Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2024 | 22:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bas til højttaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 03 November 2012 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Så er der også bestilt træ.. Valget faldt på en 27 mm birke finer.. Skønt materiale dejlig dødt i klangen.. i starten af næste ugen går turen til finer kontoren.. mon det skal være en æble birk finer eller måske en fugle øje ahorn.. eller uha der findes så mange smukke finer vare.. er nok mest til fugle øje ahorn.. Men man skal altid lade en dør stå åben over for forførelse.. tænk nu hvis der lå noget der vare endnu smukkere..

Forstærker modulerne bliver sendt fra USA i starten af næste uge..

 

 



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 03 November 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:
Nu kan vi næppe tale om et line array når enheder er brudt i midten.. her er nok snare tale om en helt
klassisk d'appolito hvor man blot har placeret 2 basser på vær side af d'appolito arrangementet med mellem tone og
diskant i midten.. Faktisk tænker jeg det giver et bedre resultat hvis alle basser sad i en linje tæt sammen så der ikke
opstod fase fejl imellem øvre og nedre sæt basser, men det ville få designet til at vælte..

Basserne er i øvrigt købt, det blev til 4 stk. Scan Speak 26W/8867T00


Fasefejl er ikke så tydelige for øret i basområdet, som længere oppe. Så de skal nok komme til at spille godt uanset...

En ulempe ved at placere basserne i top og bund er et højere tyngdepunkt, end hvis begge basser havde siddet i bunden.

Det er et par gode basser, du har købt! 640 cm2 membranareal det kan mærkes! Jeg kører selv med 2*10" Eton og 2*6½"
illuminator i hver side. Det kan vist dække de flestes behov for bas.

Held og lykke med projektet. Det bliver spændende at følge!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 03 November 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Ja det skal blive sjovt at komme lidt videre med det.. Ja det blev også den hurtige konklusion at dette sæt skulle kunne rykke lidt mere end mine Adam Audio Column Mk2

Men det bliver spædende at arbejde med de digmoda moduler.. Deres software er ganske fint, der er rig mulighed for at manipulere det i den retning man vil have.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal centret mellem toner og diskanten eller om jeg skal rykke dem ud mod den ene side af kabinettet for at få en pæne baffel respons..

Kabinettet måler 290 X 1375 mm i fronten hele kabinettet måler 290 X 1375 X 600 mm

 

Umiddelbart er det ikke tanken at false kabinettet ind omkring mellem tonen eller diskanten men derimod at korrigere det i DSP delen nu muligheden alligevel er der..

 

 



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 04 November 2012 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Lige lidt blandede indspark...

en ting du også bør have med i overvejelserne er højden på diskanten. Når jeg sidder i min lyttestol er øret ca. 110 cm fra
gulvet.

Med en højde på 137,5 cm vil diskanten komme under 90 cm fra gulvet, hvis der skal være en bas øverst. Så medmindre
din lytteposition er meget lav, vil det placeringsmæssigt - ifht. diskanten - være bedre med begge basser i bunden, med en
højde på 137,5.

Hvis man kan tidsforskyde i dsp'en kan man også få bassen til at være i fase, hvis basserne sad i siden (nu da du alligevel
har tænkt dig at dele lavt).

Iøvrigt tror jeg denne illuminator kunne være fin i en d'appolito, grundet den lille diameter på 61,9 mm. Jeg har ikke hørt
hverken 61,9 eller 55,3 mm versionerne, men har hørt de øvrige. Både dome-, ringradiator- og beryliumudgaven især er
yderst fremragende!!!

D3004/602010

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 04 November 2012 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Begge basser kommer til at side i bunden, med mellem tone og diskant i toppen for at opnå den rigtige højde i forhold til lytte positionen..

Jeg har netop valgt seas diskanten for dele længere nede i frekvens imellem mellem tone og diskant, men det må komme an på lidt forsøg når det er oppe og køre..

Tanken med at smide basserne i siden har også strejfet mig, men syntes jeg for et mere harmonisk kabinet når jeg er oppe på 29 cm i bredden så enhederne kan lige så vel side på fronten tæt på den nederste mellem tone så der er lidt mere spilde rum i forhold til dele frekvens, så skulle jeg også gerne afhjælpe bøvl med alt for mange refleksioner fra gulvet..

 

 

 



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1629
Sendt: 04 November 2012 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Ellers skulle du køre 4-vejs. Sætte 2 x 10" ryg mod ryg i bunden af kasse. Hvis de deles højest ved ca 80hz skulle det ikke blive et problem at få dem til at virke homogent med resten af systemet. Så tilføjer du en 8" til at dækker området mellem 80 0g 300hz, for godt punch og live fornemmelse. Og så din MTM fra 300hz og op.
Altså sub-basserne i sidderne og mellembas i fronten. Så kommer det til at ligne en normal mellemstørrelse 3 vejs med sub i sidderne.
Det kræver lidt mere kabinet til bunden. Og selv om jeg godt ved at du har indkøbt SS 10", som jo spiller bedst i ca 70 liter hver. Så kunne seas's sub-enheder, måske have været en ide. SB 8" mener jeg ville være kanon til mellembas.
Jeg ved godt du har købt mange dele allerede, men det virker som om at du er frisk på at prøve andre metoder for at nå dit mål.
Sub-bas enheder der er placeret lavt imod gulvet, kobler faktisk godt til rummet. Men mellembas der i mod, har bedre af at bliver løftet lidt op, netop pga reflektioner. Men afstanden til mellemtonen er ikke så vigtig da bølgelængden er møj lang, og derfor kan du sagtens være op til 40cm imellem mellemtone og bas. Den mest hørbare og kritiske del er delingen mellem diskant og mellemtone, hor der skal være styr på niveau, spredning, fase og reflektioner - hvis det altså skal være rigtig godt
Så vidt jeg husker, så giver MTM et smallere lyttevindue, vertikalt, men begrænser derfor samtidig reflektioner fra gulv og loft.
Når du skriver falsning ind imod mellemtoner og diskant, så tænker jeg skrå baffler ala avalon.
En ting er sikker, du bør klart sørger for lidt runde kanter, til mellemtone og diskant, da du ellers får en masse komplekse diffraktioner, som især bliver tydelige ved at placere enheder i midten, da du så får lige store afstande til begge sider, og herved opnår effekten gange 2
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1629
Sendt: 04 November 2012 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Også en ide at lave topkabinettet særskilt. På den måde kan du bedre undgå at vibrationer fra bassen, "rejser" op i kabinet-siderne og forstyrre de øvre frekvenser, med unødige "farvninger" af lyden. Også nemmere at flytte rundt på, altså transport at de færdige og garanterede tunge kabinetter. Det tæller alt sammen lidt når vi snakker high end 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 04 November 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Ja mulighederne er mange.. Jeg er også ret sikker på at det ender med at de to mellem toner bliver klinet helt op imod hindanden og diskanten så bliver mast så langt det nu er muligt ind imellem de to mellem tone enheder.. Så er der ikke nogle af enhederne der har lige langt til nogle kanter, ligeledes vil der Maks være 12 cm fra center af domen på diskanten til center af domen på mellem tonerne.. Hvis jeg deler ved 3000 hz er bølgelængden 11,43cm ikke optimalt, men dog mere optimalt som en helt klassisk MTM da jeg så får endnu støre afstand imellem de to mellem tone enheder.. Jeg er ikke helt klar over hvordan deres udstrålings mønster ser ud ved 3000hz det samme ville være interessant at vide for diskanten..

 

Kabinetterne ender med at blive to delt, ellers får jeg dem jo aldrig med videre.. det åbner også muligheden for senere at udvide projektet med endnu et sæt 26W sat oven på hvis de perverse lyster skulle melde sig..



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 04 November 2012 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Så er der lige lidt hygge læsning til dem der lyster: http://www.digmoda.com/docs/DDC552_07K11.pdf

 



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 05 November 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fiflet lidt med en primitiv tegning..

__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 05 November 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

læs evt dette om placering af diskanten (som du gør)
      diskant placering
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1629
Sendt: 05 November 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
læs evt dette om placering af diskanten (som du gør)
      diskant placering


Yes...  det virker nemlig det der. jeg har 45 graders snit og varierende baffelbredde på mine fronter som f.eks avalon. Og mine målinger viser stort set et linært resultat fra 2K hz og til over 20K.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 05 November 2012 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Så skal jeg bare huske at være så meget i fokus at jeg får lavet højre og venstre kasse når jeg står med over fræseren i hånden og skal undersænke enhederne.. Glæder mig lidt til at komme i gang med at bygge, nu ligger alle enhederne så fint og venter.. UPS har også samlet forstærker modulet op.. Jeg venter bare på at snedkeren er færdig med at skære pladerne ud så jeg kan komme i gang med at samle dem.. Er der i øvrigt nogle her fra Sjælland der har en lamel fræser eller skal jeg bare bide i det sure æble og købe en? På den anden side kan rundsaven overfræseren bånd pudseren osv. få godt selskab..



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 06 November 2012 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Så bliver der leveret træ i næste uge.. Jeg tog valget på at få det skåret hos en snedker denne gang på en CNC sav så må jeg se om det er pengene værd frem for at skære det selv, men tiden er i hvert fald sparet og det kan jeg glæde mig over..

 

 



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 17 November 2012 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Efter lidt mere tænke tid har jeg besluttet i mit stille sind at de to akustiske ventiler bliver droppet til fordel for et lukket kabinet, med den volumen der er til rådighed i kabinettet skulle jeg meget gerne kunne opnå et F3 47,5 hz og et Qtc på 0,6.. Jeg vil hellere have en præcis impuls villig bas frem for at gå ben hårdt efter de 20 hz, der forligger jo muligheden for at sætte et bas shelf filter ind og give dem et spark i bunden hvis nødvendigt.. Det kan jo hurtigt hævne sig når de står i rummet og spilder..

Jeg vil meget gerne høre hvis der er nogle der mener at det er hoved rystende dumt Smile



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 312
Sendt: 17 November 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:
Efter lidt mere tænke tid har
jeg besluttet i mit stille sind at de to akustiske ventiler bliver droppet til fordel for et lukket kabinet, med den
volumen der er til rådighed i kabinettet skulle jeg meget gerne kunne opnå et F3 47,5 hz og et Qtc på 0,6.. Jeg vil
hellere have en præcis impuls villig bas frem for at gå ben hårdt efter de 20 hz, der forligger jo muligheden for at
sætte et bas shelf filter ind og give dem et spark i bunden hvis nødvendigt.. Det kan jo hurtigt hævne sig når de
står i rummet og spilder..


hvis du ønsker at have en præcis bas, så synes jeg du skal gå efter et lidt højere Q, ellers risikerer du at din
steprespons bliver langsommere ~ "dovnere" bas

din kabinetvolumen er også NOGET der skal tages i betragtning når man kigger på den fysiske størrelse

Q 0,6 = 121L og FB 37Hz
Q 0,7 = 81L og FB 44Hz

JEG ville bestemt vælge 0,7 eller tæt derpå.

du skal alligevel have et NOGET stort rum for at kunne have gavn af de 7 HZ ekstra.

D3004/602010 den vil jeg IKKE anbefale, jeg har haft den i mit selvbyg i 3 år nu, og har aldrig fået den til at spille
godt, skulle du endelig kigge på diskanter i den størrelse, så ville jeg kigge på SB-Acoustics, de laver nogle i
samme størrelse, de spiller altså bedre end den der

alernativt kunne du kigge på D3004/660000, den er ikke ret meget dyrere end D3004/602010, og den ekstra
afstand du skal have imellem melletonerne, betyder ca 200Hz i foreskel.

min erfaring siger mig at man mange gange kommer til at mangle en stor del stemmeleje, hvis man deler omkring
2000Hz, da det stiller STORE krav til diskanten og dens motor (magnetsystem)



__________________
Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 17 November 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hej Ronnie

Tak for ind put.. Jeg går efter et Q på 0.7

Jeg har valgt denne diskant:

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=art icle&id=152&Itemid=157

Den lyder i mine øre ganske godt og velopløst og behageligt musikalsk..

Nu jeg alligevel har din ekspert viden er det så ikke ret spottet at gå efter et tryk kammer løsning.. Jeg kan vældig godt li en god præcis defineret bas, med 2 X 10” tænker jeg også at de evner at få fint med bund i systemet skønt det er tryk kammer..

Jeg tænker også at dele oppe omkring 2.5 til 3 Khz men da jeg køre aktiv drift et det super nemt at prøve andre ting af..



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 312
Sendt: 17 November 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

jeg vil klart holde mig til trykkammer med dine 2*10"

hvad du så vælger til mellemtonen, det er lidt smagssag, og lidt enhedsvalg, jeg hælder mest til flowresistor eller en
decideret refleksafstemning

din delefrekvens lyder ikke helt i hegnet

__________________
Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 17 November 2012 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

bas mid er også købt, det blev til disse: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-8531k00.pdf

det bliver en MTM med 2 scan speak 15W og seas diskanterne og to 26W i lukket kabinet.. der er 120 liter til de 2 10" der er i alt 40 liter til rådighed til de 2 15W

Det kommer til at blive drevet aktivt af følgende moduler: http://www.digmoda.com/docs/DDC552_07K11.pdf

http://www.digmoda.com/rv/KSC-12-09article.pdf



__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 791
Sendt: 28 November 2012 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har et selvbygget højtaler sammen med Steen Duelund. Der sidder to styk 8 " basser. Dynamikken mangler ikke noget. Q er på 0,32

Et lavt Q giver mere dyb bas. Runder godt nok før af, men fortsætter derned af.

Et rum behøver ikke at være stort for at gengive dybe frekvenser. Det er en misforståelse at bas ikke kan gengives i små rum. Det går fint i en bil.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes