Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: CDér med verdensklasse lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
emilius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Status: Offline
Sendt: 25 November 2003 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Unskyld Kurt Kubik,

Det hedder ikke Tomas det hedder Tomos, har iøvrigt eget en engang for generationer siden.

Til top Vis emilius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emilius

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 November 2003 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

emilius skrev:

Kurt Kubik og andre ligestillede,

Der må i høj grad være noget galt enten med jeres øre eller jeres anlæg eller begge dele, hvis I ikke kan høre at Eva Cassidys " Song Byrd " er et utrolig godt album både når det kommer til musikken, men også når det kommer til tekniken..

Jeg siger ikke at albummet er dårligt lavet, men der er altså meget baggrundsstøj på min CD. Det er ikke lige udtalt på alle numrene, men en del af dem har udtalt "sne" i baggrunden.

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 November 2003 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:

Jeg siger ikke at albummet er dårligt lavet, men der er altså meget baggrundsstøj på min CD. Det er ikke lige udtalt på alle numrene, men en del af dem har udtalt "sne" i baggrunden.

Fair nok, men det ville være glimrende hvis du gav et solidt bud på 5 stærke med usædvanlig god lyd.  Det var intentionen med trådenWink

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 November 2003 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Hallo obi jon kenobi !!   Ha..Ha ! må jeg så købe dit LOW-FI ??    

Hilsen King :-o

Jeg vælger at tolke det som om du giver mig ret.

Selvfølgelig er musikken det primære, men det er da rart hvis det også lyder godt.

Og ja du må godt købe det - 100.000 så er det dit - for hvis det er dyrt så er det godt - ikke sandt!

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 November 2003 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

En plade der er imponerende, er Steve Lukather´s fritidsband "Los Lobotomys". De har indspillet et album der hedder "Candyman". Ingen overdubs, numrene er optaget med samtlige musikere i studiet på én gang. Specielt trommeslageren Simon Phillips kommer til sin ret. Når han rammer lilletrommen, så sidder man og blinker med øjnene... En sjov, spændende og ikke mindst herlig plade.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Har set en livekoncert med dem på tysk fjernsyn engang - rigtigt fedt - Phillips laver solo over den sygeste taktart. Manden er et geni!!!

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Kenobi > Jeg har den DVD. Den hedder Steve Lukather & Los Lobotomys In Concert. Programmet du har siddet og set, hedder Ohne Filter.

Og ja, han er en ret OND trommeslager ham Phillips. En fin erstatning for Jeff Porcaro i Toto må man siger. Har oplevet Toto 3-4 gange live og dét er noget der rykker. Musikundervisning af kaliber :-)

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Porcaro - den ondeste trommeslager nogensinde. 16-dele med en hånd osv. rygterne om den mand er utrolige. Om ikke andet kan man da høre Toto for at høre ham. :)

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Han havde et temmelig godt "groove" den mand. Phillips er lidt mere rocket i det. Nu mangler vi lige at få smidt Bobby Kimball på porten, for han kan være belastende at høre på i længden. Enten Skal Joseph Wiliams tilbage (vokal på Pamela, Can´t Stop Loving You mm.), eller osse skal Kaptajn Lukather være alene på vokalen igen !!

Hvis du har 200 kr. tilovers, så få lige fat på "Live In Amsterdam" med Toto. Kimball gør det nogenlunde, men det er Lukather der ejer scenen.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 November 2003 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Under Byen - Det er mig der holder træerne sammen
Erling Blöndal Bengtsson - Johann Sebastian Bach, 6 solo suites
Beethoven 5. symphony - Decca 1959, Wiener Philharmoniker, Sir
george solti (med datidens teknik - imponerende)
Heather Nova - Oyster
Tom Waits - Small Changes (indspillet live i studie, direkte til to spor)
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 November 2003 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Ikke de bedste men blandt favoritterne lige nu og i vilkårlig rækkefølge:

James Taylor: Live

Lyle Lovett: Step inside this house

Lyle Lovett: Songs from the movies, smile (specielt track 11 + 12: "Pass me not", "I'm a soldier in the army of the lord")

Charlie Hunter: Songs from the analogue playground

Mari Boine: Eallin

+ mange mange flere...

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

Dunk the junk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 25 November 2003 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

But Beatiful, Marie Bergman/DR Radio Big Band.

Mark Knopfler, Sailing to Philadelphia

A Musical Experience(Harman Kardon 9001), Diverse kunstnere

Clarence "Gatemouth" Brown, Long way Home

Linn Jazz 1996, Various Artists

Til top Vis Dunk the junk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dunk the junk

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 November 2003 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

EFTER EN LIDT TRÆG START, HAR VI FÅET SPORET TRÅDEN.

TAK FOR DET GUTTER.... LAD INSPIRATIONEN FORTSÆTTE

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 November 2003 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Til klassisk: Plademærket Dorian - varm, klangfyldig, rumrig  - men ikke helt neutral og korrekt. For dem der synes LP er er det eneste der dur. Dorian lyder mere af LP end LP - ha-ha

Som nogle klassiske optagelser med perfekt perspektiv. Denon Mahler symfonier her specielt symf. nr. 2 og 4, med 2 punkts bruel og Kjæer målemikrofoner - fra 85. Det lyder lidt som en vinkelsliber igennem et stålrør, men autentisk er det stadig.

VH
Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:

Bruno Leonardo Gelber: Beethoven Sonater vol I-V på Denon
Lang Lang: Etudes af Scriyabin Telarc

Bedste orkesteroptagelse
Shu Yun på violin med Saënt Saëns 3. violin koncert på Denon MasterSonics
Eliahu Inball: Richard Strauss "Also Sprach Zarathustra "

Bedste nærmikrofoni på vokal:
Kari Bremnes "Svarta Björn"
Patricia Barber "Verse"

Generelt synes jeg at Denons flygel optagelser er de mest naturtro der er lavet. Tørt - stramt - kontant - slebent i klangen

Præcist som den dame vi i vores drømme vil invitere med til festen...

Tak for tippene. Hvad siger du til Dorian klangen? Denon og Dorian er jo nærmest modpoler.

VH
Kramer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 25 November 2003 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

emilius skrev:

Kurt Kubik og andre ligestillede,

Der må i høj grad være noget galt enten med jeres øre eller jeres anlæg eller begge dele, hvis I ikke kan høre at Eva Cassidys " Song Byrd " er et utrolig godt album både når det kommer til musikken, men også når det kommer til tekniken.. Hva´Ba`?
OK! Jeg må medgive, at jeg gik ned i pladekisten og spurgte, hva´er det for noget det der Cassidy noget. Det er sådan og dem skal du have fik jeg at vide. De hedder Tima after Time, American Tune og Live at Blues Alley.
Alle over en kam er det totalt skodinspilninger. På American tune er der sågar et eksempel på, at de har fejlberegnet afstanden til miken og har fået proximity effekten ind på nært hold. Hun lyder så tyndbenet på det nummer, at man slet ikke forstår meningen med den CD. Dernæst er der støjen og den MEGET svingende kvalitet på skiven. Hun fik aldrig lejligheden til at komme i et ordentligt studie for at recorde. Alt der er lavet med hende, på nær nogle få numre, er demobånd som en grådig familie har fået udgivet efter hendes død.
Hertil selvfølgelig live koncerten, men den er heller ikke godt lavet. Grunden til hendes manglende succes er vel dybest set den, at der ikke er nogen der gider at købe coverversioner af andres numre (med få undtagelser). Altså! no records in her lifetime. Det er i bund og grund historien om, hvorfor der kun er optagelser med hende, hvor der er brugt billige dynamiske mikrofoner og analoge båndmaskiner uden støjreduktion. Jeg er faktisk lige ved at tro, at enkelte og dog kun enkelte numre kom til live på en casettemaskine med DBX sat til en lille mixer.
Hvis du stadig elsker dine Cassidy skiver så fint med mig, men de hører ikke til i denne tråd, dertil er de dog for tyndbenede.

Et godt bud på en fantastik cd er : Eva og Gertrud " live på Nalen " Ufattelig gode musikere og sangere indspillet i en helt utrolig " live " kvalitet og så får man samtidig med en DVD oven i hatten..

Som Jonas Boyer siger: lyt nu på musikken og som jeg siger: glem nu heller ikke tekniken..

MVH

Emilius

ang. Tomas er jeg meget mere for en 3 gears Puck med overdrive og hele svineriet.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 25 November 2003 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Kurt Kubik skrev:

Bruno Leonardo Gelber: Beethoven Sonater vol I-V på Denon
Lang Lang: Etudes af Scriyabin Telarc

Bedste orkesteroptagelse
Shu Yun på violin med Saënt Saëns 3. violin koncert på Denon MasterSonics
Eliahu Inball: Richard Strauss "Also Sprach Zarathustra "

Bedste nærmikrofoni på vokal:
Kari Bremnes "Svarta Björn"
Patricia Barber "Verse"

Generelt synes jeg at Denons flygel optagelser er de mest naturtro der er lavet. Tørt - stramt - kontant - slebent i klangen

Præcist som den dame vi i vores drømme vil invitere med til festen...

Tak for tippene. Hvad siger du til Dorian klangen? Denon og Dorian er jo nærmest modpoler.

VH
Kramer

Hej Kramer!
Doran har jeg kun enkelte af. De er i hvert tilfælde begyndt at bruge B&K mikes. Men de har for vane at anvende lysledere til digisignaler. Jeg mener de bruger ST link eller AT&T so det også hedder. En bredbåndet lyslederforbindelse.
Dorian klangen er for mig på de optagelser jeg kender, til den runde side, men nu har jeg altså faktisk kun hørt dem på live optagelser. Det snyder lidt, fordi det ikke er muligt at anvende mere ideelle mikrofoner, når dækningsområdet skal afgrænses. Men Dorian er varm og lettere blød i lyden. Jeg glæder mig dog til de nye tider på denne label.
Denon vil jeg ikke kalde kølig, men stram. Det er Holger Urbach der er tonemester på de mest vellykkede optagelser. Han går tydeligvis efter at få dynamikken igennem så ubegrænset som muligt.
Prøv lige at lægge øre til en Steiway model D IRL og så fortæl mig igen, at hans optagelser er kølige. Det er de faktisk ikke. Mastersonics serien fra Denon har lidt nogle nye og andre kvaliteter, en smule mindre dynamik, men et meget rent, neutralt og realistisk lydbillede. Jeg mener ikke at kunne nævne nogen overhovedet, der gør dem det efter. Jo Scriabin etuderne på Lang Lang CDén på Telarc. Det er i øvrigt også B&K (DPA) mikes der anvendes sammen med lidt Shoeps. Her fanger de ham meget elegant og klangfuldt.
Der kan sikkert godt være enkelte Urbach optagelser, der er til den kølige side, men jeg mener ikke det er mange og slet ikke Mahler symfonierne, (10éren er i øvrigt flottest optaget). Men jeg forstår godt hvad du mener, fordi jeg tror du er rendt i den svøbe der præger de fleste af CD maskinerne. Lys klang og meget af det kommer faktisk fra løbeværket - believe it or not. Men det er en helt anden snak, som jeg gerne fortæller mere om i en anden tråd.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Ben Harper "Welcome to the Cruel World" - Hans første og klart bedste plade!

Ridin' Thumb "21st century funk"  - Meget "flot" og "poleret" lyd - lyder godt på selv det dårligste anlæg. (Hvilket ikke alle vil mene er vildt fedt :)

Bo Kaspars Orkester "Kaos" - God musik - god lyd.

Alt i alt afhænger det også lidt af ens lydfilosofi. Kurt vil kun ha DPA-optagelser af klassisk/akustisk musik. Jonas vil ha Eminem - jeg selv er lidt til det hele. 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:
Denon vil jeg ikke kalde kølig, men stram.

Lys klang og meget af det kommer faktisk fra løbeværket - believe it or not. Men det er en helt anden snak, som jeg gerne fortæller mere om i en anden tråd.

Hej Kurt. Jeg har ikke kaldt Denon kølig, men stram.

Vi er desværre alt for enige. Men godt at se dig udfolde dig

Jeg har aldrig rigtigt hørt Mahler den 10 symf. i samlingen -  jeg kom kun til 9 eren, men jeg skal da prøve igen. Mht. løbeværket så er vi desværre også alt for enige igen.

Mht. Dorian så er deres live optagelser ikke noget at råbe hurra for. Musikalsk er det desværre gået lidt ned af bakke de senere år og valget med eks. Tysk renæssance musik med nogle underlige horn og fløjter kan nærmest få en til at falde i søvn. Jeg finder lige et par oplagte emner i mapperne i morgen. Jeg tror de fleste kan fjernlånes på bib i øvrigt.

VH

Kramer

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 November 2003 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Et par stykker der endnu ikke er nævnt herude:

Joe mcMurrian, Devining Rod

Bjørn Berge, Stringmachine

Atli Bjørn, Atlicity

Hans Theessink solo, Hard Road Blues

The Oscar Peterson Trio, We Get Requests

Chris Whitley, Din of Ecstasy

Patricia Barber, A Distortion of Love

Eric Bibb, Roadworks

Concrete Cow, 4 Bellies Ahead

Helle Hansen/Heine Hansen Duo, Still Waters

Ry Cooder, Jazz

Anders Roland & Finn Olafsson, Feriedage

Bob's Wilder, Bob Rockwell 5 Plays The Music Of Alec Wilder

Ikke alle vil synes at dette er glimragende optagelser, enkelte trænger måske så til at få styret ret på fx. deres højttalervalg?

Gl.jas, skal beklage at der blev mere end 5, der er bare så meget godt at tage af..

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes