| Forfatter |
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Giver disse ikke også peak's når de skal lade/aflade energi?
Dermed tænker jeg på "strømstød" ud på dit net som har betydning for spændingsfald, og dermed stabilitet på spændingsforsyningen.
Men hvor om alt er så vil jeg ikke gøre mig klog på peaks på forstærkere da jeg ikke teoretisk ved nok om konstruktionen af disse og så videre.
Men når en strømstærk forstærker skal yde sit bedste i forhold til en given højtaler der evt. dykker til 2 ohm, og dermed kræver at forstærkeren kan leverer det krævede strøm på kort tid, så syntes jeg altså det er en fordel med 2,5mm frem for 1,5mm.
Det korte af det lange __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
martin_p skrev:
DPetersen skrev:
|
Giver egentlig bare videre af min erfaring......
At en stikkontakt skal forsikres med max. 13A betyder jo også at stikkontakten eller ledningen skal kunne holde til en evt. kortslutningsstrøm som jo er langt over de 13 A i en kort stund. Jeg har i øvrigt aldrig nævnt andet end at ledningerne skulle bruges til andet end 13A sikringsgruppe.
Som jeg hentydede til før så laver en forstærker (eller andet) også strømpeaks som i korte perioder kan være kraftigere end sikringsgruppens 13A .Det er det ledningerne/kontakten og sikringsgruppen er dimmentioneret til blot med alt hvad det ellers indebærer. Det er derfor jeg skriver at en 2,5mm bedre kan håndterer dette. Effekten høres især når strømstærke effektforstærkere er i kæden.
Derfor mener jeg ikke at "det er til ingen verdens nytte"
Jeg vil da give dig ret i at 1,5mm kan klare opgaven, men nu skrev jeg jo om min oplevelse......
I øvrigt vil jeg ikke anbefale at bruge en 3P+N gruppe da det kan ødelægge alt udstyret hvis nullederen af en eller anden grund skulle hoppe af et sted i kæden ud til forsyningsstikkene.
|
|
|
Du har ret i at hvis nullen ryger af gruppen, så kan der rende 400v igennem installationen, men det kan der ved alle installationer hvor der indgår kraft. Men hvis man nu bare laver installationen ordentligt, så burde det ikke være et problem. Jeg har selv trukket 2 stk 16mm flex rør ud til mine 2 opus 66 stikk, så jeg har mulighed for at dele dem ud på 2 seperate grupper hvis det skulle blive nødvendigt.
|
|
|
Ja det kan jeg sagtens følge, men hvis det er en kunde du er ude ved så er han ikke så forstående hvis det sker. Om det så er om 6 dage eller 6 år. Så ordentlig er jo så længe det virker
Men hvis du også har trukket nullen med ud i hvert sit rør, ja så er der jo heller ikke noget problem.
Der er intet ulovligt i den måde du har lavet det på. Jeg anbefaler det bare ikke. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
plastik-rør isolerer ikke en sk** mht støj
om det er 3 gange 1,5 eller 2,5 kvadrat i parallel findes der ikke et menneske på denne planet som kan høre forskel på
en seriøs løsning er fx at sætte en ny gruppeafbryder op med 20A elektroniske sikringer - lade lederne passere et almindeligt netstøjfilter - trække 5 gange 2,5 ind i stuen,hvor man brænder de tre faser af i en skilletrafo der leverer 230vac på sekunddærsiden
voila nærmest ubegrænsede mængder støjfri energi
|
|
|
Nej det kommer nok også an på hvor man bor (støj i luften). DC støj kan man ikke forhindre med mindre man kobler komponenter imellem. Ved mig virker det bare bedre med ledninger i rør end med kabel/skærmet kabel.
Vil da give dig helt ret i din måde med skilletrafo'en er meget mere optimal. Men nu gik spørgsmålet på 1,5 vs 2,5 (mere eller mindre) Derfor mit svar derefter.
Så godt at du selv vil teste Ronnie. Held og lykke med projektet. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
plasticrør gør ingen forskel ved hverken dc eller ac lav/højfrekvent
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men røret opfanger ikke støj på samme måde som f.eks. et skærmet kabel kan gøre. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
gentager lige mig selv et plastikrør gør ingen forskel whatsoever mht at skærme for støj af nogen kendt art.
et korrekt skærmet (galvanisk) kabel dæmper alle udefra kommende frekvenser - dvs alt andet end dc!
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Giver disse ikke også peak's når de skal lade/aflade energi?
Dermed tænker jeg på "strømstød" ud på dit net som har betydning for spændingsfald, og dermed stabilitet på spændingsforsyningen.
Men hvor om alt er så vil jeg ikke gøre mig klog på peaks på forstærkere da jeg ikke teoretisk ved nok om konstruktionen af disse og så videre.
Men når en strømstærk forstærker skal yde sit bedste i forhold til en given højtaler der evt. dykker til 2 ohm, og dermed kræver at forstærkeren kan leverer det krævede strøm på kort tid, så syntes jeg altså det er en fordel med 2,5mm frem for 1,5mm.
Det korte af det lange |
|
|
Det har du også lov til at synes - din egen tegnebog bestemmer jo løjerne :)
Vi har leget en del med en række meget strømstærke fortærkere, nogle kan faktisk levere burst's på op mod 60Ampere peak - det når man næsten ikke at registrere på netspændings-siden, med mindre installationen er ringe
Der var ingen (!) forskel at spore på hvormeget netspændingen dykkede, når der blev brugt 1,5 versus 2,5 kvadrat - derimod kunne man se at en udskiftning af hovedsikringen med en lus kunne spores. alligevel var det højst en enkelt eller 2 volt forsyningen dykkede (nå netsiden)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mesi: Har forstået, men skriver bare hvad der virkede her hos mig. Grunden kan jeg så ikke forklare ......
Jan: Spændende med jeres eksperiment, men hvad med lydmæssigt? Selv om i ikke kunne måle det store kunne i så høre forskel? Jeg har nogle gang haft 2 ens længder kabel (monteret med de samme stik) med rundt til folk med strømstærke forstærkere. Udfaldet var hvert sted at de 2 meter kabel med 2,5mm ledere var at foretrække fra stikkontakten og ned til netskinnen så snart der skulle trækkes noget effekt fra nettet.
Hvad pengepung angår så er der ikke den helt vilde forskel på 3 stk. 1,5mm ledere trukket i rør kontra 3 stk. 2,5mm ledere trukket i rør
Undskylder over for trådstarter hvis det er løbet af sporet. Skriv hvis du ønsker diskutionen flyttet andet sted hen. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
dkpetersen
kan du beskrive hvilken støj du blev befriet for ved at benytte plastikrør?
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville bestemt ikke tage forskellige faser op til hver sin opus, det betyder, at der bliver 400 Volt vekselspænding mellem apparaterne i hvert sin stikkontakt! Med risiko for brum eller det, der er værre.
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
dkpetersen
kan du beskrive hvilken støj du blev befriet for ved at benytte plastikrør?
|
|
|
Jeg kan bedst beskrive det som et lag film der kom væk fra gengivelsen af musikken. En sortere baggrund, lidt dybere lydbillede og dermed en mere engageret spillestil. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
| snip!
Jan: Spændende med jeres eksperiment, men hvad med lydmæssigt? Selv om i ikke kunne måle det store kunne i så høre forskel? Jeg har nogle gang haft 2 ens længder kabel (monteret med de samme stik) med rundt til folk med strømstærke forstærkere. Udfaldet var hvert sted at de 2 meter kabel med 2,5mm ledere var at foretrække fra stikkontakten og ned til netskinnen så snart der skulle trækkes noget effekt fra nettet.
|
|
|
Vi koncentrerede os ikke for lydkvalitet, men om det rent elektriske -
bursten kunne f.eks være et paukeslag, eller et ordentligt dap til en stortromme :)
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Ja en pauk eller en trommestik der slås på metalkanten af trommesættet er noget der kræver noget af en forstærker. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Ok. Ja en pauk eller en trommestik der slås på metalkanten af trommesættet er noget der kræver noget af en forstærker.
|
|
|
Åehh ja - Vi fik da også flænset et par membraner eller 3..........
Man kan jo regne lidt på det - +/-70volt forsyning, og 60Amp strømtræk (omend meget kortvarigt) betyder altså 4200w der lige kortvarigt afleveres. ( Der stod 4tusind 200) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere spørgsmål dukker op:
Det er jo helt vild. Var det Bladelius topmodel.......Ved da at når man lufter den, så blinker lysrørsarmaturerne da de ikke får konstant spænding nok.......
Havde i ikke proppet noget i ørerne under testforsøget?
Hvilke højtalere gik det ud over? __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
DPetersen skrev:
Ok. Ja en pauk eller en trommestik der slås på metalkanten af trommesættet er noget der kræver noget af en forstærker.
|
|
|
Man kan jo regne lidt på det - +/-70volt forsyning, og 60Amp strømtræk (omend meget kortvarigt) betyder altså 4200w der
lige kortvarigt afleveres. ( Der stod 4tusind 200) |
|
|
60 A hvad er det for nogle højttalere der kræver det ? Eller er det bare opladning af kondensatorbanken du mener ? Så kan
jeg sige at jeg brændte diodebroer der kun kunne tåle 100 A .
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Flere spørgsmål dukker op:
Det er jo helt vild. Var det Bladelius topmodel.......Ved da at når man lufter den, så blinker lysrørsarmaturerne da de ikke får konstant spænding nok.......
Havde i ikke proppet noget i ørerne under testforsøget?
Hvilke højtalere gik det ud over?
|
|
|
Det var proffessionelt grej - i stil med denne :
http://www.metorionmusic.dk/Metorion_Music/PopUp_A4/Forstark ere/PA_forstarkere/M_2000.html
Monitorene var JBL Stagesub's
|
| Til top |
|
| |
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjemme ved mig er der 14,5 meter fra HiFi-sikringsgruppen ud til mine udtag. Der er trukket 4x2.5mm ledere derud til.
1,5m derfra er der en alm. kontakt trukket traditionelt med kontakter i serie et par gange.
Der er 2,5v større spænding i HiFiKabelføringen end den alm. førte ved siden af. Det for at undgå det spændingsfald til forstærkerne jeg har fået det trukket. Ikke så meget pga. renere spænding. Der har jeg 3 små netstøjsfiltre fra Brink til Cd, DVD, Køleskab Computer eller andet man kunne finde på. __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
DPetersen skrev:
|
|
|
|
Man kan jo regne lidt på det - +/-70volt forsyning, og 60Amp strømtræk (omend meget kortvarigt) betyder altså 4200w der lige kortvarigt afleveres. ( Der stod 4tusind 200) |
|
|
plus/minus 70v = 140v ganget med 60a =8400w eller har i haft held med at omgås ohms lov?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie B. R. skrev:
jeg skal til at flytte i hus her om ikke længe, og der skal jeg have lavet noget strøm til mit anlæg
jeg gider ikke lige PT have en kæmpe dåse til at ligge på jorden, så overvejer at sætte en OPUS trippel udvendig dåse op på
væggen
men har i andre foreslag til dåser som er gode? |
|
|
Hvad sige love om dette
At sætte en OPUS trippel udvendig dåse, er vel det man kan kalde for en fast installation, og her ved jeg ikke om det ikke kun
er lovlig at sætte en kontakt op, eller er der ingen begrænsning for dette
|
| Til top |
|
| |