Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 01:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye eller brugte? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frederik.F
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2015 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg står i den situation, at jeg skal ud og have købt mig et sæt gulvhøjttalere, efter at jeg har solgt mine gamle kompakthøjttalere.

Det er dog lidt af en jungle, og jeg håber derfor, at jeg kunne få nogle inputs fra nogle kyndige folk!
Mit budget ligger på 6000-8000,- for et par, om end det godt kan strækkes en smule, hvis der dukker det helt rigtige op!

Af nye, har jeg overvejet følgende:
Dali Zensor 7, 5800,- pr. par.
https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/gulvhojttalere/dali-ze nsor-7-gulvhojttaler/

Monitor Audio Bronze 5, 6800,- pr. par
http://tapeconnection.dk/product/monitor-audio-bronze-5-6074 /

B&W, 7800,- pr. par
https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/gulvhojttalere/bowers- -wilkins-684-s2/

Af brugte har jeg kigget på følgende:
B&W CM 4500,- pr. par (10 år gamle, i rigtig god stand)
B&W DM 604 3400,- pr. par (10 år gamle, i rigtig god stand)

Dali Menter 5, 6500,- pr. par (5 år gamle, i ikke super stand og med mærker hist og her)
Dali Grand Diva, 6500,- pr par (13 år gamle, i rigtig flot stand og med ny lakering)

Problematikken er så, om jeg vælger en af de nye Zensor, Bronze eller 684, eller køber et par brugte til det halve af prisen, som vel
har nogenlunde samme niveau?
Jeg tænker dog, at 10 år på bagen alligevel er en del!

Alternativt bruger jeg hele mit budget på et par brugte i form af Mentor eller Grand Diva, som utvivlsomt er bedre højttalerne, men
som jeg dog tænker bliver overkill, i forhold til at de skal drives af en Denon AVR-2310?

Det blev lidt af en lang smøre, men jeg håber at i kan finde hoved og hale i mine overvejelser!

På forhånd, takker jeg mange gange for hjælpen!
Til top Vis Frederik.F's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik.F

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 20 December 2015 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

jeg vil til en hver tid gå efter noget brugt. der får man så meget mere for sine kroner..  det er mange år siden jeg har købt ny højtaler ..

er det mest til musik eller er det til film7tv du forventer at bruge dem.  da den forstærker du har den er fint nok. men får ikke de højtaler op at synge som små engle,, men hvis det heller ikke er det men gå efter så er det jo filt nok .. men kan sætte en effektforstærker til den på sigt .. det vil hjælpe på det.

jeg har siden den kom frem syntes denne højtaler er flot og spiller godt system Audio Explorer, det er en højtaler du nok også kan få konen til at godkende.. der et sæt til sag på ksb til 10k i hvid.. du kan nok få en lidt ned hvis det er..

Frederik.F
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2015 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Tak for svar!
Jeg kan godt se, at jeg lige manglende et par ekstra informationer! Det er klart musikken der er det væsentligste, selvom de
selvfølgelig også skal bruges til film i ny og næ!

Det er et fint sæt du nævner, men jeg er desværre ikke meget for hvide højttalere! Valnød eller sort (helst ikke højglans) er at
foretrække!

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Sendt: 20 December 2015 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Med de udsagn her på forummet vedr. Dali Grand Diva i tankerne, ville jeg ikke umiddelbart anbefale dig, at købe den højttaler hvis du vil drive den med en Denon AVR2310. Det skal dog siges, at jeg ikke selv har ejet denne model, men lillebroderen Dali Grand Coupé, så kan principielt ikke udtale mig om Diva'en. Der har ofte været skrevet her på forummet, at Diva er en yderst kritisk højttaler, og er kæden foran ikke god nok, lyder de ikke specielt godt.

Skal det være Dali, ville jeg nok tage et sæt Mentor eller Ikon. Der får du så også fordelen af hybrid diskanten, som jeg personligt er helt tosset med. Har selv Euphonia i stuen.

Alternativt ville jeg kigge efter er sæt brugte DLS R55. Dette skulle være en fænomenal højttaler og de er af og til til salg, til nærmest kriminelle priser

Det burde kunne lade sig gøre et finde et sæt brugte Dali Mentor 5 i ordentlig stand til dit budget.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 20 December 2015 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

så vil jeg helt klart  sælge din forstærker og købe en anden.. en surround receiver til musik er ikke at fortrække..

men de højtaler komme ind i mellem til salg  og fået også i sort.. .. 

men det bedste du kan gøre er at komme ud og lytter,, vi kan godt anbefale dig en masse højtaler, men det er ikke sikkert du syntes om dem .. komme helt an på hvilket musik du er til...

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 December 2015 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Prøv at tjekke Hi Fi Freaks, de har tilbud på Wharfedale, du kan få et sæt Diamond 250, helt nye for 6600, jeg har ikke hørt dem, men mon ikke de
er et lyt værd.

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 December 2015 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Med en AVR forstærker er det alt for højt budget, du kan få gulvhøjtalere til langt lavere pris som vil klare det lige så godt eller bedre til en langt lavere pris

Jeg ville starte med et sæt brugte Dali 4, 104 eller andre ældre modeller hvis du kan finde nogle i pæn stand
af nye er der Q.acoustics

jeg kan helt ærligt ikke se at dem du er ude efter skulle være en bedre løsning sålænge du ikke bruger en bedre forstærker
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2015 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej Frederik,

jeg synes, der er stor forskel på Dali og B&W i deres grundlæggende lyd. Og jeg talte engang med en, der arbejdede i HFK, som sagde at det var ca. 50-50 hvad folk foretrak. Så jeg vil anbefale dig, at finde ud af, hvilken af de to lydfilosofier, du bedst kan lide, før du beslutter dig for at købe.

Jeg er personligt til B&W-lyden. Mht. 604'eren ville jeg nok gå efter en S2 eller S3 isf. en S1. Har selv haft en S2, som jeg var meget glad for.

Monitor Audio laver altså også nogle gode højttalere, så det er 3 gode producenter, du har fokus på.

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 December 2015 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jannik K. skrev:
Med de udsagn her på forummet vedr. Dali Grand Diva i tankerne, ville jeg ikke umiddelbart anbefale dig, at købe den højttaler hvis du vil drive den med en Denon AVR2310. Det skal dog siges, at jeg ikke selv har ejet denne model, men lillebroderen Dali Grand Coupé, så kan principielt ikke udtale mig om Diva'en. Der har ofte været skrevet her på forummet, at Diva er en yderst kritisk højttaler, og er kæden foran ikke god nok, lyder de ikke specielt godt.

Skal det være Dali, ville jeg nok tage et sæt Mentor eller Ikon. Der får du så også fordelen af hybrid diskanten, som jeg personligt er helt tosset med. Har selv Euphonia i stuen.

Alternativt ville jeg kigge efter er sæt brugte DLS R55. Dette skulle være en fænomenal højttaler og de er af og til til salg, til nærmest kriminelle priser

Det burde kunne lade sig gøre et finde et sæt brugte Dali Mentor 5 i ordentlig stand til dit budget.

Enig, Dali Grand Diva dur ikke sammen med en Denon snurrerundt receiver,(har prøvet) det var godt nok en 2308 men der er vel ikke
den store forskel?. Diva er en meget sart dame mht udstyret, så ikke engang en effektforstærker på en snurrerundt retter særlig meget
op på lyden, det bliver aldrig rigtig godt. Jeg ville vælge en anden model hvis jeg var dig. Jeg byttede mine Diva til Dali Evidence 870
som ikke er så kritisk med udstyret. De kan dog sagtens fortælle når man ændre noget i kæden, men slet ikke nær så meget som Diva
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

Frederik.F
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2015 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar! Det er p***e fedt, at der er så mange der gider komme med inputs! :-)

Jeg kan fornemme lidt, at det springende punkt er min receiver! Jeg har nok droppet tanken om Mentor eller Grand Diva, og er i
stedet ude i en af de nye, eller de to brugte B&W.

Hvad skal man punge ud i forhold til en forstærker, for at man får ordentlig lyd ud af dem? Eller vil min 2310 godt kunne trække
dem tilstrækkeligt? Her tænker jeg på de nye jeg har kig på samt B&W´erne.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 December 2015 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Du bør også overveje Q acoustics 2050i

Eller Boston a360 de har en meget dynamisk lyd med god punchy bas, kan du li bas skal du overveje Boston a360 frem for monitor audio bronze 5
som ofte opleves som en højtaler der har en lys lyd, som boston a serien ikke har

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Stille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2014
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 December 2015 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Dit spørgsmål kommer desværre til at være lidt i stil med dette: Hvem skal jeg gifte mig med? Blondinen eller brunetten?
Selv ville jeg aldrig være i tvivl - jeg ville til enhver tid tage brunetten. Andre har det modsat, så dit spørgsmål om specifikke højttalere giver det faktisk ikke rigtig mening at svare på.

Principielt mener jeg derimod at du sagtens kan købe brugte højttalere og at du derved får meget mere for pengene.
Der er dog to forhold, der er vigtige her:

1) Du skal acceptere, at de færreste brugthandlere vil sælge med returret og på andre vilkår end "købt som beset".

2) Du skal derfor sikre dig, at højttalerne ikke er i stykker. Det gør du ved at spille noget musik som du kender og eventuelt, hvis du har mulighed for det, at afspille et frekvenssweep fra 20 Hz til 20kHz. Herved kan du høre, om der er nogle områder i højttalerne, der ikke fungerer optimalt, ligesom du vil være i stand til at høre, om der er uensartet frekvensrespons mellem højttalerne. Så vil lyden nemlig flytte sig fra midterplanet under afspilningen.
Til top Vis Stille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stille

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 December 2015 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

Stille skrev:
Principielt mener jeg derimod at du sagtens kan købe brugte højttalere og at du derved får meget mere for pengene. Der er dog to forhold, der er vigtige her:

1) Du skal acceptere, at de færreste brugthandlere vil sælge med returret og på andre vilkår end "købt som beset".

2) Du skal derfor sikre dig, at højttalerne ikke er i stykker. Det gør du ved at spille noget musik som du kender og eventuelt, hvis du har mulighed for det, at afspille et frekvenssweep fra 20 Hz til 20kHz. Herved kan du høre, om der er nogle områder i højttalerne, der ikke fungerer optimalt, ligesom du vil være i stand til at høre, om der er uensartet frekvensrespons mellem højttalerne. Så vil lyden nemlig flytte sig fra midterplanet under afspilningen.

Der gælder de samme betingelser for salg af brugt som der gør ved salg af nyt. Man kan ikke skrive sig ud af dette ved tilføjelser på købsnota eller andet. Heller ikke selv om køber ved købet skriver under på tilføjede betingelser.

Undtagelser fra dette er ved handel mellem virksomheder eller privatpersoner.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 21 December 2015 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Som flere andre er inde på, så er din forstærker begrænsende for hvad du vil få ud af et sæt gulvhøjttalere...

Hvis du er glad for forstærkeren og bare har lyst til at høre hvad en gulvhøjttaler kan, så vil jeg anbefale at starte i den lave ende - prismæssigt. Der er allerede flere gode forslag og jeg ville starte med at lytte til et sæt Q Acoustics 2050i
Test i Lyd & Billede
-har ikke selv hørt dem men de får god kritik og så er det lette at drive (92 dB).

Men du skal nu ikke være bange for at købe en ældre højttaler. Mine er 25 år gamle og spiller forrygende - men tjek at kanterne på basenhederne er ok - og at de spiller fejlfrit, selvfølgelig.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2015 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Google fortæller mig, at dit budget lige nu rækker til et komplet 5.1 surroundsæt fra Q Acoustic (inkl. et sæt 2050i og aktiv sub)

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 December 2015 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke være bekymret for om højttalerne har 10 år på bagen, bare de er i god stand.

Diva som bliver anbefalet er rigtig gode til pengene, og syntes ikke de er så kritiske som nogle udgiver dem for. Men selvfølgelig skal der mere end en denon surround reciver til, det vil gælde alle højttalere. Har haft dem over flere omgange, også coupe modellen. De spiller bare rigtig godt. Og kan sagtens være med på udstyr i den lidt tungere ende, Spænd en Pass int30 foran dem og du vil blive rigtig overrasket.

Som Jannik skriver, så er et par DLS R55 rigtig gode, men de kommer altså ikke op på grand niveau. Har hjulpet min onkel med et komplet setup til lige over 5k. R55, atoll in100 og en rega planet 2000. Det spiller røven ud af bukserne til de penge.
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

Frederik.F
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2015 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Q Acoustics er også et fint bud! Kan se at de har dem i Tapeconnection, hvilket alt andet lige er en fordel, da jeg bor i Aarhus

Jeg kan sagtens følge jer i, at det i sidste ende altid kommer an på ørene der hører. Jeg skal helt klart rundt og lytte!
Men hvilken forstærker der skal til for at trække nogle af de nævnte højttalere i tråden? Jeg må nok erkende, at min Denon ikke
rækker, så hvad vil være et tilstrækkeligt køb?
Hvor meget skal man forvente at punge ud? Kom meget gerne med eksempler, gerne ny og brugte!

Frederik.F
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2015 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Vil en Marantz MM7025 eller PM7005 fx have tilstrækkelig med kraft, til at trække de nævnte højttalere i tråden? (Måske lige med
undtagelse af Grand Diva)
De står til hhv. 5000,- og 4500,-.

Frederik.F
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2015 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Glemte lige links:
http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-stereo-forstaerker- marantz-mm7025-p-653.html
http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-stereo-forstaerker- marantz-pm7005-p-1241.html

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2015 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Marantz MM7025 burde sagtens kunne tumle Dali Grand Diva. Du vil så bruge din Denon som forforstærker?

Har ikke selv hørt Diva, men har hørt flere sige at de er vanskelige at få god lyd ud af (spiller ikke godt med alt grej).

Jeg ville nok glemme Diva, hvis jeg var dig.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes