Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Eloquence - Wide baffle speaker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 December 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Flotte højttalere Jensby, men så høje måtte mine ikke være. Til gengæld bliver den max. udvendige dybde omkring de 30 cm, når elektronik og køleplader på bagsiden tælles med.  Første ordens filtre holder jeg mig LANGT væk fra ... dem er jeg vokset fra. 

Jeg har kørt ca. ½ år med een SB bas, Accuton og SS BE-dome, så jeg kender deres lyd og de passer fremragende sammen. Hidtil har Accuton mellemtonen dog kørt i en slags åben baffel, men nu bliver det et dæmpet assymetrisk kabinet med akustisk ventil, så jeg forventer at kunne trække den lidt længere ned.

Men ellers er projektet gået på ufrivillig juleferie. Det fine værksted skulle bruges af andre (måske de skal lave julegaver?) så alt måtte pakkes sammen og flyttes. Håber at kunne gå igang igen først i det nye år. I mellemtiden står så det ene næsten færdige kabinet på sin midlertidige fod og vise lidt af hvordan det kommer til at se ud.

DKXDN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 December 2012 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Hvor blev dipolisten af ?

mvh
Dion

Til top Vis DKXDN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKXDN

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 29 December 2012 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hej Dion,

Dipolisten forsvandt da han flyttede sammen med kæresten.   220 cm høje højttalere var trods alt for meget. Jeg er dog yderst tilfreds med at der nu bliver plads til så store højttalere i stuen. Hun synes faktisk det er smart, at de ikke er så dybe.

anholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej Jan
Spændende projekt, som jeg følger med stor interesse.
Har du valgt en buet
front af akustiske eller æstetiske grunde?
Er der nogen forskel på lyden om fronten er flad eller buet?

Venlig hilsen
Til top Vis anholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anholt

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 12 Januar 2013 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hej anholt,

Begge dele - de skal se ud som et "møbel" i stuen og den kantede konstruktion er med til at sikre en mere stabil konstruktion med færre paralelle flader. Bagsiden af højttaleren har samme form. 

Rente spredninsmæssigt tror jeg ikke umiddelbart der vil være den store forskel på en flad og en buet form. Det har nok større betydning for evt. difraktions påvirkninger om kanterne er rundet af.

Iøvrigt er projektet alvorligt strandet og i problemer. Ikke fordi jeg ikke kan og vil, men jeg er røget uklar med administrator af værkstedet her hvor jeg bor. Hun mener det er et "hobbyrum" og ikke et værksted. Svineri med slibning og fræsning er således ikke velset, selv om man rydder op efter sig. Hun mener tilsyneladende, at det 20 m2 store værksted kun er beregnet til påsætning af stoleben og reparation af køkkenlåger.

Prøver at ovebevise hende om det modsatte ... ellers har jeg mange 1.000 kroner ude og svømme og kan ikke blive færdig.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

uha det lyder rigtig træls Jan.....ku de da ikke ha indsat en mand som administrator istedet...det havde nok fremmet forståelsen for behovet for at blive færdig.

velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Iøvrigt er projektet alvorligt strandet og i problemer. Ikke fordi jeg ikke kan og vil, men jeg er røget uklar med administrator af værkstedet her hvor jeg bor. Hun mener det er et "hobbyrum" og ikke et værksted. Svineri med slibning og fræsning er således ikke velset, selv om man rydder op efter sig. Hun mener tilsyneladende, at det 20 m2 store værksted kun er beregnet til påsætning af stoleben og reparation af køkkenlåger.

Prøver at ovebevise hende om det modsatte ... ellers har jeg mange 1.000 kroner ude og svømme og kan ikke blive færdig.

Havde det været USA havde hun vel hurtigt have fået et sagsanlæg på halsen (medmindre hun havde nedskrevne vedtægter/ordensregler at henholde sig til...)
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 08 Februar 2013 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Så er der endelig kommet gang i projektet igen. Blomster kan gøre underværker, så i denne og næste uge har jeg igen værkstedet, men har lovet ikke at "støve"!  Det er jo et hobbyrum og ikke et værksted til store støvende maskiner.

På trods af denne formaning er jeg igang igen - dog med hele to støvsugere koblet på, hvilket gør det hele lidt mere besværligt, men en hel del mindre støvende.

Kan skrive under på, at finering er svært. Topplade og den ene sideplade blev fineret med ask og hvid snedkerlim der fik lov til at tørre og så blev strøget på. For så vidt OK, men 0,6 mm finer der bliver vådt kommer til at ligne et vaskebræt! Absolut ikke anbefalet. Med masser af strygning og efterfølgende slibning hjalp det, men NEJ ... "duer ikke" som de sagde i Klodshans.

De store flader på den næste buede sideplade fik så kontaktlim (det samme på kabinettet). Det stinker og er bestemt ikke sundt, men det virker, når ellers man kan styre det. Øvelse gør mester. Det blev afgjort mere plant, men til gengæld med lidt lufthuller, som ikke lige lader sig fjerne.

Alt i alt ser det dog rimeligt pænt ud. Der kommer lidt nærbilleder på min hjemmeside.

På billedet manglet bundlisten, som også bliver med kulfiberfinish, samt den uundværlige sokkel, så de står solidt. De blanke skruer der holder pladen foran basserne skal selvfølgelig udskiftes med sorte.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

.....ellers ser det jo ganske fornuftigt ud efterhånden, Janils.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 10 Februar 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Så er der knoklet en uge. Den ene højttaler er bakset op i stuen og mangler nu "bare" den sidste finish og montering af enheder og forstærkere. Den anden er stadig under behandling og skal fineres her i næste uge.

Der kan læses en længere historie om mine erfaringer med finering. Det er ikke nemt, men det kan lade sig gøre.

Her et lille udsnit som jeg synes er klaret rimeligt pænt. Tre stykker finer støder op til hinanden - de to af dem buer. Mangler bare noget bivoks - så skulle det være på plads.

Flere billeder m.v. på min hjemmeside under "højttalere".

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes