandt filteret, men desværre så sidder det 30+ centimeter inde i højtaleren og er solidt skruet fast til indervæggen. Af en eller anden grund går der en "skillevæg" på tværs af linjen, hvilket reducerer pladsen inde i højtaleren en del. Jeg ved ikke lige hvor realistisk det er at afmontere det, højtaleren er tydeligvis ikke designet til at blive serviceret.
Her er et par billeder (jeg har desværre ikke et bedre kamera);
http://tinypic.com/r/28gqsr5/9 http://tinypic.com/r/24gk494/9 http://tinypic.com/r/30bk07m/9 http://tinypic.com/r/eg22bt/9 http://tinypic.com/r/2qjk9l1/9
Hvis Tinypic ikke viser billedet, plejer at det hjælpe at man trykker "zoom" ude i venstre side.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4917
|
| Sendt: 15 Februar 2016 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske ligger problemet i dæmpematerialet? Kunne det tænkes, at forrige ejer har dæmpet det ene kabinet mere end det andet? Måske har den forrige ejer dæmpet den ene højtaler mere, fordi den har været placeret tættere på et hjørne end den anden. Det vil netop give udslag i levere/dæmpet bas.
Sørg derfor først for, at højtalerne har samme mængde dæmpning, og brug den med mindst dæmpemateriale som "målestok". Lige præcis denne type højtalere med transmissionlinje kan dæmpes "manuelt" ved at fylde ekstra dæmpemiddel i.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2016 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
GG - filteret er skruet fast, så med den rette skruetrækker kan det sagtens tages ud.
Billederne giver desværre ikke så meget.
Men - inden du begynder på at tage filteret ud, kune du jo lige prøve en forholdsvis hurtig test: Byt om på mellemtone enhederne.
Hvis "fejlen" ikke flytter med, ligger den i filter - eller måske i overdæmpning, som Mikkel er inde på.
__________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
GreatGazoo Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2016 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at problemet er uens dæmpning, forskellen i volumen er ganske markant og det største problem virker til at være mellemtonen og de
sidder begge i et helt dæmpet kammer der ikke er en del af transmissionslinjen.
Men det kunne være smart at prøve at bytte enhederne om alligevel, så sikrer jeg mig da at begge enheder er funktionelle. Men de er loddede, så
der skal jeg også lige afvente at en ven med lodde-erfaring har tid.
Og ja, jeg ved godt billederne ikke bidrager med noget, det var mest for at vise placeringen. Jeg følte ikke lige jeg kunne nå den nederste skrue og
der var nær blevet tilføjet en skruetrækker til mængden af dæmpningsmateriale i linjen...
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 15 Februar 2016 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare en tanke , der er kommet en ny mellemtone enhed i den ene højtaler , prøv at kigge hvordan de begge er tilsluttet , nogle flervejrs højtaler har mellemtonen tilsluttet i modfase , dvs plus til minus .måske der problemet ligger.
Ham der har sat den nye enhed i har ikke lige opdaget dette og da den nye enhed ikke spiller som ventet sælges højtaleren.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2016 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Bare en tanke , der er kommet en ny mellemtone enhed i den ene højtaler , prøv at kigge hvordan de begge er tilsluttet , nogle flervejrs højtaler har mellemtonen tilsluttet i modfase , dvs plus til minus .måske der problemet ligger.
Ham der har sat den nye enhed i har ikke lige opdaget dette og da den nye enhed ikke spiller som ventet sælges højtaleren.
|
|
|
Godt indspark! og det kan checkes uden anden aktion end at tage enheden ud af den anden højttaler
Check evt. samtidig om ledningen til mellemtonen kommer fra det samme sted på filteret i begge højttalere ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4917
|
| Sendt: 15 Februar 2016 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mindre bas i den ene højtaler tyder mere på et overdæmpet kabinet, hvilket vil få mellemtone/diskant til, at virke mere fremhævet.
Men trådstarter har efterhånden fået en masse bud på fejlkilder, så nu er det tid til arbejde, og så få postet resultaterne 
|
| Til top |
|
| |