| Forfatter |
|
akseldalgard Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2013 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 03 Marts 2013 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey er der nogen der har nogle erfaringer omkring at bygge højttalere selv. Jeg syntes det lød spændende og jeg har læst mig frem til at man kan spare mange penge. Men jeg ville smide 5000 kroner i det. Kan man lave sig et sæt gode kompakthøjttalere for den pris? skriv eventuelt hvilke enheder der er gode til den pris:-) tak på forhånd __________________ Mvh Aksel
Aksel's Ungdomsanlæg
|
| Til top |
|
| |
Vincent. Branchemedlem

Lightnsound.dk
Bruger siden: 19 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 03 Marts 2013 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 03 Marts 2013 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej akseldalgard
ja man kan spare meget ved selvbyg, men det er ikke nemt at bygge sine egne passive delefilter og svært at afgøre hvilke enheder der spiller harmonisk sammen, så for mig ender man ofte i noget elektronisk delefilter, enten analogt eller digitalt, med flere forstærker. og man skal give sig selv god tid, da projektet kan tage lang tid.
Tror der findes flere løsninger i dag, miniDSP er et rigtig godt bud!
H4A miniDSP samkøb
Her er den billige løsning vhja pc lydkort
foobat2k xover
Her er en ældre tråd fra diyaudio
active-crossover-using-pc-multi-ch-soundcard
twtc ActiveCrossover
avsforum software-based-active-crossover
Elektronisk delefilter sparer dig for en masse måle udstyr, som også koster! __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
CpChilli Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 03 Marts 2013 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ganske ret i at man kan spare mange penge. Man får MEGET mere lyd for pengene, end ved en færdig samlet
højtaler.
Jeg kan klart anbefale dig at starte med at kigge på Troels Gravesens hjemmeside. Han er møg dygtig og har lavet
mange fine højtalere. Der er opskrifter på det hele på hans hjemmeside :)
I mine øre lyder Scan-Speak enheder helt suverænt. De laver kvalitets enheder uden så meget pis. Her er et link til
Troels' hjemmeside, med Scan-Speak opskrifter :) &nbs p;
Troels Gravesen - Scan-
Speak
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 03 Marts 2013 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min favorit kompakt højttaler er Troels Gravesens AT-SW! Audio Technology laver kanon gode bas-mellemtoner og den
Canadisk-Kinesisk fremstillede Swans bånddiskant er utroligt velopløst (sammenlignes med dyre elektrostater).
Helt klart en monitor som ville koste en formue i udsalg, hvis der altså var nogen som lavede en højttaler i denne kvalitet.
Jeg kender ikke nogen! Uanset pris!
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 03 Marts 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det er som ovennævnt en kompleks hobby, som man nok selv skal læse lidt mere om, istedet for at bede om et færdigt
forslag til 5000kr. Der findes bunker af sider derude, som som kan guide dig. Ligeledes kan du starte med Niels Nørgaards (tror
jeg han hedder) "sådan" omkring ht. selvbyg. Der startede jeg selv, måske dansk audio teknik stadig sælger den?
Brugt kan du finde scanspeaks eminente 8546 kevlar enhed og 9700 diskant. Det kan sagtens realiseres til den pris.
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Hansdalsgard: Nu ved vi andre ikke noget om, hvor fiks du er på fingrene og hvor god du er til at omsætte ambitioner til resultater. Derfor kan det være svært at give dig præcise råd. Men jeg kan råde ud fra egne erfaringer.
Du nævner selv kompakthøjttalere. Se lige på de svenske XTZ-højttalere. Her får du svært ved at konkurrere, hvis du sætter din timeløn til meget over en tyver og en lunken dåsebajer du har hentet i Tyskland. Og der er MANGE andre meget vellydende kompakthøjttalere på markedet.
Men hvis du ønsker dig noget "lidt anderledes", i en lidt anden farve, læderfront, skræddersyet til konens nye bogreol (det kan faktisk lyde rigtig godt), "verdens bedste kabinet" med matrixafstvning, dæmpet med granitfliser og dobbelte sanddæmpede vægge, synligt delefilelter bag akryl med sølvkabler og sølvspoler, baggrundsbelyst med LED, integrerede 50 kg standere i matchende finer osv. osv. 
Spøg til side; der ER mange gode grunde til at bygge selv, det skal bare ikke altid begrundes i alt for tørrre tal: En (god) højttaler er næsten umulig at skjule. Og skubber man et signal af fornuftig kvalitet ind i den, vil mange være i stand til at høre at det de står overfor er en del bedre end så meget andet, de ellers har været udsat for. Så en højttaler bliver en fascinerende sammensmeltning af design, hændværk og teknologi. Og med selvbyg har du mulighed for at sætte dit eget præg på alle facetterne af denne ikoniske sætvise opstilling.
Jeg er selv stor tilhænger af nævnte Troels Gravesen. Men hvis du er nybegynder er www.frequence.dk også et godt sted at starte. Her køber du alt fra en forhandler. De er meget hjælpsomme og de har god service og 15 % rabat i Marts måned. Nogle mener der er indgået lidt flere kompromisser i deres delefiltre i forhold til hvad der er opnåeligt med flere komponenter (og højere pris). Til gengæld har du mulighed for at høre højttalerne i Videbæk, så du ved hvad du kaster dig ud i.
Som kuriosum kan nævnes at jeg selv bl.a. har disse TG højttalere: http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830860.htm
Hvor alt dog er anskaffet via Frequence.
God byggelyst!
|
| Til top |
|
| |
akseldalgard Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2013 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen. Jeg vil kigge nærmere på troels gravesens hjemmeside.
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 11 Marts 2013 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting der er værd at overveje, inden man går i gang med selvbyg af højttalere, er også om man har et sted at stå at arbejde samt adgang til det nødvendige værktøj. Hvis man først skal ud at anskaffe værktøj, kan sådan et højttalerprojekt hurtigt løbe op, selvom man holder sig til en relativt simpel konstruktion med forholdsvis billige enheder. Meget af arbejdet er samtidig ikke særlig "stue-venligt" pga. støv, støj mm. Så et værksted, en garage eller en kælder er et plus - med mindre man kan/vil stå udenfor. Hvis man holder sig til en "færdig" konstruktion med færdig-målt delefilter og fastlagt kabinet-type og afstemning skal man være opmærksom på, at 90 procent af arbejdet med højttaleren er relateret til bygning af samt finish på kabinetterne. Ikke alle synes dette "snedker" arbejde er sjovt. Jeg er selv lige begyndt som selvbygger og har sammensat mig en standerhøjttaler med en Scanspeak 15W enhed og en Vifa XT25 diskant. Med disse enheder kan man lave en fantastisk højttaler - også omkring det nævnte budget, hvis man da ikke skal have diverse sølvspoler, super kondensatorer etc. Troels Gravesen har tidligere lavet denne konstruktion - han kalder den Ellam-XT. Ellers kan jeg også varmt anbefale hjemmesiden: speakerbuilder.dkHer kan du få hjælp til alle faser af konstruktionsarbejdet og der er folk med mange års erfaringer indenfor emnet.
|
| Til top |
|
| |