Emne: Vrik-med-foden model? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
schlager Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
hvis du er til brugt så er der contour 5.4 på dba til 22k, tidligere var der et sæt til 15k, men de var solgt meget hurtigt. Jeg havde selv købt dem hvis
min forhandling med min kæreste ikke havde resulteret i at højttalere max må være 110 cm høje. |
|
|
Åh, de kvinder
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Suk, de mænd !
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
schlager skrev:
sunmusic skrev:
hvis du er til brugt så er der contour 5.4 på dba til 22k, tidligere var der et sæt til 15k, men de var solgt meget hurtigt. Jeg havde
selv købt dem hvis
min forhandling med min kæreste ikke havde resulteret i at højttalere max må være 110 cm høje. |
|
|
Åh, de kvinder  |
|
|
Jeg er nu meget tilfreds med at grænsen gik op til 110 cm.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klipsch refertence premiere RF-280 kunne godt være en mulighed hvis du vil ud og købe nyt og de er enda ret billige. Overvejede dem også selv,
men de var for store til mig så det er de nok også til trådstarter.
Super Test af Klipsch
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldbjerg25 skrev:
| Så blev det tid til en lille opdatering herfra. Jeg var idag i Århus for at lytte lidt. Jeg er elendig til at beskrive lyd, så holder mig fra gængse hifi-termer som varm/kold og lys/mørk, nu er I advaret. Første ht der skulle lyttes til, var Sonus Faber Venere 2.5, på baggrund af anbefaling herinde og gode anmeldelser. Vi startede med at høre Sultans of Swing, fra Alchemy live-albummet, og her fik jeg en mavepuster. Jeg havde håbet på en aha-oplevelse, og på endelig at høre den ht der åbnede min ører, men istedet lød det som om at der var et tæppe over højttaleren, og der var meget langt mellem mig og bandet. Nå, vi gav optagelsen skylden og skyndte os videre. Der blev spillet lidt Kashmir og ukendt blues, og det lød bedre, og så kom der noget Rammstein (Sonne) på. Måske ikke et oplagt reference-stykke, men et nummer jeg kender til hudløshed. Nu begyndte Venere at folde sig ud, men jeg manglede stadig noget når trommen satte ind. Så prøvede vi Monitor Audio Gold 200, og nu holdte vi os til Sonne, og lavede diverse A-B sammenligninger. Monitor virkede en anelse mere aggresiv/påtrængende, hvilket passede godt til musikken, og trommen kom mere med, men aha-følelsen udeblev stadig. På kom Dynaudio Excite X38, og samme problem. Så sidste skud i bøssen var Contour S3.4, et skridt opad rent prismæssigt, men så måtte der jo spares op. Jeg kunne godt høre at det var en kvalitetshøjttaler, og nok den af de 4 jeg bedst kunne lide, men lille- og stortromme fik stadig ikke den plads i lydbilledet jeg havde håbet på. Slutteligt fik Stevie Nicks lov til at forkæle mine ører med Silver Springs, og her blev det virkelig klart hvad et kvalitets-setup kan præstere, for alle instrumenter fremstod klart, og det var en helt anden sang end hvad jeg var vant til at høre på mitmidlertidige anlæg herhjemme. Nå, så gik turen videre, hvor der skulle lyttes til Linn Majik 140. Her startede sælger med at spille lidt varieret, for at vise mig hvordan højttaleren håndterede forskellige musiktyper. Vi var forbi Los med Rammstein, noget Van Morrison og Ella Fitzgerald. Desværre samme oplevelse, uden tvivl en lækker højttaler, men jeg sad ikke tilbage med en følelse af jeg bare måtte have den med hjem. Vi sluttede af med en gang Thunderstruck, og det lød lækkert med guitarintro, men der manglede igen det sidste når trommen slog. Jeg hørte også samme nummer på deres setup til en halv mill, tænker at det må have været Klimax Exakt 350, og jeg var klart imponeret over hvordan lyden fyldte hele rummet, men det spark jeg forventede i mellemgulvet udeblev desværre. Nå, slut med at lytte for denne gang, og tid til at konkludere lidt... Jeg sidder lidt tilbage med en desillusioneret følelse, da jeg virkelig håbede at jeg ville være blevet klogere på hvilken højttaler jeg skal have, og også lidt skræmt, fordi hvis et anlæg til en halv mill ikke tilfredsstiller mig, så er der sgu lang vej hjem. Jeg er ikke naiv, og forventer koncertlydtryk, når jeg lytter derhjemme. Men min følelse ved stort set alle lytninger var at trommen var for langt tilbage i lydbilledet, og hver gang jeg forventede at nu kom smækket, så var der en lille dæmper på. Måske er studio-musik bare mikset anderledes end hvad jeg forventer, med trommen længere tilbage end ved et koncert mix, måske har jeg bare valgt dårlige numre som reference. Mit problem er også den manglede evne til at beskrive, så jeg ved ikke præcist om det er mere mellemtone eller bas jeg savner. Og det hjælper jo ikke at overveje et reol-setup med f.eks. to subs, hvis det er mellemtone jeg mangler. Måske er jeg/mine ører bare ikke indrettet til Hi-fi, og hvis jeg alligevel ikke kan få det jeg leder efter, så kan jeg jo bare købe et par billige brugte til et par tusinde, og så ellers bruge resten af pengene på koncerter... Men det ville da også være lidt kedeligt, så der må ledes videre. |
|
|
Måske søger du noget som ikke findes på de cd'er du har brugt..! Har du nogensinde hørt de trommer gengivet, så du synes de lyder "rigtigt"?? MVH. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldbjerg25 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, men nu hører jeg også kun musik hjemme og koncert, så det er ikke så underligt. Der var frie tøjler for begge forhandlere
mht musik, så ville da undre mig meget hvis de ikke kunne støve et stykke musik af der kunne få det frem i højttalerne jeg
søgte, hvis det ellers var tilstede i højttalerne. Ole fra Scala valgte selv Thunderstruck da han skulle imponere med højttalerne i
forlokalet.
Men som nævnt i første indlæg, alle fordomme er lagt på hylden, så hvis sparket kan trylles frem i de nævnte ht ved at sætte
nogle andre indspilninger, tager jeg gerne endnu en tur til Århus.
__________________ "Win if you can, lose if you must, but always cheat"
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Niels også hentyder til er det meget svært at få gengivet trommer med det hug og den dynamik der er i virkeligheden - simpelthen fordi det ikke findes på cd'en. Langt det meste musik der produceres i dag og de seneste er komprimeret så der ingen dynamik er tilbage. Det gør det svært for en ellers fremragende højttaler.
Og så lidt mere ok topic. Jeg har stødt på flere højttalere som jeg synes er musikalske og får foden til at vippe, på hver sin måde da de spiller vidt forskelligt.
Den første er Vienna Acoustics Mozart Grand. De spiller varmt fyldigt og tilbagelænet. De skal fodres med grej som spiller neutralt med fart over feltet. Fx. Densen. Den større model Beethoven Grand kan mange af de samme ting.
Den anden er Amphion Prio 620. De spiller med et lydbillede hvor man er på første række. Fodr dem med Nail grej og de er super underholdende men meget dynamisk og nuanceres basgengivelse.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldbjerg25 skrev:
Ole fra Scala valgte selv Thunderstruck da han skulle imponere med højttalerne i
forlokalet. |
|
|
AC/DC's the razors edge album kom i en remastered(komprimeret) udgave i 2003, så hvis det er en af de senere udgivelser frem for den originale
cd så kan det til dels forklare en evt, manglende dynamik.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis konklusionen på alt dette bliver at jeg har en urealistisk forventning til indspilningen af mange af mine yndlingsnumre, så bliver bankmanden glad, for så nytter det jo ikke noget at jeg øger budgettet igen og igen i jagten på det umulige kick, og så kan jeg sikkert gå en klasse eller to ned i prisklasse.
Fordi der var jo ingen tvivl om at alle de højttalere jeg hørte spillede godt, og foden vrikkede da også gevaldigt med da Rammstein groovede sig igennem Los, jeg var bare vældigt fokuseret på det spark som jeg håbede at få. Og jeg kunne høre en gevaldig forskel da jeg så spillede nogle af numrene herhjemme i går aftes. Så måske skal fokus flyttes, hvem ved...
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 06 Januar 2016 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig lyder det som om du skal i dialog med dig selv og fruen om højttalernes størrelse. Jeg er aldeles uenig med ThueKay om, at du ikke kan gengive en stortromme derhjemme. Selvfølgelig ligger informationen på CD. Problemet ligger i at moderne højttalere ikke matcher stortrommens areal. De originale CD'er fra 80'erne og 90'erne indeholder masser af dynamik. Jeg er selv i besiddelse af indtil flere store gulvhøjttalere, deriblandt de nævnte JBL TI5000, samt et sæt B&W 801/Series 80 (den gamle 1980 model) og jeg har flere gange forsøgt mig nye slanke højttalere. De mangler bare det berømte "hug" jeg er så glad for, så derfor hænger jeg stadig fast i de "gamle" lokummer  Alt under 10" bas er til baghøjttalere
|
| Til top |
|
| |
schlager Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig kan man godt gengive dynamikken på trommer over et anlæg, det kræver bare at det er ordentligt dimensioneret. Men det kommer
aldrig til at ske med monkey coffins med 2 x 8" basser med en følsomhed på 90 db.
Trådstarter har så indtil videre også kun brugt en gaffel til at skære sin T-bone steak ud med, hvor mange herinde, har anbefalet ham at bruge en
kniv. Måske han bare ikke har fundet den endnu.... (ironi kan forekomme)
P.S. Jeg kan varmt anbefale The Sheffield Drum and Track Record http://sheffieldlab.com/item.php?item_id=42. Superb indspilning, som virkelig
tester ens anlæg.
|
| Til top |
|
| |
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig kan det gengives og selvfølge hvis det er på CD'en kommer det med. Men nu nævner Thue Vienna Acoustics, jeg kender dem indgående, underholdende højttaler, men en meget farvet højttaler. Problemet med det er at de virkelig ikke er særlig gode til at vise forskel og holde styr på detaljer, derfor er konsekvensen den, at sætter du kompromiteret indspilning på, så vil en højttaler som denne give op, og det hele vil ende i en stor farvelade og snask der ikke er til at lytte på - så har den tabt inden man kommer i gang. Vælger man en højttaler der er god til at vise forskel (væsentligt punkt i min verden) og kan holde til det pres som en sådan indspilning er, uden at bryde op, så er kompromitterede indspilninger ikke det store problem. Enhver højttaler kan afspille perfekte hifi indspilninger, men fårene skilles fra bukkene når det gælder mindre perfekte indspilninger, og dem er der immervæk flest af. Sagen er bare, få højttaler bygges sådan i dag, de skal fylde minimalt i stuen og konen skal være tilfreds, men der er en pris at betale!
__________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes nu at jeg tråden igennem har været ganske realistisk omkring at opgaven bliver svær (måske endda umulig) når jeg vælger at sætte begrænsninger på størrelsen (spise uden kniv).
Dog vil jeg også bemærke at der er kommet en del modsatrettede indlæg, hvor nogle siger at det slet ikke kan lade sig gøre, andre mener at det ikke kan lade sig gøre med de indspilninger, og igen nogle der mener at det godt kan lade sig gøre og er kommet med gode forslag til højttaler (andre gafler jeg kan prøve).
Jeg synes det er enormt fedt med alle de input der er kommet, jeg er både blevet klogere og mere forvirret.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Rysz: Du har helt ret i at nogle indspilninger indeholder god dynamik som gør at en stortromme kan lyde som en stortromme afspillet på et par gode højttalere. Problemet er at disse indspilningen (næsten) ikke bliver lavet mere. 95% af al musik udgivet efter midt 90' erne vil jeg faktisk mere er komprimeret i sådan grad at dynamikken i stor grad er væk. Det er min pointe.
Så hvis man udelukkende hører 80'er musik i ikke-remastered udgaver vil jeg give dig fuldstændig ret.
Derudover vil jeg give dig helt ret i at der er forskel på lyden fra en 15" bas og en 6" bas som nok er en typisk størrelse nu om dage - og det selvfølgelig til 15" bassens fordel.
@ Morgen stjerne: Jeg vil give dig fuldstændig ret i at Vienna Acoustics er en "farvelade" højttaler. Dog mener jeg faktisk at de har fat i noget af det rigtige når de kommer til afspilning af moderne musik. Meget moderne musik lyder i mine ører øretrættende og tyndt afspillet på en neutral og "korrekt" højttaler da det er komprimeret og fuld af forvrængning.
Vienna lægger fokus på bassen og trækker fra i præsensområdet. Dette gør at mange moderne "rodede" indspilninger faktisk bliver nemmere og mindre øretrættende at høre på da meget af det øretrættende ligger i netop præsensområdet og de får lidt ekstra fyld og "fodtramp".
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fordi en liniær højttaler afspejler det udstyr man man bruger, derfor kan det være en dyb skuffelse når man kommer hjem med en liniær højttaler. Sagen er bare når man først begynder at teste udstyr med sådan en højttaler, finder man ud af at verden virkelig ikke er sort eller hvid. Man bør vælge udstyr der har samme egenskaber som højttaleren, åbent, forskel, PRaT osv. og en helt anden verden åbner sig! Jeg har på fornemmelsen, når jeg læser tråde rundt omkring, det at teste udstyr i dag, handler mere om anmeldelser og at de ser "fede" ud. Det med at gå i dybden med udstyret, virker til at være en tabt kunstform.
Jeg ved udmærket hvad der ville ske hvis jeg satte et komplet Densen på mine...
Men igen, verden er ikke sort og hvid, og er sikker på, at det at Densen og Vienna er et fint match, man kan vel sige de ophæver lidt hinanden.
Men al det brok over nutidens indspilninger, bør nok kigge indad i stedet for.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et faktum at meget moderne musik er komprimeret i voldsom grad og det gør selvfølgelig at det ikke lyder "rigtigt" hvis det bliver gengivet
neutralt.
Se blot dette billede som faktisk er meget retvisende.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er fuldstændig korrekt! Og de burde skamme sig.
Men hvis ikke højttalerne kan håndtere det man giver dem, uden at bryde op, så lægger man bare mere forvrængning på, og så går det virkelig
virkelig galt! Det du har fra en fedladen højttaler skal så lægges sammen med en hårdt pumpet indspilning, oveni købet på en række små enheder, jeg
lover dig det ender i en lang række ukontrollerede opbrydninger, hæsligt!
Tag f.eks. Daft Punk RAM, server det for en hårdt pumpet basrefleksion af en række små enheder, og det er dømt til at gå galt.
Det er så fed en skive, så fede basgang, uhyre gode skift, virkelig gennemarbejdet faseleg, virkelig virkelig godt!
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morgenstjerne skrev:
Jeg vil også foreslå f.eks. JBL eller Infinity (brugte) der er intet som 12"+ kapow fra en stortromme.
De små stue/kone venlige højtalere, bliver kun dårlige wannabees, men der er desværre en stor overvægt på denne type højttaler, af gode grunde.
Endnu bedre hvis du kunne funde noget der var baseret på alt andet end fullblown basrefleks, men det er endnu sværere end meget membranareal,
jeg mener dog ATC er det.
Når man først har hørt en basrefleksfri konstruktion, så kan man ikke gå tilbage!  |
|
|
De mindrer ATC højtalere (til og med SCM40) er alle med lukkede kabinetter. Som jeg skrev tidligere I tråden er der rigtig meget vrik-med-foden I
SCM40. Jeg får et sæt aktive SCM100 i næste uge, så er det ikke kun foden der vrikker :-)
/Haugaard
|
| Til top |
|
| |
schlager Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldbjerg25 skrev:
Jeg synes nu at jeg tråden igennem har været ganske realistisk omkring at opgaven bliver svær (måske endda umulig)
når jeg vælger at sætte
begrænsninger på størrelsen (spise uden kniv).
Dog vil jeg også bemærke at der er kommet en del modsatrettede indlæg, hvor nogle siger at det slet ikke kan lade sig gøre, andre mener at det
ikke kan lade sig gøre med de indspilninger, og igen nogle der mener at det godt kan lade sig gøre og er kommet med gode forslag til højttaler
(andre gafler jeg kan prøve).
Jeg synes det er enormt fedt med alle de input der er kommet, jeg er både blevet klogere og mere forvirret. |
|
|
Siger ikke at du er urealistisk m.h.t til din tilgang, overhoved ikke! Mener bare du søger de forkerte steder i.f.h. hvad du ønsker.
Og selvfølgelig kan man gengive et trommesæt realistisk, dem der siger det modsatte har bare ikke hørt det og det har de jo nok alligevel, for PA
anlæg gør det jo til live koncerter. Men det kræver højtalere med stort membranareal og høj føjsomhed.
Mit eget hornsystem på 110db/1w har ingen problemer med selv de største dynamiske udladninger, ved realistisk lydtryk. Men mindre kan også
sagtens gøre det, men en "almindelig" stuehøjtaler KAN ikke. Hoffman's Iron Law fornægter sig ikke.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3043
|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Thuekay.
Dine billeder viser ikke om en plade lydder "godt/dårligt.
De viser det hele er fyldt ud, intet headrum er der tilbage.
Og det er ikke "godt" for det meste akustiske musik og den naturlige dynamik er væk.
Men andre former for musik, kan altid have været indspillet med fuld knald på alt, og derfor uden dynamiske forskelle, men måske alligevel
ok i forhold til genren.
Jeg vil give Morgenstjerne ret i, der er opstået en kultur med, hvis nogle indspilninger er dårlige, hurra hvor må anlægget så være godt,
det kan spille så grimt man kunne forestille sig pladen var indspillet.
Men selvom man har neutralt udstyr, bør man da ikke være tilfreds med anlægget, hvis ikke alle plader er til at udholde.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|