Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: CDér med verdensklasse lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 27 November 2003 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hallo kûbik

Ja, hvis lyden er lige så imponerende som coveret, ringer det vist helt i top.Kan du smide et par uddybende strofer.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 November 2003 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Hallo kûbik

Ja, hvis lyden er lige så imponerende som coveret, ringer det vist helt i top.Kan du smide et par uddybende strofer.

Hejsa Oldjasmosefund!
Jeg skulle hilse fra Egtvedpigen i øvrigt. I er jo jævnaldrende  nogenlunde!

Coveret er præcist lige så dramatisk som lyden.
Der er et gevaldigt hug på den skive.
Det spænder fra det smukkeste af Widor, til noget af det mest larmende af Balbastre. Orglet går dybt og højt og så er der bare skrald i de truthorn.
Kieth johnson har altid haft en forkærlighed for disse monstrøse instrumenter, jeg havde nogle på vinyl engang, der satte himmel og jord i bevægelse.
Det her er saft og kraft til orgelfreaks.
Jeg tror ikke jeg vil have det vildere, det kan ikke være sundt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2003 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:
[Hejsa Oldjasmosefund!
Jeg skulle hilse fra Egtvedpigen i øvrigt. I er jo jævnaldrende  nogenlunde!

Hun var et uforglemmeligt sødt lille u-væsen. Gunda var hendes navn og en uforskammet tørstig livsnyder......og hendes bestemt ikke kønsløse optræden,ville gøre sig på storskærm..... men ak hvor det lænsede fars store lommer........Men at se hende optræde iført spænstige scooterstøvler på fars dertil indrettede arena, det var en særdeles voldsom og uforglemmelig oplevelse:   High-Fy i verdensklasse.......men alt dette kender du kun alt for godt din lille laban......Wink

mennesket er dejligt..især de langbenede kvindelige af slagsen(de lyder bedre)Big smile

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 November 2003 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej knallert

Skulle den blokfløjte være et orgel ?

Det her er for mænd med nosser der slæber hen af jorden.

Prøv at søge på google på:

dor-90117

Og se hvor meget hifireview referencer i opdriver. Bl.a. Stereophile. Og her klip:

"The final recording was a killer: Mussorgsky's Pictures at an Exhibition, in Jean Guillou's astonishing organ transcription on Dorian (DOR-90117), with its nearly impossible 16 Hz pedal."

http://www.reference3a.com/integraleREVIEW.htm

"     Playing our final recording could have gotten us arrested for speaker abuse: Baba Yaga from Pictures at an Exhibition (Dorian DOR-90117)."

http://www.joenit.com/Dis/Press/Mite/Mite%20UHF%20199512.htm

Efter min vurdering er den musikalske fremførsel om noget endnu bedre. Grotesk kraftfuld og sprælsk. Måske for progressiv til de fleste. Men en milepæl der huskes. Jeg synes lyden i optagelsen matcher lyden fra det agressive orgel og den groteske - perfekt på mange måder - performance.

http://www.musicmasterclasses.ch/zurich/e_tonhalle.htm

I højopløsning:

http://members.xoom.virgilio.it/bertero/Organs/Zurich_Tonhal le/Zurich,%20tonhalle%20organ.htm

OK. skal kikke efter din blokfløjtesag.

VH
Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

X-centric
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 November 2003 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

OHH we

Jeg glemte :

Elanor Mc.envoy og Yola. HUn er H"ærlig". især når kæresten dropper hende på den mest upersonlige måde via email. (Rainfall).

Til top Vis X-centric's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-centric

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 November 2003 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Ach!

Stor skandale! Den plade har også jeg stående et eller andet sted i pladereolen..

Vil med det samme iføre mig bodsskjorte og lade denne CD snurre lystigt i skuffen.

Kubik Har ret i at også RR's Pomps and Pipes kan få mange ellers upperpricede musiksystemer til at klappe sammen som støttebenet på en Tomos-kopi..

En anden Dorian-plade i så også må have er DOR-90134. The Great Organ of Saint Eustace, Paris med Jean Guillou på"organ". Især kan fremhæves track 2: Nicolas de Grigny's Récit de Tierce en taille, der er dyybt og frækt indspillet.

En af de første gange jeg spillede denne skæring fik jeg min første ikkeklage, overboen ville bare gerne vide hvad det var der satte deres lejlighed i så voldsomme bevægelser, han kunne ikke høre meget musik -men skeerne dansede rundt i kaffekopperne.. så pas på med løse genstande!

Mvh. Jens/Modifix, -der aldrig når at gennemhøre alle de plader han går og køber..

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2003 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hmmm!

Føj da for en harmonikasse du har fundet der Kramer.
Måske vejrudsigten står på lidt Dorian!

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 November 2003 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Tja, der er mange gode at vælge mellem.  Her er lidt gammelt og lidt nyt.

1. Donald Fagan - Kamakiriad ***** (5 stjernet kvalitet)

2. Donald Fagan - The Nightfly

3. Björn Eidsvåg - Fält

4. Van Morrison - What's Wrong With This Picture?

5. Stevie Ray Vaughan - Couldn't Stand The Weather. Prøv nr. 6 Tin Pan Alley

Vh/Bob

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2003 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:

Hejsa Bobsy - vil du købe et sangkursus?

Tja, der er mange gode at vælge mellem.  Her er lidt gammelt og lidt nyt.

1. Donald Fagan - Kamakiriad ***** (5 stjernet kvalitet)

2. Donald Fagan - The Nightfly

3. Björn Eidsvåg - Fält

4. Van Morrison - What's Wrong With This Picture?

5. Stevie Ray Vaughan - Couldn't Stand The Weather. Prøv nr. 6 Tin Pan Alley Dejlig skive men verdensklasselyd - nope!
Donald Fagan får heller ikke fuldt hus her. Der skal mere til.

Vh/Bob

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 November 2003 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt K. mf.

Selvfølgeligt er lyden af de nye Dorian lige en tand bedre end den her viste fra 89, som jeg finder er den mest spændende og sjove jeg har mødt i sortimentet. Men det kan nærmest ikke nytte noget, når de nye musikalsk ikke rykker. Jeg ved at Dorian solgte en række samplere med udvalg. Her har jeg nummer 3-5 som jeg finder har nogle gode muligheder, alternativet er bibloteket godt at gå efter.

At Donald Fagan skulle finde herind kommer alligevel som en overraskelse for mig. Fint nok.

VH
Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 28 November 2003 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej Centermester...

X-centric skrev:

OHH we

Jeg glemte :

Elanor Mc.envoy og Yola. HUn er H"ærlig". især når kæresten dropper hende på den mest upersonlige måde via email. (Rainfall).

Nå, der er andre mennesker udover Wifi, SES, Jensen, Klaus og jeg, der synes om denne.....

Specielt på nævnte "Rainfall", stritter det meste af min spændstige drengekrop....

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2003 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

emilius skrev:

Kurt Kubik og andre ligestillede,

Der må i høj grad være noget galt enten med jeres øre eller jeres anlæg eller begge dele, hvis I ikke kan høre at Eva Cassidys " Song Byrd " er et utrolig godt album både når det kommer til musikken, men også når det kommer til tekniken..

Et godt bud på en fantastik cd er : Eva og Gertrud " live på Nalen " Ufattelig gode musikere og sangere indspillet i en helt utrolig " live " kvalitet og så får man samtidig med en DVD oven i hatten..

Som Jonas Boyer siger: lyt nu på musikken og som jeg siger: glem nu heller ikke tekniken..

MVH

Emilius

Teknikken er nu en gang forudsætningen for at kunne nå ind til musikken. Vi kunne i modsat fald lige så godt nyde de gamle 78'ere dér er der kun musikken at tage vare på - teknikken er skrækkelig.

Gl.Jas's idé med at prøve at hive kvalitetsindspilninger frem skal han da ikke bebrejdes, som der er en vis tendens til i svarene. Initiativet er da helt fint.

Jeg kunne bidrage med en masse skiver, der er stjerner på HiFi'ens firmament, men at skulle ricikere at blive anklaget for ikke at høre på musik, hvad der mon egentlig menes med det, når det er musik, der spilles, fraholder mig at bruge tid på det.

Meget, der er fremragende, stiller store krav til anlægget, som jo så blot medfører, at skiven tros dårlig, hvor det er anlægget, der er det.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 28 November 2003 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Ved ikke lige om jeg kan klare 5, men here goes.

Steve Vai - The Ultra Zone, ikke ligefrem den mest akustiske af slagsen, men HDCD optaget, virkelig flabet og rigtig rigtig fed

Nils Lofgren - Acoustic Live, I vidste den måtte dukke op

Øhh, hvad kan vi mere finde på... Til pladespilleren:

Giovani Gabrielli - Gabrielli und seinem zeit (eller noget i den stil, tysk er mildest talt ikke min force) Sindsyg fed plade med rennæsance blæsere og strygere optaget i senhalvtredserne.

Jeg kan ikke komme på mere lige nu. Prøv dem!

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 November 2003 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Teknikken er nu en gang forudsætningen for at kunne nå ind til musikken. Vi kunne i modsat fald lige så godt nyde de gamle 78'ere dér er der kun musikken at tage vare på - teknikken er skrækkelig.

Her er jeg absolut ikke enig - og det skal ikke opfattes som en bebrejdelse ;o) - der findes umådeligt meget musik på 78'ere som er lytteværdigt. Ja teknikken er skrækkelig, men det afholder mig da ikke fra at nyde musikken og nå ind til dens sjæl, hvis man kan sige det sådan...

Hank Williams er fra den tid hvor det meste musik blev indspillet på 78'ere. Bessie Smith - en af det absolut største blues sangerinder, findes kun på 78'ere (ganskevist overført til LP/CD senere).
Robert Johnson (som regnes for en af det mest indflydelsesrige blues musikkere overhovedet), indspillede sine sange i 30'erne. En mikrofon og masterpladen blev skåret direkte - der var ikke noget der hed masterbånd dengang ;o)
Son House, Charlie Patton, listen er meget lang.

Det er musik jeg meget nødig ville leve foruden.

Duelund skrev:

Gl.Jas's idé med at prøve at hive kvalitetsindspilninger frem skal han da ikke bebrejdes, som der er en vis tendens til i svarene. Initiativet er da helt fint.

Absolut ikke. Jeg nyder da også en god indspilnning, men en god indspilning kan ikke gøre musikken bedre - efter min mening.  

Duelund skrev:

Jeg kunne bidrage med en masse skiver, der er stjerner på HiFi'ens firmament, men at skulle ricikere at blive anklaget for ikke at høre på musik, hvad der mon egentlig menes med det, når det er musik, der spilles, fraholder mig at bruge tid på det.

Ærgeligt, det kunne ellers være interessant at høre lidt om hvad du lytter til...

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 November 2003 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Randi Laubek: "Ducks and Drakes" - Hendes første og bedste plade.

Hvorfor er det næsten altid den første plade der er den bedste - og hvorfor er nummer 7 sang altid bedre end nummer 1??? There's something outthere!

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 28 November 2003 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Beethovens 5. med Carlos Kleiber og Wiener Phil.
Referencelyd - tjaa?
Referenceperformance - bestemt!

/U.

Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2003 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Hej Centermester...

X-centric skrev:

OHH we

Jeg glemte :

Nå, der er andre mennesker udover Wifi, SES, Jensen, Klaus og jeg, der synes om denne.....

Specielt på nævnte "Rainfall", stritter det meste af min spændstige drengekrop....

.

Og der er mindst EN mere. Den hygger faktisk sig på fars afspiller lige nu. Prøv forresten Plainsong: dark side of the roomWink

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 November 2003 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Duelund skrev:

Her er jeg absolut ikke enig - og det skal ikke opfattes som en bebrejdelse ;o) - der findes umådeligt meget musik på 78'ere som er lytteværdigt. Ja teknikken er skrækkelig, men det afholder mig da ikke fra at nyde musikken og nå ind til dens sjæl, hvis man kan sige det sådan...

Det var vist egentlig også det jeg skrev, at man kunne. Mit lange liv med musik har dog lært mig ikke at nøjes med overfladen af en musikgengivelse, hvorfor nøjes med lidt, når man nu en gang kan få det hele.

Hvad er der galt med et klart og gennemsigtigt lydbillde? Det kan man forholde sig til og få en masse "ikke tidligere hørt" ud af.

Hank Williams er fra den tid hvor det meste musik blev indspillet på 78'ere. Bessie Smith - en af det absolut største blues sangerinder, findes kun på 78'ere (ganskevist overført til LP/CD senere).
Robert Johnson (som regnes for en af det mest indflydelsesrige blues musikkere overhovedet), indspillede sine sange i 30'erne. En mikrofon og masterpladen blev skåret direkte - der var ikke noget der hed masterbånd dengang ;o)
Son House, Charlie Patton, listen er meget lang.

Det er musik jeg meget nødig ville leve foruden.

Det ville jeg da heller ikke, men til musiknydelse er det ikke mig. Genkendelsesn glæde kan være nok så stor, men gribe mig kan det ikke. Det skal spilles ved lavt niveau som baggrundsmusik. Helt fint til huslige sysler, men til en gribende performance, dur de ikke.

Duelund skrev:

Absolut ikke. Jeg nyder da også en god indspilnning, men en god indspilning kan ikke gøre musikken bedre - efter min mening.  

Duelund skrev:

Det forekommer mig underligt. Jeg kan ikke fordrage ikke at kunne høre hvad foregår.

Ærgeligt, det kunne ellers være interessant at høre lidt om hvad du lytter til...

mvh

Du kunne jo prøve med  en overraskende god indspilning af Verdi's Requiem.

Phillips 2001 indspilning med Valery Gergiev ved roret   468 079-2

Den er underligt nok temmelig god. Bocelli det svageste led men med passende mikrofonering går det.

mvh  Steen Duelund 

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 November 2003 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

Beethovens 5. med Carlos Kleiber og Wiener Phil.
Referencelyd - tjaa?
Referenceperformance - bestemt!

/U.

Det er en DG indspilning - så hvad kan man forlange?

mvh

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 November 2003 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej Steen,

Duelund skrev:

Det var vist egentlig også det jeg skrev, at man kunne. Mit lange liv med musik har dog lært mig ikke at nøjes med overfladen af en musikgengivelse, hvorfor nøjes med lidt, når man nu en gang kan få det hele.

Ja det er rigtigt. Når når jeg læser dit indlæg igen skriver du at på 78'ere er "der kun musikken at tage vare på". Det jeg reagerede på var din sætning om at  "Teknikken er nu en gang forudsætningen for at kunne nå ind til musikken". Min pointe er at nogle gange er man tvunget til at nøjes med "lidt" fordi der ikke eksisterer andet. Personligt synes jeg det er synd hvis man afviser musikken pga. en dårlig optagelse

Duelund skrev:

Hvad er der galt med et klart og gennemsigtigt lydbillde? Det kan man forholde sig til og få en masse "ikke tidligere hørt" ud af.

Nej for det meste er der ikke noget galt. Nogle gange er det klart at foretrække, men igen der er optagelser hvor man må nøjes og endda optagelser hvor den "dårlige" lyd er en bevidst del af udtrykket (f.eks. punk, Lo-Fi). Personligt synes jeg at der eksisterer mange overproducerede plader hvor stræben efter den perfekte lyd totalt dræber musikken (Roger Waters plader er et godt eksempel - efter min mening. Jeg anerkender selvfølgelig at andre er af en anden mening ;o))

Duelund skrev:

Det ville jeg da heller ikke, men til musiknydelse er det ikke mig. Genkendelsesn glæde kan være nok så stor, men gribe mig kan det ikke. Det skal spilles ved lavt niveau som baggrundsmusik. Helt fint til huslige sysler, men til en gribende performance, dur de ikke.

Jeg nyder (bliver grebet af) de gamle Hank Williams indspilninger mindst lige så meget som den fineste nudtidige country indspilning. Igen kvaliteten af musikken gør forskellen.

Duelund skrev:

Du kunne jo prøve med  en overraskende god indspilning af Verdi's Requiem.

Phillips 2001 indspilning med Valery Gergiev ved roret   468 079-2

Den er underligt nok temmelig god. Bocelli det svageste led men med passende mikrofonering går det.

Tak for det. Jeg er en novice når det drejer sig om klassisk musik, men lige netop Verdi's Requiem indgår i den aldeles glimrende svenske film "Den enfoldig morder" med en ung Stellan Skarsgaard. Jeg husker ikke at have set en film hvor musikken i den grad har ramt mig lige i mellemgulvet ;o).

Findes der ikke, indenfor den klassiske musik, indspilninger hvor datidens teknik satte begrænsninger for den tekniske kvalitet, men hvor den kunstneriske kvalitet ikke er blevet overgået siden? (læs: den gode tekniske kvalitet er ikke altid at foretrække).

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes