Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 21:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Afbrændt bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 December 2015 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Rodede lidt med kapacitansvælgeren på min forforstærker, brændte det ene modul i min hypex ucd180 og opdager så en stund senere, at den ene basenhed er futtet af med følgende skurende lyde i membranens vandring til følge. Og ingen baslyd.

Har læst lidt på emnet og kan ikke hitte ud af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk ladesiggørligt at reparere den?

Har oprettet en købes annonce på ksb for en ny enhed.

Arghhh...
Til top Vis heffehurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heffehurtig

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2015 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

God ide lige at nævne hvilken højttaler, forstærker  osv... så vi bedre kan være med 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2015 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

But of course, det er en hjemmebygget hypex ucd 180 med en stor strømforsyning og ht er en Jbl l300, som jeg elsker omtrent så højt som mine børn. Forforstærker er en gammel Threshold sl10, der har den detalje, at man på mm pickup indgangen kan justere kapacitansen hvormed forf ser signalet. Da jeg kom til at røre denne, blev der lagt sådan en subsonisk sfvummhh lyd ind.

Resultat afbrændt basenhed dvs magnetsystem, der nu viser sig ved skratbrum og mekanisk besværet vandring af membranen. Tænkt på at give den en gang højampere massage v lejlighed, man har ikke de store forhåbninger.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 December 2015 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Spolen i basenheden er sikkert blevet så varm at den er blevet deform, en reperation er noget nær umulig, medmindre du finder en som kan skifte
spolen uden at resten ødelægges. Et alternativ er at gå til jj-teknik og bestille en recone af begge enheder med et 2235 kit
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 December 2015 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Der er meget som indikerer ustabilitet i opbygningen af din effektforstærker. Når en basenhed ender som din, har effektforstærkeren sendt DC ud på
udgangen og varmen har ødelagt lakken på svingspoletråden og forskubbet den så den skraber på magneten.

Hvordan din kapasitansjustering har udløst dette er der antagelig flere forklaringer på. Mit bud er at der er opstået højfrekvent selvsving et eller andet
sted i kæden og eller forforstærkeren har sendt DC videre til effekttrinnet. Kan der være tale om at forstærkerens switchfrekvens er blevet "sløjfet
tilbage" til forforstærkeren?

Den præcise årsag skal findes inden du fortsætter. UCD180 indeholder et begrænset antal komponenter, så mon ikke den kan repareres for
overkommelige midler. Fejlsøgningen er den vanskelige del af opgaven samtidig med at du skal have en ny svingspole og måske en helt ny membran
på din basenhed.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2015 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for gode svar!

Jeg tror lige den hypex ryger stand-by indtil der er midler til at få nogen til at give et kvalificeret kig. Jeg tænkte på, om den kunne opgraderes til nogle af de nyere moduler, evt 400, eller bare nogle af de sidstnye 180, men er ikke klar over i hvilken grad strømforsyningen vil matche disse. Det eneste jeg ved, er at psu'en er enorm med 3-400.000 uf og så videre...? Den spiller godt.

En anekdote er der også blevet ud af dette: Jeg tog forstærkeren ind i bytte for en Doxa - fyren, som jeg har holdt kontakten med og som er en good guy, fik så en dag eller to senere futtet sine 65tkr Raidho med keramiske enheder af: Pga DC på udgangen. Doxaen døde også. Han fik dog erstattet enhederne ub så værre gik det ikke.

For så vidt 136a'en, da bliver det så nok en tur til jj teknik og så må man se, hvad koster'en.

Der er et sæt Hiraga 30w klasse a på vej ind, men nu bliver jeg nervøs for, om de også kan finde på at lave terror på mine svingspoler...

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 December 2015 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Du siger at der er et sæt Hiraga på vej ind. Nu er Hiraga jo en stereoforstærker, og når du siger et sæt så tænker jeg monoforstærkere. Så kort og godt, er det en original eller noget hjemebyg. Grunden til at jeg spørger er, at de fleste Hiraga er kopier, og jeg har set en del af dem efterhånden som ikke just har været velbyggede. Hvis det er en kopi, så vil jeg bestemt anbefale at få dem checket af en kompetent person, inden du slipper dem løs på dine JBL. Kan de lave terror på dine svingspoler spørger du. Ja, det kan du tro at de kan. En Hiraga er faktisk ualmindeligt velegnet til at forstærke dc (Jeg har selv lært det på den hårde måde). Lav en Google på analogbo, og læs første post på side to i hans blog. Jeg kan i øvrigt anbefale Bo, han er meget kompetent, og har ganske rimelige priser. Hvis dine Hiraga er kopier, så vil jeg stærkt anbefale en tur til Bo, inden de kommer i brug. Du kan iøvrigt glæde dig, en velfungerende Hiraga er en fremragende forstærker.
Jeg tror desværre ikke at det bliver let at få lavet din basenhed. Så vidt jeg ved er det adskillige år siden 2235 repkit har været i produktion. Hvis det lykkes for dig at finde et originalt kit, så er jeg bange for at det koster kassen. Jeg vil anbefale dig at finde et par Coral 15L70 i stedet. De kan monteres uden modifikationer (Husk dog at de i modsætning til JBL har korrekt polaritet). Jeg sammenlignede for nogle år siden et sæt 2231A (Pro udgaven a L136) med 2235 membraner med de 15L70 jeg dengang spillede på. Efter min mening er 15L70 klasser bedre end JBL.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 December 2015 kl. 06:29 | IP-adresse registreret  

Til alle som anvender hjemmebyggede og/eller fabriksbyggede forstærkere er det tilrådeligt at sikre de er udstyret med DC detektor som ved hjælp af et solidt relæ effektivt afbryder forbindelsen til højttaleren, når uheldet er ude. For det er det på et eller andet tidspunkt. Det ses alt for ofte at man ignorerer det "worst case scenario" denne tråd beskriver.

Her taler vi om DC. I den anden ende lurer faren for højfrekvent selvsving, hvor diskantenhederne er i fare. Hjemmebyggede forstærkere er særligt farlige, da der ofte er tale om manglende måleinstrumenter til kontrol af dette. Uheldig kabelføring i strømforsyningen omkring ensretter og elektrolytter og ukorrekt placering af signal stel kan uanset mængden af mikrofarad i strømforsyningen have uhyggelige konsekvenser. Det er således at en forstærker i tomgang kan opføre sig eksemplarisk stabil og først når den spiller, trigger musiksignalet dens unoder.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2015 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Det er et sæt blokke og de er diy. Har ikke set dem endnu, men de har været brugt i setup nyligt efter alt at dømme. Har også læst en masse positivt om lyden på dem og da de tilsyneladende er lidt klasse a varme og l300 har en følsomhed på et godt stykke over 90db samt en tendens til lidt hårdhed i toppen, skulle matchet i hvert fald på papiret være hjemme. Vidste godt nok ikke at dette her DC var så gusten en fætter før nu, men de bliver ikke sluppet løs, før de er tjekket godt igennem.

For så vidt de Coral, så er det jo bare lidt ligesom at sætte en uoriginal kofanger på en Ford Mustang, den er magen til, men skulle de en dag sælges, er det ikke det bedste udgangspunkt. Ikke at jeg regner med andet end at de skal skrives i testamente. Fantastisk ht, som bare liige skal ha opgraderet/modificeret delefiltre, genmonteret kantstof, repareres finer osv osv. Og nu dette...Men det er dem jeg bygger anlæg rundt om.

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2015 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

JJ-teknik får til en start opgaven med at montere c8r2235 på enheden, det koster lidt mønt, men sådan er det jo.

Analogbo havde jeg en superinformativ snak med. Blandt andet fik jeg at vide, at han ikke vil rode med hypex (men det kunne jeg jo egentlig have deduceret mig frem til), samt at en lille og billig, men potentielt lydforringende mod i form af en 1amp sikring foran ht, sandsynligvis kunne spare mig for afbrændte basenheder...

Bukker og takker igen for godt input!

Jeg skal vende tilbage med fyldestgørende rapport :-)

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2015 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hiraga er sat på.

Lytteindtrykkene er blandet med småbørnspalaver, men foreløbigt er jeg glad for en meget åben og ærlig, upompøs klang. Mangler noget i bunden relativt til, hvad jeg er vant til, de går såmænd dybt nok, men kunne godt bruge lidt mere hug. Alternativt kan jeg måske vænne mig til, hvad jeg vil kalde en gentlemanlyd. Stemmer er supersøde og der er en vældigt fin balance mellem de forskellige dele af lydbilledet. Og en fantastisk klangægthed. Indre detaljer. Vildt hvad man kan købe for 2tkr.

Tænker noget hypex på bunden og så Hiraga fra 1000hz eller lignende og opad. Så projektet bliver at få skruet nogle filtre sammen...

Vil forsøge mig udi måling af fejl på hypex. Forhåbentligt er det bare en eller anden lille dims til en femmer...modulerne er ifølge rapport fra tidligere ejer, kraftigt modificerede, så det bliver nok en rep, der er korteste vej til success.

Skal lige ha fundet 2500 til en recone, så er jeg videre.

Tror desuden dette er totalt ot, men kunne måske starte en se mit anlæg tråd...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes