| Forfatter |
|
Sambora Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan: Det er lidt interessant. Som jeg beskriver i en anden tråd, så har jeg smule problemer med mine Dynaudio Focus 140 højtalere. Jeg er netop flyttet i hus og det eneste sted de kan stå er i hver sit hjørne. Det giver en del bulren, da bassen jo er bagudvendt på dem. Så hvis jeg kunne finde (lige som dig) et acceptabel niveau, så jeg slipper for den bulren og så lade min sub klare resten vil det være et stort hit for mig. Du kan som sagt se min forstærker her: http://www.primare.net/assets/_managed/products/files/I30bac k~hires.jpgKan du udfra dette billede komme med et bud på hvad jeg kan gøre på forstærkeren? Hvordan kan du præcis vælge at dine højtalere stopper ved 60 Hz? Fin tegning...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Sambora
Der er en knap du kan regulere hvilken frekvens subben skal afskæres med op ad til. Den bulren/rungen, du har når din ht'er står op ad et hjørne har jeg et lille trick til at du kan dæmpe. Du skal lade din sub køre i modfase i forhold til højttalerne. Der er en kontakt hvor der står phase bag på. Godt nok vil bassen helt op til 300hz eller mere, være berørt af hjørneplaceringen, men du får en roligere og alligevel tilpas dyb bas. Du skal starte med at stille afskærings frekvensen på 80-90hz, spille lidt musik og gradvist prøve af skrue op og ned på frekvens knappen til du synes det lyder ok. Fase kontakten skal du skifte mellem 0 og -180 grader mens du spiller. der hvor bassen er roligst og svagest, vil være det rigtige. Ved at subben kører i modfase, vil den ophæve/udfase bas området hvor ht'erne og subben spiller i samme område. På den måde får du på en smart måde en rumkorrektion i bassen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak. Det var da bestemt værd at prøve...  og forstærker og sub forbindes med RCA?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Tak. Det var da bestemt værd at prøve... 
og forstærker og sub forbindes med RCA?
|
|
|
Det er man nødt til hvis man vil drage nytte af det i subben indbyggede delefilter :)
Du spurgte til hvordan jeg ved at der skal skæres ved 60Hz - jamen - det kan man næsten lytte sig frem til , mine Tuber står i hjørne, og _den_ placering, med en højttaler hvor basenheden "fyrer nedaf", er jo pr automatik uheldig. Indstillingen hvor bulderet forsvandt var ved de 60Hz
Min AudioPro klarer så området nedenunder med placering midt mellem de 2 tuber. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs. jeg står her med to muligheder for at slippe af med min bulren... Den ene er at gøre som Jan illusterere på side 1 med højtalerkabler fra sub til højtalere og højtalerkabler fra sub til forstærker. Men Jan, du skriver at min forstærker skal have pre-out. Men det har den vel også  Så er den Allanowich med modfasen ved at benytte et sæt RCA kabler indsat i forstærkerens to pre-out udgange. Skal bare lige have det ind med skeer inden jeg hiver de 16 kg ud af racket...
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Sambora skrev:
Men her kan man få QED på 30 og 50 cm....
|
|
|
Til £0.00 -.-' |
|
|
Nej, prisen står der ret tydeligt. De £0 er tillægsprisen for x-antal meter. Dvs kablet koster det samme fra 0.3m-1.0m - derefter kommer der tillæg på. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sambora
Der er en pre out i hver side tæt ved ht udgangene. Bruger du ht tilslutningen, skal du trække et sæt kabler fra forstærker til sub og et til hoved højttalerne. Men pre out kan du også vælge i stedet for. Uanset hvad du vælger, kan du bruge mit trick og lade subben køre i modfase, så den tynder lidt ud i resonanserne. Hellere lidt mindre niveau i den dybe bas end en del hæv og dyk. Det er jo også en fordel for dine naboer, hvis du har det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej Sambora
Der er en pre out i hver side tæt ved ht udgangene. Bruger du ht tilslutningen, skal du trække et sæt kabler fra forstærker til sub og et til hoved højttalerne. Men pre out kan du også vælge i stedet for. Uanset hvad du vælger, kan du bruge mit trick og lade subben køre i modfase, så den tynder lidt ud i resonanserne. Hellere lidt mindre niveau i den dybe bas end en del hæv og dyk. Det er jo også en fordel for dine naboer, hvis du har det.  |
|
|
Fino... jeg prøver i første omgang at smide et par RCA kabler på subben og så eksperimentere lidt med frekvenserne.
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg vil bestille et sæt Kimber og så prøve det af.... Jeg har ikke meget plads bag forstærkeren, så Kimber må være løsningen.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Den ene er at gøre som Jan illusterere på side 1 med højtalerkabler fra sub til højtalere og højtalerkabler fra sub til forstærker. Men Jan, du skriver at min forstærker skal have pre-out. Men det har den vel også Skal bare lige have det ind med skeer inden jeg hiver de 16 kg ud af racket... 
|
|
|
snipper lidt !
Jep - desværre har din forstærker vist ikke muligheden for at adskille forforstærker og effektdel, så ideen med at benytte det elektroniske delefilter i sub'en går fløjten !
JEg bruge filtret i min sub, til at sende hovedsignalet -dybeste bas , retur til forstærkeren
(Der er så lavet lidt om siden sidst ..... mine CBR1302 har ikke problemer med at levere varen nede i bunden - så jeg deler længere nede nu ) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Sambora skrev:
Den ene er at gøre som Jan illusterere på side 1 med højtalerkabler fra sub til højtalere og højtalerkabler fra sub til forstærker. Men Jan, du skriver at min forstærker skal have pre-out. Men det har den vel også Skal bare lige have det ind med skeer inden jeg hiver de 16 kg ud af racket... 
|
|
|
snipper lidt !
Jep - desværre har din forstærker vist ikke muligheden for at adskille forforstærker og effektdel, så ideen med at benytte det elektroniske delefilter i sub'en går fløjten !
JEg bruge filtret i min sub, til at sende hovedsignalet -dybeste bas , retur til forstærkeren
(Der er så lavet lidt om siden sidst ..... mine CBR1302 har ikke problemer med at levere varen nede i bunden - så jeg deler længere nede nu ) |
|
|
Så jeg skal gøre som du tidligere har illusteret??? På side 1...
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Hvis det er den sub der er vist i det første indlæg, skal højttalerkabelet kobles til stikkene nederst

Har du RCA (Phono)kabel fra en forstærkers SUB udgang, kører du til stikkene mærket input
Er det en forstærker med Pre out / Main in kan man sløjfe signalet gennem SUB'en og benytte det indbyggede delefilter, så din forstærker (og dermed hovedhøjttalere) ikke "belastes" af sub området
Jeg skærer mine TUBER ved 60Hz, og lader min sub klare mosten derunder
|
|
|
Altså om den eneste mulighed er at gøre som du illusterer her Jan? Hvilke krav om kvalitet stiller det til kablet fra forstærker til sub. Skal det være af samme kvalitet som fra sub til højtalere. Jeg skal nemlig ud og købe det 3. sæt højtalerkabel, så jeg skal lige være sikker på det vil virke for mig inden jeg gør det...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har jo fået et par svar længere oppe i din tråd. Enten forbinder du subben med et phono kabel via pre out på hver side af forstærkeren ved ht udgangene. Så kører subben men uden af hoved ht'erne skæres af nedad til. Eller forbind med et ht kabel fra forstærkeren terminaler til subbens ditto. Så kører subben, men igen uden at hoved ht'erne afskæres nedad til. Du har kun pre out men ikke main in på forstærkeren, derfor kan du ikke bruge subbens filter til hovedhøjttalerne. Vend fasen på subben, så den er i modfase. Så vil den tynde lidt ud i det bulder du har. Du skal blot lige finde ud af hvor subben spiller bedst, altså hvor den skal stå, så det fungere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Du har jo fået et par svar længere oppe i din tråd. Enten forbinder du subben med et phono kabel via pre out på hver side af forstærkeren ved ht udgangene. Så kører subben men uden af hoved ht'erne skæres af nedad til. Eller forbind med et ht kabel fra forstærkeren terminaler til subbens ditto. Så kører subben, men igen uden at hoved ht'erne afskæres nedad til. Du har kun pre out men ikke main in på forstærkeren, derfor kan du ikke bruge subbens filter til hovedhøjttalerne. Vend fasen på subben, så den er i modfase. Så vil den tynde lidt ud i det bulder du har. Du skal blot lige finde ud af hvor subben spiller bedst, altså hvor den skal stå, så det fungere.  |
|
|
Tak.... blev blot lidt forvirret af Jan seneste indlæg. Men nu er jeg med igen.
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rent umiddelbart mærker jeg ikke den store effekt ved at sætte subben i hhv. phase 0 og 180 grader. Er det sådan at 180 grader er modfase eller er det afhængig af mit kabelsetup? Hvis den sættes i modfase er det sådan at bulren burde formindskes jo mere jeg skruer op for volumen på subben? Hvad betyder "Internal X-over" og "Subwoofer direct"? "Low pass crossover", er det en slags fininstilling? Hehe... skal først til at lære min sub at kende. I min lejlighed fungerede den fint, så der havde jeg ikke behov for at sætte mig så meget ind i det som nu, hvor den skal hjælpe mig.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sambora
Internal X-over = Det indvendige Elektroniske filter.
Sub Direct = Er når du går uden om subbens filter.
Low pass = Er der hvor du vælger hvor subben skal dele i forhold til hoved højttalerne. (frekvens)
Prøv at vende subben så enheden vender den modsatte vej og sæt den i fase. Ryk lidt frem og tilbage på subben eller frem mod højre og venstre. Måske kommer det til at virke eller måske ikke. Jeg har oplevet situationer, hvor det fungerede fint. Derfor kom jeg med forslaget.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2011 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej Sambora
Internal X-over = Det indvendige Elektroniske filter.
Sub Direct = Er når du går uden om subbens filter.
Så den skal vel stå på Sub Direct i min situation eller er det ligegyldigt?
Low pass = Er der hvor du vælger hvor subben skal dele i forhold til hoved højttalerne. (frekvens) Skal jeg benytte denne funktion på lige fod med volumen for at finde et acceptablet basniveau?
Prøv at vende subben så enheden vender den modsatte vej og sæt den i fase. Ryk lidt frem og tilbage på subben eller frem mod højre og venstre. Måske kommer det til at virke eller måske ikke. Jeg har oplevet situationer, hvor det fungerede fint. Derfor kom jeg med forslaget.
Jeg kan lige prøve at lege med dette... 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2011 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sambora
Low pass vælger du uafhængig af subbens volume. Subben volume stiller du så den spiller lige så højt, som hovedhøjttalerne. Men det bliver nok på den måde, at du lytter dig frem til det for dig rette niveau. Hvis du hører subben hele tiden når du spiller, er den for høj i styrken. Den skal kun høres, når der rent faktisk er dybbas info på pladen. Low pass kan du starte med den højeste frekvens og så stille den lavere og lavere, indtil du synes overgangen lyder så jævn så muligt. Du lader subben stå på Sub Direct, Low pass skulle fungere uanset om man går i gennem filteret eller ej. Hvis nu du ikke kan få subben til at glatte lidt ud i dit bulder, kan det skyldes, at dit bulder ligger højere i frekvens, end subben kan nå. Den højeste frekvens for subben op ad til, er vel 100hz og det kan jo være dit problem ligger mellem 150 0g 250 hz f.eks. Det at dine ht'er står i et hjørne godt og vel, giver godt nok en kraftigere dybbas hvilket ikke behøver at være et problem på dine Dynaudio. Men det er området fra de nævnte 150-250, ja endda højere op, der vil være et problem. Et andet forslag kunne være, at når du skal lytte til musik, så ryk højttalerne ud på gulvet. Når de ikke bruges, eller bruges til svag baggrunds musik, kan de stå hvor de er nu.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været igennem nogle flere CD'er nu og der er stor forskel synes jeg. Nogle lyder rigtig fint... her er bulren minimal. Jeg har også flyttet højtalerne en smule udfra væggen til begge sider. Det er vel ikke endgang sikkert at købe jeg et sæt højtalere, hvor bassen vender fremad som disse vist gør... de var kraftigt med i overvejelserne, at de så vil give mig bedre performance.
|
| Til top |
|
| |
Sambora Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mine basrefleksrør er der indsat de her standard indsatser i blød skum... findes der evt. en mere lydtæt udgave man kunne forsøge sig med? Jeg kan ikke helt forstå at disse bløde skumfidusser vil bremse bassen... De står i øjeblikket på to korkplader, kunne være man skule forsøge sig med rigtige fødder. For dælen der er gået Spørge-Jørgen i mig... men det er selvfølgelig den måde man lære tingene på.
|
| Til top |
|
| |