| Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min kontrolforstærker skal tilsluttes TV'et for at jeg kan navigere rundt i forstærkerens menu'er. Problemet er bare at component videoudgangen på forstærkeren er 3 hunstik der er Rød, Grøn og Blå - og jeg har ikke sådan et "component" kabel. Kan jeg bruge almindelige Phonokabler (røde/hvide) i stedet for? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve men det er ikke sikkert det vil virke men hvis du har digitalkabler eller composite-kabler (gule), skal det virke med disse.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan N skrev:
|
Du kan prøve men det er ikke sikkert det vil virke men hvis du har digitalkabler eller composite-kabler (gule), skal det virke med disse.
|
|
|
Jeg har lige prøvet og det virkede ikke.
Min 3D fladskærm er kun få måneder gammel. Den har ikke en lignende component indgang med Rød-Grøn-Blå, men derimod har den et minijack-hun stik og der medfølger så en adaptor hvor den ene ende er minijack-han og den anden ende er Rød-Grøn-Blå hunstik.
Hvis jeg nu kører en tur i Fona og køber et rigtig rød-grøn-blå kabel, burde det så ikke virke når jeg tilslutter den til adaptoren/minijack og sætter denne ind i fladskærmen? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken skærm har du?
|
| Til top |
|
| |
tvaettbjoern Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
forskellen er farven på stikkene, så der ligger hunden ikke begravet.
du har ikke fortalt hvilket tv det er, så vi ved ikke om tv'et (eller forstærkeren) f.eks. bruger sync-on-green eller sync-on-luminance, for det skal de naturligvis være enige om.
jeg flikkede et component->vga kabel sammen så min dvd kunne gå i min gamle computerskærm (har ikke tv). HDMI->DVI virkede ikke fordi min skærm var før HDCP-kryptering. Der findes ikke en nem måde at lave component->vga, men man kan snyde hvis ens vga-indgang har sync-on-green. Nå men dvd-afspilleren skulle have at vide den skulle bruge sync-on-green istedet for sync-on-luminance som er standard ved component signaler (og det var lidt svært uden et billede :-)
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
TV'et er et helt nyt 3D tv fra Samsung: Samsung PS50c7705
Ved ærlig talt ikke ret meget om video-kabler, så jeg håber at I herinde på forum kan hjælpe mig.
Hvis det kan hjælpe kan jeg oplyse at TV'et plejer selv at finde ud af når noget er tilsluttet til det, fx. Xbox eller DVD-afspiller. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps. For-Forstærkeren er en Primare SP31.7
Her er et billede af dens bagside. Det er "video out" rød-grøn-blå, øverst til højre, jeg har tænkt mig at bruge.

__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med den "video out" der er nedenunder de "gul-grøn-blå"? Er det ikke bare en composite? Kunne den ikke evt bruges.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
db89 skrev:
| hvad med den "video out" der er nedenunder de "gul-grøn-blå"? Er det ikke bare en composite? Kunne den ikke evt bruges. |
|
|
Men kræver det så en lignende indgang på min fladskærm? Det ved jeg ikke om den har... Og hvad for et kabel er et komposite? Er det bare et almindeligt gult? Eller er det et digital signal kabel eller noget tredje?

Olsen
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
db89 skrev:
| hvad med den "video out" der er nedenunder de "gul-grøn-blå"? Er det ikke bare en composite? Kunne den ikke evt bruges. |
|
|
Men kræver det så en lignende indgang på min fladskærm? Det ved jeg ikke om den har... Og hvad for et kabel er et komposite? Er det bare et almindeligt gult? Eller er det et digital signal kabel eller noget tredje?

|
|
|
Det er det helt almindelige gule stik, er godtnok den forbindelse der vist næsten har den dårligste billedkvalitet, men burde være ligemeget hvis det kun skal bruges til menuen på din forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må jeg prøve af. Kvaliteten betyder ikke noget, som du selv siger, er det bare menu-navigation.
Burde forstærkeren sende video-signal ud af alle udgange eller hvad er generelt gældende?
Jeg er bekymret for om ham der har haft den sidst, har brugt ÈN specifik video-udgang. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
tvaettbjoern Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
der står i forstærkerens manual på side 12, at OSD kun er gennem composite og S-video...
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
tvaettbjoern skrev:
der står i forstærkerens manual på side 12, at OSD kun er gennem composite og S-video...
|
|
|
Det med OSD, Vil det sige at det ikke er muligt at få vist undermenu'er i forstærkerens display? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
Min kontrolforstærker skal tilsluttes TV'et for at jeg kan navigere rundt i forstærkerens menu'er. Problemet er bare at component videoudgangen på forstærkeren er 3 hunstik der er Rød, Grøn og Blå - og jeg har ikke sådan et "component" kabel. Kan jeg bruge almindelige Phonokabler (røde/hvide) i stedet for? |
|
|
Nej. Du SKAL bruge kabler der er specielt lavet til video (impedansmatched til 75 Ohm). Hurtigt fortalt får du slemme refleksioner/skygger på skærmen hvis kabelimpedansen er en anden. Bemærk, at dette gælder kun for video -og digitalkabler. Dynaudio havde på et tidspunkt et kabel der hed OCOS, som de påstod var z(impedans)= 8 Ohm, med begrundelsen at højtalerkablet også skulle være impenstilpasset. Dette er imidlertidig en lodret løgn. Et kabel skal kun være impedanstilpasset når man når et hvist forhold mellem kabellængde, transmissionshastighed og frekvens. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
tvaettbjoern skrev:
|
|
|
Det med OSD, Vil det sige at det ikke er muligt at få vist undermenu'er i forstærkerens display? |
|
|
Det er også rigtigt. Primare SP21 og SPA21 kan kun lave OSD/Menuen ud af SVideo+Composite. Men fordi man kun sjældent har brug for at bruge menuen, kan man sagtens bare have en Component-forbindelse sat til og så lige hive et composite-kabel ud af skuffen når man skal ændre i opsætningen. Alternativt kan man bare have et billigt tyndt composite-videokabel ud fra processoren til TV'et, hvor man så kun benytter composite-indgangen når man skal bruge menuen. Man KAN indstille alt på processoren ved at benytte displayet, men overblikket er bare så meget bedre hvis man lige kobler et TV på. Især man man kalibrerer kanalers lydniveau med sit Level-meter, skulle jeg hilse og sige :) __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik det til at virke ved at tilslutte et kabel til tv'et. Tak for hjælpen til alle :)
Olsen
|
| Til top |
|
| |