| Forfatter |
|
Coach-Z Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 231
|
| Sendt: 20 Februar 2011 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg har fået fingrene i en gammel BeoCenter 4000 fra 1978...
Det er en kombineret radio og båndoptager.
For at høre radio skal man tilslutte et antenne kabel, men problemet er at jeg ikke kan koble den på radio antennen der
kommer ind i huset, da stikdåsen simpelthen er for langt væk.
Kan man lave en antenne ala det der sidder på en normal bærbar radio og tilslutte anlægget?
Kan jeg bare tage noget antenne kabel og tilslutte og så håbe på at fange signalerne fra luften? __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 20 Februar 2011 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt prøve med en stump ledning. Hvis du er heldig virker det, det afhænger af de lokale modtageforhold.
Du skal ikke bruge antennekabel. Det er skærmet, da det ved normalt brug skal transportere signalet fra en antenne og udelukke indstråling af signaler/støj gennem kablet. Når du bruger det som stueantenne ønsker du netop at opfange signaler gennem kablet. Brug f.eks. et stykke alm. lysnetledning.
Hvis det ikke virker tilfredsstillende kan du overveje en indendørsantenne. Flere af de digitale tvantenner der sælges til indendørs brug dækker også FM-området ( 87-108 Mhz ), f.eks. denne :
http://www.avxperten.dk/digital-antenne/indendoers-dvb-t/ind endoers-dvb-t-antenne-(dvb-tuhfvhffm)-soelv.asp
|
| Til top |
|
| |
Coach-Z Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2011 kl. 05:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 Februar 2011 kl. 05:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
brug 2m strømkabel, og flæt de 2 leder op til 1m og i den ende der ikke er splittet op afisoler du lige lederne og sætter stik på og vupti så har du en antenne til FM ind dørs brug til at tarte med 
|
| Til top |
|
| |
Coach-Z Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2011 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 21 Februar 2011 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coach-Z skrev:
For at høre radio skal man tilslutte et antenne kabel, men problemet er at jeg ikke kan koble den på radio antennen der kommer ind i huset, da stikdåsen simpelthen er for langt væk. |
|
|
Sådan et Beocenter har en rimelig god FM del - så du burde kunne tage et standard tv antenne kabel - klippe stikket i den ene ende af, og sætte 75cm ledning på midterlederen
hvis du er snedig klipper du stikket af i den ende, der ikke passer i radioens indgang (det der passer i et tv) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Coach-Z Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2011 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Coach-Z skrev:
For at h�re radio skal man tilslutte et antenne kabel, men problemet er at jeg ikke kan koble den p� radio antennen der kommer ind i huset, da stikd�sen simpelthen er for langt v�k. |
|
|
S�dan et Beocenter har en rimelig god FM del - s� du burde kunne tage et standard tv antenne kabel - klippe stikket i den ene ende af, og s�tte 75cm ledning p� midterlederen
hvis du er snedig klipper du stikket af i den ende, der ikke passer i radioens indgang (det der passer i et tv) |
|
|
Jeg forstår ikke rigtig, er det ikke bedre at bruge el ledning hvis formålet er at den skal være afskærmet for at opfange radio signalerne? hvad er formålet med at bruge antenne kabel og så frilægge 75cm med almindelig ledning? __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 21 Februar 2011 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
At de 75cm fungerer præcist som en stavantenne på en transistor radio :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Coach-Z Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2011 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal vist have skåret det ud i pap... du mener at jeg bør tage et stykke antenne kabel med stik på. Klippe den ene ende af og så tage et stykke el-ledning og lodde på den frie ende? Hvad er ideen i at sætte et stykke antenne kabel imellem stik og "antenne" (det standard stykke el-ledning)? jeg har sådan et stik her: http://www.avxperten.dk/antennemateriel/antennestik/antennes tik-9,5-mm-han-stik.aspJeg har også noget antenne kabel liggende samt noget el-ledning. Jeg kan godt samle det som du foreslår, ( stik -> antennekabel -> afisoleret el-ledning), men jeg forstår bare ikke ideen i det? Nu skal det siges at jeg ikke har alt for meget styr på det her ned HiFi endnu, så det kan sagtens være at jeg bare er lidt tungnem ;-)
__________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 Februar 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er bare en forbedret udgave forhold til min model
|
| Til top |
|
| |
Coach-Z Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2011 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
| det er bare en forbedret udgave forhold til min model |
|
|
Ah nu forstår jeg, dit forslag bare med antenne kabel op imod stikket i stedet for el-ledning... __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
| Til top |
|
| |