| Forfatter |
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 30 Marts 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
Bare rolig... Den skal nok være der til Storelytteaften. Vi bliver nødt til at starte om eftermiddagen, for som du ganske rigtigt skriver, så er der RIGTIGT MEGET forskelligt grej som skal lyttes på. Jeg håber bare at højttalerstikkene når at dukke op inden. De kommer fra den anden side af Atlanten, og man kan jo godt være så uheldig at tingene er lang tid om at dukke op derovre fra.
|
|
|
Hvis jeg blev inviteret med til lytteaftenen, kunne jeg tage sådan et par Pioneer-stik med.  Der sidder vist et par på min Pioneer LX-880:  Læs om den her. Peter Q. __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 30 Marts 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak r-l-b.  Jeg synes da også at der et eller andet over den.  Og jeg skal nok bære over med Pioneer.  De er jo trods alt også ansvarlige for mine dejlige HPM højttalere. Nu har jeg jo indtil videre kun lagt ører til MM RIAA delen i den, (og du læste godt at RIAA'en i min AU-555A lød bedre ikke?) men jeg er da spændt på at høre hvordan resten af den lyder. Du behøver ikke at rode hele din Hifi-opbevarings-lade gennem r-l-b. Din SA-9100 har ikke sådan en transformer bandit i røvéen.  (puh, det lød da vist lidt grimt).
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 Marts 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
...... sådan en transformer bandit i røvéen. (puh, det lød da vist lidt grimt).
|
|
|
ja - det lød grint ...nødigt noget jeg ville gå til lægen med  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Hvis jeg blev inviteret med til lytteaftenen, kunne jeg tage sådan et par Pioneer-stik med. 
Der sidder vist et par på min Pioneer LX-880
Peter Q.
|
|
|
 Jeg satser nu meget stærkt på at de stik dukker op indenfor de næste 14 dage, men tak for tilbuddet Peter Q. Du har da vist også lidt langt at rejse fra midtJylland til det stenbestrøede Vesterbro? Det er ellers også en lækker sag din LX-880 receiver. Den lyder sandsynligvist lidt mere vintage-agtigt end min SA-1000, selvom der kun er et enkelt år imellem dem. SA-1000 ser meget mere "moderne" ud indeni. Jeg er ret spændt på at høre om SA-1000 har den gamle tidlig-halvfjerser "røragtige" lyd som min lille Sansui AU-555A har. Hvis ikke, så må den ud af haven... __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2008 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
... Du har da vist også lidt langt at rejse fra midtJylland til det stenbestrøede Vesterbro? ...
|
|
|
Langt? Godt tre timers kørsel her fra Centraldanmark til Vesterbro er da ikke slemt. Men nok alligevel lige i overkanten for et hifi-træf. Jeg kan jo ved lejlighed lave mit eget jyske træf: har jo masser af plads. Og masser af grej. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo bare en step-up transformator på en oktal sokkel. (Samme type som til f.eks. 6SN7) Nu har jeg set den skal videre, men det kan sagtens laves, masser af billeder i den her tråd: http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/72/728980.ht mlProblemet er mest om benforbindelserne følger samme standard som de amerikanske, mine Altec 15095A har også oktal sokkel.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes: Jeg må indrømme at jeg da godt kan være en liiille smule misundelig når du siger at du både har masser af plads og masser af grej.  Hvis du så oven i købet også har langt til naboen, så kan man vel ikke forlange mere. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Det er jo bare en step-up transformator på en oktal sokkel. (Samme type som til f.eks. 6SN7)
Nu har jeg set den skal videre, men det kan sagtens laves, masser af billeder i den her tråd: http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/72/728980.ht ml
Problemet er mest om benforbindelserne følger samme standard som de amerikanske, mine Altec 15095A har også oktal sokkel.
|
|
|
Tjaaaa, tjoooh... Jeg har jo som sagt ikke taget nogen endelig beslutning om hvad der skal ske med den før at jeg har hørt hvordan den lyder. Til at starte med skal jeg prøve at bruge den som forforstærker til min Music Angel. Det kunne jo godt være at den vil overraske mig positivt.  Kjell B bruger jo f. eks. en SA-900 til hans Music Angel. Skal man ikke vide nogen omkring værdierne på den originale transformer for at man begynder at flikke noget sammen selv, hvis det stadig skal passe med at man via omskifterknappen bagpå forstærkeren vælger imellem henholdsvis en 20, 50 eller 100 kOhm's belastning? __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
pqrannes: Jeg må indrømme at jeg da godt kan være en liiille smule misundelig når du siger at du både har masser af plads og masser af grej. Hvis du så oven i købet også har langt til naboen, så kan man vel ikke forlange mere. |
|
|
Jeg har et 45 kvm musik-hifi-rum, og eneste nabo er min 13årige teenagedatter. Ellers har jeg vel 500 m til nærmeste nabo. Her fra hvor jeg sidder kan jeg se ca. 18 par højttalere og vel en 12-16 amps og receivere. Jeg er meget, meget heldig og smiler mig i søvn hver aften! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
Tjaaaa, tjoooh... Jeg har jo som sagt ikke taget nogen endelig beslutning om hvad der skal ske med den før at jeg har hørt hvordan den lyder. Til at starte med skal jeg prøve at bruge den som forforstærker til min Music Angel. Det kunne jo godt være at den vil overraske mig positivt. Kjell B bruger jo f. eks. en SA-900 til hans Music Angel.
Skal man ikke vide nogen omkring værdierne på den originale transformer for at man begynder at flikke noget sammen selv, hvis det stadig skal passe med at man via omskifterknappen bagpå forstærkeren vælger imellem henholdsvis en 20, 50 eller 100 kOhm's belastning?
|
|
|
Hmm, joh. Min Altec step-up har 2 muligheder alt efter hvordan den er forbundet. 1 til 5 eller 1 til 10 ganges forstærkning. Men de 20, 50 eller 100 Kohm er nok for MM måske? Men det kan jo også påvirke belastningen på den sekundære side af step-uppen. Det kræver enten et kig i diagram eller brugsanvisning. Må nu også sige, at hvis din MA88 er helt identisk med Krenzlers, (hvad den jo ikke behøver at være), har du da i høj grad brug for noget til at bløde den hysteriske øvre mellemtone op
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Må nu også sige, at hvis din MA88 er helt identisk med Krenzlers, (hvad den jo ikke behøver at være), har du da i høj grad brug for noget til at bløde den hysteriske øvre mellemtone op
|
|
|
Slam bam thank you mam - surt at være en falden engel    __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Her fra hvor jeg sidder kan jeg se ca. 18 par højttalere og vel en 12-16 amps og receivere. Jeg er meget, meget heldig og smiler mig i søvn hver aften!
PQR
|
|
|
Det er fra det mørke Jylland opgøret med Janteloven skal komme - priset være PQR og hans nattesmil  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mellemhjulet skrev:
Må nu også sige, at hvis din MA88 er helt identisk med Krenzlers, (hvad den jo ikke behøver at være), har du da i høj grad brug for noget til at bløde den hysteriske øvre mellemtone op
|
|
|
Slam bam thank you mam - surt at være en falden engel   
|
|
|
 Min MA88 ER identisk med Krenzlers, men mine svar er; nej, og nej.  Ikke med RIAA'en i AU-555A, som har en mellemtone der er mere blød og behagelig end de andre RIAA trin som jeg har prøvet på min engel + 2 lækre ECC82 big shield Mullard rør som sidder i min CD afspiller.  Med disse lydkilder kan jeg ikke høre noget hysteri i mellemtonen på rørforstærkeren.  Jeg synes at der er rigtig god synergi der. EDIT: Og desuden så er mine HPM-900 vist nok også tilpas tilbagelænede i mellemtonen til "den hysteriske øvre mellemtone" i MA88. Det eneste som til tider er hysterisk herhjemme er min overbo.  Jeg monterede jo også de der omdiskuterede NOS drosler i MA'en, og resultatet af det var ikke noget for mig. Det blev lidt for slasket og upræcist, og lyden blev ligesom lidt mere 2-dimensionel. De 20, 50 eller 100 Kohm belastningsmuligheder bagpå SA-1000 skulle nu være til MC indgangen. Krenzler linkede tidligere i tråden til diagrammet på hele forstærkeren.  Citat: SA-1000
schematic hvis den overhovedet kan bruges til noget? (username:
AKPioneer & password: AK2007) <- hvis nødvendigt. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Jeg har et 45 kvm musik-hifi-rum, og eneste nabo er min 13årige teenagedatter. Ellers har jeg vel 500 m til nærmeste nabo.
Her fra hvor jeg sidder kan jeg se ca. 18 par højttalere og vel en 12-16 amps og receivere. Jeg er meget, meget heldig og smiler mig i søvn hver aften!
PQR
|
|
|
PQR, du må være en meget lykkelig mand!  __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kort update på forstærkeren indtil videre: I går fik jeg afprøvet den som forforstærker til min Music Angel. Mere om det på et andet tidspunkt. Jeg modtog de spritnye højttalerstik med posten i dag, så jeg afprøvede fluks forstærkeren som separat enhed. Den lyder sq slet ikke så tosset må jeg sige, og alt virker umiddelbart helt fejlfrit uden knas i kontakterne efter en grundig gang rens og smørelse med DeOxit.  Den har den tidlige 70'er klang som jeg havde håbet på, og med lidt mere tryk i bassen end min Music Angel  (det kan faktisk godt blive lidt for meget af det gode på nogle indspilninger). MA virker til at have mere greb om tingene i bunden, men jeg tror nu ikke at den SA-1000 skal videre lige med det samme.  Foreløbigt skal der lyttes på den i et stykke tid. MM RIAA delen i den har lidt mindre tryk i bunden og en mere fremtrædende mellemtone end RIAA'en i min Sansui AU-555A, men det passer meget godt i det samlede lydbillede da forstærkeren i sig selv har masser af punch i bassen. Nu får den i hvertfald lov til at køre i nogle dage. Det er dog stadigvæk ærgeligt med den eksterne moving coil transformer som ikke er der.
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|