| Forfatter |
|
Kjeldbjerg25 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 05 Januar 2016 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev det tid til en lille opdatering herfra.
Jeg var idag i Århus for at lytte lidt. Jeg er elendig til at beskrive lyd, så holder mig fra gængse hifi-termer som varm/kold og lys/mørk, nu er I advaret.
Første ht der skulle lyttes til, var Sonus Faber Venere 2.5, på baggrund af anbefaling herinde og gode anmeldelser. Vi startede med at høre Sultans of Swing, fra Alchemy live-albummet, og her fik jeg en mavepuster. Jeg havde håbet på en aha-oplevelse, og på endelig at høre den ht der åbnede min ører, men istedet lød det som om at der var et tæppe over højttaleren, og der var meget langt mellem mig og bandet. Nå, vi gav optagelsen skylden og skyndte os videre. Der blev spillet lidt Kashmir og ukendt blues, og det lød bedre, og så kom der noget Rammstein (Sonne) på. Måske ikke et oplagt reference-stykke, men et nummer jeg kender til hudløshed. Nu begyndte Venere at folde sig ud, men jeg manglede stadig noget når trommen satte ind.
Så prøvede vi Monitor Audio Gold 200, og nu holdte vi os til Sonne, og lavede diverse A-B sammenligninger. Monitor virkede en anelse mere aggresiv/påtrængende, hvilket passede godt til musikken, og trommen kom mere med, men aha-følelsen udeblev stadig.
På kom Dynaudio Excite X38, og samme problem. Så sidste skud i bøssen var Contour S3.4, et skridt opad rent prismæssigt, men så måtte der jo spares op. Jeg kunne godt høre at det var en kvalitetshøjttaler, og nok den af de 4 jeg bedst kunne lide, men lille- og stortromme fik stadig ikke den plads i lydbilledet jeg havde håbet på. Slutteligt fik Stevie Nicks lov til at forkæle mine ører med Silver Springs, og her blev det virkelig klart hvad et kvalitets-setup kan præstere, for alle instrumenter fremstod klart, og det var en helt anden sang end hvad jeg var vant til at høre på mit midlertidige anlæg herhjemme.
Nå, så gik turen videre, hvor der skulle lyttes til Linn Majik 140. Her startede sælger med at spille lidt varieret, for at vise mig hvordan højttaleren håndterede forskellige musiktyper. Vi var forbi Los med Rammstein, noget Van Morrison og Ella Fitzgerald. Desværre samme oplevelse, uden tvivl en lækker højttaler, men jeg sad ikke tilbage med en følelse af jeg bare måtte have den med hjem. Vi sluttede af med en gang Thunderstruck, og det lød lækkert med guitarintro, men der manglede igen det sidste når trommen slog. Jeg hørte også samme nummer på deres setup til en halv mill, tænker at det må have været Klimax Exakt 350, og jeg var klart imponeret over hvordan lyden fyldte hele rummet, men det spark jeg forventede i mellemgulvet udeblev desværre.
Nå, slut med at lytte for denne gang, og tid til at konkludere lidt... Jeg sidder lidt tilbage med en desillusioneret følelse, da jeg virkelig håbede at jeg ville være blevet klogere på hvilken højttaler jeg skal have, og også lidt skræmt, fordi hvis et anlæg til en halv mill ikke tilfredsstiller mig, så er der sgu lang vej hjem. Jeg er ikke naiv, og forventer koncertlydtryk, når jeg lytter derhjemme. Men min følelse ved stort set alle lytninger var at trommen var for langt tilbage i lydbilledet, og hver gang jeg forventede at nu kom smækket, så var der en lille dæmper på. Måske er studio-musik bare mikset anderledes end hvad jeg forventer, med trommen længere tilbage end ved et koncert mix, måske har jeg bare valgt dårlige numre som reference. Mit problem er også den manglede evne til at beskrive, så jeg ved ikke præcist om det er mere mellemtone eller bas jeg savner. Og det hjælper jo ikke at overveje et reol-setup med f.eks. to subs, hvis det er mellemtone jeg mangler. Måske er jeg/mine ører bare ikke indrettet til Hi-fi, og hvis jeg alligevel ikke kan få det jeg leder efter, så kan jeg jo bare købe et par billige brugte til et par tusinde, og så ellers bruge resten af pengene på koncerter... Men det ville da også være lidt kedeligt, så der må ledes videre.
__________________ "Win if you can, lose if you must, but always cheat"
|
| Til top |
|
| |
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Sonus Faber Venere 2.5 er mildt sagt en elendig højttaler i mine ører.
De får tæv af de billigere Rega på PRaT.
__________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at have læst hele tråden, virker til på mig som om du skal lytte til noget JBL :-)
|
| Til top |
|
| |
schlager Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må sige at jeg ikke er overrasket over din konklusion på din lille lytterundtur. Nu ved du i det mindste hvad der ikke virker for dig.
Energien og dynamikken i området 120-400 hz er utrolig vigtig for oplevelsen af f. eks. et trommesæt, basguitar mm. Uden at gå for meget i
detaljer, handler det om membranareal og højtaler-effektivitet.
Der er massere af info på nettet vedr. fordelene ved højeffektive HT, vi taler +95db.
Du kunne starte med at læse denne http://www.troelsgravesen.dk/HES.htm. God jagt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg, Jbl er også blevet foreslået flere gange, og begynder også at hælde i den retning. Desværre er der ingen forhandlere af f.eks. Ls80 på den rigtige side af broen. Jeg overvejer lidt om jeg skal tage chancen med et brugt sæt.
Schlager, tak for input, udelukkelse er selvfølgelig også en vigtig del af processen. Jeg må nok tilstå at jeg løber lidt sur i det når det bliver for teknisk, men vil klart have det i baghovedet.
Næste stop er noget Triangle med horn, de bliver beskrevet som en mindre korrekt men sjov højttaler, så må vi se hvad mine ører siger til det.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldbjerg
Der hvor jeg tror din udfordring ligger, er at du på den ene side vil have smæk i mellemgulvet, men samtidig ikke vil have en stor højttaler.
Min erfaring siger mig at smæk kommer med membran areal og det kræver jo en vis fysisk størrelse af højttaleren.
Skal den være smal, tænker jeg stadig du som minimum skal op i 2styks 10" dedikerede basser, samt kig efter højttalere med høj følsomhed.
Glæder mig til at høre din opdatering, når du finder guldet :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig, jeg har ikke gjort opgaven nemmere for mig selv ved at ønske en "pæn" højttaler.
Når det så er sagt, så fjernede jeg faktisk det kriterie på min lytterunde igår, i håbet om at finde lyden først, og så bekymre mig om design bagefter. Bl.a. derfor lyttede jeg til Contour, som ellers ville være blevet sorteret fra. Ole fra Scala foreslog mig også et setup med 2 subs, dog ville jeg gerne være sikker på at det er bas jeg savner og ikke mellemtone, før jeg gør mere ud af den mulighed.
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Det er rigtigt godt, at du tager ud og lytter på forskellige modeller. Om end alle højttalere har deres lyd design eller løsninger. Jeg er stor nyder af klassisk guitar spil og købte af en simpel grund pga af aftenlytning et par af de mindste Opera Mezza . En stander højttaler , der ser rigtig godt ud på tilhørende fod . En utrolig smuk og vellydende højttaler , der sagtens kan suppleres med subwoofere , da de små mangler dybde i sagens natur, men de er hurtige i smællet .
Prøv og se om evt Opera i forskellige henseender ikke er noget for dig . jeg er glade for mine de små til aftenlytning af hensyn til mine naboer . Om dagen har jeg andre , men det er en anden historie.
mvh Space
__________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også foreslå f.eks. JBL eller Infinity (brugte) der er intet som 12"+ kapow fra en stortromme.
De små stue/kone venlige højtalere, bliver kun dårlige wannabees, men der er desværre en stor overvægt på denne type højttaler, af gode grunde.
Endnu bedre hvis du kunne funde noget der var baseret på alt andet end fullblown basrefleks, men det er endnu sværere end meget membranareal,
jeg mener dog ATC er det.
Når man først har hørt en basrefleksfri konstruktion, så kan man ikke gå tilbage! __________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig lyder det mere som om, at du vurdere en håndfuld højttalere på baggrund af en samling ringe indspilninger!
En højttaler kan ikke genskabe noget, som ikke ér bedre. Dertil kommer at indspilningerne, hvis de er nyere end 10 år, alle er ramt af "loudness war", hvor man kunstigt hæver alle de svageste lyde, således at dynamikområdet indskrænkes til næsten ingenting! Dét i sig selv giver netop manglende "attack" og generelt bare en rodet gengivelse.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
På et godt setup er det ikke noget problem.
__________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
cadmann Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sidste spark mangler man altid Jeg har fundet TAC-V60 og Martinlogan Electromotion og 2 X sub med Vincent CD4 Der er fodtramp ...................... Men nu vil jeg sgu ha mere .................. Fodtramp
Det er svært at få en ende på det ...................................... Det er altid det økonomiske der sætter grænsen
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morgenstjerne skrev:
| På et godt setup er det ikke noget problem. |
|
|
Sjovt, for jeg synes derimod at et vellydende anlæg afslører indspilningsproblemer !
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt et sæt klipsch med store basser
Selv kan jeg ikke lide lyden fra dem, men måske du kan:
The bass was the best part of the RF-82, with a very engrossing, punchy, deep presentation that partners with the zippy top end to create two gigantic bookends of extremes that eclipse the shallow, canned midrange. On rock and electronic material, the RF-82's bass ranks as one of the best anywhere near its price. It really rocks. Even with the large porting, it still packs a lot of crisp punch, and fills even a large room with ease.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var alle indspilninger ældre end 10 år. og det ville da være pudsigt hvis jeg var "uheldig" og kun høre dårlige indspilninger. Samtidig har jeg da
også en hvis tillid til sælgerne, således at de ikke ville vælge numre der bevidst "saboterer" deres chancer for et salg.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
olepro skrev:
Morgenstjerne skrev:
| På et godt setup er det ikke noget problem. |
|
|
Sjovt, for jeg synes derimod at et vellydende anlæg afslører
indspilningsproblemer ! |
|
|
Det har du helt ret i, det SKAL det i den grad gøre, i mine ører skal det være så åbent som muligt.
Men problemet er, når det ikke er i balance, så kan man kun lytte til superindspilninger, dårlige indspilninger lyder virkeligt råddent.
Mit eget mål er, at jeg vil lytte til den musik jeg har lyst til den pågældende dag, indspilningskvaliteten skal ikke afgøre hvad jeg lytter til, det er ultra
frigørende må jeg indrømme.
Hellere en god musiker en slatten indspilning end en slatten musiker i en god indspilning. __________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at god musik er en kombination af både sangskrivning og lyd. Hvis en af tingene mangler er det kun halvgodt (for mig)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig ligger kunsten i musikken, så hvis jeg hæmmer hvad jeg kan lytte til går der alt for meget forbi min næse, det ville jeg være utrolig ked af! Og for meget farvning kan jeg ikke holde ud at lytte på i længden - så det er en hårfin balance. __________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
cadmann skrev:
Det sidste spark mangler man altid Jeg har fundet TAC-V60 og Martinlogan Electromotion og 2 X sub med Vincent CD4 Der er
fodtramp ......................Men nu vil jeg sgu ha mere .................. FodtrampDet er svært at få en ende på det ......................................Det er altid
det økonomiske der sætter grænsen
|
|
|
Ja fodtrap er vejen frem! At jeg så kalder det PRaT, er hip som hap.
Det skal holdes som det vigtigste, der er ikke noget bedre end at fyre en luftspade af til Metalica eller danse til Daft Punk imens man støvsuger, eller
tude til Ane Brun - det er bestemt mit mål!
Ellers bliver musik ligegyldigt for mig. __________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du er til brugt så er der contour 5.4 på dba til 22k, tidligere var der et sæt til 15k, men de var solgt meget hurtigt. Jeg havde selv købt dem hvis
min forhandling med min kæreste ikke havde resulteret i at højttalere max må være 110 cm høje.
|
| Til top |
|
| |