Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: TDL højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GreatGazoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2016 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

@ Madmax:

Jeg tjekker, men at en enhed er i modfase vil vel ikke resultere i en markant anderledes lydkarakter? Det påvirker vel primært hvordan højtalerne interagerer og jeg har primært lyttet til dem én ad gangen.

@ Aksa:

Hvis det lykkedes at få filteret fri (skal vist have noget bedre værktøj) tjekker jeg forbindelserne, men umiddelbart er alle ledninger tydeligt afmærket (tape på de enkelte ledninger med beskrivelse), så den del virker ganske organiseret.

@ Mikkel G:

Fremhævet ja, men lydkarakteren er helt anderledes. Jeg har nu haft begge åbnet og isoleringen ser identisk ud i de to højtalere.

- Som jeg ser det kan det kun være filteret (som jeg prøver at afmontere), en eller flere enheder der er beskadigede (så hedder det storskrald) eller måske selve terminalen. Problemet er at jeg ikke ved hvordan en beskadiget diskant lyder kontra et defekt filter eller hvordan en løsnet terminal kan påvirke lyden. Hvis jeg kunne ordne det hele selv var det selvfølgelig bare om at starte fra en ende af, men jeg kommer til at betale andre for en del af arbejdet og vil, som tidligere beskrevet, efterhånden hellere dumpe de 4000+ jeg allerede har mistet end at risikere at miste endnu mere på en dødsdømt redningsaktion. At bytte om på enhederne f.eks kan virke som noget enhver idiot kan gøre, men jeg kan ikke når de er loddet fast.
Til top Vis GreatGazoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GreatGazoo

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Februar 2016 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

En højttaler vil lyde markant anderledes, hvis den ene enhed spiller i modfase (og delefiltret ikke er designet til det). Ml mid og diskant kan
det høres ved, at der synes at være et tæppe foran eks kvindevokal.

Ang byt af enheder, kunne en mulig løsning være "samlemuffer". Det virker helt ok !

En transmissionslinje skulle være meget svær at afstemme så det spiller ordentligt, men det har ud jo nok allerede fundet ud af

Mega ærgerligt at de ikke spiller ordentligt !
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Planen er nu, at jeg tager forbi GG med en loddekolbe og et måleinstrument (samt et par gode ører) senere på ugen.

Forhåbentlig kommer vi så lidt nærmere, hvad der foregår

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

GreatGazoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2016 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Det er skønt og jeg er meget taknemmelig!

Lyspunktet i hele denne (til dels) selvforskyldte redelighed er at der trods alt findes flere gode mennesker (først min ven der midlertidigt
afbrød en date for at hjælpe med at bære giganterne op og nu Aksa) end der er røvhuller (sælger).

Joba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Som tidligere begejstret ejer af de her TDL-ligkister kan jeg garantere, at der må være noget helt galt med dine.

Hvis du får dem til at spille, som de skal, vil du navnlig opleve en dybbas så tør og mægtig, at du knap vil tro dine ører (og krop).

Til top Vis Joba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joba

GreatGazoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2016 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

@ Joba:

Var dine fabriksmodellen eller hjemmebyg?

Hvis jeg ender op med en funktionel højtaler på et tidspunkt, skal du være velkommen til at kigge forbi Nørrebro til en hurtig demonstration. Kunne
være særligt interessant at få en vurdering fra en der har hørt originalen.

På nuværende tidspunkt synes jeg nærmest at mine Mackie HR824ere er mere "tørre" og stramme i bassen (end den højtaler som umiddelbart er
uden fejl).
Det burde jo lidt være David mod Goliat, med en forskel i kampvægt på ~100 kilo, men jeg synes noget af den tyngde jeg søgte i en større højtaler
udebliver (omvendt er det to højtalere mod én og Mackierne vinder også på forstærkersiden med sine 4 separate forstærkere).

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Februar 2016 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

GreatGazoo skrev:

På nuværende tidspunkt synes jeg nærmest at mine Mackie HR824ere er mere "tørre" og stramme i bassen (end den højtaler som umiddelbart er uden fejl).

Hvis du aldrig har haft potente TL'ere i huset før, kan de godt virke lidt bas-fattige - indtil program materialet indeholder bas, så tager fanden ved dem ...

Mine TL'ere står oppe på 1.salen - nedenunder er man slet ikke i tvivl om musikken spiller deroppe ....   det rumler i taget :)

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Februar 2016 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Folk tro også min 12" sub spiller sammen med min TL og de bliver meget overrasket når jeg så siger den er slukket
Jeg har spillet på TL i de sidste 30 år og kommer nok aldrig til at spille på andet

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
GreatGazoo skrev:

På nuværende tidspunkt synes jeg nærmest at mine Mackie HR824ere er mere "tørre" og stramme i bassen (end den højtaler som umiddelbart er uden fejl).

Hvis du aldrig har haft potente TL'ere i huset før, kan de godt virke lidt bas-fattige - indtil program materialet indeholder bas, så tager fanden ved dem ...

Mine TL'ere står oppe på 1.salen - nedenunder er man slet ikke i tvivl om musikken spiller deroppe ....   det rumler i taget :)

Vil stemme lidt i hér.
Synes måske heller ikke, at det er en helt fair sammenligning, med et par aktiv højtt., og så et par TDL´er trukket af ????
Hvis man ikke i første omgang har et par hundrede "solide" watt at smække i røven på sådan et par TDL, er der ikke den store chance for, at finde ud af, hvor overlegne de kan være.
Nåh, det var et sidespring.
Spændende at se, hvad Aksa finder ud af

GreatGazoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

@ Jan_stevns:

Ingen tvivl om at der er bas, det var mere renheden af denne jeg kommenterede på. Men lad os nu se hvordan det lyder når der (forhåbentlig) er to
der spiller.

@ Boydk:

Nu skrev jeg jo også selv at sammenligningen ikke var helt fair. De trækkes i øvrigt pt. af en Onkyo A-807, der omend den kun leverer 2*80 watt
burde gøre det udemærket ved moderate niveauer.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Var på besøg hos GG i dag for at kigge nærmere på TDL'erne.

Helt up front konstaterede vi, at den ene mellemtone var fasevendt. Frem med loddekolben og bytte om på ledningerne.

En afprøvning af begge højttalere samtidig viste dog, at højttaleren med mellemtonen spillede tydeligt lavere end den anden helt generelt, samtidig med "tynd" lyd.

Delefilteret er nu den hovedmistænkte, men heldigvis har GG fået kontakt med sælger, som åbenbart har mulighed for at få lavet et professionelt check af delefiltrene.

Vi har derfor loddet alle forbindelser fra, og GG vil nu foretage den mekaniske demontage, så filtrene kan komme af sted til check

GreatGazoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Aksa var på besøg tidligere og var så venlig at bruge to timer af sin aften på at undersøge højtalerne. Konklusionen blev at enhederne umiddelbart
fungerer som de skal og at filteret er problemet.
Enheder og terminaler blev herefter afmonteret, så jeg de kommende dage kan rode med at afmontere delefiltrene (der ikke er placeret ret smart).
Filteret fra begge højtalere skal så efter planen afleveres til sælger, som det lykkedes at komme i kontakt med igår, og så vil han sørge for at de
bliver gennemgået.
Så alt i alt begynder der vel at være en slags lys for enden af tunnellen, omend det strider mod alt i min krop at se på et sæt højtalere der er splittet
ad på den måde   

Endnu et kæmpe tak til Aksa herfra.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2016 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Det slog mig i øvrigt lige, at den ene mellemtone så ret "tør" ud, dvs gummibølgen var ret tør at se/føle på.

Ville det være en god idé at give den lidt silikone, f.eks. af den slags man bruger til gummilister på bildøre?

Er der nogen, der har erfaringer med dette?

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Februar 2016 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Har hørt , at silicone på skumophæng skulle mindske/stoppe nedbrydningen. Men....det ændrer vel også enhedens mekaniske
egenskaber? Har selv brugt det, uden at kunne høre noget ændret.....en gang skulle det jo også være lim der ikke hærdede på
papmembraner osv......
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2016 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Nu er der ikke tale om skumophæng, men de gængse gummi"bølger" ....

Andre bud?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 26 Februar 2016 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Aksa..du er muligvis inde på noget.
Var forbi en ven for nogle dage siden, der havde 2 JBL-basser til rep. De var så stive, at man dårligt kunne bevæge membranen, den ene noget mere (stiv) end den anden. Mit første bud var svingspolestyr, men de var begge bløde som smør. Det var simpelthen "bølgen", der var fuldstændig stivnet.
Det kunne være svaret, at de 2 gummibølger er blevet hårde (den ene mere end den anden. Det er heldigvis en nem og billig rep., hvis det er tilfældet

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2016 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

I dette tilfælde var ingen af dem på nogen måde helt hårde. Den ene ville jeg karakterisere som helt normal, medens den anden virkede en smule mere stiv i det, dog uden på nogen måde at være "gået fast"

Derfor tænkte jeg også, at lidt blødgørende behandling ville være værd at prøve

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Februar 2016 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere gange brugt silikone på mine enheders gummi-bølger, dette skader dem ikke men gør dem bløde og pæne. Og
langtidsvirkningen er også god, da et sæt af mine højttalere fik silikonebehandling første gang for ca. 12 år siden, og enhederne er
stadigvæk som nye.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2016 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Jeg har flere gange brugt silikone på mine enheders gummi-bølger, dette skader dem ikke men gør dem bløde og pæne. Og
langtidsvirkningen er også god, da et sæt af mine højttalere fik silikonebehandling første gang for ca. 12 år siden, og enhederne er
stadigvæk som nye.

Super input - mange tak Miav

Rasmus - jeg har noget silikone, som jeg tager med, når højttalerne skal samles igen! Så får den "halvhårde" mellemtone en livsforlængende behandling

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes