| Forfatter |
|
jilm Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Jeg er nok lidt forvirret men jeg kan ikke rigtig find ud af hvad dette betyder. Sådan som jeg er informeret er den nye Starwars box der udkommer her den 12/9 udstyres med DTS-ES hvilke jeg også tror er 6.2 lyd.
Hvad er 6.2 lyd?
Hvorfor kan jeg ikke finde forstærkere som udbyder dette
Er det et gammelt format?
Mvh
Jilm
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
DTS ES er 6.1 lyd.
D.v.s
Center
Venstre Front
Højre Front
Venstre Surround
Højre Surround
Surround Back (Mange bruger løsningen med 2 ht. bagved. Ved DTS-ES lydspor bliver surround back signalet, da sendt til både SB Venstre og SB Højre
De fleste Surround Recievere understøtter dette.
DTS og DTS-ES findes ofte på DVD.
Desuden er der Dolby Digital 5.1 og 5.1EX.
Og en del musik DVD'er med PCM 2.0
Med Blu-Ray er der kommmet nye formater.
PCM 2.0/5.1/7.1
DTS Master Audio 5.1/7.1
Dolby Digital TrueHD
(Der er næsten altid, et af de samme formater som man ser på DVD på Blu-Ray, hvis man ikke har en surround-reciever eller processor der understøtter dette.)
Desuden vil et DTS lydspor på Blu-Ray, på Surround-Reciever/processorer der ikke understøtter de nye lydformater kører med højere bitrate.
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
mortenstryhn Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg kigger på specs'ne på Star Wars Blu Ray, er det rigtigt at Lucas har valgt 6.1, hvilket vil sige (som JackD også skriver)
de fem almindelige kanaler og en subwoofer plus en bagkanal, så du både har to sidekanaler og en bagkanal. Ærligt talt
forstår jeg ikke at Lucas vælger denne løsning frem for enten 5.1 eller 7.1, men han har vel sine grunde...
De fleste afspillere eller receivere i dag kan omdanne signalet til et format, som passer til din opstilling, f.eks. omdanne 6.1 til
5.1 ved at køre bagkanalen ud gennem sidekanalerne. Det er jo noget af det geniale ved hjemmebiografen at man få lyden ud
gennem det antal højtallere, som man ønsker at have.
|
| Til top |
|
| |
jilm Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok findes det er forstærker som kan køre 5.1 / 6.1 / 7.1 jeg kan ikke sådan rigtigt finde en forstrærker der kan køre 6.1?
|
| Til top |
|
| |
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jilm skrev:
Ok findes det er forstærker som kan køre 5.1 / 6.1 / 7.1 jeg kan ikke sådan rigtigt finde en forstrærker der kan køre 6.1?
|
|
|
Glem alt om 6.1. Sæt dit system op som 7.1 eller 5.1.
Din reciever skal nok regne ud hvad den vil gøre med lydsporet fra den bagerste højtaler, oftest sende det til begge dine baghøjtalere i en 7.1 opsætning og dele det ud på dine to baghøjtalere i en 5.1 opsætning. Og ærligt talt så er det helt fint. Gevinsten ved 6.1 (både discrete og matrix versionerne) er til at se igennem fingrer med.
|
| Til top |
|
| |
twc80 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 18 September 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen forskel på 6.1 og 7.1.
den eneste forskel der er at den bagerset centerhøjtaler i et 6.1 er splittet op i to og så får man 7.1.. men hvorfor overhoved spekulere i 6.1 eller 7.1 når de fleste film idag er master audio dts 5.1... man skal også have en meget stor stue før 6.1 el 7.1 bliver optimalt, men så støder man pludselig på andre problemer når man får en film der er optaget i 5.1m men nok om det.
jeg har selv thx 6.1 setup og overvejer at sælge min baghøjttaler da den aldrig er i brug ,da de fleste film udkommer i 5.1 - men de titler jeg har der understøtter 6.1 el 7.1 er Terminator 2, black hawk down og så et par animationsfilm
|
| Til top |
|
| |
ARTISTEN Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 184
|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jilm skrev:
|
Hej med jer.
Jeg er nok lidt forvirret men jeg kan ikke rigtig find ud af hvad dette betyder. Sådan som jeg er informeret er den nye Starwars box der udkommer her den 12/9 udstyres med DTS-ES hvilke jeg også tror er 6.2 lyd.
Hvad er 6.2 lyd?
Mvh
Jilm
|
|
|
Når man køre lyd i 6.1 bliver surround back aktiveret og det lyder virkelig godt, nogle i denne tråd overvejer at droppe surround back , fordi som jeg forstår det at der udgives for lidt i 6.1 og 7.1 ,dertil skulle i prøve dolby pro logik 2x der er lyd i alle højttaler og det vil nok overraske at lyden i surround back højre og venstre er forskelige. __________________ Hjemmebio er fedt
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 25 September 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
ARTISTEN skrev:
jilm skrev:
Hej med jer.
Jeg er nok lidt forvirret men jeg kan ikke rigtig find ud af hvad dette betyder. Sådan som jeg er informeret er den nye
Starwars box der udkommer her den 12/9 udstyres med DTS-ES hvilke jeg også tror er 6.2 lyd.
Hvad er 6.2 lyd?
Mvh
Jilm
|
|
|
Når man køre lyd i 6.1 bliver surround back aktiveret og det lyder virkelig godt, nogle i denne tråd overvejer at droppe
surround back , fordi som jeg forstår det at der udgives for lidt i 6.1 og 7.1 ,dertil skulle i prøve dolby pro logik 2x der er lyd
i alle højttaler og det vil nok overraske at lyden i surround back højre og venstre er forskelige. |
|
|
Jeg er selv gået fra 7.1 til 5.2 jeg mangler ikke noget. Jeg vil hellere have bedre komponenter, end at konvertere til 7.1,
men det er nok en smags sag. Der er også en del problemer med at konvertere om, højttalerne kan udfase hinanden.
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |