Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtaler kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Underligt/sjovt/heldigt nok er der netop kommet et sæt Tannoy/VdH højttalerkabel på 2 x 3 meter til den ønskede max pris til salg på KSB  Det er dog utermineret, og rent prismæssigt sparer du kun 150 ved at købe brugt, så for det første er det lidt dyrt, og for det andet nok ikke det du søger (pga. manglende terminering).

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Har går man aldrig helt galt i byen http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=181164 

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Februar 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Har går man aldrig helt galt i byen http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=181164 

Det var jeg også lige ved at foreslå - men så læste jeg lige trådstarters første indlæg vedr. hvad han søger igen, og her står at han søger singlewire, ikke biwire

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
dan a. skrev:
Music4life skrev:

Selve lederne er en kOBBER/ZINK/SØLV BELAGT MED ET TYND LAG KULFIBER. Du kan godt se det hvis du ved hvad du skal kigge efter 

du kan nu godt se det hvis man ved hvad man skal se efter

Rigtig Dan

Selv med de små grå

Ingen der via billedet kan udpege hvor jeg kan se kulfiber-delen af kablet?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Music4life skrev:
dan a. skrev:
Music4life skrev:

Selve lederne er en kOBBER/ZINK/SØLV BELAGT MED ET TYND LAG KULFIBER. Du kan godt se det hvis du ved hvad du skal kigge efter 

du kan nu godt se det hvis man ved hvad man skal se efter

Rigtig Dan

Selv med de små grå

Ingen der via billedet kan udpege hvor jeg kan se kulfiber-delen af kablet?

jo jeg har faktisk et par billeder af kabel, jeg demonterede den ene bøsning så man kan se lederne med deres isolering, men har ikke uploadet billeder på H4A længe, det imageshack vil nu ha at man skal oprettes for at få adgang til det direkt link, er der noget andet man kan bruge ?

Vedr. Kimber, ja ups det er jo en bi-wire udgave der var til salg, men det ændre nu ikke på at det er et ganske fint kabel, det kan findes jævnlig på www.ebay.co.uk , men pas på der er en del kopi kimber kabler som sælges fra østen.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Så prøver vi lige med en anden host

øverste billede kan man lige skimte kul laget helt inde ved lederne, det er det sorte mellem de forsølvet ledere og den rød farvet isolering

nedderste billede har jeg med en stanly kniv krasset lidt af kullaget op.

Hvis man skære helt ind til lederne når man afisolere, så ryger kullaget med af når man forsøger at trække isoleringen af.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Hvis man skære helt ind til lederne når man afisolere, så ryger kullaget med af når man forsøger at trække isoleringen af.

Pis-kabel  Jeg plejer forsigtigt at sætte kniven igennem uden at beskadige metallet - kun trykke kniven, ikke skære. Men det tager også kulfiberlaget kan jeg se! Så må jeg jo prøve igen, der er ikke andet for.

Men... Man kan vel ikke lodde på det? Så skal der skruebare stik på?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Vedr. Kimber, ja ups det er jo en bi-wire udgave der var til salg, men det ændre nu ikke på at det er et ganske fint kabel, det kan findes jævnlig på www.ebay.co.uk , men pas på der er en del kopi kimber kabler som sælges fra østen.

Urgh... Det har jeg ikke tidligere hørt om, kopier af Kimber. Jeg går ud fra det er de flettede kabler (TC og VS)? Jeg har selv et 4TC der ikke ligner normal blå/sort, men det skulle være jubilæumsmodellen (hvid/guld).

Havde trådstarter så bare kunnet terminere selv (det lyder det ikke til at han gør i) så kunne han fint købe det Kimber og omterminere biwire-enden. Men det er vist ikke en option, ellers var det et oplagt bud på et godt kabel.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
dan a. skrev:

Pis-kabel  Jeg plejer forsigtigt at sætte kniven igennem uden at beskadige metallet - kun trykke kniven, ikke skære. Men det tager også kulfiberlaget kan jeg se! Så må jeg jo prøve igen, der er ikke andet for.

kullaget skal skam af ved terminering, kullet er jo en dårliger leder en selve de forsølvet/zinket ledere, kullet opgave er at danne en bedere skineffekt på lederne, indvirkningen på lyden kan man så diskutere, der er mange der sværver til de gamle VDH versioner uden kul lag.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
dan a. skrev:

Urgh... Det har jeg ikke tidligere hørt om, kopier af Kimber. Jeg går ud fra det er de flettede kabler (TC og VS)? Jeg har selv et 4TC der ikke ligner normal blå/sort, men det skulle være jubilæumsmodellen (hvid/guld).

Havde trådstarter så bare kunnet terminere selv (det lyder det ikke til at han gør i) så kunne han fint købe det Kimber og omterminere biwire-enden. Men det er vist ikke en option, ellers var det et oplagt bud på et godt kabel.

Ja de ser ud som kimber dog er termineringen ikke den rigtige, typisk sælges et sæt såkaldt 8tc på 2 x 2,5m termineret for 70£, det er jo helt ude i skoven, har lige tjekket ebay men kan ikke pt lige finde en annonce.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 03:12 | IP-adresse registreret  

jeg har det Tannoy/VdH højttalerkabel og det er et fantastisk kabel til prisen og kan sagtens bruge til single wire.
jeg kan ikke se nogen andre der kan slå det til prisen. så det eneste jeg kan anbefale er at KØBE DET alt andet vil være spild af penge.
vær forvisset om at hvis dit anlæg med dette kabel ikke lyde godt så er det ikke højttalerkabelets skyld og du skal søge problemet et andet sted. 
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil kaste dig ud i et Tannoy kabel, så vil jeg lige anbefale dig disse spyd, der er tale om LOK BFA Guld spyd med en 4mm kabelindgang, det er nemme at monter, solidt udført og forringer ikke signalet i modsætning til nogle billige stik.

http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/57-lok-suregr ip-gold-bfa-connector/

de fåes også som sko hvis du har brug for det

http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/58-lok-suregr ip-gold-spade/

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Wymax skrev:
dan a. skrev:

kullaget skal skam af ved terminering, kullet er jo en dårliger leder en selve de forsølvet/zinket ledere, kullet opgave er at danne en bedere skineffekt på lederne, indvirkningen på lyden kan man så diskutere, der er mange der sværver til de gamle VDH versioner uden kul lag.

Ahh... Så har jeg gjort det rigtigt alligevel  Tak for info.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg skal for øvrigt lige slå et slag for chord odyssey4, er det termineret som shotgun (2-2/singel-wire) er det et helt fantastisk kabel, det er meget neutral, bunden og 3d er dette kabels helt store styrke, VDH/Tannoy kablet har noget mere romantiske træk over sig hvor chord kablet bare er korrekt uden nogen form for blæver i lydbilledet, de ses også af og til på ebay.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Jeg skal for øvrigt lige slå et slag for chord odyssey4, er det termineret som shotgun (2-2/singel-wire) er det et helt fantastisk kabel, det er meget neutral, bunden og 3d er dette kabels helt store styrke, VDH/Tannoy kablet har noget mere romantiske træk over sig hvor chord kablet bare er korrekt uden nogen form for blæver i lydbilledet, de ses også af og til på ebay.

Chord har rygte for at lave gode kabler, burde nok prøve dem af engang. Lurede faktisk på Odyssey en overgang, men blev lidt skræmt af omtaler om at sølv i højttalerkaber kunne være for meget af det gode - og helt sikkert hos mig

Kender du Chord's Signature? Hvor langt er der mon mellem dem og Odyssey?

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Ville det omtalte VDH/Tannoy-kabel også kunne gå godt som singelwire ????? og er der noget man skal ta højde for feks. at bruge to bestemte farver som plus og minus, her tænker jeg på om det er bedst at de to plusser eller minusér ligger ved siden af hinanden ?????
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Ville det omtalte VDH/Tannoy-kabel også kunne gå godt som singelwire ????? og er der noget man skal ta højde for feks. at bruge to bestemte farver som plus og minus, her tænker jeg på om det er bedst at de to plusser eller minusér ligger ved siden af hinanden ?????

Det vil sagtens kunne gå som single-wire. Der er to røde og to blå ledere, forbind hver farve for sig - så er det som det skal være. Det er nok ikke nogen god ide at forsøge at forbinde én blå og én rød - det går imod formålet med at kablet er såkaldt quad konfigureret, og du er så nødt til at måle hvilket rødt der skal forbindes med hvilket blåt i hver ende for ikke at kortslutte det 

Se eventuelt VdH's hjemmeside: http://www.vandenhul.com/p_C10.aspx (Inspiration = Tannoy kablet). Her skriver de netop at "The signal lines are intended to be pairwise combined to form a twin lead loudspeaker cable with a total cross-section area of 2 x 3.94 mm²". Her står også noget omkring forbindelse af skærmen, hvis man lyster.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

du tager bare de to røde til plus og de to blå til minus. de lægger som de skal inden i kablet

for sent
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

dan a. skrev:

Chord har rygte for at lave gode kabler, burde nok prøve dem af engang. Lurede faktisk på Odyssey en overgang, men blev lidt skræmt af omtaler om at sølv i højttalerkaber kunne være for meget af det gode - og helt sikkert hos mig

Kender du Chord's Signature? Hvor langt er der mon mellem dem og Odyssey?

Jeg har selv haft chord odyssey4, chord epic twin og chord signature, hvis man kan styre det extra output som signature giver i bunden så er det virkelig godt, men mine VA Strauss pumpede simpel hen for meget bund ud. Epic twin er jeg ikke glad for, det er lyst klingene, det er entlig et odyssey2 med en skærm, men om det er pga. skærmen eller om det er pga. kun en leder pr. pol tør jeg ikke sig, odyssey4 er det best lydende chord kabel hvis man skal skele til prisen, har prøvet at bruge det som et bi-wire kabel på nogle infinity højtalere og der efter terminere det tilbage til shotgun (singelwire med 2 ledere pr. pol) og så med en bøjle i terminalerne, det lyder markant bedere på den måde.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

ofte lyder 4 ledet højtalerkabler bedere når lederne lægges sammen, så man får et singel-wire kabel ud af det.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes