| Forfatter |
|
Ramaries Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 21 December 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer
Som overskriften lyder, så overvejer jeg at bygge to Jamo Center 160 højtalere sammen. Spørgsmålet er så - er det muligt?
Kabinet delen mv. er ikke noget problem (jeg er snedker), men jeg er meget i tvivl om jeg kan "fusionere" højtalerne i et kabinet som dækker et dobbelt areal af det oprindelige. Der sidder to mellemtoner, én tweeter og to reflexrør i enhederne, og effekten er på 105W i 8 ohm. Kan jeg "blot" sætte det hele sammen med eksisterende terminaler og køre det dobbelte antal enheder?
Surround forstærkeren er en Sony STR-DA1200ES med 7x100W på hver kanal.
Er det helt ude i hampen?
Det skal slutteligt siges, jeg påtænker, at "køre" dyret på samme kanal som én sidste Jamo Center 160. Dvs. i reglen bliver der sat 3 x 8 ohms højtalere på én centerkanal.
Grunden til at dette, er for at skabe et bedre centerbillede. Således skulle den "nye" dobbelthøjtaler sidde over TV'et.
Som nævnt - er det ren utopi, eller hvad tænker i
Mvh, og god jul til jer alle
Ramaries
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 21 December 2015 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan køre to i parallel på centerkanalen. Det er alt. Impedansen bliver sammenlagt 4 ohm. Og mere skal du ikke belaste din forstærker med.
|
| Til top |
|
| |
Ramaries Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2015 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. - tænkte det nok. Gør det nogen forskel hvis der kobles en kraftigere forstærker til? Og hvor meget skal den evt. kunne trække..?
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 22 December 2015 kl. 06:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kobler du flere højttalere parallelt med hinanden sænker du modstanden. Det kræver en forstærker med evne til at afgive tilsvarende større strømstyrke, som ikke må ligestilles med det at købe en større forstærker (flere watt). De flere watt fremkommer ved at man hæver forstærkerens forsyningsspænding og det vil ikke hjælpe i denne sammenhæng, snarere tværtimod.
Skal jeg forstå det sådan at du vil lave dit eget kabinet og sammensætte elementerne fra flere Jamo Center 160 i samme kabinet er der måske mulighed for at sammenkoble enhederne så de udgør en spiselig belastning for forstærkeren. Når du har besluttet om der skal flere end to Center 160 til, må vi beregne et elektrisk diagram du kan montere enhederne efter. Det enkleste og bedste i den sammenhæng vil være at gå fra to til fire center højttalere. Med fire kan man sammensætte disse sådan at højttalernes 8ohms modstand (teknisk korrekt: impedans) tilsammen udgør den samme impedans som brug af én højttaler. Det kan forstærkeren godt li'. Du skal så bruge enhederne fra fire Jamo 160 center.
Hvad med at bygge den nye centerhøjttaler med tre mere magtfulde enheder? Du laver jo selv snedkerarbejdet, forstår jeg. Google ordet: Frequence og brug resultatet som inspiration.
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 22 December 2015 kl. 07:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan hurtigt få faseproblemer mellem de to diskanter hvis ikke de sidder meget tæt på eller over hinanden på frontpladen, da de spiller samme
signal.
Så det vil være at foretrække en konstruktion md een diskant.
|
| Til top |
|
| |
Ramaries Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2015 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
AD. Kaj:
Okay med watt kontra impedans - hvis jeg forstår dig korrekt, så er det vigtigere, at forstærkeren evner, at levere i ex. 4 og 8 ohm ved 7x100 watt, fremfor at kunne levere 7x120 watt ved 8 ohm alene? Er jeg på rette spor her?
STR-DA1200éren kan valgfrit levere i enten 4 eller 8hm.
Det er korrekt forstået med kabinettet. Der er ingen øvre eller nedre begrænsninger for hverken udseende, form, farve el.lign. Grunden til jeg har valgt at beskæftige mig med Jamos Center 160, er i forhold til resten af mit setup, som hverken forarger eller imponerer.
Jeg har pt. 1 stk. Jamo Center 160 (8 ohm) i center, 2 stk. Jamo 707i (4 ohm) som H/V front, 4 stk. Jamo A500 (8 ohm) som side/bagerste surround samt 1 stk. Jamo SW 410E aktiv sub. En tålelig konstellation, som spiller fortrinligt til mit behov i et aflangt lokale på ca 30m2.
Idéen med de to sammenbyggede, var for selv at producere et kabinet som matcher de øvrige Jamo komponenter. Højde og dybde på kabinettet var tænkt i samme størrelse, hvorpå jeg blot ville fordoble længden.
Når du nu nævner, at jeg helst skal bruge fire højtalere, tænker jeg det bliver mange enheder - heraf en stor højtaler, hvis kabinet volumen skal bevares. Det med at sammensætte til i alt 8ohm - kan det ikke gøres ved at bruge kun de to? Der er teknisk set 4 stk. mellemtoner til rådighed samt 2 stk. diskanter.
AD. olepro:
Det har du muligvis ret i - min erfaring på dette område er ikke tilstrækkelig. Derfor dette gode rum for individuelle kompetencer :-)
Men det efterlader mig med udgangspunkt i det sidste spørgsmål - kan der lade sig konstruere én højtaler med 4 stk. mellemtoner + 1 stk. diskant, som så spiller i ? ohm? Og evt. hvorledes gøres det?
På forhånd mange tak for svar.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 22 December 2015 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ramaries -
For at besvare dine ideforslag korrekt er det afgørende for mig at vide hvilken impedans de enkelte enheder har. Det er, som Olepro rigtigt skriver at flere diskantenheder i samme kabinet giver vanskeligheder. Sætter man dem helt tæt samme lodret over hinanden bevares lydkvaliteten og korrekt spredning i horisontal plan og med god lytteafstand tilsvarende acceptabel gengivelse i vertikal plan. Ikke teoretisk korrekt, men brugbart.
Hvor mange af de øvrige enheder der skal/kan anvendes og placeres i kabinettet afhænger helt af deres impedans og deraf følgende samarbejde med delefilteret. Delefiltrene kunne med fordel genanvendes, men det afhænger af impedansforholdene. Har du et ohmmeter kan du måle enhedernes DC modstand, når du forinden tager den ene ledning af dem og måler over enhedernes terminaler. Grunden til at den ene ledning skal afbrydes er for at sikre der ikke i delefilteret er komponenter som påvirker målingen og derved gør den ubrugelig.
Forstærkerproblematikken: Jo lavere impedans den færdige højttaler har, jo tættere kommer vi på en kortslutning. Den måde at beskrive det på har jeg erfaring for, at de fleste forstår. Altså jo lavere impedans jo mere strøm (ampere) kræver højttaleren. Og det er her de fleste forstærkere møder udfordringen. Er forstærkeren egnet til den opgave, vil du se, at den afgiver tæt ved den dobbelte effekt (teoretisk den dobbelte effekt) i 4 Ohm, som den gør i 8 Ohm. Det gør Sony'en ikke! Og det er den langt fra ene om.
|
| Til top |
|
| |
Ramaries Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2015 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... - jeg kan godt fornemme det begynder at blive komplekst
I skal have mange tak for hjælpen begge to - det bliver en mere krævende opgave en først antaget; tænker jeg.
Hvis jeg nu vælger at tilslutte to af dem på samme centerudgang - hvad er så mest tilrådeligt? Seriel eller parallel? Og er der en "hage" ved at gøre det? Erfaringer evt.?
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 22 December 2015 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Parallelt.
|
| Til top |
|
| |
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1138
|
| Sendt: 22 December 2015 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske en opgradering til en bedre center var bedre? den er jo ret vigtig i et setup.....
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 22 December 2015 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er bedre lydkvalitet du ønsker, så skal der nok en anden surround receiver til, samt en bedre center. Det kommer ikke til at hjælpe meget, bare at sætte flere højttalere til. Film er ca 70-80% tale - det er en ret vigtig højttaler i denne sammenhæng.
Hvad består resten af setuppet af og har du krav til størrelse, farve, udformning og pris?
|
| Til top |
|
| |