| Forfatter |
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Music4life skrev:
|
Kulfiber materialet i dette kabel gør at det ikke stikker i toppen. |
|
|
Har jeg misforstået noget? Er der kulfiber i det kabel, altså det Tannoy/VdH der er link'et til? Det synes jeg nu ikke der er i det eksemplar jeg har købt?
|
|
|
Selve lederne er en kOBBER/ZINK/SØLV BELAGT MED ET TYND LAG KULFIBER. Du kan ikke se det __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Wymax skrev:
Music4life skrev:
|
|
|
Har jeg misforstået noget? Er der kulfiber i det kabel, altså det Tannoy/VdH der er link'et til? Det synes jeg nu ikke der er i det eksemplar jeg har købt?
|
|
|
Selve lederne er en kOBBER/ZINK/SØLV BELAGT MED ET TYND LAG KULFIBER. Du kan ikke se det
|
|
|
Ahh... Den med kobber/zink/sølv havde jeg godt set, men ikke at der også var carbon indblandet 
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så rørforstærkere, ALLE RØRFORSTÆRKERE, kan ALDRIG være bedre end en transistorforstærker? Og ALLE vinyl
løsninger er ALLE digitale løsninger underlegne?
Den artikel er jo propfuld af generaliseringer, misforståelser og decideret simpel tankegang. Selv hvis dens pointer omkring
kabler var rigtige, er enhver troværdighed undermineret af dens forrykte firkantede syn på andre aspekter af hifi. __________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Okay, så rørforstærkere, ALLE RØRFORSTÆRKERE, kan ALDRIG være bedre end en transistorforstærker? Og ALLE vinyl løsninger er ALLE digitale løsninger underlegne?
Den artikel er jo propfuld af generaliseringer, misforståelser og decideret simpel tankegang. Selv hvis dens pointer omkring kabler var rigtige, er enhver troværdighed undermineret af dens forrykte firkantede syn på andre aspekter af hifi. |
|
|
Præcis - det er som at lave en IF 1 = 0 for nu at sammenligne med mit daglige virke 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
megholm skrev:
TroelsP skrev:
[URL=http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf]http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf[/URL
][/ P]
Fin lille - og letlæst - artikel. |
|
|
Okay, så rørforstærkere, ALLE RØRFORSTÆRKERE, kan ALDRIG være bedre end
en transistorforstærker? Og ALLE vinyl løsninger er ALLE digitale løsninger underlegne? Den artikel er jo propfuld af
generaliseringer, misforståelser og decideret simpel tankegang. Selv hvis dens pointer omkring kabler var rigtige, er enhver
troværdighed undermineret af dens forrykte firkantede syn på andre aspekter af hifi. |
|
|
Præcis - det er som at lave en IF 1 = 0 for nu at sammenligne med mit daglige virke  |
|
|
Nu har jeg læst den færdigt, synes faktisk det er lidt skræmmende at man kan skrive sådan noget vrøvl. Se for eksempel
punktet omkring CD TREATMENT. Igen påståes det at en cd kun indeholder 1 og 0, og derfor kan det være fuldstændigt
ligemeget om den er ren eller dyppet i leverpostej. Det er jo decideret dumt! En cdafspiller minder på rigtig mange måder
om en pladespiller, og det er PÅ INGEN MÅDE ligegyldigt hvor let eller svært det er at aflæse signalet på cd'en. Det ved de
fleste vist godt, men åbenbart ikke den tåbelige skribent af det makværk. __________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
|
Jeg har det lidt svært med at enhver positiv test skyldes placebo, mens enhver kritisk omtale er sandheden. Se for i øvrigt min signature Endvidere skubbes mange professionelle testere (magasiner typisk) forudindtagethed og bestikkelse i skoene, mens kritikerne naturligvis er helt objektive - jeg vil hellere tro på en person der dagligt arbejder med temaet og som tør tillægge sine egne ører troværdighed, fremfor en til temaet forudindtaget negativ indstilling der baserer sig på teorier og det "faktum" at så længe det ikke kan måles og attributeres, så kan man heller ikke høre forskel.
Jeg forholder mig til det jeg hører herhjemme, og forsøger at være ærlig overfor mig selv. Nogle gange må jeg konkludere at jeg ikke kan høre forskel, andre gange synes jeg den er tydelig. Størrelsen af forskellene kan dog sagtens variere fra dag til dag. Jeg stoler på mig selv, men kan også sagtens forstå hvis jeg er den eneste der gør 
|
|
|
Hvis størrelsen af forskellene varierer fra dag til dag, hvor pålidelig er din høresans så? En målelig forskel vil ikke variere, alt andet lige.
En fornuftig mikrofon kan måle mindre end 0,1 dB forskel i lydtryk. De færreste mennesker kan høre mindre end 0,5 - 1 dB forskel. Så jo, måleudstyr kan måle forskelle bedre end mennesker. På alle parametre.
Jeg har sat mig ret godt ind i kablers fysik (og fysik generelt). Det kom som følge af at ekspedienten hvor jeg handlede højttalere begyndte at snakke om skineffect (ingen effekt under 10 Mhz er påvist) , korrekt polaritet af kablet (på et vekselstrøm signal?!? ) indspilning af kabel (og hvad skulle det lige bevirke?) og en masse andet sort snak. Det fik mig til at overveje hvor meget der var sælgersnak, og hvor meget der var hold i. Jeg handler udfra fakta, ikke storytelling.
De mennesker der er så pokkers glade for dyre kabler burde åbne deres højtalere og erstatte de resterende to meter tråd der forbinder enheder og filtre derinde... derefter skal de lige kaste et blik på de spoler i filtret der har adskillige meter ret så standardiseret kobbertråd. Så kommer kapacitorerne der har omkring 1 million gange større kapacitans end kablet, og særligt disse er faktisk ret så kritiske. Så kommer selve spolen i højttalerenheden som ikke har et specielt stort tværsnit, særligt ikke diskant enhedens... skulle de vikles med Valhalla kabler ville højtalerenheden nok blive lidt sær i udformningen. Og så kommer seriel modstanden til diskant enheden oveni, ej at forglemme :) Jeg vil til enhver tid anbefale at opgradere et delfilter (primært capacitorer til diskantsiden) fremfor at opgradere et kabel.
Der er kun én ting der har noget som helst at sige for et kabel, og det er at modstanden er tilpas lav, dvs. under 5 % af højtalerens impedans og gerne lavere. så jo længere kabler, jo tykkere skal de være. For et kabel på tre meter er 2,5 mm^2 meget passende. Biwiring er fint til at halvere kablets modstand :)
Jeg har tidligere argumenteret for at det egentlig ikke er en god idé at gøre det til almen viden at folk bliver snydt så det driver når de køber dyre kabler. Det er en rigtig god markedsmekanisme der omfordeler penge fra uvidende velhavere til initiativrige - omend amoralske - forretningsmennesker
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at fange det før andre: Med polaritet mente jeg at ekspedienten - i al sin seriøsitet - mente at jeg skulle huske at sætte samme ende til forstærkeren hver gang, når først kablet var spillet til (uden videre begrundelse... den forudsatte nok en kreativitet han ikke mestrede). Ikke at jeg er i tvivl om polariteten fra forstærker til HT.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man ikke passe på pirat kable af bl.a. VdH
Dette kunne jo være et sådan
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Wymax skrev:
megholm skrev:
TroelsP skrev:
[URL=http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf]http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf[/URL
][/ P]
Fin lille - og letlæst - artikel. |
|
|
Okay, så rørforstærkere, ALLE RØRFORSTÆRKERE, kan ALDRIG være bedre end
en transistorforstærker? Og ALLE vinyl løsninger er ALLE digitale løsninger underlegne? Den artikel er jo propfuld af
generaliseringer, misforståelser og decideret simpel tankegang. Selv hvis dens pointer omkring kabler var rigtige, er enhver
troværdighed undermineret af dens forrykte firkantede syn på andre aspekter af hifi. |
|
|
Præcis - det er som at lave en IF 1 = 0 for nu at sammenligne med mit daglige virke  |
|
|
Nu har jeg læst den færdigt, synes faktisk det er lidt skræmmende at man kan skrive sådan noget vrøvl. Se for eksempel
punktet omkring CD TREATMENT. Igen påståes det at en cd kun indeholder 1 og 0, og derfor kan det være fuldstændigt
ligemeget om den er ren eller dyppet i leverpostej. Det er jo decideret dumt! En cdafspiller minder på rigtig mange måder
om en pladespiller, og det er PÅ INGEN MÅDE ligegyldigt hvor let eller svært det er at aflæse signalet på cd'en. Det ved de
fleste vist godt, men åbenbart ikke den tåbelige skribent af det makværk. |
|
|
Nu er en CD ikke en 100% fejl kopi, der kan forkomme fejl i indeholder af 1 og 0 på disken, derfor er en cd afspille udstyret
med en rette program, der gætte sig til de mangel 1 og 0 på disken, og efter i hvilken stand cd er komme dette program på
mere eller mindre arbejde, og derfor er der en lille forskel hver gang man afspille en cd, derfor kan det være en fordel af
rippe en cd til hdd med et fejl rette program (som bl.a. iTunes), derved blive de nu oprette 1 og 0 gengive ens hver gang,
derved har rippe musik en stor fordel over afspilningen af en cd i en cd afspiller, nemlig at musikken nu er 100% ens hver
gang.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du har forstået mit indlæg. Jeg mener der er forskel på aflæsning af cd, alt efter hvilken tilstand cd'en er i, samt
en masse andre faktorer. Så vi er enige.
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Jeg tror ikke du har forstået mit indlæg. Jeg mener der er forskel på aflæsning af cd, alt efter hvilken
tilstand cd'en er i, samt
en masse andre faktorer. Så vi er enige. |
|
|
Vi er skam enige.
Afspilningen af en CD i en CD afspiller, ja så er der forskel på aflæsning af cd, faktisk blive CD ikke aflæst på samme måde
hver gang, alt efter hvilken tilstand cd'en er i, derfor er en afspilning af en CD bedst hvis den først er rippe til en Hard Disk.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47858&PN=89
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
megholm skrev:
Jeg tror ikke du har forstået mit indlæg. Jeg mener der er forskel på aflæsning af cd, alt efter hvilken
tilstand cd'en er i, samt
en masse andre faktorer. Så vi er enige. |
|
|
Vi er skam enige.
Afspilningen af en CD i en CD afspiller, ja så er der forskel på aflæsning af cd, faktisk blive CD ikke aflæst på samme måde
hver gang, alt efter hvilken tilstand cd'en er i, derfor er en afspilning af en CD bedst hvis den først er rippe til en Hard Disk.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47858&P N=89 |
|
|
Ikke i praksis - i praksis afspiller enhver blot nogenlunde velfungerende cd-afspiller enhver cd i rimelig stand 100% ens hver gang. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 03:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
| Ang mit rum kan og skal der ike laves noget om. så jeg søger gode kabler med de enskaber som jeg har beskrevet foroven.. |
|
|
Og du er med på, at forskellen på højttalerkabler er måske udsving på 0.5 dB eller noget (og her regner vi fra det helt urealistisk dårlige - som f.eks. hvis du brugte en osteskærerklinge som højttalerkabel i forhold til et almindeligt fornuftigt kabel) hvorimod dit lytterum formentlig er ansvarlig for udsving på 40dB eller mere mellem 20 og 1000 Hz. Akustikbehandling behøver ikke at involvere nogen permanent modifikation af huset. Du kan dårligt bruge pengene mere ineffektivt i forhold til at opnå en lydregulering end ved at bruge dem på højttalerkabel. Nå, så har jeg vist sagt hvad jeg mener om den sag. Skal nok lade dig gøre hvad du vil nu. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 06:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Music4life skrev:
|
|
|
|
|
|
hvad, de sæt jeg har termineret er kul laget der, tror do ikke bare det er dig der afisoler lige dybt nog og flår kul laget af sammen med isoleringen på lederne, det er jo en tynd kul film/lag der ligger mellem lederne og selve isoleringen på lederene.
En anden ting er det med de lyse tendenser, tror du ikke bare det er dit system der spiller lyst og du derfor skal vælge mørkt klingende kabler for at få balance, tannoy/VDH kablet vil jeg betragte som neutral, dog syntes jeg man kan frem provokere lidt hårhed hvis man vælger stik med rhodium plating, vælg guld belagte og så skal der ikke være nogen problemer. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 06:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Wymax skrev:
Music4life skrev:
|
|
|
|
|
|
Selve lederne er en kOBBER/ZINK/SØLV BELAGT MED ET TYND LAG KULFIBER. Du kan ikke se det |
|
|
du kan nu godt se det hvis man ved hvad man skal se efter  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Music4life skrev:
Wymax skrev:
Music4life skrev:
|
|
|
|
|
|
Selve lederne er en kOBBER/ZINK/SØLV BELAGT MED ET TYND LAG KULFIBER. Du kan godt se det hvis du ved hvad du skal kigge efter
|
|
|
du kan nu godt se det hvis man ved hvad man skal se efter  |
|
|
Rigtig Dan
Selv med de små grå __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
TroelsP skrev:
|
Jeg forholder mig til det jeg hører herhjemme, og forsøger at være ærlig overfor mig selv. Nogle gange må jeg konkludere at jeg ikke kan høre forskel, andre gange synes jeg den er tydelig. Størrelsen af forskellene kan dog sagtens variere fra dag til dag. Jeg stoler på mig selv, men kan også sagtens forstå hvis jeg er den eneste der gør 
|
|
|
Hvis størrelsen af forskellene varierer fra dag til dag, hvor pålidelig er din høresans så? En målelig forskel vil ikke variere, alt andet lige. |
|
|
Jeg troede at jeg formulerede mig klart, men jeg må indse at det gjorde jeg ikke... Forskellene kan variere, sikkert også alt efter hvilken musik jeg hører - men den er der hele tiden, den er ikke så den er der den ene dag og ikke den næste.
Og med "ikke kan høre forskel" mener jeg at nogle gange kan jeg ikke høre forskel på nogle ting, dvs. måske kabel A og kabel B - men jeg kan høre forskel på kabel A og kabel C.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
| hvad, de sæt jeg har termineret er kul laget der, tror do ikke bare det er dig der afisoler lige dybt nog og flår kul laget af sammen med isoleringen på lederne, det er jo en tynd kul film/lag der ligger mellem lederne og selve isoleringen på lederene.
|
|
|
Jeg har i hvert fald ikke bemærket noget kulfiberlag. Når jeg har afisoleret kablet ligner det kablet på billedet i link'et til den tyske forhandler. Hvad er kulfiber her - kan du pege det ud?
dan a. skrev:
| En anden ting er det med de lyse tendenser, tror du ikke bare det er dit system der spiller lyst og du derfor skal vælge mørkt klingende kabler for at få balance, tannoy/VDH kablet vil jeg betragte som neutral, dog syntes jeg man kan frem provokere lidt hårhed hvis man vælger stik med rhodium plating, vælg guld belagte og så skal der ikke være nogen problemer.
|
|
|
Ja, du siger noget... Næh, hov... Det var nok derfor jeg skrev "Hos mig hvisler det i toppen, eller rettere sagt det fremprovokerer nok at mit anlæg er lidt til den lyse side", "...så er det mit anlæg der gør det" og "Glemte jeg at skrive at mine kommentarer er systemafhængige?" 
Det er termineret med guldbananer, de såkaldte bajonetplugs.
Men som skrevet tidligere - det er ganske givet systemafhængigt, og med OTL-forstærkere og nogenlunde lettrukne højttalere er min type anlæg nok lidt underrepræsenteret.
|
| Til top |
|
| |
angelina07 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
|
Det lyder til at taralabs lyder som mit gamle MIT terminator 4. jeg er nu kørende med et Dali blue og sys i første omgang det blev bedre. men kan efter nogle dages lyting godt høre jeg mangler noget. der mangler bas og så de blevet lidt mere lukket mine højtalere..
Jeg er ikke meget for at handle på udlandske sider da jeg ikke forstår alt der står. så vil holde mig til danske sider eller svenske eller måske tyske..
|
|
|
synes da også at det med de kabler er indeviduel, når manden der skal bruge det..! har et fuldstændig anderledes grej.. tror bare du skal prøve noget foskellig. Da der findes rigtig mange gode kabler. men kan da kun give dem ret i taralabs prism 500 er ret godt kabel. har det selv i min opsætning:harman kardon signature 2.0 plus 2gange pa2400og 1pa2200.1pa2100. og hd7600.panasonic g20.50"og panasonic bdp45. og har kimber pbj signalkabler på det hele.. men det virker godt for mig.. Er det jo ikke sikkert.! det gør for dig.. mvh
|
| Til top |
|
| |
angelina07 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det næsten ikke, være ligemeget om de kabler er lavet af rent guld eller sølv. Hvis bare  man, selv er tilfreds.. der jo stadig dem der hører musik..!  Og så er der lytter til musik..
|
| Til top |
|
| |