Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Vigtigheden af HDMI? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har i noget tid syntes at det var som om der lige manglede lidt i lyden på min hjemmebiograf og begyndte at tænke over mulige synder (hvis det da ikke bare er noget der foregår oppe i mit hoved) og jeg kom frem til at det kunne være mit Audioquest HDMI-A fra min PS3 til receiveren. Er der nogle der kan bedømme om dette er godt nok og om det kan være en flaskehals?

På forhånd tak for hjælpen.

Til top Vis Dennis Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Thomsen

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Umuligt. Bitstreamsignalet er krypteret. Hvis kablet ikke virker perfekt får du slet ikke lyd.

Nåja, DTS-HD og TrueHD er endvidere encoded. Hvis dekrypteringen fejler, så fejler dekodningen også. Det betyder at helle
lydpakken/frame fejler dekodning og giver enten fejl i alle kanaler eller stilhed i alle kanaler.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 September 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Dennis Thomsen skrev:

Hej

Jeg har i noget tid syntes at det var som om der lige manglede lidt i lyden på min hjemmebiograf og begyndte at tænke over mulige synder (hvis det da ikke bare er noget der foregår oppe i mit hoved) og jeg kom frem til at det kunne være mit Audioquest HDMI-A fra min PS3 til receiveren. Er der nogle der kan bedømme om dette er godt nok og om det kan være en flaskehals?

HDMI er ikke godt til lyd, jitter forværres markant i forhold til SPDIF...

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 September 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Som Skorpio skriver, så er HDMI ringe hvad angår overførelse af lydsignaler, selvom det er digitale signaler.

Min personlige "favorit" rækkefølge ser sådan ud.

1. Coax/ SPDIF

2. USB

3. HDMI

4. Optisk

Hvor coax er klart den bedste måde at overføre lyd på af disse typer (det min erfaring)

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 September 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Pierre, kan du sætte nogle ord på forskellen mellem de forskellige forbindelser? Jeg må indrømme jeg har meget svært ved at høre forskel på coax og optisk. Jeg er ret overbevist om, at jeg ikke ville kunne udpege en forskel ved en blindtest.
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være at et coax.kable kan ske at lyde bedre end et HDMI på normal DD eller DTS, men så slutter den jo også der.
Et coax.kabel kan ikke overføre hverken True HD, eller HD Master!
Dette kan kun gøres med HDMI eller 7.1 (eller 5.1) analogt.

Men derudover er det nok ikke kablet der er problemet. Hvis ikke båndbreden er stor nok på dit kabel, vil der simpelthen ikke komme nogen lyd
overhovedet. Det kan evt. skyldes at din afspiller ikke udsender det rigtige lydspor, eller at din forstærker ikke modtager det.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 September 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Som Skorpio skriver, så er HDMI ringe hvad angår overførelse af lydsignaler, selvom det er digitale signaler.

Min personlige "favorit" rækkefølge ser sådan ud.

1. Coax/ SPDIF

2. USB

3. HDMI

4. Optisk

Hvor coax er klart den bedste måde at overføre lyd på af disse typer (det min erfaring)

Hvad i alverden bygger du det på?!

HDMI overfører video såvel som audio i et pakkeformat der indeholder fejlkorrektion. Sandsynligheden for at fejlkorrektionen slår fejl er næsten uendelig lille. Kommer signalet igennem, kommer det igennem!

S/P-DIF 'kan' vel teoretisk medføre en hørbar forskel hvis der altså er tale om en DAC uden buffer og uden clock, men en moderne DAC 'burde' besidde disse egenskaber. Især fordi mange moderne DAC's indeholder et eller flere digitale filtre der netop kræver buffering, så jitter får absolut intet at sige.

Dyre HDMI-kabler minder meget om det virkelig utilgivelige stunt Denon i sin tid lavede med et hundedyrt (5000 Kr. tror jeg det var) ethernet-kabel. Ethernet er i sig selv bygget til at overføre signaler korrekt. Nok kan der forekomme pakketab, men så bliver de retransmiteret. No harm, no foul !

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 September 2009 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Både med ørene og med måleudstyr er HDMI (og optisk) markant ringere en SPDIF, som i sig selv ikke er optimal...

Og vi snakker altså lyd her....

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 21 September 2009 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Spdif er som Munken er inde på slet ikke i stand til at overføre de lydformater som kommer ud af OP's ps3 (hvor jeg formoder en del af kildematerialet er blu-ray). Så de svagheder hdmi måtte have i forhold til spdif er vel ikke rigtig relevante her. 

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 September 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Både med ørene og med måleudstyr er HDMI (og optisk) markant ringere en SPDIF, som i sig selv ikke er optimal...

Og vi snakker altså lyd her....

Det kunne være spændende at få at vide hvor du har de oplysninger fra. Hvis det er rigtigt vil jeg da  helt sikkert forsøge at optimere mit setup.
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Dennis Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange omend lidt modstridende inputs.

Jeg er i gang med at forsøge at benytte min PC til at se film på. Jeg er nu (med mit Audioquest HDMI-A) løbet ind i det problem at jeg ikke kan få 5.1 lyd på filmene. Min PC nægter det simpelt hen og har ladet mig fortælle at dette skyldes at mit HDMI kabel ikke er godt nok. Derfor undrer jeg mig lidt da I siger at det ER godt nok. Det er vel det samme om lyden kommer fra min PS3 eller PC? og om ikke andet skal den jo om ikke andet sende mer eved min PS3 pga. hd lyden.

Dette får mig så til igen at måtte stille spørgsmålstegn ved om mit HDMI nu også er godt nok og det måske på en eller anden måde går ud over lyden på min PS3.

Til top Vis Dennis Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Thomsen

skodpc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Sendt: 21 September 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis,

Hvordan hiver du lyden fra PC'en ind i HDMI-kablet? Det er ikke alle grafikkort der klarer det, ret beset skal lyd- og grafikkort "tale sammen" for at det virker. Skriv evt. hvilket bundkort og/eller grafikkort du har, måske nogen så kan hjælpe.

Venlig hilsen

Arne

Til top Vis skodpc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skodpc

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 22 September 2009 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Dennis Thomsen skrev:

Tak for de mange omend lidt modstridende inputs.

Jeg er i gang med at forsøge at benytte min PC til at se film på. Jeg er nu (med mit Audioquest HDMI-A) løbet ind i det problem at jeg ikke kan få 5.1 lyd på filmene. Min PC nægter det simpelt hen og har ladet mig fortælle at dette skyldes at mit HDMI kabel ikke er godt nok. Derfor undrer jeg mig lidt da I siger at det ER godt nok. Det er vel det samme om lyden kommer fra min PS3 eller PC? og om ikke andet skal den jo om ikke andet sende mer eved min PS3 pga. hd lyden.

Dette får mig så til igen at måtte stille spørgsmålstegn ved om mit HDMI nu også er godt nok og det måske på en eller anden måde går ud over lyden på min PS3.

Jeg skal lige være helt med - 5.1 lyden fungerer fint nok fra din ps3, men ikke over PC, og det er på grund af det sidste du sætter spørgsmålstegn ved hdmi kablet..? For hvis det var kablet ville det jo heller ikke virke fra din ps3.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 22 September 2009 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Dennis Thomsen skrev:

Hej

Jeg har i noget tid syntes at det var som om der lige manglede lidt i lyden på min hjemmebiograf og begyndte at tænke over mulige synder (hvis det da ikke bare er noget der foregår oppe i mit hoved) og jeg kom
frem til at det kunne være mit Audioquest HDMI-A fra min PS3 til receiveren. Er der nogle der kan bedømme om dette er godt nok og om det kan være en flaskehals?

Hvilken type lyd er der tale om?

På et arrrangement i Vejle hos AV Precision fandt man ud af at PS3 ikke gav super lyd ud ved afkodet TrueHD og DTS HD MA (det outputtes som PCM).

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 22 September 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Det er en sjælden gang i mellem set at et HDMI kabel virker mellem to produkter, men ikke mellem to andre. Men jeg tror ikke det er det der er
balladen her.
Er du sikker på at din pc overhovedet sender lyd ud via HDMI?

@lunddal: Sammenlignet med hvad? Den giver helt klart en forbedring ift. normal DD og DTS. Signalet tager jo ikke "skade" af at blive sendt som
PCM. Husk på, at film bliver masteret i PCM.
Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at der ikke findes maskiner der er bedre til at formidle lyden. Både i PCM og Bitstream.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 22 September 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Dennis Thomsen skrev:

Det er helt sikkert ikke HDMI-kablets skyld at du ikke har 5.1 fra din PC. Lyden i HDMI bliver ikke overført som et separat signal ved siden af billedet, men bliver integreret i video-strømmen. Derfor kan du ikke have billede korrekt igennem kablet, uden også at have lyden igennem. Det er altså et opsætningsspørgsmål på din PC.

At lyden ligger embedded i video-delen, er også dét der gør at mange anser HDMI for en halvskidt løsning rent lydmæssigt, det gør signalet meget følsomt for jitter, da signalet ligger i en meget højere frekvens. Der er målbar forskel på jitter i forskellige HDMI-kabler, hvor jeg til sammenligning aldrig har set en måling af forskellig jitter på coax-kabler. Dér hvor debatten opstår, er så hvorvidt denne jitter har nogen indflydelse på lyden. Det har definitivt ingen indflydelse på billedet, på grund af dén måde digital video fungerer på (du rammer aldrig en D/A konverter). Hvorvidt jitteren i video-strømmen har nogen indflydelse på jitter i lyden efter at lyd-strømmen er blevet "pillet ud" af video-strømmen igen, det kan jeg så ikke svare på. Det virker ikke logisk for mig at det skulle gøre det, da der nødvendigvis må blive skabt en helt ny lydstrøm med en ny clock, efter at signalerne er blevet separeret.

Bortset fra det, så synes jeg det er lidt spøjst at ingen har spurgt til hvad resten af dit setup består af, eller hvilke formater det er du har problemer med (CD-lyd, DVD-lyd, blu-ray lyd?). HDMI-kablet er i min optik det MINDST sandsynlige sted at hente en forbedring, jeg tror du skal kigge andetsteds, men for at give et bud på hvor det svage led i dit setup ligger, må vi vide mere om hvad dit setup består af.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 22 September 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Munken skrev:
@lunddal: Sammenlignet med hvad? Den giver helt klart en forbedring ift. normal DD og DTS. Signalet tager jo ikke "skade" af at blive sendt som PCM. Husk på, at film bliver masteret i PCM.
Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at der ikke findes maskiner der er bedre til at formidle lyden. Både i PCM og Bitstream.

Sammenlignet med når det er forstærkeren der får lov til at afkode de to signaler. Det er selve afkodningen til PCM der ikke skulle være i top.

Nu da Otto selv deltager i tråden, kan han måske uddybe.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 22 September 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
Munken skrev:
@lunddal: Sammenlignet med hvad? Den giver helt klart en forbedring ift. normal DD og DTS. Signalet tager jo ikke "skade" af at blive sendt som PCM. Husk på, at film bliver masteret i PCM.

Sammenlignet med når det er forstærkeren der får lov til at afkode de to signaler. Det er selve afkodningen til PCM der ikke skulle være i top.

Nu da Otto selv deltager i tråden, kan han måske uddybe.

Jeg tror dét Munken er ude efter, er at selv med en PS3 er HD lyd alt andet lige bedre end DD og DTS, også selv om konverteringen til PCM i PS3'en ikke er optimal af en eller anden grund. Det er jeg helt enig i. PS3'en var hørbart ringere ved TrueHD afspilning og PCM ud, end at lade andre afspillere konvertere til PCM, eller at køre bitstream til forstærkeren (en Denon i pågældende test). Men PCM ud af PS3'en med TrueHD som kilde, er stadig bedre end at nedkonvertere til almindelig DD, for slet ikke at tale om at afspille DD lydsporet på pladen. Til sammenligning var der efter min bedste overbevisning ingen forskel overhovedet på hvilken afspiller der fik lov til at levere et bitstream signal til forstærkeren.

Jeg har siden lavet en test mellem PCM ud fra PS3'en vs PCM ud fra en anden afspiller, med kildemateriale lagret som PCM. Her er forskellen meget mindre tydelig, hvis den overhovedet er der, hvilket tyder på at problemet ikke ligger i PS3'ens evne til at levere PCM som sådan, men i dens konvertering fra TrueHD til PCM. Det BURDE være sådan at denne konvertering er tabsfri, men noget tyder på at den af en eller anden grund ikke er det. Jeg vil helst ikke gætte på hvorfor, men der sker noget der ikke burde ske. Dette er givetvis løst i den nye slim, hvor man kan køre bitstream, uden at jeg har prøvet.

Dennis Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Setup'et er Vista 64 bit, hd 4890 gpu, så kører både lyd og billede igennem dette, hvilket jeg gerne vil. Vil helst ikke over i at bundkortet skal levere lyden. Har hentet realtek som jeg benytter til lyden, men det klarer åbenbart ikke jobbet.

Fra computeren sendes det via hdmi over til en Onkyo 805 og projektoren er en Epson TW 1000.

Problemet er at jeg ikke kan få 5.1 lyd på mit 5.1 materiale fra PC'en, kun stereo.

Har forsøgt at benytte VLC, windows mediaplayer samt windows mediaplayer classic.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har så sen som i går kæmpet en brav kamp med at få surround lyd ud af min pc via hdmi. Jeg har aldrig haft problemer med spdif via optisk, så regnede med opsætningne var i orden.

Min løsning består af det den senste ffdshow tryout (kan hentes på x264.nl) der i hvertfald har fået ændret noget tekst til at inkluderere hdmi (om der er sket noget i den bagved liggende kode ved jeg ikke). Haali media splitter og mpc (old) ligeledes fra x264. I Mpc's internal filters slår du Matroska (hvis du bruger mkv), avi, ac3 og dts fra. Derefter burde ffdshow tage over og decode lyden. I ffdshow skal du muligvis ned under output og sætte hak i fluebenene under ac3 og dts, samt tvinge den til at bruge hdmi out som kilde.

Endvidere kan jeg anbefale at opgradere GRAFIKKORT driverne, de realtek drivere du har installeret er med garanti til det onboard lydkort og forvirrer sikkert bare. Driverne der blev automatisk installeret til mit grafikkort virkede i hvertfald ikke optimalt. Efter opdatering kan jeg se under hdmi options at der er er 4 gange så mange sampel rates, flere bit muligheder og at den samtidig oplyser at dolby digital er understøtttet, dette var ikke tilfældet med de gamle drivere.

Jeg har dog stadig ikke fået det til at virke med VLC, men det kunne jeg heller ikke med optisk, den nægter simpelthen kategorisk at bitstreame på mine pc'er og har gjort det siden version 0.7 tror jeg

Held og lykke!

edit: kan se at ikke alle hd 4890 har hdmi output (så lige et saphire der kun havde 2xdvi ud), så det ville nok hjælpe hvis du fortalte hvilket mærke der var tale om.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes