Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 02:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio Contour 1.0? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 December 2015 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fingrene i sådan et sæt, men de har desværre fået trykket begge diskanter.
Derfor vil jeg høre, om der er nogle der kan komme med info, om hvilke enheder der sidder i dem?
Jeg vil helst ikke begå indbrudsforsøg, før absolut nødvendigt! - Men domerne har begge fået skarpe knæk i overfladen. Derfor må det jo nok komme på tale, med en udskiftning/reparation på et tidspunkt...

På forhånd tak!
Tonni

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 10 December 2015 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

hej

det ser ud til at du kan åbne din diskant  og tage spolen ud...     så kan du nøjes med at bestille en ny spole ..!!! eller bare trykke den ud  når du har den ude ..

eller  smid dem i bilen og kom forbi mig ..  så kigger vi på det 

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2015 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej "lille_smed"!

Jeg siger mange tak for tilbuddet! - Men har haft støvsugeren i nærheden af begge enheder. De vender den rigtige vej. - Men som beskrevet ovenfor, er de desværre blevet "mønstret" med et par skarpe folder, jeg sagtens kan forestille mig giver opbrydninger, der gør jeg kunne påtænke mig en senere renovering.

Højttalerne havde stået, i en ukendt årelang periode, i et uopvarmet skur. Med domerne trykket ind...

Nu ser vi hvor galt det er, når jeg får mulighed for at sætte signal på dem i morgen. Men er der problemer, trigger det min HiFi-OCD!

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2015 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

hej

ellers kommer du bare forbi så måler vi lige på dem om de stikker helt af

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2015 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Det kunne være interessant! - Også for at se hvad de kan byde ind med. Det er trods alt nogle gamle svende. Mener de blev introduceret i 88/89 og erstattet af 1,1 i 1992...

Ved du om de enheder er limet i, eller "bare" sidder i en klæbelig pakning?

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2015 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

det ved jeg ikke .. men det kan vi da bare finde ud af ..!!!

du smider bare en besked en dag.. så kan du jo også høre noget andet end sådan nogle små kasser

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2015 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Lille_smed, du har PB... ;)

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 December 2015 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Tonni, jeg købte et sæt Dynaudio Excite x32 i demomodel fra Tapeconnection, og her var den ene diskant trykket en lille bitte smule. TC tilbød at udskifte den uden beregning, men jeg sagde nej tak fordi de samtidig fortalte, at dette ingen indvirkning har på lyden - altså at diskanten er lidt trykket. Jeg kan da heller ikke høre spor forskel i fht. den højttaler, hvor diskanten ikke er "trykket".
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2015 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit indspark hbuus! - Under normale omstændigheder ville jeg heller ikke bekymre mig om det. Men, som jeg skrev oven for, har de stået i et fugtigt uopvarmet skur i flere år. Derfor er jeg måske lidt "pyldret"...
Men jeg er ved at "spille dem til" lige nu. Og de tegner faktisk til at have klaret skærene. Men kors for en forskel ift mine Snell E/III'ere!!!

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 11 December 2015 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dem, Tonni!!!

Jeg har et sæt Contour 1 mk 2 og det er den bedste højttaler jeg nogensinde har ejet. I forhold til mk1 med D-28 af diskant , har MK2 impedanskorrigeret delefilter og Esotar D260 diskanter.

Men de skal have et ordentlig spark i røven mindst 100 w og gerne meget mere. Min NAD M3 (2*180 W) er såmænd slet ikke for meget.

Da de har variovent (trykkammer) skal de stå ca. 50 cm fra bagvæggen for bedste basoutput. De kræver noget tilvænning når man før har haft højttaler med basreflexport. Men jeg kan ikke længere undvære den super tørre og enormt detaljerede bas de disker op med. Har endnu ikke hørt en basreflekshøjttaler der kan spille sådan en bas.

JA - enhederne er limet i!!! Hvis i får dem åbnet vil jeg meget gerne se billeder af delefilteret. Det er jo nogle gamle svende og jeg tænker på om nogle af kondensatorerne burde udskiftes.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 December 2015 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Tonni, jeg købte et sæt Dynaudio Excite x32 i demomodel fra Tapeconnection, og her var den ene diskant trykket en lille bitte smule. TC tilbød at udskifte den uden beregning, men jeg sagde nej tak fordi de samtidig fortalte, at dette ingen indvirkning har på lyden - altså at diskanten er lidt trykket. Jeg kan da heller ikke høre spor forskel i fht. den højttaler, hvor diskanten ikke er "trykket".

Af hensyn til gensalgsværdien hvis du på et tidspunkt vil opgradere, så ville jeg nok sige ja tak til udskiftningen selv om den ingen praktisk betydning har

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2015 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Tillykke med dem, Tonni!!!

Jeg har et sæt Contour 1 mk 2 og det er den bedste højttaler jeg nogensinde har ejet. I forhold til mk1 med D-28 af diskant , har MK2 impedanskorrigeret delefilter og Esotar D260 diskanter.

Men de skal have et ordentlig spark i røven mindst 100 w og gerne meget mere. Min NAD M3 (2*180 W) er såmænd slet ikke for meget.

Da de har variovent (trykkammer) skal de stå ca. 50 cm fra bagvæggen for bedste basoutput. De kræver noget tilvænning når man før har haft højttaler med basreflexport. Men jeg kan ikke længere undvære den super tørre og enormt detaljerede bas de disker op med. Har endnu ikke hørt en basreflekshøjttaler der kan spille sådan en bas.

JA - enhederne er limet i!!! Hvis i får dem åbnet vil jeg meget gerne se billeder af delefilteret. Det er jo nogle gamle svende og jeg tænker på om nogle af kondensatorerne burde udskiftes.

Hej Dalgas!

Mange tak for dit indspark! Jeg er ikke sikker på det er en D-28AF der sidder i min, den har tre monteringsskruer til forpladen. D-28AF har fire. Så tror det er samme diskant vi har i vore?
Og ja at kalde dem for reolhøjttalere ville helt sikkert være en fejl! - De skal ud fra muren (og sidevæggen) - Men det gælder vel 99% af alle højttalere...
Min NAD series 20 (1.gen 3020) kan nu ellers nok sparke liv i dem! Også højere end jeg bryder mig om!
Men ja jeg er virkelig også imponeret! - Det er ikke hver dag man render i en højttaler der kan gengive et bækken med cirkulær udklingning, afgrænsning og det hele! Det har jeg kun hørt gjort af ganske få andre. (typisk elektrostater)
Jeg har i øvrigt også andre højttalere med variovent. Tre forskellige, nemlig Dynaco/Scandyna A-20, A-25 og A-25x, og de er noget mere "varme" i lyden. - Især de to 25'ere. Men de er jo så også tyve år ældre...
Med hensyn til kondensatorerne, har jeg også haft tanken. Men jeg kan ikke høre problemer ved delefrekvensen, så regner med delefilteret er i orden... - Tør ikke ofre finer'en, da der ikke er frontstof på/til, så lim får lov at blive lim...

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2015 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Tror du har ret - det er nok samme diskant. Mine var i øvrigt perfekte da jeg fik højttaleren. Min søn har siden trykket den ene ind. Jeg fik den dog rettet ud igen og selvom det ses kan det ikke høres....

Et dumt spørgsmål: Den yderste "boble" på diskanten - er det ikke "bare" en støvhætte? Sidder selv lydgiveren ikke længere inde?

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2015 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Nej den boble er selve membranen, i hvert fald på min, der ligger så noget vat/dæmpemateriale inden under...

Mine ligner (endnu) noget der er løgn! De var klæbet ind i noget flødefarvet vinylfolie. Og begge diskanter var trykket helt i bund. Og så snakker vi ikke om de rustne skruer, og rustne bore-jernspåner jeg måtte fiske ud af diskanterne... UHA!

Men om de spiller? ...

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 December 2015 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Måske virker dette, men det er ikke helt risikofrit: prøv at varme membranerne op med en hårtørre. Måske det retter dem op mod den originale med varme vacuumformede facon

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2015 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hej Hifigen! Så længe jeg (halvdøve apparat) ikke kan høre forskel på de to diskanter, og de skaber et utroligt stabilt og ekstremt velopløst lydbillede, tror jeg bare jeg lader dem være! Når de er limet i skal jeg helst ikke prøve indbrud! Det vil med meget stor sandsynlighed give finerskader...
Men skulle jeg få behovet, vil jeg helt sikkert prøve tipset! - Kunne måske også løsne limen med varme?! Mange tak!!!

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2015 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hvis du er tysk-kyndig og vil vide lidt mere om dine (og øvrige ældre Dynaudio højttalere):

Mackern.de

Ciao.de

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2015 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Hej Dalgas!

Har læst de to links, og kan konstatere at de ikke giver meget nyt. Men er meget enig i de vurderinger der især eksponeres i det første link.

Mange tak for dit bidrag!

Med venlig hilsen
Tonni

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2016 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Skrev til Dynaudio for at få at vide, hvordan de afmonterer enheder der er limet i. Fik at vide at de er sat i med en speciel "gummilim" som slipper når den opvarmes med en hårtørrer!

Når skruerne er fjernet fra basenheden skal man fjerne den aluminiums-pyntering der sidder ovenpå enheden - og så skulle man kunne komme til med hårtørreren.

Jeg har nu opgivet at pille ved delefilteret for jeg er alt for glad for højttalerne som de er nu!

Tonni - du skal prøve at udskifte alle maskinskruerne i diskanten og bassen med rustfrie skruer! Og hvorfor så det? Jo teorien er at almindelige skruer, som er magnetiske, forstyrrer enhedens magnetfelt og dermed dens lydafgivelse. Rustfrie skruer er IKKE magnetiske og det skulle give en mere korrekt lyd.

Jeg har længe tænkt på at prøve det, men afvist tanken, for det kan da ikke betyde noget!! MEN det gør det - i den grad! Jeg vil påstå at det er det bedste 70 kr. jeg nogensinde har givet ud. Der forsvinder en utrolig masse forvrængning og fnidder (som jeg ikke anede var der) i diskantgengivelsen og detaljegraden forbedres i uhørt grad. Nu lyder en cello lidt mere i retningen af det jeg hørte til tordagskoncert i DR-huset sidste torsdag!!! (Uha der er langt endnu fra hi-fi til et live symfoniorkester)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes