Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Relevans af Forstærker kvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 September 2011 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Først et kortere resume af min Hifi-historie. Da jeg fyldte 14 år var jeg til Hifi-Messe på Frederiksberg og købte en Denon
AVR-1802 og en Denon DVD-800 - et anlæg til samlet 7000,-. Kort tid herefter fik jeg mig et par B&W DM303. Senere fik jeg
et sæt B&W DM603 S3 som efterfølgende blev suppleret op med en LCR600 S3. Til bunden anskaffede jeg mig en Audio Pro
AceBass 2.

Dette anlæg havde jeg i flere år, men følte altid at jeg manglede noget "lettere" og luftigere.

Hele 5.1 sættet (eksl. forstærker + dvd) blev solgt og jeg købte mig det anlæg jeg har idag:

System Audio
1750
720 AV
Tangent
BK Elec
XLS300 PR
Hele sættet gør sig godt lydmæssigt, og ser desuden rigtig pænt ud i matchende hvid.

Efter et par år med dette anlæg føler jeg dog jeg mangler noget - noget pondus, måske noget kraft. Den bedste måde jeg
kan beskrive det på er ved at sige at jeg mangler noget definition, i hele frekvensregistret - særligt i nedre mellemtone/øvre
bas register. Desuden tror jeg at mit rum har nogle frekvens-forstærkninger netop et sted i nedre mellemtone område - der
runger den lidt.

Da jeg ikke har fulgt med på Hifi scenen de seneste år ved jeg ikke rigtigt hvad der er fornuftigt at gå efter. Jeg har i
længere tid været af den faste overbevisning at det vigtigste led i signal-kæden er højtalerne, og at forstærker-delen ikke er
så vigtig (så længe det er af okay kvalitet).

Så hvad siger i? Vil en løsning være at skulle gå efter en ny forstærker? Vil jeg virkelig kunne mærke betydelig forskel i
lydkvaliteten - og hvor meget skal jeg betale for at kvaliteten højnes betydeligt? Vil jeg være bedre stillet med at sælge hele
sættet (jeg regner med at det kan indbringe (sættets mathende farve taget i betragtning) mellem 8000 - 13000 DKR) og
investere i et nyt sæt fronter til nogenlunde det jeg får for mit gamle system?

Jeg har desuden ikke noget imod at købe brugt.

Alle råd og tips tages imod!
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

Bjarke M
Branchemedlem
Branchemedlem

StudioSound

Bruger siden: 07 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2011 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren er lige så vigtig som alle andre led i kæden. Du får ikke bedre lyd ud af dine højtalere, end det du putter ind i
dem. Jeg tror mange ville blive overrasket over, hvor godt man kan få forholdsvis billige højtalere til at spille, hvis man
spænder kvalitets elektronik foran dem.

Til top Vis Bjarke M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke M Besøg Bjarke M's Websted

Britney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 September 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Du har ret i, at højttaleren har størst betydning for den lyd du vil få. Forstærkeren betyder også meget, særligt dens styrke, men højttaleren er vigtigst.

Til top Vis Britney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Britney

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 24 September 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Ja, højttaleren er vigtigst, så brug 50% af et muligt budget til dem. Dit rums problemer i nedre mellemtone, kan ændre sig noget ved andre højttalere. Men disse andre højttalere vil så sikkert give problemer et andet sted i toneområdet i stedet for. Men prøv f.eks at låne dig frem til nogle forstærkere for at finde ud af, om det er her du skal satse. Så finder du nemmere ud af om det er højttalerne, der skal ud eller forstærkeren. Nogle højttalere, er nemme at stille tilfredse, andre er besværlige samarbejds partnere med de fleste forstærkere.

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 September 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Enig.... 50 % højtaler. Men så 30-35 % forstærker og resten CD / DAC+kilde. Der udover kabler som kan give forskelle.....

Meget af stereo billedet og dybden kommer fra forstærkeren. Prøvede engang i KT-radio (KBH) med mine egne højtalere(Snell
E III), og dengang min Denon 1560. Denon lød fint. Thule til ca 5.000,- havde pludselig stereo billed der ville noget.....Og så
Primare A30.1 (15.500,-), den ville noget. Super stereo billed og pludselig også højde. En hel lyd væg. Ikke kun en lyd bredde.

Store pris forskelle. Men inden for forstærkere koster lidt forbedring mange tusind.
Også lyder en 5.000,-kr forstærker jo heller ikke ens uanset mærke.......!

Tror måske at det du søger kan hentes alene ved en anden, bedre forstærker (???hvad er bedre).
Men at det runger kan være rummet, eller rettere manglenede lyddæmpning.....
Kan også være en ny forstæker kan styre dine højtalere bedre = mindre runge lyde... ;-)

Prøv som forslået at låne et par forstærkere med hjem.... Hvis muligt....

Go dag
Klaus

Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 24 September 2011 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene alle sammen!

Der er ikke nogen der har konkrete bud på en surround receiver der ville give et betydeligt løft i lydkvaliteten? Spørgsmålet er
også rettet på hvor meget jeg skal ud og give for en sådan receiver - vil en receiver til 5000,- fx. grundet den tekniske evolution
på markedet give et betydeligt løft i kvaliteten set i forhold til min nuværende Denon AVR-1802, eller skal jeg ud og lægge
10'000 eller derover?

På forhånd tak!
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes