Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Sansui AU-999 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gaffa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Nå...nu er tiden vist kommet hvor jeg er nødt til at krybe til korset og spørge om hjælp.

Jeg har en seriøs svaghed for gammelt Sansui udstyr (sikkert fordi min første forstærker var min fars gamle Sansui AU-D22 da jeg ikke var ret gammel. Jeg har den desværre ikke længere)

Jeg går og leger lidt med tanken om at forsøge finde en AU-999 forstærker. Men det jeg er usikker på er hvor meget en gammel forstærker som den kan trække af højttalere. Et alternativ til AU-999 kan eventuelt være AU-9500 som også er rigtig cool.

I må meget gerne komme med eksempler på hvilke højttalertyper der kunne bruges til disse forstærkere mht til følsomhed osv. Det skal lige siges at det ikke nødvendigvis skal være vintage højttalere og eksemplerne må derfor gerne være på nyere højttalere. Desuden vil jeg ikke have for store højttalere. Jeg har pt. Infinity Kappa 90 og jeg vil gerne "downsize" lidt

Håber i kan og vil hjælpe mig

Til top Vis Gaffa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaffa

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Det er en ret lækker forstærker med mange justeringsmligheder - riaa indgang med 30,50 og 100 kohm + følsomheds justering som giver mulighed for at matche den med de fleste step up trafoer.

Skal du downsizes helt ned til fx et sæt Rogers ls3/5a så er der rigeligt med kræfter i de ca. 2 x 50 watt. Den vejer jo det samme som 2 x 250 watt vejer i dag så der er lagt nogle gode kræfter og materialer i opbyningen af den

AU 9500 er det den PQR spiller på - prøv at se i nogle af de andre vintagetråde

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
...

Jeg har en au-9900 (og en au-5500, en au-666, 2 au-101 og har fornylig ladet en au-505 fare - og nogle receivere!).

Det er rigtigt, at alle Sansuierne vist er ret strømstærke. En af au-101erne spiller med at par små Dali-agtige højttalere på min teenagesøns værelse og bedømme efter lyden (det vist Bowie for tiden - fars dreng!) mangler den lille forstærker ikke strøm.

Det er mit indtryk - uden rigtig af have lyttet mig frem til det - at den trecifrede serie (som f.eks. au-999) generelt er mørkere i lyden end de senere fircifrede serier (f.eks. au-7700). Måske var lydidealet et andet lige efter at transistorerne kom i brug, mere rør-agtigt, måske er komponenterne bare trættere i det helt gamle grej. Måske er det det r-l-b er løbet i med sin au-999?

mvh (med vintage hilsner)

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
...

Jeg har en au-9900 (og en au-5500, en au-666, 2 au-101 og har fornylig ladet en au-505 fare - og nogle receivere!).

Det er rigtigt, at alle Sansuierne vist er ret strømstærke. En af au-101erne spiller med at par små Dali-agtige højttalere på min teenagesøns værelse og bedømme efter lyden (det vist Bowie for tiden - fars dreng!) mangler den lille forstærker ikke strøm.

Det er mit indtryk - uden rigtig af have lyttet mig frem til det - at den trecifrede serie (som f.eks. au-999) generelt er mørkere i lyden end de senere fircifrede serier (f.eks. au-7700). Måske var lydidealet et andet lige efter at transistorerne kom i brug, mere rør-agtigt, måske er komponenterne bare trættere i det helt gamle grej. Måske er det det r-l-b er løbet i med sin au-999?

mvh (med vintage hilsner)

PQR

40 år gammelt grej trænger til en grundig overhaling, at tro andet er en illusion

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Gaffa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2008
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Rigtig godt med lidt input - tak for det ;)

Men kom endelig med mere info hvis i har det

Til top Vis Gaffa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaffa

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 April 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Nu er det en anden der skal overtage tråden her - håber at det ikke kun bliver i tante tråden vi skal høre om hvor godt den spiller

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 21 April 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Nu er det en anden der skal overtage tråden her - håber at det ikke kun bliver i tante tråden vi skal høre om hvor godt den spiller

Hehe... Jeg kan også godt afsløre her at jeg har overtaget r-l-b's AU-999. Det er dæleme en lækker forstærker. Jeg har efterhånden i pæn lang tid været på udkig efter en, og denne gang tilsmilede heldet mig med et eksemplar som ovenikøbet er i så flot stand at man næsten får tårer i øjnene ved at se på den.

Det som til at starte med har overrasket mig mest er at den her en temmelig stram og kontrolleret basgengivelse i forhold til så meget andet vintage gear som jeg har hørt. Den lyder også umiddelbart mere ufarvet end min lille AU-555A (ifølge min hukommelse). Riaa delen i den er også supervellydende. Det er ingen hemmelighed at jeg har haft et rigtigt godt øje til Riaa'en i min AU-555A, og 999'erens Riaa lyder lidt som en Formel1 udgave af denne.

Til at starte med bruger jeg den som en integreret forstærker, men jeg skal have testet hvordan den lyder med min Music Angel rørforstærker som effektenhed. Mere om det når jeg kommer dertil. Den er ganske rigtigt strømstærk. Den trækker mine Tandberg Studio Monitors uden problemer.

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har en AU-999 restaurert hos en Sansui-ekspert i USA. Den spiller imponerende musikalsk og detaljert.

I all beskjedenhet en test av RIAA-trinnet her:
http://avforum.no/forum/vinyl/71650-test-av-riaa-forsterkere -vintage.html

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes