Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Component vs. phono kabeler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Min kontrolforstærker skal tilsluttes TV'et for at jeg kan navigere rundt i forstærkerens menu'er. Problemet er bare at component videoudgangen på forstærkeren er 3 hunstik der er Rød, Grøn og Blå - og jeg har ikke sådan et "component" kabel. Kan jeg bruge almindelige Phonokabler (røde/hvide) i stedet for?

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve men det er ikke sikkert det vil virke men hvis du har digitalkabler eller composite-kabler (gule), skal det virke med disse.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

Du kan prøve men det er ikke sikkert det vil virke men hvis du har digitalkabler eller composite-kabler (gule), skal det virke med disse.

Jeg har lige prøvet og det virkede ikke.

Min 3D fladskærm er kun få måneder gammel. Den har ikke en lignende component indgang med Rød-Grøn-Blå, men derimod har den et minijack-hun stik og der medfølger så en adaptor hvor den ene ende er minijack-han og den anden ende er Rød-Grøn-Blå hunstik.

Hvis jeg nu kører en tur i Fona og køber et rigtig rød-grøn-blå kabel, burde det så ikke virke når jeg tilslutter den til adaptoren/minijack og sætter denne ind i fladskærmen?

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hvilken skærm har du?
Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

tvaettbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2010
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

forskellen er farven på stikkene, så der ligger hunden ikke begravet.

du har ikke fortalt hvilket tv det er, så vi ved ikke om tv'et (eller forstærkeren) f.eks. bruger sync-on-green eller sync-on-luminance, for det skal de naturligvis være enige om.

jeg flikkede et component->vga kabel sammen så min dvd kunne gå i min gamle computerskærm (har ikke tv). HDMI->DVI virkede ikke fordi min skærm var før HDCP-kryptering. Der findes ikke en nem måde at lave component->vga, men man kan snyde hvis ens vga-indgang har sync-on-green. Nå men dvd-afspilleren skulle have at vide den skulle bruge sync-on-green istedet for sync-on-luminance som er standard ved component signaler (og det var lidt svært uden et billede :-)
Til top Vis tvaettbjoern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tvaettbjoern

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

TV'et er et helt nyt 3D tv fra Samsung:   Samsung PS50c7705

Ved ærlig talt ikke ret meget om video-kabler, så jeg håber at I herinde på forum kan hjælpe mig.

Hvis det kan hjælpe kan jeg oplyse at TV'et plejer selv at finde ud af når noget er tilsluttet til det, fx. Xbox eller DVD-afspiller.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Ps. For-Forstærkeren er en Primare SP31.7

Her er et billede af dens bagside. Det er "video out" rød-grøn-blå, øverst til højre, jeg har tænkt mig at bruge.

Primare SP31.7

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Se billedet i meget høj opløsning her:

http://www.soundandvision4u.co.uk/Primare-SP31-Back-HR.jpg

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

hvad med den "video out" der er nedenunder de "gul-grøn-blå"? Er det ikke bare en composite? Kunne den ikke evt bruges.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
hvad med den "video out" der er nedenunder de "gul-grøn-blå"? Er det ikke bare en composite? Kunne den ikke evt bruges.

Men kræver det så en lignende indgang på min fladskærm? Det ved jeg ikke om den har... Og hvad for et kabel er et komposite? Er det bare et almindeligt gult? Eller er det et digital signal kabel eller noget tredje?

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

db89 skrev:

Men kræver det så en lignende indgang på min fladskærm? Det ved jeg ikke om den har... Og hvad for et kabel er et komposite? Er det bare et almindeligt gult? Eller er det et digital signal kabel eller noget tredje?

Det er det helt almindelige gule stik, er godtnok den forbindelse der vist næsten har den dårligste billedkvalitet, men burde være ligemeget hvis det kun skal bruges til menuen på din forstærker.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Det må jeg prøve af. Kvaliteten betyder ikke noget, som du selv siger, er det bare menu-navigation.

Burde forstærkeren sende video-signal ud af alle udgange eller hvad er generelt gældende?

Jeg er bekymret for om ham der har haft den sidst, har brugt ÈN specifik video-udgang.

tvaettbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2010
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

der står i forstærkerens manual på side 12, at OSD kun er gennem composite og S-video...
Til top Vis tvaettbjoern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tvaettbjoern

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

tvaettbjoern skrev:
der står i forstærkerens manual på side 12, at OSD kun er gennem composite og S-video...

Det med OSD, Vil det sige at det ikke er muligt at få vist undermenu'er i forstærkerens display?

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Min kontrolforstærker skal tilsluttes TV'et for at jeg kan navigere rundt i forstærkerens menu'er. Problemet er bare at component videoudgangen på forstærkeren er 3 hunstik der er Rød, Grøn og Blå - og jeg har ikke sådan et "component" kabel. Kan jeg bruge almindelige Phonokabler (røde/hvide) i stedet for?

Nej. Du SKAL bruge kabler der er specielt lavet til video (impedansmatched til 75 Ohm). Hurtigt fortalt får du slemme refleksioner/skygger på skærmen hvis kabelimpedansen er en anden.

Bemærk, at dette gælder kun for video -og digitalkabler. Dynaudio havde på et tidspunkt et kabel der hed OCOS, som de påstod var z(impedans)= 8 Ohm, med begrundelsen at højtalerkablet også skulle være impenstilpasset. Dette er imidlertidig en lodret løgn. Et kabel skal kun være impedanstilpasset når man når et hvist forhold mellem kabellængde, transmissionshastighed og frekvens.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

tvaettbjoern skrev:

Det med OSD, Vil det sige at det ikke er muligt at få vist undermenu'er i forstærkerens display?

Det er også rigtigt. Primare SP21 og SPA21 kan kun lave OSD/Menuen ud af SVideo+Composite. Men fordi man kun sjældent har brug for at bruge menuen, kan man sagtens bare have en Component-forbindelse sat til og så lige hive et composite-kabel ud af skuffen når man skal ændre i opsætningen.

Alternativt kan man bare have et billigt tyndt composite-videokabel ud fra processoren til TV'et, hvor man så kun benytter composite-indgangen når man skal bruge menuen.

Man KAN indstille alt på processoren ved at benytte displayet, men overblikket er bare så meget bedre hvis man lige kobler et TV på. Især man man kalibrerer kanalers lydniveau med sit Level-meter, skulle jeg hilse og sige :)

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg fik det til at virke ved at tilslutte et kabel til tv'et. Tak for hjælpen til alle :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes